Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

22 de setembre de 2014
1 comentari

John Malkovich és Giacomo Casanova

Viva la libertà!, proclama Giacomo Casanova a casa seva abans de desmaiar-se. Quan la bonica i misteriosa escriptora Elisa von der Recke ve a visitar-lo, aquest home vell reviscola. Aquesta és una pel·lícula sobre el seductor Casanova: la seva història s’explica tant a través de la ficció com de representacions operístiques que ens deixen veure les seves aventures, les seves passions i la seva por a la mort.

Viva la libertà!. És amb aquest crit que en Giacomo Casanova / John Malkovich cau desmaiat a l’escenari en començar la pel·lícula. L’orquestra deixa de tocar. La inquietud s’imposa, actors i tècnics corren a donar els primers auxilis, un doctor s’aixeca entre el públic per a oferir els seus serveis. Un primer pla del protagonista, que pateix convulsions. En aquest precís moment, no se sap ben bé si es tracta de Giacomo Casanova, el personatge, o de John Malkovich, l’actor, qui pateix l’atac. Però una cantant disfressada d’infermera apareix i transforma l’escena en Commedia dell’arte: L’espectacle continua! Entenem que aquesta pel·lícula s’agafarà totes les llibertats barrejant gèneres per a declarar finalment: Tot és cinema!, diu Michael Sturminger, guionista i director de Casanova Variations.

https://www.youtube.com/watch?v=NZCkxe5Y55A

Basada en el manuscrit autobiogràfic Histoire de ma vie, de Giacomo Casanova i en escenes d’òpera de Lorenzo Da Ponte i Wolfgang Amadeus Mozart (Les noces de Fígaro, Don Giovanni, Cosí fan tutte…), Casanova Variations és una barreja de cinema, teatre, música, literatura i història, que ha estat covada durant més de tres anys, amb un projecte teatral previ, The Giacomo Variations, menat pel mateix equip artístic.

Més informació: Web oficial | Imdb.

Z_MichaelSturminger@AlfamaFilmsMichael Sturminger és un freelance que treballa tant al món del cinema, com al teatre i a l’òpera; amb una dèria especial per a entrelligar la música clàssica amb el teatre contemporani. Les obres de Mozart han tingut una gran importància a la seva carrera. El 2006, les seves experiències el van dur a crear l’opera I hate Mozart. En acabat, va crear dues altres òperes, conjuntament amb l’actor John Malkovich i amb el director d’orquestra Martin Haselböck: The Infernal Comedy i The Giacomo Variations. Al camp cinematogràfic, Sturminger ha dirigit Whore’s son (2004), documentals i vídeos documentals (entre els quals, Cecilia Bartoli: The Barcelona Concert)

Crèdits fotogràfics: Alfama Films.

  1. Imma Merino, diari El Punt Avui:

    (..) amb la idea que tot ell [Casanova] és una forma de representació
    o una seducció enganyosa, el cineasta austríac Michael Sturminger
    l’aborda a ‘Casanova variations’ amb un Malkovich en plena forma.

    Xavi Serra, diari Ara:

    (..) Tot i la disparitat dels ingredients, ‘Casanova variations’ entrellaça els diferents registres en un tot més o menys fluid –tot i que llarg en
    excés– que salta d’un Casanova a l’altre en una progressió que també passa per Malkovich interpretant-se ell mateix, (..) Tan pròdig d’idees com irregular en resultats

    Nando Salvà, diari El Periódico:

    (..) L’exercici metatextual arriba a resultar excessiu i extenuant, però mai deixa de sorprendre (..) Buscar analogies entre actor i personatge té sentit perquè, al cap i a la fi, a ‘Casanova Variations’, l’un i l’altre es mimetitzen de forma tan sostinguda que, arribat l’epíleg, resulta difícil discernir qui és qui. Tampoc és fàcil decidir si, en última instància, la pel·lícula està dissenyada com a homenatge al seu heroi titular o més aviat a l’ego i la vanitat gegants d’un intèrpret

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!