Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

2 de setembre de 2014
0 comentaris

A Venècia, un documental sobre el cinema industrial i el seu imaginari de progrés

Novament fora de concurs trobem la proposta més suggerent de la Mostra de Venècia 2014, amb el documental La zuppa del demonio, de Davide Ferrario:

Venècia 2014. Fora de Competició.

11748-La_zuppa_del_demonio_5-__Centro_Storico_e_Museo_FiatLa zuppa del demonio. Direcció: Davide FERRARIO. Producció italiana. Documental. Sinopsi: Reflexió sobre el cinema industrial, a partir del material meravellós custodiat a Ivrea, la ciutat de la històrica Olivetti. El tema central és el progrés: la idea d’un futur millor, que avui sembla dramàticament llunyana, però que va generar un imaginari capaç de marcar l’imaginari de tot un segle. Repassa els temes principals que van caracteritzar el desenvolupament industrial del segle XX: des de les grans obres dels anys deu al més recent aspecte pioner en el camp de la informàtica. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Raicom. Distribuïdores: Microcinema. Director: Davide Ferrario (Casalmaggiore, Lombardia, Itàlia, 26.06.1956). Va debutar en el camp dels llargmetratges amb la ficció La fine della notte (1989); des d’aleshores i amb total continuïtat ha anat combinant documentalisme amb obres de ficció, cinema i alguna feina per a la TV.

I un altre documental, avui fora de competició, que pot tenir el seu impacte mediàtic a Itàlia. Es tracta d’un film, de la sèrie promoguda per Ridley Scott,  fet a partir de vídeos gravats per la gent amb càmeres de qualsevol tipus durant les 24 hores del 26.10.2013:

Z_13425-Italy_in_a_day_1Itàlia en un dia (Un giorno da italiani | Italy in a Day). Direcció: Gabriele SALVATORES. Producció anglo-italiana. Guió: Idea desenvolupada per Raffaello Fusaro. Documental. Sinopsi: Versió italiana, assumida per Gabriele Salvatores, del projecte de Ridley Scott. Es va demanar als italians d’enviar vídeos realitzats per qualsevol mitjà (telecàmeres, mòbils, càmeres de fotografiar)  durant les 24 hores del 26 octubre 2013. Desitjos , somnis, pors, pensaments, qualsevol cosa que passés aquell dia o fins i tot, simplement, el que es podia veure des de la finestra de la casa. Es van rebre 44.197 vídeos, que són més de 2200 hores d’imatges, i han donat peu a 632 vídeos muntats, amb la participació d’un equip de 40 seleccionadors, coordinats per Massimo Fiocchi i Chiara Griziotti. El resultat és un diari emotiu, un cens de les emocions i els pensaments dels italians, una confessió laica, el desig de compartir els seus sentiments a través d’imatges, un psicodrama col.lectiu italià,a vegades tendre, enrabiat, divertit o desesperat. Però també és -segons diu la Mostra de Venècia-  un reflex convincent, sincer i sense filtres intel·lectuals, del sentit mateix del nostre viatge al planeta Terra, en aquests anys. En l’era de la comunicació digital (..) també és el primer experiment col·lectiu del cinema italià (..) No és una xarxa social, sinó una pel·lícula social, feta amb passió, respecte i un sentit de responsabilitat, sense renunciar a una “mirada necessària” i al punt de vista personal sobre la realitat. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Ricom. Distribuïdores: 01. Director: Gabriele Salvatores (Nàpols, Campània, Itàlia, 30.07.1950). Extracte de filmografia: Mediterrani (1991), Puerto Escondido (1992), Sud (1993), No tinc por (2003), Itàlia en un dia (2014).

