“Fill de Saül”, primer gran film de Canes 2015 (primeres reaccions)

La premsa acreditada a Canes va poder veure anit, en projecció avançada habitual, Fill de Saül, de László Nemes, i en parlen en termes molt elogiosos, com la primera pel·lícula important d’entre les que ja s’han vist al certamen.

Fill de Saül (Saul fia | Son of Saul | Le fils de Saul). Direcció: László NEMES. Producció hongaresa. Repartiment: Röhrig Géza (Saul Ausländer), Levente Molnar (Ábrahám), Urs Rechn (Oberkapo Biederman). Sinopsi: Dos dies en la vida de Saul Auslander, presoner hongarès que treballa en un Sonderkommando, unitat especial de treball d’un dels crematoris d’Auschwitz, el 1944. Topa amb el cadàver d’un nen que li sembla que és el seu fill i decideix intentar l’impossible: fer-lo desaparèixer i trobar un rabí per a enterrar-lo. Tot i que un Sonderkommando pot ser liquidat en qualsevol moment, en Saul se’n desentén dels vius i dels seus plans per a rebel·lar-se, perquè vol salvar la despulla d’aquest fill de qui no ha pogut tenir cura quan encara era viu.

Tira_horitzontalEls piulets van saltar a la xarxa

Àngel Quintana: Cannes ens ha donat la primera sorpresa, El hijo de Saul de Laszlo Nemes una pel.lícula sobre l’infern d’Auschwitz. Brutal! #Cannes2015 (..) El debat sobre com crear una ficció sobre els camps d’extermini té un abans i un després amb El fill de Saul de Laszlo Nemes #Cannes2015. I ho ampliava a Facebook:  Hem descobert a Cannes una pel.lícula veritablement impactant, El fill de Saul de Laszlo Nemes, una representació sobre la màquina de la mort d’Auschwitz que possa un punt i a part en els debats sobre la representació de l’holocaust. I s’esplaiava més a Caimán: Canes 2015 en tiempo real.

Xavi Serra: Però el millor de la competició fins ara és SON OF SAUL, brutal descens a l’infern d’un Holocaust entrevist en els marges del pla #Cannes

Manu Yáñez: Todavía noqueado por la rigurosa #SonofSaul de László Nemes, una anti-#LaVidaEsBella en permanente y demoledor primer plano. Huele a premio.

Carlos Reviriego: Nunca habíamos “experimentado” Auschwitz hasta que Laszlo Nemes estrenó en #Cannes2015 THE SON OF SAUL. Mayúsculo logro cinematográfico.

Carlos F. Heredero: Un poderoso ejercicio de estilo abre en canal el horror del holocausto y ofrece el primer gran film de Cannes: El hijo de Saul, de L. Nemes. I s’esplaia amb un article a Caimán: Canes 2015 en tiempo real.

Carlos G. Calvo: Brutal SON OF SAUL de Laszlo Nemes. Primera candidata seria a alzarse con la Palma de Oro. Y se ha proyectado en 35mm. Un lujo. #Cannes2015.

I a les primeres crítiques que se n’han publicat llegim coses com:

Peter Bradshaw, The Guardian: an outstanding, excoriating look at evil in Auschwitz. This astonishing debut film, about a prisoner in the concentration camp employed in the industrial processes of body disposal, is a horror movie of extraordinary focus and courage (..) Jean-Luc Godard believed that cinema’s essential failure was that it did not document the Holocaust in the hope of preventing it. In our time, Claude Lanzmann’s monumental Shoah is widely considered the most aesthetically successful approach because of the honesty and clarity of its testimony, which has no need for the (potentially facile) mechanisms of drama. Nemes’s film has found a way to create a fictional drama with a gaunt, fierce kind of courage – the kind of courage, perhaps, that it takes to watch it.

Tot i que hi ha qui és reticent precisament amb la qüestió de ficcionar l’Holocaust:

Pierre Murat, Télérama, Shoah, fiction impossible. (..) En filmant le travail quotidien de l’horreur du camp de la mort d’Auschwitz, le réalisateur hongrois évite l’exhibitionnisme mais n’échappe pas à la complaisance (..) László Nemes est, évidemment, persuadé, d’avoir échappé à l’ambiguïté. Il évite tout exhibitionnisme, c’est vrai, et insiste sur le travail quotidien de l’horreur (..) Mais le réalisateur s’enferre très vite : la quête du héros pour trouver un rabbin devient un suspense. La tentative des membres du « Sonderkommando » pour échapper à leur sort en s’enfuyant du camp, ressemble à un film d’action à l’américaine. On est dans la fabrication pure. Pas loin de la complaisance, donc

Philipp Engel, Fotogramas, Inmersión total en Auschwitz: Día 2 y ya tenemos una firme candidata a la Palma de Oro. Una candidata que, además, no figuraba entre las previsiones. Desconocido hasta la fecha por estos lares, el húngaro László Nemes ha impactado en la Croisette al coger a los espectadores de la mano y arrastrarlos hasta el fin de aquel famoso túnel del terror llamado Auschwitz.

 

 

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *