Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

30 de desembre de 2011
0 comentaris

A cop calent: “Le Havre”, d’Aki Kaurismäki

Acabat de veure la pel·lícula, a més d’escriure’n la crònica per a Diari de Girona, vaig publicar-ne  aquest comentari en aquest mateix blog (Vilaweb a Canes):

(..) l’ovació que se li ha dedicat és de les que fan història.

El protagonista de “Le Havre” és un antic escriptor i reconsagrat bohemi que, fugint de l’èxit i la fama literàries, ha anat a viure a la ciutat portuària francesa, amb la seva dona. Ell respon al nom de Marcel Marx (!) i ella s’anomena Arletty. S’estan en una casa humil d’una barriada senzilla, amb la fornera que els fia el pa; el botiguer que, tot i rufar el nas, els ajuda quan cal; la mestressa del bar de la cantonada, que comparteix una copeta amb Marcel, el vespre, quan torna de la feina d’enllustrar sabates… Tot un món de marginals (que no pas marginats), on el valor del diner gairebé ha estat substituït pel del bon veïnatge, l’amistat i la solidaritat humana. Un món que res té a veure amb el dels gàngsters que es liquiden vés a saber per què, ni amb el del dependent d’un luxós establiment que foragita els enllustradors del davant de la seva porta, ni té res a veure amb el de la policia i el poder de l’Estat, que actuen mecànicament sense cap consideració humana… El món que conformen els personatges de Kaurismäki és de conte, tanmateix irònic, amb el qual deixa galdosament en evidència la realitat egoista de l’Europa del desenvolupament.

En Marcel Marx (André Wilms) diu que enllustra sabates per a poder estar més a prop de la gent. De calés, poca cosa fa; però de qualitat humana n’ha guanyat molta. La seva estimada dona el qualifica d’innocent i diu que és com “un nen gran”. I certament, Kaurismäki el perfila amb aquests atributs, talment una entranyable caricatura romàntica. Com fa amb totes les seves criatures, inclosos un improbable comissari de nom Monet (Jean-Pierre Darroussin) i un metge disposat a mentir “com un polític”, a instàncies d’Arletty (Kati Outinen), quan ha d’informar Marcel del càncer (terminal) d’Arletty. Marcel, que fa costat a la seva dona en aquest mal tràngol, ajuda alhora un nen africà immigrat il·legalment a qui la policia persegueix per a expulsar-lo del país; però no està sol. La seva no és una heroïcitat benintencionada, sinó l’actuació normal d’una gent bona, generosa i sensiblement oberta als altres.

És impressionant la coherència i frescor que manté Kaurismäki amb la seva filmografia. Tant a nivell ètic com estètic. La mateixa planificació depurada, els decorats reduïts a la mínima expressió, la fotografia amb il·luminacions tènues i fosques imatges nocturnes subtilment acolorides, els diàlegs murris, l’humor que pot arribar a ser sorneguer… Aquí, a més, amb “melodramàtics” subratllats musicals, per a evocar l’alçada cinematogràfica de petits grans gestos dels seus humils personatges o per a subvertir com subverteix el dramatisme final de la pel·lícula.

***

FOTO © Pyramide Le Havre, d’ Aki Kaurismäki

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!