Les pel·lícules de Canes 2008: “Gomorra”

Gomorra

Sinopsi Poder, diners i sang. En un món aparentment allunyat de la realitat i tanmateix ben arrelat a la nostra terra, aquests són “els valors” amb què topen cada dia els habitants de la zona de Caserta, entre Aversa i Casal di Principe. Es pot dir que mai no poden triar, gairebé sempre s’han d’avenir a les regles del Sistema, la Camorra, i només els més afortunats poden pensar a menar una vida “normal”. Aquesta pel·lícula fa un viatge al món criminal de la Camorra.

Director Matteo GARRONE. Guió Matteo Garrone, Roberto Saviano, Maurizio Braucci, Ugo Chiti, Gianni Di Gregorio, Massimo Gaudioso, basat en el best-seller de Roberto Saviano. Música Matthew Herbert. Fotografia Marco Onorato. Muntatge Marco Spoletini. Producció Fandango (Itàlia). Festivals i premis Canes 2008 – Secció Oficial Competitiva.

Repartiment Toni Servillo (Franco), Gianfelice Imparato, Maria Nazionale, Salvatore Cantalupo, Gigio Morra, Salvatore Abruzzese, Marco Macor, Ciro Petrone, Carmine Paternoster.

Informació sobre el director, clicant aquí: Els directors de Canes 2008: Matteo Garrone.

Més informació (enllaços amb el web del Festival de Canes, amb bases de dades, llocs de la xarxa especialitzats en cinema, pàgines de les distribuïdores), anant a Vull llegir la resta de l’article.

El comentari (actualització de 26.05.2008), anant a  Vull llegir la resta de l’article.

FOTO Gomorra, de Matteo Garrone

Més informació [Festival de Canes] [Web oficial (it.)] [IMDB] [AlloCine] [CommeAuCinéma] [My Movies]

Dist. Fr. [Le Pacte] Dist. It. [01]

Comentari de la pel·lícula

Ficció amb un cert caire de documental, Gomorra segueix diversos personatges que viuen enmig de la criminalitat imperant al sud d’Itàlia, si és que no formen part de la Camorra que tot ho controla. Matteo Garrone descriu un món de sectarismes, rivalitats, pobresa manipulada, aspiracions personals condicionades… que configuren una realitat increïblement tolerada al si de la Unió Europea. Pitjor, Garrone denúncia explícitament la rendibilització econòmica que se’n treu al si de la mateixa comunitat europea. Assenyala la implicació de la màfia en l’abocament massiu de residus tòxics d’empreses del nord a terrenys del sud; el control ensangonat de la subterrània confecció de roba d’alta custura, la instrumentalització de l’emigració, etc. I tanmateix, no cau en el didactisme ni en cap dels tòpics habituals al cinema de denúncia; justament perquè centra l’interés en el document humà, en la gent d’edat i quinqué diversos que creixen, vagaregen o malden per simplement tirar endavant en aquell context.

Afegeix un comentari