Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

27 de març de 2010
0 comentaris

Autors amb finançament magre

Una prova de la dificultat que tenen fins i tot cineastes coneguts per a tirar endavant nous projectes és que, per mirar de trobar-ne finançament, els calgui iniciatives institucionals de la mena de L’Atelier del Festival de Canes.

És el cas, enguany, de Jaime Rosales, Rithy Panh i Shinji Aoyama, a més d’una nòmina de fins a un total de 15 directors, la majoria dels quals encara ho tenen pitjor, per ser novençans. Es tracta dels 15 projectes següents:

Dream and Silence, del català Jaime Rosales (4t llargmetratge); Gibier d’élevage, del cambodjà Rithy Panh (10è llargmetratge); Decadent Sisters, del japonès Shinji Aoyama (15è llargmetratge); El Ardor, de l’argentí Pablo Fendrik (3r llargmetratge); Zincograph, del búlgar Javor Gardev (2n llargmetratge); Shanghai-Belleville, de l’actriu, guionista i fins ara curtmetratgista Show-Chun Lee (1r llargmetratge); Liza, the Fox-Fairy, de l’hongarès Károly Ujj Mészáros (1r llargmetratge); Postcards from the zoo, de l’indonesi Edwin (2n llargmetratge); Khorramshahr, de l’iranià Massoud Bakhshi (1r llargmetratge); Les Etoiles de Sidi Moumen, del marroquí Nabil Ayouch (5è llargmetratge); La Jaula de Oro, de l’espanyol resident a Mèxic Diego Quemada-Diez (1r llargmetratge); Code Blue, de la polonesa emigrada a Holanda Urszula Antoniak (2n llargmetratge); Circles, del serbi Srdan Golubovic (3r llargmetratge); Come to my voice, del turc Hüseyin Karabey (2n llargmetratge), i  Lucía, del veneçolà Ruben Sierra Salles (1r llargmetratge).

El Festival de Canes va crear l’any 2005 l’anomenat Atelier (Taller), per a ajudar els cineastes a completar el finançament dels seus projectes i accelerar-ne la realització. Es tracta d’una estratègia a meitat de camí de la dels més importants festivals de Teatre: si Avinyó, per exemple, produeix obra; Canes encara no gosa apostar per la producció de la mena de films d’autor que el certamen defensa. Prefereix, d’una banda, ser plataforma valuosíssima de les empreses productores d’aquest cinema, punt de trobada i mitjà de canalització de les entitats d’intermediació comercial i les distribuïdores de les pel·lícules d’autor, i per altre cantó, ajudar, ni que sigui a trobar contactes, els cineastes i les seves productores a fer possible que els projectes els arribin a port. La mateixa estratègia de suport vénen a tenir Berlín i Sant Sebastià, tot i que potser sense tant de rebombori ni força com el que remou i atresora el certamen francès.

La d’enguany, doncs, és la sisena edició de l’Atelier. No cal dir que, de pretendents els  en sobren i, per tant, fan tria. Sempre centrant-se a potenciar autors. Entre els projectes que han seleccionat en aquesta ocasió, hi ha cineastes bregats en el camp del curtmetratge i/o autors de documentals que han estat especialment reconeguts. i que ara plantegen el que ha de ser el seu primer llargmetratge (és el cas dels Diego Quemada-Diez, Show-Chun Lee, Károly Ujj Mészáros o Ruben Sierra Salles); però -destaquen els responsables de la iniciativa- també hi ha directors de renom com Shinji Aoyama, Jaime Rosales, Rithy Panh  i Nabil Ayouch.

Essencialment, l’Atelier és un punt de trobada. Un cop ja se’ha triat els projectes, d’aquí a uns dies -el 15 d’abril-, el web de la Cinéfondation del Festival de Canes en difondrà unes fitxes amb la informació detallada. I els organitzadors ja comencen a preparar-ho tot perquè entre el 14 i el 21 de maig, aquests cineastes i els seus productors puguin entrevistar-se amb professionals de la indústria cinematogràfica.

FOTO Jaime Rosales, al rodatge d’ Un tret al cap.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!