Lluny d’aquestes inicitives 2.0, el veteraníssim Manoel de Oliveira fa acte de presència amb un curtmetratge de referents literaris. I no qualsevols: Camilo Castelo Branco, Cervantes…

Z_11846-O_velho_do_restelo_1O velho do restelo (O velho do restelo | The Old Man of Belem). Direcció: Manoel de OLIVEIRA. Producció franco-portuguesa. Guió: Manoel de Oliveira. Curtmetratge. Intèrprets: Diogo Dória, Luís Miguel Cintra, Ricardo Trêpa, Mário Barroso. Sinopsi: La pel·lícula narra la vida i obra de l’escriptor romàntic portuguès Camilo Castelo Branco, a base d’extractes de l’obra O Penitente, de Teixeira de Pascoaes. A partir d’aquestes referències literàries, a més d’altres obres com les de Miguel de Cervantes, la pel·lícula reflexiona sobre Portugal i la seva història. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Agència Portuguesa dels Curtmetratges. Altres festivals: Toronto 2014 Wavelenghts. Director: Manoel de Oliveira (Porto, Portugal, 11.12.1908).

Venècia 2014. Competició.

Discretament, però disposat a fer forat sobretot en part de la crítica cinematogràfica internacional, passa avui per la Competició veneciana el suec Roy Andersson, amb un títol tan llarg com llarg ha estat el temps de producció del film: Un colom s’assegué en una branca a reflexionar sobre l’existència. Per cert, també amb referents literaris de primera magnitud. La pel·lícula ha estat descrita pel mateix Roy Andersson com una barreja de tres novel·les clàssiques: El Quixot, de Cervantes; De ratolins i homes, de John Steinbeck, i Crim i càstig, de Dostoievski.

Z_11610-En_duva_satt_pa_en_gren_och_funderade_pa_tillvaron_1--__Roy_Andersson_FilmproduktUn colom s’assegué en una branca a reflexionar sobre l’existència (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron | A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence). Direcció: Roy ANDERSSON. Producció franco-germano-noruego-sueca. Guió: Roy Andersson. Intèrprets: Holger Andersson, Nisse Vestblom. Sinopsi:En un paisatge no identificat del món occidental, un venedor i un home amb retard mental emprenen un viatge. Un camí fet de trobades i situacions inesperades, que es converteixen en un mitjà per a proporcionar un punt de vista original sobre la societat actual, caracteritzat per la supremacia de la vanitat.  Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Coproduction Office. Altres festivals: Toronto 2014 Masters. Director: Roy Andersson (Gothenburg, Västra Götalands län, Suècia, 31.03.1943). Aquest film tanca la trilogia formada conjuntament amb Cançons del segon pis (2000) i Du Levande (2007).

I concorrent amb Andersson, l’actor, director, director de fotografia, guionista i muntador japonès Shinya Tsukamoto presenta una nova versió de la novel·la Nobi, de Shohei Ooka, que ja fou duta a la pantalla el 1959 per Kon Ichikawa:

Z_11451-Nobi_3Fires on the Plain (Nobi). Direcció: Shinya TSUKAMOTO. Producció japonesa. Guió: Shinya Tsukamoto, adaptació de la novel·la Nobi, de Shohei Ooka. Intèrprets: Shinya Tsukamoto, Yusaku Mori, Yuko Nakamura, Tatsuya Nakamura, Lily Franky. Sinopsi:A les acaballes de la Segona Guerra Mundial. Després d’envair una illa de les Filipines, l’exèrcit japonès topa amb una contraofensiva ferotge de forces locals i aliades. És només qüestió de temps que els pocs supervivents caiguin morts. El soldat tamura ha agafat la tuberculosi i l’han abandonat, tant els del seu escamot com els de l’hospital mòbil. Hi ha una colla de soldats ferits i amb malalties incurables que ronden per fora de l’hospital, esperant morir. En Tamura s’hi afegeix, però aquella mateixa nit, l’artilleria destrueix l’hospital, de manera que acaba fugint, cap a la selva. S’hi endinsa. Sap la seva fi no pot tardar, però no es veu amb cor de seguir i agafa una seva granada amb intenció de suïcidar-se; però veu que per terra hi ha unes patates. Es deixa córrer la idea de llevar-se la vida i pensa com s’ho pot fer per a cuinar-les. És així que s’atança a un poble, per a buscar la manera de fer comestibles aquelles patates; però no hi troba res, perquè aquell poble l’han abandonat. Entra en una església i s’hi posa a dormir; però aviat hi entra una parella jove i la noia, quan el veu, es posa a cridar. Per fer-la callar, apreta el gallet: és la seva primera víctima. En Tamura torna a la selva, que ara veu talment com si fos l’infern, amb munts de cadàvers pertot arreu. L’esgotament extrem li entorpeix la ment i la fam la capgira. Quan comença a veure els seus propis companys com a font d’aliment, traspassa el llindar cap a un món on no hi ha amics, ni enemics ni Déu. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Altres festivals: Toronto 2014 Wavelengths. Director: Shinya Tsukamoto (Shibuya, Tòquio, Japó, 01.01.1960). Web Oficial.  Actor, director, guionista, director de fotografia, muntador (exerceix tots aquests rols en aquest film). Extracte de filmografia: Tetsuo (1989), Tetsuo II (1992), Tokyo Fist (1995), Haze (2005), Tetsuo III (2009), Kotoko (2011), Nobi (2014).

Venècia 2014. Horitzons.

La frescor a la jornada d’avui l’anuncien a la secció Horitzons, amb la projecció de l’últim treball del sud-coreà Hong Sangsoo, que promet ser una delícia com tot el que està fent darrerament, en què un simple pretext argumental posa en contacte personatges en situacions i deixa que el cinema, la vitalitat i l’espectador hi facin la resta:

Z_12312-Jayueui_onduk_1Hill of Freedom (Jayueui Onduk). Direcció: HONG Sangsoo. Producció sud-coreana. Guió: Hong Sangsoo. Intèrprets: Ryô Kase, Moon Sori, Younghwa Seo, Kim Euisung. Sinopsi: Un japonès fa cap a Corea per a trobar el seu vell amor, a qui mai no ha oblidat. S’està en una pensió, on coneix molta gent i una gran varietat d’històries. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: FineCut. Altres festivals: Toronto 2014 Masters. Director: Hong Sangsoo. Extracte de filmografia recent: Ha ha ha (2010), El dia que ell arriba (2011), En un altre país (2012), Nobody’s Daughter Haewon (2013), Our Sunhi (2013), Hill of Freedom (2014).

L’anglès Duane Hopkins, tanmateix, no està tant per parlar de gent que es troba i parla i, si pot ser, es prenen una copa, com per a dur a la pantalla marginals de la societat britànica. Ara, amb Bypass, li toca el torn a un xicot que és carn de canó de la delinqüència:

Z_Bypass@FPP (2)Bypass. Direcció: Duane HOPKINS. Producció sueco-anglesa. Guió: Duane Hopkins. Intèrprets: George MacKay, Benjamin Dilloway, Charlotte Spencer. Sinopsi: En Tim és un jove proletari anglès. és un bon noi que d’encarar un nombre desproporcionat de preguntes i ha de trobar els mitjans per fer-ho. Ha de guanyar calés, té un fill de camí, no sap llegir ni escriure, ha perdut recentment la mare i té una xicota que està a punt de tenir el fill. En Tim es dedica a vendre objectes robats. I està malalt, però no és conscient de fins a quin punt n’està, de malalt. Quan la pressió és més forta, li empitjora la malaltia i un dia es desperta en un llit d’hospital, connectat als cables i màquines.Està cansat, però li neix el fill: moment de gran incertesa, una nova esperança o la continuaciño d’un procés que es va repetint? Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: The Match Factory. Director: Duane Hopkins (Chipping Campden, Gloucestershire, Anglaterra, 1974). Estudis de pintura i fotografia. Extracte de filmografia: Better Things (2008), Cigarrete at Night -curt- (2011), Bypass (2014).

Jornades dels Autors. Venècia 2014.

De l´India, les Jornades dels Autors ens presenten un nou cineasta, amb el drama d’una parella que, en època de recessió, es veuen obligats a menar una vida sense a penes veure’s:

Z_021072014173059_media1Labour of Love (Asha Jaoar Majhe). Direcció: Aditya Vikram SENGUPTA. Producció índia. Guió: Aditya Vikram Sengupta. Intèrprets: Ritwick Chakraborty, Basabdutta Chatterjee. Sinopsi: Ambientat als ruïnosos afores de Calcuta, aquest és un conte líric sobre dues vides normals i corrents obligades, per l’espiral de la recessió, a romandre allunyats l’un de l’altra. Queden lligats a un torn laboral i a les tasques domèstiques i passen moltes hores en el silenci d’una casa buida. Compareteixen la recerca solitària d’un somni que sembla molt llunyà i que se’ls fa present breument cada matí. Més informació: Jornades dels Autors Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Director: Aditya Vikram Sengupta (Calcuta, l’Índia, 1983). Estudia Literatura a la Universitat de Calcuta i després Disseny Gràfic, a l’Institut Nacional de Disseny. Pintor, exposa per tot l’Índia. Comença la carrera cinematogràfica, treballant també en el camp de l’animació. Realitza promocions per a un canal televisiu musical. Labour of love (2014) és el seu primer llargmetratge.

I atenció a aquesta altra “opera prima”, sobre l’impacte que, en una família, té la mala notícia que els comunica la policia i que els capgirarà la vida per sempre:

Z_Entre10i12@JA-V14(02)Entre 10 i 12 (Tussen 10 en 12 | Between 10 and 12). Direcció: Peter HOOGENDOORN. Producció holandesa. Guió: Peter Hoogendoorn. Intèrprets: Raymond Thiry, Nasrdin Dchar, Olga Louzgina, Cynthia Abma, Elise van’t Laar, Ko Zandvliet. Sinopsi: Dos policies han de comunicar a una família una notícia que els canviarà la vida. Els dos oficials es desplacen en cotxe per anar a parlar amb tots els parents més propers, allà on viuen o treballen. A mesuren van acomplint el seu deure, el seient del darrere del vehicle es va emplenant de persones que just s’hi asseuen que ja s’aïllen en els seus propis pensaments i s’adonen que tot el que es pensaven saber sobre la vida i les relacions humanes els ha canviat per sempre de manera sagnant. Més informació: Jornades dels Autors Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Director: Peter Hoogendoorn (x). Curtmetratgista que debuta en el format llarg amb Entre 10 i 12 (2014).

Setmana Internacional de la Crítica. Venècia 2014.

I no hi ha 2 primeres pel·lícules, sense 3. La tercera d’avui es projecta a la Setmana de la Crítica i ve del Vietnam:

Z_12460-29._SIC-FLAPPING_IN_THE_MIDDLE_OF_NOWHERE-6Flapping in the Middel of Nowhere (Đập cánh giữa không trung | Flapping in the Middel of Nowhere | Agitarsi nel mezzo del nulla). Direcció: Nguyễn HOÀNG ĐIệP. Producció franco-noruego-germano-vietnamita. Guió: Nguyễn Hoàng Điệp. Intèrprets: Nguyễn Thuỳ Anh, Hoàng Hà, Trần Bảo Sơn, Thanh Duy. Sinopsi: L’adolescent Huyen queda embarassada d’un pinxo i es veu obligada a prostituir-se per a conseguir els diners que li calen per avortar. Irònicament, l’únic client disposat a pagar és un home obsessionat amb les dones embarassades. I la situació es torna més complicada, pel fet que l’home fa la noia tan feliç, que gairebé s’oblida que du nadó dins d’ella que cada dia es va fent un xic més gran. Més informació: Setmana de la Crítica Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Altres festivals: Toronto 2014 Discovery. Directora: Nguyễn Hoàng Điệp (1982). Curtmetratgista i documentalista, ha creat la productor VBlock Media, especialitzada en cinema d’autor i projectes experimentals. Debuta en el terreny dels llargmetratges amb Flapping in the Middel of Nowhere (2014).

Lleó d’Or a la Carrera.

Avui es lliura el Lleó d’Or a la Carrera a l’excepcional muntadora cinematogràfica Thelma Schoonmaker.

Crèdits fotogràfics:

Foto de capçalera: La zuppa del demonio (Mostra de Venècia).

Fotos Competició: La zuppa del demonio (Mostra de Venècia).

Fotos Fora de Competició: O velho do restelo (Mostra de Venècia) | La zuppa del demonio (Archivio_Nazionale_Cinema_d_Impresa-Fondo_Edison)

Fotos Horitzons: Hill of Freedom (Mostra de Venècia) |

Fotos Jornades dels Autors: Jornades dels Autors Venècia.

Fotos Setmana de la Crítica: 29SIC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!