Festival de Canes 2014: Cannes Classics

Cannes Classics, absolutament consolidat com a plataforma de la tasca de restauració del patrimoni cinematogràfic mundial, via la digitalització, homenatge, reivindicació i difusió dels clàssics, adaptats a les més moderna tecnologia.

Sembla que de mica en mica es van esvaint els subapartats en què estava estructurat els darrers anys i que hi preval, ras i curt, el que és la restauració/digitalització. Certament, s’hi mantenen certes línies, com ara la de seguir presentant obres del Projecte Rossellini o la d’anar estrenant versions digitalitzades de Palmes d’Or o de clàsics de Hollywood. Tanmateix, el ventall és molt ampli.

FOTO © FDC – Lagency – Taste Cartell oficial de Canes 2014


Festival de Canes 2014: Cannes Classics.

Convidada d’honor: Sophia Loren.

Sophia Loren guanyà el Premi d’Interpretació Femenina al Festival de Canes 1961 i en va presidir el Jurat el 1966. Enguany, com a convidada d’honor farà costat a la projecció del curtmetratge La voce umana (Edoardo Ponti, 2014), que ha comportat el retorn de l’actriu al cinema, en una gala (dimarts 20 de maig) en què també es projectarà Matrimoni a la italiana (Vittorio De Sica, 1964), en còpia restaurada en 4K per L’Immagine Ritrovata. A més, Sophia Loren impartirà una “masterclass” en una conversa que tindrà lloc a la Sala Buñuel del Palaau de Festivals de Canes.

Còpies restaurades.

Per un grapat de dòlars (Per un pugno di dollari | A fistful of dollars | Por un puñado de dólares | Pour une poignee de dollars), de Sergio Leone (1964, 1h40). Projecció: dv 16 (Cinema a la Platja).

Per a commemorar el naixement dels spaghetti western, el 1964, la Cinemateca de Bolonya presenta una còpia restaurada en 4K per L’Immagine Ritrovata


Paris, Texas (París, Texas), de Wim Wenders (1984, 2h25). Projecció: dc 21.

El Festival de Canes segueix amb la tasca d’anar presentant còpies restaurades de les seves palmes d’or. En aquesta ocasió es tracta de la digitalització que ha efectuat Criterion del film de Wenders, amb tranfert HD fet al laboratori Deluxe a Nova York, supervisat pel mateix cineasta i amb l’ “Spirit Scan” efectuat al laboratori alemany CinePost Production.

Regards sur une révolution: Comment Yukong déplaça les montagnes, de Marceline Loridan i Joris Ivens (1976, 1h11). Projecció: dc 21.

Restauració digital a partir de la digitalització en 2K dels negatius en 16mm, feta al laboratori del CNC a Bois d’Arcy. Etalonatge i poliment enllestit per Eclair.

Contes cruels de joventut (Seishun zankoku monogatari | Cruel Story of Youth | Historias crueles de juventud | Contes cruels de la jeunesse | Racconto crudele della giovinezza), de Nagisa Oshima (1960, 1h32). Projecció: dj 15.

Restauració digital en 4K realitzada per Shochiku Co., Ltd., sota supervisió de Takashi Kawamata, director de fotografia d’Oshima.

Les croix de bois, de Raymond Bernard (1931, 1h55). Projecció: ds 17.

Restaurant en 4K per L’Immagine Ritrovata, a Bolonya, sota la direcció de Pathé.

Overlord, de Stuart Cooper (1975, 1h24). Projecció: dl 19.

Restauració presentada per The Criterion Collection (Nova York), amb transfert digital alta definició sota la supervisió del mateix cineasta a partir d’una còpia nova en 35 mm de gra fi. So mono en 24 bits.

La paura (La paura | Angst | La peur), de Roberto Rossellini (1954, 1h23). Projecció: dv 23.

Un any més, Canes mostra noves realitat de l’ambiciós projecte italià “The Rossellini Project”, fruit de la col·laboració entre Instituto Luce Cinecittà, Cineteca di Bologna, CSC-Cineteca Nazionale et Coproduction Office. Una restauració en 4K, efectuada per L’Immagine Ritrovata, de Bolonya.

L’atzar (Przypadek | Blind Chance | El azar | Le hasard), de Krzysztof Kie?lowski (1981, 1h57). Projecció: dj 15.

La presenta l’Institut Polonès del Cinema: restauració en 2K, amb etalonatge supervisat per Krzysztof Pakulski, director de fotografia del film.


L’últim metro (Le dernier metro | The Last Métro | El último metro | L’ultimo metrò), de François Truffaut (1980, 2h21). Projecció: ds 17.

En motiu dels trenta anys de la mort de Truffaut, MK2 i la Cinemateca Francesa, amb la col·laboració del Fons Cultural Franco-Americà presenten aquesta restauració, feta a partir del negatiu original digitalitzat en 4K i restaurat imatge per imatge en 2K per Digimage. Una restauració i etalonatge que ha supervisat Guillaume Schiffman.

Dragon Inn (????), de King Hu (1967, 1h51). Projecció: dv 16.

Restauració digital en 4K a càrrec de L’Immagine Ritrovata, de Bolonya, efectuada a partir del negatiu. Hui-ying Hua, el director de fotografia, n’ha supervisat l’etalonatge.

Le jour se lève, de Marcel Carné (1939, 1h31). Projecció: dv 16.

Restauració en 4K presentada per Studio Canal. Els treballs amb la imatge els ha efectuats Eclair i els del so, Diapason, en col·laboració amb Eclair.

El color de la magrana (Sayat Nova | The Coulour of Pomegranates | La couleur de la Grenade), de Sergei Parajanov (1968, 1h17). Projecció: dj 22.

Restauració en 4K, per L’Immagine Ritrovata, finançada per Film Foundation-World Cinema Project (Nova York).

Léolo, de Jean-Claude Lauzon (1992, 1h42). Projecció: dj 15.

Éléphant, mémoire du cinéma québécois presenta aquesta versió digital en 2K, a partir del negatiu original, amb so restaurat per la Cinemateca del Quebec.


La vie de chateau (La vie de chateau | Esposa ingénua | L’armata sul sofà), de Jean-Paul Rappeneau (1965, 1h30). Projecció: dg 18.

A partir del negatiu original, restauració en 2K. Etalonatge realitzat en col·laboració amb Rappeneau i Pierre L’homme, el director de fotografia. La banda de sonora de Michel Legrand l’ha restaurat Stéphane Lerouge.

La taverna de Jamaica (Jamaica Inn | La posada de Jamaica | La taverne de la Jamaïque | La taverna della Giamaica), d’ Alfred Hitchcock (1939, 1h40). Projecció: dj 22.

Restauració digital realitzada en 4K.

Els violins del ball (Les violons du bal | Los violines del baileI violini del ballo), de Michel Drach (1974, 1h44). Projecció: dg 18.

Restauració Silverway Média, amb el finançament de Port-Royal Films i el suport del CNC i la participació de la Fundació per la Memòria de la Shoah.

Les muntanyes blaves (Tsisperi mtebi anu daujerebeli ambavi | Blue Mountains | Les montagnes bleues | Le montagne bleu), d’ Eldar Shengelaia (1983, 1h31). Projecció: dg 18.

El Centre Nacional de Cinema de Geòrgia presenta la versió digitalitzada en 4K per Gosfilmfond Russia, a partir del negatiu original.

Horitzons perduts (Lost Horizon | Horizones perdidos | Horizons perdus | Orizzonte perduto), de Frank Capra (1937, 2h12). Projecció: ds 17.

Còpia restaurada en digital 4k per Sony Pictures Colorworks, al marc de la restauració de diversos films de Capra.

La chienne (La chienne | La golfa | La cagna), de Jean Renoir (1939, 1h35). Projecció: dg 18.

Restauració de la imatge 2k, a partir d’un “scan” 4K, a càrrec de Digimage Classics. La restauració del so, efectuada per Diapason.


Olimpiada de Tòquio (Tôkyô orinpikku | Tokyo Olympiad), de Kon Ichikawa (1965, 2h50). Projecció: dv 23.

El Comitè Olímpic Internacional presenta aquesta versió restaurada digitalment en 4k a partir d’elements fílmics originals.

Documentals sobre el cinema.

Life Itself, de Steve James (2014, 1h58). Projecció: dl 19.

Documental sobre la vida i la trajectòria del gran crític cinematogràfic nord-americà Roger Ebert.

The Go-Go Boys: The Inside Story of Cannon Films, de Hilla Medalia (2014, 1h30). Projecció: dv 16.

Història de la Cannon Films i dels productors Menahem Golan i Yoram Globus, que acompanyaran la presentació del film a Canes.

Homenatge a Marcello Mastroianni.

A tall d’homenatge a Marcello Mastroianni i com a ressó del cartell oficial del 67è Festival de Canes, una còpia restaurada de Vuit i mig, de Federico Fellini( 1963, 2h13) es projectarà en la sessió inaugural del Cinema de la Platja (dijous, 15 de maig).


Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *