Sundance 2007: el palmarès

Sundance 2007 s’ha acabat el 28 de gener, amb el lliurament dels premis a les pel·lícules guanyadores. El cinema de temàtica social o directament polític, sobretot els al·legats contra la Guerra de l’Irac, ha rebut un suport important dels diversos jurats; per bé, com sol passar sempre a Sundance, les pel·lícules amb temàtiques juvenils o un pèl excèntriques n’han estat igualment protagonistes, especialment entre els anomenats “premis del públic” -que solen encisar els distribuïdors d’arreu del món, a l’hora de comprar-ne els drets-.

Anant a “Vull llegir la resta de l’article“, trobareu la llista de premiats en les diverses categories, amb un breu resum de les pel·lícules; així com, al final, la composició dels diversos jurats.

Millor documental independent nord-americà

Manda Bala / Send a Bullet. Director: Jason Kohn. La violència i corrupció del Brasil apareixen en aquest film que no deixa de petja un polític que roba bilions de dòlars, un adinerat home de negocis que balafia una fortuna posant els seus cotxes a prova de bales, i un cirurgià plàstic que refà les orelles a la mutilada víctima d’un segrest.

Millor documental d’arreu del món

Enemies of happiness / Vores lykkes fjender. Directores: Eva Mulvad i Anja Al Erhayem. Documental danès centrat en Malalai Joya, una dona afganesa de 28 anys d’edat que, el 2005 i amb la seva històrica victòria a les primeres eleccions democràtiques de l’Afganistan, va redefinir el paper de la dona i els càrrecs electes al seu país.

Nota: podeu veure la llista dels documentals que competien en les respectives categories, clicant aquí. Sundance 2007: documentals a competició

Millor pel·lícula de ficció independent nord-americana

Padre nuestro. Director: Christopher Zalla. Fugint d’un passat criminal, Juan puja a un camió que transporta immigrants il·legals de Mèxic a Nova York i troba Pedro, que busca el seu pare ric. Opera prima de Christopher Zalla, centrada en els hispans immigrats a Nord-Amèrica i que tracta de la recerca del pare, de falses identitats, de caçadors de fortunes, dels permisos que mai no arriben….

Millor pel·lícula de ficció d’arreu del món

Sweet Mud / Adama Meshugaat. Director: Dror Shaul. En un kibbutz del sud d’Israel, als anys setanta, Dvir Avni s’adona que la seva mare és malalta mental. En aquella comunicat reclosa i organitzada amb regles molt rígides, Dvir ha de navegar entre el lema igualitari del kibbutz i la punyent realitat que, de fet, la seva mare està sent abandonada per la comunitat.

Nota: podeu veure la llista de pel·lícules de ficció que competien en les respectives categories, clicant aquí: Sundance 2007: ficcions en competició

Millor director de pel·lícula documental

Sean Fine i Andrea Nix Fine, per War/Dance

War dance. Director: Sean Fine i Andrea Nix Fine. Tres nenes d’un col·legi del camp de refugiats de Patongo, a Uganda, fan un viatge carregat d’esperança, per participar al festival de música i ball del seu país, devastat per la llarga guerra civil.

Millor director de pel·lícula de ficció

Jeffrey Blitz, per Rocket Science

Rocket Science. Director Jeffrey Blitz. Un noi de 15 anys, de Nova Jersey i  tartamut, s’apunta a l’equip de debat de l’institut, en un mal predestinat esforç d’aconseguir la xicota del seus somnis, estrella en la competició de debats.

Millor fotografia en pel·lícula documental

Heloisa Passos, per Manda Bala / Send a Bullet, de Jason Kohn

Millor fotografia en pel·lícula de ficció

Benoit Debie, per Joshua

Joshua. Director: George Ratliff. Thriller psicològic, en què una bona, exitosa i jove família de Manhattan les passa magres quan el seu recargolat fill Joshua, un nen prodigi de vuit anys, reacciona contra l’arribada a casa de la germana acabada de nèixer. Sam Rockwell i Vera Farmiga encarnen els pobres pares…

Millor muntatge en una pel·lícula documental

Hibab S. Frisina, C. McMillan i M. Schweitzer, per Nanking

Nanking. Directors: Bill Guttentag i Dan Sturman. Poderosa i inoblidable descripció de les atrocitats que els xinesos van patir en mans de l’exèrcit invasor japonès durant “La destrucció de Nanting”, un dels episodis més tràgics de la Segona Guerra Mundial. Mentre més de 200.000 xinesos eren assassinats i desenes de milers eren violats, un grapat d’occidentals protagonitzaven actes d’un heroisme extraordinari, salvant cap a 250.000 vides humanes enmig de l’horror.

Millor guió d’una pel·lícula de ficció

James C. Strouse, per Grace is gone

Grace is gone. Director: James C. Strouse. Un pare jove rep la notícia que la seva dona ha mort a l’Irac i ha de trobar les forces per dir-ho a les seves dues filles petites. Com ajornant el moment, se les endú de viatge, fugint si és possible de les notícies de televisió. Debut cinematogràfic d’ Strouse, que ha comptat, al repartiment, amb actors com John Cusack (en el paper del pare) i Alessandro Nivola (en el rol de germà de Cusack)

Premi especial del jurat de Cinema Documental Independent Nord-Americà

No end in sight, de Charles Ferguson, en reconeixement del caràcter oportú d’aquesta obra que deixa ben clares les errònies decisions polítiques que han dut al catastròfic empantanagament de la invasió i l’ocupació nord-americanes de l’Irac

No end in sight. Director: Charles Ferguson. Una àmplia anàlisi  del comportament de l’administració Bush en la guerra i l’ocupació de l’Iraq. Presentant per primera vegada entrevistes amb participants clau, la pel·lícula reconstrueix lúcidament les decisions crucials que han dut a l’actual estat de coses en aquell país esquinçat per la guerra.

Premi especial del Jurat de Cinema de Ficció Independent nord-americà a la millor interpretació (ex-aequo)

Jess Weixler, per Teeth

Teeth. Director: Mitchell Lichtenstein. Un dels primers actors de Hollywood que va practicar allò de “sortir de l’armari”, Lichtenstein és reconegut per ser el soldat ambigu d’ Streamers, de Robert Altman, i, sobretot, el company que havia de fer-se passar per amic del nuvi al film d’ Ang Lee El banquet de noces / The wedding banquet. Ara, Lichtenstein torna a la direcció cinematogràfica per segona vegada i ens explica la història d’una noia, estudiant d’institut, víctima de la violència masculina, que s’adona que disposa d’un “aventatge físic”…

Tamara Podemski, per Four Sheets to the Wind

Four sheets to the wind. Director: Sterlin Harjo. Després del suïcidi del seu pare, Cufe Smallhill se’n va de la reserva índia on ha viscut amb la família, per trobar una vida millor a la gran ciutat. Primer llargmetratge d’aquest cineasta d’arrels índies.

Premi especial del Jurat de Cinema de ficció independent nord-americà a una mirada singular

Chris Smith, director de The Pool

The Pool. Director: Chris Smith. Un noi que treballa en un hotel agafa una dèria amb la piscina d’una casa del barri privilegiat dels turons de Panjim, a Goa, l’Índia. La vida se li capgira quan intenta trobar la misteriosa família que arriba al casalici.

Premi especial del Jurat de Cinema documental d’arreu del món

Hot House. Shimon Dotan. Mirada inèdita a les presons israelianes, com a bressol de futurs líders palestins i el cau de futures amenaces terroristes.

Premi especial del Jurat de Cinema de ficció d’arreu del món

L’Héritage. Directors: Géla Babluani i Tamur Babluani. El director del neo-polar 13 Tzameti (que va causar impacte a Sitges 2006), ara ens presenta, de bracet amb son pare, la història de tres francesos que arribin a Tiblisi (Geòrgia) per a rebre en herència un casalot perdut enmig de la muntanya. Acompanyats del traductor, dalt de l’autobús que els du a destí, troben un avi i el seu nét, amb un taüt buit, que van a trobar el clan enemic, perquè matin l’avi i així s’acabi la rivalitat entre les seves famílies… Stanislas Merhar, Sylvie Testud i  Pascal Bongard incorporen els tres francesos arribats en aquell món sorprenent.

Premi del públic al millor documental independent nord-americà

Hear and Now. Directora: Irene Taylor Brodsky. La directora explica una història absolutament personal. Els seus pares, sords, van prendre la decisió radical  de sotmetre’s a una innovadora intervenció quirúrgica, que els permetria sentir després de 65 anys de silenci.

Premi del públic a la millor pel·lícula de ficció independent nord-americana

Grace is gone, de James C. Strouse

Premi del públic al millor documental d’arreu del món

In the shadows of the moon. David Sington. Pàgina definitiva de la història americana, el Programa Espacial Apolo va dur les aspiracions d’una nació a un altre món. Cinta respectuosa i candoroses entrevistes als astronautes que van visitar la lluna proporcionen una perspectiva incomparable del magnífic estat del nostre planeta

Premi del públic a la millor pel·lícula de ficció d’arreu del món

Once. Director: John Carney. Musical irlandès ambientat als carrers de l’actual Dublin, amb Glen Hansard i la seva banda irish “The Frames”, segueix la setmana plena d’emocions en què una parella escriu, assaja i enregistra cançons que deixen al descobert la seva història d’amor.

Jurat Cinema documental independent nord-americà

Alan Berliner, Lewis Erskine, Lauren Greenfield, Julia Reichert i Carlos Sandoval

Jurat Cinema de ficció independent nord-americà

Catherine Hardwicke, Dawn Hudson, Pamela Martin, Elvis Mitchell i Sarah Polley

Jurat Cinema documental d’arreu del món

Raoul Peck, Juan Carlos Rulfo i Elizabeth Weatherford

Jurat Cinema de ficció d’arreu del món

Carlos Bolado, Lynne Ramsay i U-Wei Bin Haji Saari

Afegeix un comentari