El palmarès de la 60a edició del Festival de Locarno, penjat avui diumenge al web, rectifica i amplia el que anit van difondre les agències de notícies, de manera que finalment queda així:
Competició internacional
Lleopard d’Or a la millor pel·lícula: Ai No Yokan / The Rebirth / Pressentiment d’amour, del japonès Masahiro Kobayashi. La descriuen com una lànguida història d’amor entre la mare d’una noia assassina i el pare de la víctima -víctima que era company de classe de la xicota que l’ha mort-.
Premi al millor director: Philippe Ramos, per Capitaine Achab, la seva lliure adaptació de ‘Moby Dick’, de Herman Melville.
Premi a la millor interpretació masculina, ex-aequo: Michel Piccoli -que tot just fa una setmana rebia a Locarno un “prix d’excellence” pels seixanta anys de carrera- ha estat ara premiat per seu treball d’un home gran engolit per la solitud i la decadència física, a Sous les toits de Paris, del kurd Hiner Saleem, i Michele Venitucci, pel seu paper a Fuori dalle Corde, de Fulvio Bernasconi, on encarna un jove boxejador italià fracassat que va a raure a l’infern violent dels combats clandestins.
Premi a la millor interpretació femenina: Marián Álvarez, per Lo mejor de mi, de Roser Aguilar, on és Rachel, una periodista l’amor de la qual pel seu xicot, Thomas -un atleta-, es referma quan sobtadament el noi ha de ser hospitalitzat per una malaltia terminal.
Premi especial del jurat: Memories, de Pedro Costa, Harun Farocki, Eugène Green; del Jeonju Digital Project 2007 (Corea del Sud).
Menció especial: Cho Sang-yoon, director de fotografia de Boys of tomorrow, del sud-coreà Noh Dong-seok
La resta del Palmarès a “Vull llegir la resta de l’article“
Foto: cartell de la 60a edició del Festival de Locarno
Competició Cineastes del present
Lleopard d’Or Cineastes del present: Tejút / Milky Way, de Benedek Fliegauf, corproduïda per empreses d’Hongria i Alemanya.
Premi especial del jurat de la competició Cineastes del present: Imatra, de l’italià Corso Salini.
Menció especial: Tussenstand, de l’holandès Mijke de Jong.
Leopardo a la millor opera prima
Leopardo de l’ opera prima (presentada en alguna de les dues seccions competitives: Internacional o Cineastes del present): Tagliare le parti in grigio, de l’italià Vittorio Rifranti, (presentat a Cineastes del present).
Lleopards del demà
Pardino d’Oro Competició internacional: Valuri/ Waves, del romanès Adrian Sitaru.
Pardino d’argento Competició internacional: Bende Sira / Ich bin dran, d’ Ismet Ergün, coproduïda per empreses d’ Alemanya i Turquia.
Pardino d’Or Competició nacional suïssa: René, de Tobias Nölle.
Pardino d’argento Competició nacional suïssa: Latitude 2023, de Florence Guillermin.
Premi Action Light a la millor promesa suïssa: Icebergs, de Germinal Roaux.
Premi Film und Video Untertitelung ( que consisteix en la subtitulació del film guanyador a tres llengües centroeuropees): Il neige à Marrakech, de Hicham Alhaya.
Premi Cinema e Gioventú Lleopards del demà, competició internacional: Hoy no estoy, de l’argentí Gustavo Taretto.
Menció especial Cinema e Gioventú Lleopards del demà, competició internacional: Braedrabylta / Wrestling, de l’islandès Grimur Hakonarson.
Premi Cinema e Gioventú Lleopards del demà, competició nacional suïssa: Ménagerie intérieure, de Nadège de Benoit Luthy.
Menció especial Cinema e Gioventú Lleopards del demà, competició nacional suïssa: The Little Samurai, de Lorenz Merz.
Premi FIPRESCI (de la crítica internacional)
Capitaine Achab, de Philippe Ramos, coproduïda per empreses franceses i sueques.
Premi del Jurat Ecumènic
La maison jaune, d’ Amor Hakkar, coproduïda per empreses franceses i algerianes.
Premi ‘Don Quijote’ de la Federació Internacional de Cineclubs
La maison jaune, d’ Amor Hakkar, coproduïda per empreses franceses i algerianes.
Premi Art-i-Assaig CICAE (Confederació Internacional dels cinemes d’ Art i Assaig)
Ladrones, de Jaime Marques, produïda per empreses espanyoles.
Mencions especials:
Ai No Yokan / The Rebirth / Pressentiment d’amour, del japonès Masahiro Kobayashi i Las vidas posibles, de Sandra Gugliotta, coproduïda per empreses argentines i alemanyes.
Premi del públic
Death at a Funeral, de Frank Oz, coproduïda per empreses nord-americanes i britàniques.
Premis del Jurat Jove
Primer premi: al director Anthony Hopkins, per Slipstream.
Segon premi: al director Peter Payer, per Freigesprochen, coproduïda per empreses d’ Àustria i Luxemburg.
Tercer premi: al director Amor Hakkar, per La maison jaune, coproducció d’empreses franceses i algerianes.
Premi “el medi ambient és qualitat de vida” (a la pel·lícula en compteició que millor entengui que “el medi ambient és qualitat de vida”): al director italià Claudio Del Punta, per Haïtí Chérie.
Mencions especials:
Ai No Yokan / The Rebirth / Pressentiment d’amour, del japonès Masahiro Kobayashi i Sous les toîts de Paris, del kurd Hiner Saleem
Premi Netpac (xarxa de promoció del cinema asiàtic)
Ex-aequo: Little Moth, del xinès Tao Peng i An Seh / Those Three, de l’iranià Naghi Nemati.
Premi Daniel Schmid
Ai No Yokan / The Rebirth / Pressentiment d’amour, del japonès Masahiro Kobayashi
Premi de la Setmana de la Crítica
Allein In Vier Wänden, de l’alemanya Alexandra Westmeier
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Avui surt publicat al New York Times un article de Woody Allen, com sempre, magnífic, en relació al mestre Ingmar Bergman. Val la pena llegir-lo.
Puc enviar-te’l per correu.
Encara que no faci comentaris, segueixo els teus posts, sempre tant i tant interessant si complets.