Donostiarres 2007: totes les cròniques, notícies i articles d’opinió sobre el festival

Foto La batalla d’ Haditha, de Nick Broomfield, premiat com a millor director a Sant Sebastià 2007

Per tal de facilitar la consulta de les cròniques, notícies i articles d’opinió que s’han anat publicant sobre el Festival de Sant Sebastià, els enllaços i referències dels quals he anat recollint quotidianament en els corresponents articles “Cinema del dia…”, ara les reprodueixo en aquest únic post i les trobem clicant aquí: Vull lleguir la resta de l’article.

No he volgut fer les separates diàries, com en el cas de Venècia, perquè enfarfegaven massa el bloc i es tractava al capdavall d’una simple duplicitat d’informació. Em sembla que aquest format de recull final i total ha de ser més pràctic. I és que les cròniques de festivals són un material informatiu i d’opinió valuosíssim, més enllà de la simple immediatesa. Certament, s’escriuen en el context especial que sempre són els certamens cinematogràfics, sovint amb la pressió d’unes agendes massa carregades i, a vegades, sacsejades per les circumstàncies; però són un primer punt de referència ineludibles, en què la frescor de la descoberta pot contrarrestar els altres problemes. A més, no ho oblidem, hi ha pel·lícules que l’única vegada que en sentirem a parlar és ran d’un festival, perquè tal i com estan les coses de la distribució, són força els títols -de tots els festivals- que, d’estrenar-se, no s’acaben estrenant a casa nostra.

 

20 de setembre de 2007 (Expectatives de la 55a edició)

Promeses de bon cinema. Bernat Salvà, a l’ Avui, ens serveix una panorámica de les expectatives d’aquesta 55a edició.

Cronenberg obre avui Sant Sebastià. Imma Merino, al diari El Punt, avança el contingut del certamen d’enguany.

Sant Sebastià aposta per les obres d’autor. Cristina Savall signa aquesta crònica inicial del Festival, a El Periódico.

***

21 de setembre de 2007 (Cronenberg i Mungiu)

Nova història de violència de Cronenberg. Crònica d’Imma Merino, al diari El Punt. Parla de Promeses de l’Est, el nou Cronenberg, i de 4 mesos, 3 setmanes i 2 dies, de Cristian Mungiu.

La violència sense fi de Cronenberg. Crònica de Bernat Salvà, a l’ Avui. Parla de Promeses de l’Est.

Cronenberg teixeix un altre gran relat sobre la violència. Crònica de Cristina Savall, a El Periódico. La dedica íntegrament a parlar de Promeses de l’Est i la complementa amb la peça:  “Si Viggo (Mortensen) no guanya l’Oscar, serà el final”.

David Cronenberg obre amb un thriller fascinant el concurs del Festival de Sant Sebastià. Notícia a Diari de Girona. Centrada en Promeses de l’Est.

***

22 de setembre de 2007 (Icíar Bollaín, Nick Broomfield, Carmen Castillo, Carlos Saura, Viggo Mortensen)

Carlos Saura rep per sorpresa la Petxina d’Or més especial. Ho publica El Periódico, amb crònica de Cristina Savall, en què  també parla de Fados, l’últim film de Saura.

Carlos Saura rep per sorpresa la Petxina d’Or honorífica, guardó que tan sols havia rebut Luís Buñuel el 1981. Se’n fa ressó l’ Avui.Cat.

“Sempre intento fer un ésser humà creïble”. Declaracions de Viggo Mortensen (Promeses de l’Est, de David Cronenberg), que recull Bernat Salvà, a l’ Avui.

Detectives per explorar la incomunicació. Crònica d’Imma Merino, al diari El Punt, en què parla de Mataharis, d’Icíar Bollaín; de La batalla d’ Haditha, de Nick Broomfield; de Calle Santa Fe, de Carmen Castillo, i esmenta Fados, de Carlos Saura.

La Batalla d’Haditha, de Nick Broomfield, i Mataharis, d’ Icíar Bollaín. Crònica de la jornada, a l’ Avui.

Iciar Bollain commou amb un nou relat sobre dones. Crònica de la jornada, a El Periódico, en què Cristina Savall parla de Mataharis, d’ Icíar Bollain,  i de la La batalla d’Haditha, de Nick Broomfield.

Icíar Bollaín aporta el realisme quotidià a Sant Sebastià amb el film Mataharis. Notícia a Diari de Girona, en què també s’esmenta breument La batalla d’Haditha, de Nick Broomfield.

***

23 de setembre de 2007 (Sergi López, Manuel Poirier, Hana Makhmalbaf)

La nova col·laboració de Sergi López i Manuel Poirier arriba al festival de Sant Sebastià. Crònica d’ Imma Merino, al diari El Punt; en què parla de Buda va explotar per vergonya, “commovedora opera prima” de Hana Makhmalbaf, i, per descomptat, comenta La maison / La casa, de Manuel Poirier i amb l’estimat Sergi López.

Hana Makhmalbaf sorprèn amb Buda va explotar per vergonya. Crònica de Cristina Savall, a El Periódico, centrada en aquesta pel·lícula de la filla petita del gran Mohsen Makhmalbaf i germana de l’estimada Samira Makhmalbaf.

Arrels i honors. Crònica de Bernat Salvà, a l’Avui; en què parla de La maison, de Manuel Poirier; del guardo honorífic lliurar a Carlos Saura, i del lliurament del premi nacional-espanyol de Cinema al compositor Alberto Iglesias.

Sergi López: “Ser actor significa anar a cegues”. Declaracions a Sant Sebastià,  que recull Nando Salvà a El Periódico.

L´actor Sergi López protagonitza un film sobre les arrels i el buit. Notícia a Diari de Girona, focalitzada en la nova col·laboració entre Sergi López i Manuel Poirier.

***

24 de setembre de 2007 (Paul Auster, Hans Weingarner, Richard Gere, Lasse Hallstrom)

Paul Auster du a Sant Sebastià un film romàntic sobre la creació literària. Crònica d’ Imma Merino, al diari El Punt, en la qual parla de La vida interior d’en Martin Frost, de Paul Auster, i de Free Rainer.Dein Fernseher lügt (que sembla que podríem traduir com Allibera’t, Rainer. La teva televisió menteix), de Hans Weintgarner (el de The Edukators).

Paul Auster: “Hi ha obsessions de les quals no puc escapar”. Declaracions de l’escriptor i cineasta, que Bernat Salvà ha tingut l’honor de recollir i que publica l’ Avui.

“Em nego a traslladar les meves novel.les al cine”. Declaracions de Paul Auster, que Cristina Savall ha tingut igualment el privilegi de poder recollir, a les pàgines d’ El Periódico.

La simpatia de Gere i les mentides als EUA. Imma Merino, al diari El Punt, dedica aquesta peça a l’estada a Sant Sebastià del nou Premi Domòstia i de la pel·lícula La gran estafa, de Lasse Hallstrom, que Gere protagonitza.

Richard Gere, l’estrella del festival. Premi Donòstia, Gere hi ha acompanyat  també la presentació de La gran estafa, de Lasse Hallstrom. En parla Bernat Salvà, a l’ Avui.

Richard Gere causa sensació en l’entrega del seu premi honorífic. Nando Salvà signa, a El Periódico, la crònica del lliurament del Premi Donòstia a l’actor.

Richard Gere desperta passions a Donòstia. Un breu, a Diari de Girona, que deixa el protagonisme a la fotografia: no en va es tracta de Richard Gere.

***

25 de setembre de 2007 ( Paolo Barzman, Anahi Berneri, Richard Lester, Pascale Ferran, Barbet Schroeder)

Sant Sebastià continua amb actrius en crisi i supervivents de l’Holocaust. Crònica d’Imma Merino, al diari El Punt, en la qual parla d’ Emotional arithmetic / Aritmètica emocional, de Paolo Barzman; d’ Encarnación, d’Anahi Berneri; de Help!, de Richard Lester, i de Lady Chatterley, de Pascale Ferran.

Barzman. Crònica d’Esteve Riambau, a l’Avui, que parla d’ Emotional Arithmetic / Aritmètica emocional, de Paolo Barzman, i de L’avocat de la terreur / L’advocat del terror, de Barbet Schroeder.

Richard Lester: “Una pel.lícula sobre les nits dels Beatles hauria sigut X“. Cristina Savall, a El Periódico, recull anècdotes que el director de Help! ha xalat explicant-les als periodistes, a Sant Sebastià.

***

26 de setembre de 2007 (Gracia Querejeta, Pang Ho-cheung, Anahí Berneri)

Gracia Querejeta du a Sant Sebastià un nou film amb formes televisives. Crònica d’Imma Merino, al diari El Punt, en què parla de 7 mesas de billar francés, de Gracia Querejeta i de Ceot oi kap geiExodus, de Pang Ho-cheung

Billar sense carambola. Bernat Salvà, a l’Avui,  reprèn les cròniques del festival, després del parèntesi “Riambau” d’ahir. I parla de 7 mesas de billar francés, de Gracia Querejeta i de Ceot oi kap geiExodus, de Pang Ho-cheung; a part de fer un esment ràpid a Encarnación, d’ Anahí Berneri.

Verdú i Portillo broden un duel interpretatiu a Sant Sebastià. Cristina Savall, a El Periódico, dedica la crònica a parlar de les protagonistes del film de Gracia Querejeta. I enllesteix amb una simple peça la referència a Ceot oi kap geiExodus, de Pang Ho-cheung: El surrealisme d’ Exodus.

Verdú i Portillo, protagonistes del nou film de la directora d´Héctor. Notícia, a Diari de Girona.

***

27 de setembre de 2007 (Wayne Wang, Esteban Schroeder, Lou Reed, Julian Schabel)

Wayne Wang aporta un bonic film d’un vell xinès que visita els EUA. Crònica d’Imma Merino, al diari El Punt, en què parla de Mil anys d’oració, de Wayne Wang, i de  Matar a todos, de l’uruguaià Esteban Schroeder.

Wayne Wang: “No moure la càmera ara és revolucionari”. Bernat Salvà, a l’Avui,  recull les declaracions del director de Mil anys d’oració i de La princesa de Nebraska, a més de parlar d’aquest film i de Matar a todos, de l’uruguaià Esteban Schroeder.

El Kursaal reuneix Lou Reed, Liv Ullman i Sam L. Jackson. Crònica de Cristina Savall, a El Periódico, en què parla de Berlín, amb Lou Reed filmat per Julian Schnabel; comenta la bona acollida de Mil anys d’oració, de Wayne Wang, i, amb el poc espai que li ha deixat el fet de parlar de tants famosos que corren per Sant Sebastià, esmenta la projecció de Matar a todos, de l’uruguaià Esteban Schroeder.

Matar a todos, una «Operació Còndor» cinematogràfica a Sant Sebastià. Notícia, a Diari de Girona, centrada en el film d’ Schroeder.

***

28 de setembre de 2007 (John Sayles, Julian Schabel, Lou Reed, Lee Hyung-duk, Renny Harlin, Garrel)

John Sayles du el «blues» a Donosti en un dia marcat per Lou Reed. Crònica d’Imma Merino, al diari El Punt, en què parla de Honeydripper, de John Sayles, i de Berlin i de L’escafandre i la papallona, ambdúes de Julian Schnabel.

El Berlín de Lou Reed. Crònica de Bernat Salvà, a l’Avui, en què parla de Berlin, de Julian Schnabel; de Honeydripper, de John Sayles; de Goong nyeo / Ombres al palau, el debut del sud-coreà  Lee Hyung-duk, i fa un esment de la comercial Cleaner, amb Samuel L. Jackson.

Lou Reed avala la pel.lícula sobre el disc maleït ‘Berlin’. Primera part de la crònica de Cristina Savall, a El Periódico, centrada en la pel·lícula de Julian Schnabel. A la segona part: John Sayles traça un relat magistral sobre el blues. Ho complementa, però, amb la peça: Samuel L. Jackson torna a l’acció (sobre Cleaner, de Renny Harlin).

Garrel. Article d’Imma Merino, a la contraportada del diari El Punt.

Berlin. Ran de l’estada de Lou Reed a Sant Sebastià, acompanyant la projecció del film de Julian Schnabel, Enric Sòria, a l’ Avui, parla sobre el disc de culte evocat al film.

***

29 de setembre de 2007 (Liv Ullmann, Simon Staho, Christopher Zalla, travesses de premi i avançament del palmarès)

El fantasma d’Ingmar Bergman plana al final del festival de Sant Sebastià. Crònica d’ Imma Merino, al diari El Punt, en què parla de Liv Ullmann (premi Donòstia) i de Daisy Diamond, la cinta de Simon Staho, en què “la influència de Bergman es va fer poderosament visible”.  Una peça, titulada Cronenberg i Wang favorits, ho complementa, tot parlant de Padre nuestro, de Christopher Zalla.

Liv Ullmann: “Bergman deia que jo era el seu Stradivarius”. Cristina Savall, a El Periódico, centra la crònica en la flamant Premi Donòstia.

Cloenda amb dos films durs. Crònica de Bernat Salvà, a l’ Avui, en què parla de Daisy Diamond, de Simon Staho,  i de Padre nuestro, de Christopher Zalla; així com de les travesses cara als premis que es lliuren avui mateix.

Glamur i bons films és el títol del ‘Quadern de cinema’, de l’ Avui,  que aquesta setmana Esteve Riambau dedica íntegrament al Festival de Sebastià, bo i afirmant que Grans estrelles i bones pel·lícules han plogut aquests dies sobre la ciutat. I ho comeplementa amb la segona part del Quadern: Perles a Sant Sebastià.

Buda va explotar per vergonya i Mil anys d’oració són les favorites a la Petxina d’Or.Notícia, a Diari de Girona.

Avançament del Palmarès

Wayne Wang guanya la Petxina d’Or i Blanca Portillo, millor actriu. L’ Avui.Cat avança el Palmarès de Sant Sebastià.

Wayne Wang guanya la Petxina d’Or amb ‘Mil anys d’oració’, i Blanca Portillo, la de millor actriu. Avançament també del palmarès, a el Periódico.cat, que publica la llista dels guardons: Tots els premis del Festival de Sant Sebastià.

***

30 de setembre de 2007 (el palmarès, Michael Radford, Demi Moore i Simon Staho)

Paul Auster concedeix a Wayne Wang la Petxina d’Or del festival de Sant Sebastià. Crònica d’Imma Merino, al diari El Punt, dedicada al Palmarès del festival, en què es fa notar que el jurat també destaca l’«opera prima» de la iraniana Hana Makhmalbaf i margina David Cronenberg.

Wayne Wang, ‘Concha’ d’Or. Crònica de Bernat Salvà, a l’ Avui, en el títular de la qual han canviat de criteri lingüístic: tradueixen al català la “Palme” de Canes i li diuen “Palma”, al “Leone” de Venècia li diuen “Lleó” i al “Bären” de Berlín l’anomenen “Ós”; però a la “Concha” de Sant Sebastià no la tradueixen, li deixen el nom en castellà (en canvi, els mitjans en francès la identifiquen com a “Coquillage d’Or” i el mateix festival de Sant Sebastià l’anomena, en anglès, “Golden Shell” i en basc, “Maskorra”). Esclar que pitjor a l’ Avui.Cat, que li diuen “Conxa” (segons el DIEC2: “cobertor de llit que serveix d’adorn i abric”; Déu-n’hi-do la relliscada i la poca cura lingüística…). Anant al contingut de la crònica: article dedicat al Palmarès, que qualifica de “molt aplaudit”, i amb un balanç final, tant dels premis com del conjunt del festival.

El cinema d’autor de Wayne Wang es consagra amb la ‘Concha’ d’Or. Cristina Savall, a El Periódico, encapçala la crònica sobre els premis amb la mateixa opció lingüística que l’ Avui. Faig notar que, tant en un cas com en l’altre, ni tan sols han posat entre cometes ‘Concha’ -apa, vinga!-

Blanca Portillo: “Hauria sigut millor compartir el premi amb Maribel Verdú”. Des de Madrid, El Periódico recull declaracions de la guanyadora del premi a la millor actriu.

Demi Moore: “S’ha d’abraçar la bellesa real, la de la maduresa”. Cristina Savall, a El Periódico, complementa la crònica de la darrera jornada del certamen, parlant de Flawless / Perfecte / Un plan brillante, de Michael Radford, i recollint declaracions de Moore, l’actriu protagonista.

Wang es fa amb la «Concha de Oro». Notícia del Palmarès, a Diari de Girona, en què s’ha optat per mantenir el nom en castellà “Concha de Oro”, tot sencer.

Diferències complicades. Albert Espinosa treu en aquest article, a El Periódico, la seva estada d’una setmana al Festival de Sant Sebastià, i esmenta Daisy Diamond, per remarcar-ne la banda sonora…

***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***

 

ARTICLES EN AQUEST BLOC, Club 7 Cinema

David Cronenberg inaugurarà Sant Sebastià (07.08.2007)

Sant Sebastià 2007: els cartells (26.08.2007)

Liv Ullmann i Richard Gere, premis Donostia 2007 (07.09.2007)

Sant Sebastià 2007: secció oficial i jurat (14.09.2007)

Sant Sebastià 2007: seccions paral·leles, retrospectives, programes i els altres jurats (14.09.2007)

Mil anys d’oració guanya a Sant Sebastià (29.09.2007)

 

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *