Festival de Canes 2015: la Competició.

Aquest apunt enllaça amb les fitxes publicades dels 19 films que participen a la Competició de la 68a edició del Festival de Canes i en constitueix una mena de resum, alhora de ser una eina per a navegar-hi amb més facilitat.

Festival de Canes 2015: la Competició.

Dheepan. Direcció: Jacques AUDIARD. Producció francesa. Repartiment: Antonythasan Jesuthasan (Dheepan), Kalieaswari Srinivasan (Yalini), Claudine Vinasithamby (Illayaal), Vincent Rottiers (Brahim), Marc Zinga (Youssouf). Sinopsi:  Un combatent tàmil fuig de la Sri Lanka devastada per la guerra. Busca asil a França com a refugiat polític, fent-se passar per marit i pare de dos companys fugitius. En els suburbis de París, troba feina de conserge d’un bloc d’habitatges precaris. El seu intent de menar una vida estable topa amb una colla violenta de traficants de drogues que se les campa per aquell barri deixat de la mà de Déu. De mala gana es veu involucrat en el conflicte i l’antic guerrer ha de prendre la difícil decisió de si tornar a agafar un camí violent, una altra vegada. Nota: Després de l’especulativa “Rovell i os”, el director de la rigorosa “Un profeta” torna per quarta vegada a la Competició de Canes, inspirant-se en Montesquieu. Projecció: dj 21 de maig.

La llei del mercat (La loi du marché |The Measure of a Man). Direcció: Stephane BRIZÉ. Producció francesa. Repartiment: Vincent Lindon (Thierry Taugourdeau), Yves Ory (orientador ocupacional), Karine De Mirbeck (La dona de Thierry). Sinopsi: En Thierry (Vincent Lindon) té 51 anys i du 18 mesos a l’atur. Comença a treballar de guarda de seguretat en un hipermercat i aviat topa amb l’encàrrec d’espiar els col·legues, cosa que li provoca un dilema moral: per seguir tenint feina, es pot acceptar tot? Nota: Per tercer cop, Stéphane Brizé posa Vincent Lindon en una cruïlla vital, ètica. Projecció: dl, 18 de maig.

Marguerite et Julien. Direcció: Valérie DONZELLI. Producció francesa. Repartiment: Anaïs Demoustier (Marguerite de Ravalet), Jérémie Elkaïm (Julien de Ravalet), Aurélia Petit (Madame de Ravalet), Raoul Fernandez (Lefevbre), Audrey Quoturi (prostituta); amb Geraldine Chaplin, Sami Frey, Frédéric Pierrot, Bastien Bouillon. Sinopsi: Julien i Marguerite de Ravalet, fill i filla del senyor de Tourlaville, s’han estimat tendrament des que eren infants. En créixer, aquesta tendresa s’ha convertit en passió voraç. La seva aventura escandalitza la societat, que els empaita. Incapaços de resistir els seus sentiments, han de fugir… Un conte de fades contemporani sobre el desig, la passió, l’esperança, l’amor i la mort. Una història atemporal, més enllà de tota moralitat. Nota: El tàndem de “S’ha declarat la guerra”, Valérie Donzelli – Jérémie Elkaïm torna amb l’adaptació d’un guió de 1971 per a un film que Truffaut no arribà a fer. Projecció: dt, 19 de maig.

Chronic. Direcció: Michel FRANCO. Repartiment: Tim Roth (David), Bitsie Tulloch (Lídia), Claire van der Boom (Alice), Michael Cristofer, Robin Bartlett, Sarah Sutherland, Nailea Norvind. Sinopsi: Un deprimit infermer d’atenció domiciliària que treballa amb malalts terminals mira de tornar a connectar amb la seva família, que havia abandonat. És molt meticulós i s’entrega a la feina; però quan els pacients se li moren, ha de tornar al món “real”, el dels vius, en què no acaba de trobar el seu lloc. Mentre el veiem anar d’un pacient a l’altre, anem descobrint-li el passat que amaga. Fa anys que tragina culpa i remordiment i ara li pesa massa, de manera que ha d’encarar-ho, per a curar-se. Nota: Amb la carrera lligada a Canes i especialista en les relacions familiars enterbolides, el mexicà Michel Franco debuta en la Competició, amb Tim Roth de protagonista. Projecció: dv, 22 de maig.

El conte dels contes (Il racconto dei racconti | The Tales of Tales). Direcció: Matteo GARRONE. Producció anglo-franco-italiana. Adaptació lliure del recull de contes Lo cunto de li cunti overo lo trattenemiento de peccerille, de Giambattista Basile. Repartiment: Episodi “La reina”: Salma Hayek (reina de Longtrellis), John C. Reilly (rei de Longtrellis), Alba Rohrwacher (artista de circ). Episodi “La puça”: Toby Jones (rei de Highhills),  Bebe Cave (Viola), Guillaume Delaunay (l’ogre). Episodi “Les dues velles”: Vincent Cassel (rei de Strongcliff), Shirley Henderson (Imma), Hayley Carmichael (Dora). Sinopsi: Fresc del període barroc, en clau fantàstica, explicat mitjançant les històries de tres reialmes veïns i intemporals i dels respectius sobirans (un rei fornicador i llibertí; un altre fascinat amb una puça gegant; una reina gelosa que esgota la vida del seu marit…), prínceps i princeses, boscos i castells, ogres, animals extraordinaris, dracs, bruixes, bugaderes velles, artistes de circ…Nota: primera pel·lícula rodada en anglès per Matteo Garrone. Nota: El director de “Gomorra” i “Reality” adapta els contes de Giambattista Basile, en què la realitat conviu amb el fantàstic, la quotidianitat amb la fantasia, allò ordinari amb l’extraordinari. Projecció: dj, 14 de maig.

Carol. Direcció: Todd HAYNES. Producció anglo-nord-americana. Adaptació de la novel·la El preu de la sal (o Carol), de Patricia Highsmith (amb el pseudònim de Claire Morgan).  Repartiment: Cate Blanchett (Carol Aird), Rooney Mara  (Therese Belivet), Sarah Paulson  (Abby Gerhard), Kyle Chandler (Harge Aird), Jake Lacy (Richard). Sinopsi: La relació entre dues dones ben diferents al Nova York de 1952. Una noia de vint anys, Therese Belivet (Rooney Mara), treballa en una botiga de Manhattan i es deleix per una vida més plena quan coneix Carol (Cate Blanchett), una dona elegant, sofisticada, fascinant i rica entrampada en un matrimoni sense amor. A mesura que la història avança, les seves vides van desembullant-se; però Carol tem cada vegada més que perdrà la custòdia de la seva filla cas de separació, sobretot des que el marit (Kyle Chandler) li posa en dubte la competència com a mare de resultes d’un seu anterior afer amb la seva millor amiga, Abby (Sarah Paulson), i de la relació que ara manté amb Therese. Nota: Exquisit, sensible, amb talent per al melodrama i els personatges femenins, Todd Haynes torna a Canes, després d’una exitosa i premiada marrada veneciana, amb aquesta adaptació de la novel·la de Patricia Highsmith. Projecció: dg, 17 de maig.

L’assassina (Nie yin niang | The Assassin). Direcció: HOU Hsiao-hsien. Producció xino-taiwanesa. Repartiment: Shu Qi (Nie Yinniang), Chang Chen (Tian Ji’an), Tsumabuki Satoshi, Jack Kao, Nikki Hsieh.. Sinopsi: Film d’arts marcials, en què una assassina (Shu Qi) ensinistrada per un monjo taoista, a l’època de la Dinastia Tang (618-907 dC), comença a qüestionar-se les seves lleialtats quan s’enamora d’un home a qui ha de matar. I ha de triar entre sacrificar-lo o trencar amb el camí sagrat dels assassins justos. Nota: El retorn del mestre: el final discret d’una carrera memorable o un nou gir magistral d’HHH? Projecció: dj, 21 de maig.

Mountains May Depart (Shan He Gu Ren). Direcció: JIA Zhangke. Repartiment: Zhao Tao (Tao), Yi Zhang, Sylvia Chang, Zijian Dong, Sanming Han, Jin Dong Liang. Sinopsi:L’acció se situa en tres èpoques diferents. Tot primer a la Xina, el 1999. La Tao i en Liangzi estan enamorats. Ella, però, deixa en Liangzi per a casar-se amb en Zhang, propietari d’una mina.  Saltem a l’any 2014, quan en Liangzi s’està morint i torna a veure la Tao. Ella s’ha divorciat i el seu fill, en Dollar, s’ha exilat a Austràlia. I finalment ens situem a Austràlia, el 2025. En Dollar, fill de la Tao, a penes parla xinès. L’única paraula que en sap és el nom de la seva mare… Nota: Cineasta inquiet per la transformació salvatge de la Xina i els efectes en les persones i la societat, Jia Zhangke es capbussa ara en una història d’amor als diners i pèrdua de les arrels. Projecció: dc 20 de maig.

La nostra germana petita (Umimachi Diary | Our Little Sister  | Trois soeurs). Direcció: Hirokazu KORE-EDA. Producció japonesa. Adaptació del manga Umimachi Diary, d’Akimi Yoshida. Repartiment: Haruka Ayase (Sachi), Masami Nagasawa (Yoshino), Hirose Suzu (Suzu asano), Kaho (Chika). Sinopsi: Tres germanes viuen a ca l’àvia i un bon dia es troben amb la sorpresa que els arriba una germanastra de 13 anys. Definit com un nou relat sensible i poètic de Kore-eda, sobre l’amor i els vincles familiars. Nota: Memòria, record, pèrdua, absència, soledat, vincle familiar, l’afecte… una evolució temàtica en la filmografia d’aquest autor sensible, que començà força taciturn i, dotat de certa elegància formal, ha arribat a vorejar el sentimentalisme, per moments. Projecció: dj, 14 de maig.

Macbeth. Direcció: Justin KURZEL. Producció franco-nord-americano-anglesa. Adaptació de l’obra Macbeth, de William Shakespeare. Repartiment: Michael Fassbender (Macbeth), Marion Cotillard (Lady Macbeth), David Thewlis (Duncan), Jack Reynor (Malcolm), Sean Harris (Macduff), Elizabeth Debicki  (Lady Macduff), Paddy Considine  (Banquo), David Hayman (Lennox), Maurice Roëves (Menteith), Ross Anderson (Rosse), Barrie Martin (Thane). Sinopsi: Lectura visceral de la tragèdia escrita per William Shakespeare, la d’un guerrer coratjós i líder carismàtic en els camps de batalla en mig dels paisatges de l’Escòcia medieval, la història d’un home malmès per la guerra que malda per refer la relació amb la seva estimada dona, tots dos arrossegats per les forces de l’ambició i el desig. Projecció: ds 23 de maig.

The Lobster. Direcció: Yorgos LANTHIMOS. Coproducció greco-franco-neerlandeso-anglo-irlandesa. Repartiment: Colin Farrell (David), Rachel Weisz (Short Sighted Woman), Léa Seydoux (líder dels Solitaris), Ben Whishaw (The Limping Man), John C. Reilly (The Lisping Man), Sinopsi: Una història d’amor no gens convencional, ambientada en un futur no gaire llunyà i més aviat galdós, en què arresten els solters, d’acord amb les lleis de la ciutat, i els duen a l’Hotel, on els obliguen a trobar parella en 45 dies. Si no se’n surten, els transformen en animals i els abandonen a bosc. Un home desesperat fuig de l’Hotel, s’amaga al bosc, on viu un grup de resistents, Els Solitaris, i s’enamora, mal vagi en contra de les seves normes. Nota: Surrealista, artificiós, transgressor, el grec Yorgos Lanthimos té tots els seus llargmetratges en festivals internacionals de primer ordre, tot parlant d’ordres establerts i rebels immanents… Projecció: dv 15 de maig.

Mon roi. Direcció: MAÏWENN. Producció francesa.Intèrprets: Vincent Cassel, Louis Garrel, Emmanuelle Bercot, Isid Le Besco. Sinopsi: La història d’amor, apassionada i complicada, al llarg dels anys, d’una parella amb fill. La Tony entra en un centre de reeducació després d’un greu accident d’esquí. Mentre depèn del personal mèdic i dels calmants, disposa de temps per a recordar la història tumultuosa que ha viscut amb Georgio. Per què es van estimar? Qui és de debò, l’home que tant va estimar? Com es va poder sotmetre a aquella passió asfixiant i destructiva? Per a la Tony, refer-se’n comença ara, amb un treball corporal que potser li permetrà definitivament alliberar-se… Nota: Després de “Polisse”. Maïwenn torna a la competició. El seu estil, ficcions tractades com a documentals. Ara, però, no parla d’una unitat de la policia, sinó de la relació tumultuosa d’una parella i, com sempre, amb un bon esplet de cares conegudes. Projecció: dg 17 de maig.

Mia Madre (Mia Madre | My Mother). Direcció: Nanni MORETTI. Producció franco-germano-italiana. Repartiment: Margherita Buy (Margherita), John Turturro (Barry Huggins), Nanni Moretti (Giovanni), Giulia Lazzarini (Ada), Beatrice Mancini (Livia). Sinopsi: La Margherita, directora cinematogràfica, roda una pel·lícula amb el famós actor nord-americà Barry Huggins, que és tot un personatge al plató. Enllà del rodatge, la Margherita malda per mantenir-se centrada, mentre se sent impotent davant la malaltia de la seva mare i l’adolescència de la seva filla. Nota: Nanni Moretti rebutja el terme d’autoficció o autobiografia per als seus films; però en aquesta història el seu personatge es diu com ell, el de la seva dona es diu com ella, i parla de fer cinema alhora que s’acaba la vida de la mare. Retorn al tema del dol, que ja tocà amb “L’Habitació del fill”, Palma d’Or a Canes. Projecció: ds 16 de maig.

Fill de Saül (Saul fia | Son of Saul | Le fils de Saul). Direcció: László NEMES. Producció hongaresa. Repartiment: Röhrig Géza (Saul Ausländer), Levente Molnar (Ábrahám), Urs Rechn (Oberkapo Biederman), Todd Charmont(home barbut), Marcin Czarnik (Feigenbaum), Sándor Zsótér (doctor), Jerzy Walczak (rabí del Sonderkommando), Uwe Lauer (SS Voss), Christian Harting (SS Busch), István Pion (Katz), Amitai Kedar (Hirsch). Sinopsi: Dos dies en la vida de Saul Auslander, presoner hongarès que treballa en un Sonderkommando, unitat especial de treball d’un dels crematoris d’Auschwitz, el 1944. Topa amb el cadàver d’un nen que li sembla que és el seu fill i decideix intentar l’impossible: fer-lo desaparèixer i trobar un rabí per a enterrar-lo. Tot i que un Sonderkommandopot ser liquidat en qualsevol moment, en Saul se’n desentén dels vius i dels seus plans per a rebel·lar-se, perquè vol salvar la despulla d’aquest fill de qui no ha pogut tenir cura quan encara era viu. Nota: primer llargmetratge del cineasta; única opera prima en Competició i un dels escassos projectes covats a La Residència del Festival de Canes que arriben a competir per la Palma d’Or. Projecció: dv 15 de maig.

Valley of Love. Direcció: Guillaume NICLOUX. Producció francesa. Repartiment: Isabelle Huppert (Isabelle),  Gérard Depardieu (Gérard Depardieu). Sinopsi: La Isabelle i en Gérard, que fa anys que estan separats, acaben de pedre el seu fill Michael. Al cap de sis mesos reben una carta d’en Michael que els cita al Death Valley, al sud-oest de Califòrnia. Malgrat el caràcter absurd de la situació, pare i mare decideixen anar-hi i esperar en Michael. Nota: La productora Sylvie Pialat torna a reunir Isabelle Huppert i Gérard Dépardieu (ho havien fet anteriorment a “Loulou”, de Maurice Pialat, i a “Les valseuses”, de Bertrand Blier); ara, com a parella separada, que un fill mort fa retrobar. Projecció: dv 22 de maig.

La joventut (La Giovinezza | Youth | La juventud). Direcció: Paolo SORRENTINO. Producció: anglo-helvètico-franco-italiana. Repartiment: Michael Caine (Fred Ballinger), Harvey Keitel (Mick), Rachel Weisz (Leda Ballinger), Paul Dano (Mick Boyle), Jane Fonda. Sinopsi: És primavera. En Fred i en Mick, dos vells amics que ronden la vuitantena, estan passant uns dies de vacances en un bonic hotel al peu dels Alps. En Fred, compositor i director d’orquestra, ja s’ha jubilat. En Mick, director cinematogràfic, encara treballa. Tots dos saben que ja no els queden gaire anys i decideixen encarar el futur junts. Es miren afectuosament i encurosits les vides desmanegades dels seus fills, la joventut radiant dels guionistes que treballen per en Mick, i la resta de clients i de personal de l’hotel… A diferència d’ells, sembla que allà ningú no es preocupa pel pas del temps. Mentre que en Mick té pressa per a enllestir el guió del que pensa que serà el seu darrer film, en Fred no té cap intenció de tornar a l’activitat musical que ja fa temps que ha abandonat, però hi ha qui vol sentir-li, de totes totes, les seves darreres composicions i vol veure’l dirigir una orquestra altre cop. Nota: Sorrentino sense Toni Servillo, però amb un esplet de cares conegudes de les produccions americanes i angleses. Projecció: dc 20 de maig.

Més fort que les bombes (Louder than bombs | Plus fort que les bombes). Direcció: Joachim TRIER. Intèrprets: Isabelle Huppert, Jesse Eisenberg, Gabriel Byrne, Amy Ryan. Sinopsi: Tres anys després de la seva mort sobtada, es prepara una exposició de l’obra de la famosa fotògraf de guerra Laura Freed. L’esdeveniment provoca que el marit i els dos fills de la difunta es retrobin, com no ho feien des de fa anys. En sobreeixir un secret inquietant, els tres homes es veuen obligats a mirar-se els uns als altres i a si mateixos des d’una altra perspectiva, redefinir les seves necessitats i els desitjos més íntims. Nota de la distribuïdora internacional:  Un quadre prolífic de somnis, decepcions i secrets de família es desenvolupa gradualment a través de fragments no lineals de records compartits, desafiaments diaris i tensos intents de coexistir. Amb el seu estil hipnòtic, mantenint l’estimulant pols narratiu malgrat les sacsejades, Joachim Trier teixeix un tapís de detalls escollits i paisatges onírics, combinant un imaginari impressionant amb una exposició implacable de la naturalesa humana. Nota: Del director d’ “Oslo, 31 d’agost”, el conflicte íntim d’un pare i els seus fills, deixant de banda els actors noruecs i comptant amb rostres prou coneguts. Projecció: dl 18 de maig.

The Sea of Trees. Direcció: Gus VAN SANT. Producció nord-americana. Repartiment: Matthew McConaughey (Arthur Brennan), Ken Watanabe (Takumi Nakamura), Naomi Watts (Joan Brennan), Katie Aselton. Sinopsi: Un nord-americà i un japonès es fan amics al “Bosc dels suïcides”, prop del Mont Fuji, on la gent que pateix massa com per seguir vivint van a llevar-se la vida. En lloc de matar-se, aquests dos decideixen fer un recorregut iniciàtic per aquell bosc. Els fets passen al bosc d’Aokigahara, al peu del Mont Fuji, on Arthur Brennan fa cap per a suïcidar-se, com tants d’altres han fet abans que ell. Quan hi troba el lloc que li sembla millor, de sobte, s’adona que hi ha un home ferit i perdut, i, endut per un irreprimible sentiment d’humanitat, va a socorre’l: havent-se decidit a morir, ajudarà un home a sobreviure. Nota: A “Inquiet”, Gus Van Sant seguia un noi atret pel fet de la mort, al qual se li apareixia un misteriós pilot japonès. Ara és Matthew McConaughey que, volent matar-se, topa amb un japonès malferit (Ken Watanabe) a qui ajuda. Projecció: ds 16 de maig.

Sicario. Direcció: Denis VILLENEUVE. Producció nord-americana. Repartiment: Emily Blunt (Kate Macy), Jon Bernthal (Ted), Josh Brolin (Matt), Benicio Del Toro (Alejandro), Jeffrey Donovan (Steve Forsing). Sinopsi: Una jove agent de l’FBI (Emily Blunt) s’incorpora a una missió secreta de la CIA que pretén acabar amb el cap d’un cartel mexicà. Aquesta experiència li posa els valors ètics i morals contra les cordes. Nota: D’uns origens polifacètics, amb produccions molt del Quebec, en francès, amb vocació de narrativa singular; a un cinema en anglès, thrillers, i de camí de fer la nova “Blade Runner”. “Sicario” revelarà un autor en els “mainstream” o aixecarà acta que el corrent dominat ha engolit un altre cineasta prometedor? Projecció: dt 19 de maig.

Foto: cartell oficial de la 68a edició del Festival de Canes (FdC)

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *