Berlín 2007: els óssos i altres premis

El casament de Tuya / Tuyas EheLa boda de Tuya /Le mariage de Tuya, del cineasta xinès WANG Quan’an s’ha endut per sorpresa l’Ós d’Or a la millor pel·lícula de la 57a edició del Festival de Berlín. Oda a la vida nòmada tradicional de la Mongòlia profunda, amenaçada per l’expansió industrial xinesa, El casament de Tuya explica la història d’una dona ferma i esplendorosa, que brega de valent per mantenir la seva vida a l’immensitat de l’estepa, malgrat les penúries i l’esforç que ha de fer per tirar endavant, amb un marit discapacitat, dues criatures i un centenar de xais.

L’Os d’argent al millor director ha estat per al israelià Joseph Cedar que, amb el seu film Beaufort, mostra la vida claustrofòbica del comandant i els soldats en un campament fortificat de l’exèrcit israelià al Líban. Els altres óssos d’argent, els que es lliuren als ínterprets, han anat a parar: a l’emergent actriu alemanya Nina Hoss i a l’actor argentí Júlio Chávez. A Nina Hoss, pel seu paper d’una dona jove que fuig d’un matrimoni a la deriva, a la pel·lícula Yella, de Christian Petzold -per cert, que l’any passat, aquest guardó també va anar a parar a una actriu alemanya, la protagonista de Rèquiem-, i a Júlio Chávez,  per la seva interpretació d’un home que també fuig, però d’ell mateix, i pren la identitat d’un mort, a El otro, film de l’igualment argentí Ariel Rotter, que ha estat també guardonat amb el Gran Premi del Jurat.

 (Per seguir, cal que aneu a “Vull llegir la resta de l’article”)

Un Ós d’argent a un treball artístic excepcional l’han concedit al conjunt dels intèrprets del film de Robert De Niro, El bon pastor / The Good  Shepherd / Sécret d’Etat, entre els quals destaquen els nord.americans Matt Damon, Anjelina Jolie, Alec Baldwin i William Hurt.

David Mackenzie ha guanyat l’Ós d’argent a la millor banda sonora, per l’ús que fa de la música al seu film  Hallam Foe. Descobert internacionalment amb el seu anterior llargmetratge, Young Adam, l’escocès Mackenzie explica ara la dèria voyeur d’un noi (Jamie Bell), la mare del qual ha mort ofegada, en circumstàncies no gens clares, pel protagonista. 

El premi a la millor opera prima ha estat per a Vanaja, de l’índi Rajnesh Domalpalli, retrat d’una noia de quinze anys, que es deleix per ser ballarina, però viu en un poblet de la ruralia del sud de l’Índia i pertany a una casta inferior.

El director sud-coreà PARK Chan-wook, a qui molts vam descobrir amb Old Boy, ha vist com la seva I’m a cyborg, but that’s OK era honorada amb el premi Alfred Bauer -nom del fundador del Festival de Berlín-, amb que el certamen reconeix una obra particularment innovadora. La protagonista del film és una noia que està certa de ser un cyborg i l’han ingressada en un hospital psiquiàtric, on coneix un xicot que està convençut que pot robar l’ànima als altres…

L’Ós d’Or al millor curtmetratge ha estat per a Raak, de Hanro Smitsman

Dels premis no oficials, cal remarcar:

Premi Ecumènic a un film de la secció oficial: El casament de Tuya -que, com hem dit, ha guanyat també l’Ós d’Or. Premi Ecumènic de la secció Panorama: Getting Home, de Zhang Yang (el director xinès, conegut a casa nostra sobretot gràcies a films com La dutxa /Xizao o Zuotian / Quitting, explica ara l’odissea tragicòmica d’un paleta emigrat a Shenzen, que tragina el cadàver d’un company com si realment anés begut, de camí al poblet on havia nascut, per enterrar-lo). Premi Ecumènic de la secció Forum a Chrigu, de Jan Gassmann i Christiän Zlörjen.

Premi FIPRESCI (Crítica internacional) a una pel·lícula de la secció oficial: I served the King of England, de Jiri Menzel (el veteraníssim director txec, als 69 anys d’edat, s’ha inspirat en una novel·la picaresca de Bohumil Hrabal, per explicar, en flash-backs,  l’ascensió i decadència burlesques del cambrer d’un cafè de Praga, a la primera meitat del segle passat). Premi FIPRESCI a una pel·lícula de la secció Panorama: Takva, del cineasta turc Özer Kiziltan (la sobtada crisi d’un bon musulmà, creient, humil i fidel). Premi FIPRESCI a una pel·lícula de la secció Forum: Hounds, d’Ann-Kristin Reyels.

Teddy Award (temàtica homosexual) a una ficció: Ci-Qing / Spider Lilies, de Zero Chou (dues noies entrelligades per un tatuatge, un terratrèmol fatídic, un vincle especial i un cas de la policia secreta). Teddy Award a un documental: A walk into the sea: Danny Williams and The Andy Warhol Factory, d’ Esther B. Robinson. Menció especial dels Teddy Awards a La León, de l’argentí Santiago Otheguy (la relació dura entre un noi homosexual que s’està en un insular racó de món i el mariner rústec que hi atansa l’única barca que arriba quotidianament a l’illa, l’agressivitat del qual no pot amagar els sentiments que malda per reprimir…). Teddy Award Especial a Helmut Berger.

Si us interessa fer un cop d’ull a la llista de pel·lícules de la secció oficial competitiva, podeu clicar aquí Berlín 2007: la secció oficial o aquí Festival de Berlín .

Si us interessa saber la composició del jurat de la secció oficial competitiva, podeu clicar aquí Paul Schrader presidirà el jurat de Berlín…

 

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *