Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

1 de maig de 2014
0 comentaris

Canes 2014: La Quinzena dels Realitzadors

Coneguda la programació de la Quinzena dels Realitzadors de Canes 2014 i publicades en aquest blog les fitxes de tots els llargmetratges seleccionats (llevat de La matança de Texas), és ara el torn d’aquest apunt a tall de resum del que ofereix enguany la Quinzena.

La referència a cada pel·lícula ve del contingut mateix de la fitxa corresponent. El títol de cada llargmetratge enllaça amb la seva fitxa (llevat de La matança de Texas, que va directe al web de la Quinzena).

Pel que fa als curtmetratges, els títols de cada film enllacen amb la pàgina corresponent del web de la Quinzena. Per a cada curt, hi he posat una breu informació sinòptica (quen n’he disposat), així com algunes dades sobre els respectius autors.

Tot el contingut de les fitxes dels llargmetratges de la Quinzena, així com de la informació que aquí publico sobre els curts, l’he extret bàsicament del mateix web de la Quinzena i, quan ha estat possible l’he complementat amb el que he tret dels altres webs amb enllaços visibles en cada cas. Tanmateix, com passa a totes les fitxes que publico sobre films que es veuen a Canes, cal entendre-ho com a documents en elaboració constants, que seran complementats, millorats, modificats, a mesura que sigui possible i que vagi disposant de més elements d’informació (dossiers de premsa, articles, etc.).

FOTO Cartell oficial de la Quinzena dels Realitzadors de Canes 2014


Canes 2014: La Quinzena dels Realitzadors.

Llargmetratges de la Quinzena dels Realitzadors.

Queen and Country. Direcció: John BOORMAN. Amb Callum Turner, Caleb Landry Jones, David Thewlis, Richard E. Grant. Nota: Continuació dels records que el veterà John Boorman inicià amb els de la seva infantesa durant la guerra a Esperança i glòria (1987). Projecció: dt 20 i  dc 21.

Els combatents (Les combattants | Love at first sight). Direcció: Thomas CAILLEY. Nota: Per a l’Arnaud (Kevin Azaïs) l’estiu es presenta bé. Això fins que coneix la Madeleine (Adèle Haenel), tan bonica com matadora, un munyoc de muscles tensos i de profecies catastròfiques. Ell només té al cap seduir-la; però la Madeliene només pensa a preparar-se per a la fi del món. Candidata a la Càmera d’Or. Projecció: ds 17 i dg 18.

Fuetada (Whiplash). Direcció: Damien CHAZELLE. Amb Milles Teller, J.K. Simmons. Nota: Premi al Millor Film a Sundance 2014 US Dramatic Competition i Premi del Públic en aquest mateix apartat. Un noi busca l’excel·lència com a bateria de jazz, sota la disciplina d’un professor ferotge i intractable. Projecció: dt 20.

Al·leluia. Direcció: Fabrice DU WELZ. Nota: Laurent Lucas i Lola Dueñas, en un relat de follia passional i assassina, lliurement inspirat en el cas de Martha Beck i Raymond Fernandez. De l’autor de Calvari (2004), Vinyan (2008). Projecció: dj 22.

Gett – El procés de Viviane Amsalem (Gett | Gett, The Trial of Viviane Amsalem | Gett-Le procès de Viviane Amsalem). Direcció: Ronit ELKABETZ i Shlomi ELKABETZ. Nota: La Viviane Amsalem (Ronit Elkabetz) fa tres anys que demana el divorci, però Elisha (Simon Abkarian), son marit, s’hi nega (Gett). I a Israel no hi ha ni matrimoni civil ni divorci civil. Només els rabins poden legitimar un matrimoni i la seva dissolució. Però aquesta dissolució matrimonial només és possible amb el ple consentiment del marit, que finalment té més poder que els jutges. Projecció: dv 16.

These Final Hours. Direcció: Zak HILDITCH. Nota: A dotze hores de la fi del món, en James (Nathan Philips) travessa una ciutat on el crim se les campa per fer cap a una festa descomunal: l’última festa. De camí, salva la vida d’una nena, la Rose (Angourie Rice), que busca son pare desesperadament. Projecció: dl 19.

Mange tes morts (Mange tes morts | Eat Your Bones). Direcció: Jean-Charles HUE. Amb Frédéric Dorkel, Jason François, Michael Dauber, Moïse Dorkel. Nota: Una mena road-movie iniciàtica en què un adolescent ha de triar entre la tradició delinqüent de la seva família i la seva creença religiosa. Nova aproximació als yeniche per part del cineasta, autor de La BM du Seigneur (2010). Projecció: dl 19.

A Hard Day (Kkeut-Kka-Ji-Gan-Da | A Hard day). Direcció: Seoung-hun KIM. Amb Sun-kyun Lee, Jin-woong Choi. Nota: Un detectiu de la policia criminal mata d’accident un home i ho amaga. Un seu col·lega en du la investigació, des que el cas apareix de sobte a la base de dades de la policia. Projecció: dg 18.

A prop d’ella (At Li Layla | Next to Her). Direcció: Asaf KORMAN. Nota: Història triangular entre una noia discapacitada mental (Dana Ivgy), la seva germana (Liron Ben-shlush) de qui en depèn i l’home (Jacob Zada Daniel) que entra en la vida d’aquesta, que significa el debut en el camp del llargmetratge del muntador cinematogràfic de Jaffa i Els veïns de Déu. Candidata a la Càmera d’Or. Projecció: dj 22.

Tu dors Nicole (Tu dors Nicole). Direcció: Stéphane LAFLEUR. Nota: Aprofitant que no hi ha els pares a casa, la Nicole (Julianne Côté) passa tranquil·lament l’estiu dels seus vint-i-dos anys en companyia de Véronique (Catherine St-Laurent), la seva millor amiga; però hi arriba son germà gran (Marc-André Grondin) i els seus col·legues d’un grup musical. Nou llargmetratge del músic, muntador (Monsieur Lazhar, Le Démantèlement) i cineasta quebequès Stéphane Lafleur. Projecció: dt 20.

Refugiat (Refugiado). Direcció: Diego LERMAN. Nota: “Road-movie” de la quotidianitat que han de viure un nen (Sebastian Ezequiel Molinaro) i sa mare (Julieta Díaz), obligats a buscar refugi, fugint de la violència domèstica. Un drama humà vist pels ulls d’un infant i servit per l’argentí Diego Lerman, que el 2010 ja va passar per la Quinzena amb La mirada invisible. Projecció: dg 18.

Cold in July. Direcció: Jim MICKLE. Film procedent de Sundance 2014. Nota: 1989. Texas. Una nit, en Richard Dane (Michael C. Hall) mata en Freddy Russell (Wyatt Russell), un lladre que havia entrat a casa seva. Al cap de poc, arriba al poble el pare d’en Freddy, disposat a venjar-se aplicant la llei del Talió… Reietó de les sessions de mitjanit de festivals de cinema i habitual del de Sitges, el nord-americà Jim Mickle fa un pas endavant. Projecció: dl 19.

Una colla de noies (Bande de filles | Girlhood). Direcció: Céline SCIAMMA. Nota: La història d’una noia educada amb convencions i normes que coineix una colla de noies diguem-ne alliberades… De l’autora de Naissance des pieuvres (2007) i Tomboy (2011). Film d’inauguració de la 46a Quinzena dels Realitzadors. Projecció: dj 15 i dv 16.

El conte de la princesa Kaguya (Kaguya – Hime No Monogatari | Le conte de la princesse Kaguya). Direcció: Isao TAKAHATA. Film d’animació. Nota: Soci del gran Hayao Miyazaki, el veterà Isao Takahata ha invertit vuit anys a fer possible l’adaptació a la gran pantalla del Taketori Monogatari, un dels primers textos de la literatura japonesa, sobre una princesa minúscula que vivia en una canya de bambú i esdevé noia de gran bellesa i atractiu. Projecció: dc 21.

Pride. Direcció: Matthew WARCHUS. Amb Bill Nighy, Imelda Staunton, Dominic West, Andrew Scott, Paddy Considine. Nota: Història de solidaritat entre dos moviments socials que, d’antuvi s’ignoraven. A l’era de la Thatcher, els gais i lesbianes del Gay Pride van unir forces amb els miners gal·lesos en vaga. Segon llargmetratge del director teatral anglès, després de Simpático (1999). Film de Cloenda de la 46a Quinzena dels Realitzadors. Projecció: dv 23.

National Gallery. Direcció: Frederick WISEMAN. Nou documental del nord-americà Frederick Wiseman, centrat ara en la National Gallery de Londres, la seva gent, l’obra que contè i la relació entre els seus quadres i la narració fílmica. Projecció: ds 17.

Catch Me Daddy. Direcció: Daniel WOLFE. Amb Conor McCarron, Sameena Ahmed, Gary Lewis. Debut del realitzador de videoclips musicals, amb la història d’una parella que ha de fugir i fugir, per amor. Candidata a la Càmera d’Or. Projecció: dv 16.

Sessions Especials de la Quinzena dels Realitzadors.

P’tit Quinquin (P’tit Quinquin | Li’l Quinquin). Direcció: Bruno DUMONT. Amb Alane Delhaye, Lucy Caron, Bernard Pruvost. Nota: Versió cinematogràfica de la minisèrie televisiva (quatre episodis) que Bruno Dumont ha rodat per a ARTE, a la regió Nord – Pas de Calais (territori habitual del cineasta). Projecció: dc 21 i ds 24.

La matança de Texas (The Texas Chain Saw Massacre). Direcció: Tobe HOOPER. Amb Marilyn Burns, Edwin Neal, Allen Danziger. Nota: versió restaurada en 4K d’aquest clàssic del cinema de terror de 1974. Més informació: Imdb (ang). Projecció: dj 22.

Curtmetratges de la Quinzena dels Realitzadors.

Cambodia 2099. Direcció: Davy CHOU. Durada: 0h21. Sinopsi: Phnom Penh, Cambodja. A Diamond Island, perla de la modernitat del país, dos amics s’expliquen els somnis que han tingut anit. Nota: L’autor, Davy Chou, és un cineasta francès, que ja va tenir el llargmetratge documental Le Sommeil d’or al Fòrum de la Berlinale 2012 i actualment està preparant un primer llarg de ficció titulat 8atenció) Diamond Island. Projecció: dj 22.

4 d’abril de 1968 (4 Avril 1968 | April 4th, 1968). Direcció: Myriam GHARBI. Durada: 0h20. Sinopsi: La Sabine té set anys i viu a ca la tia, a la ruralia de Guadalupe. Quan se’n va de casa amb el seu vestit ben bonic i les seves trenes acabades de fer, sap perfectament que aquell 4 d’abril de 1968 no anirà pas a escola. Nota: Després de fer un màster de cinema, l’autora va començar a treballar d’ajudant de direcció. El 2011 va codirigir un curtmetratge experimental i ara, amb 4 d’abril de 1968, ja ha guanyat el premi Océans France Ô, mentre està escrivint el guió del que serà el seu primer llargmetratge. Projecció: ds 24.

A l’agost (En Août | In August). Direcció: Jenna HASSE. Durada: 0h09. Sinopsi: La Margaux té sis anys i aquest matí d’agost s’ha llevat ben d’hora. S’acosta a la finestra i veu son pare que està ficant objectes i cartrons al cotxe. La seva mare encara dorm. Aquell matí d’estiu serà particular per a la menuda, a punt de viure un moment important de la seva vida. Nota: L’autora, nascuda a Lisboa el 1989, te nacionalitat suïssa i portuguesa, ha estudiat Cinema i Francès a la Universitat de Lausana, Teatre al Conservatori de Ginebra i Interpretació Dramàtica a l’INSAS (Institut National Supérieur Des Arts Du Spectacle). Projecció: dj 22.

Guy Moquet. Direcció: Demis HERENGER. Durada: 0h32. Sinopsi: En Guy Moquet (o Guimo, o Guim’s) ha promès Ticky que li faria un petó al capvespre al bell mig del barri, davant de tothom. Potser no està tan sonat… però potser no és tan fàcil. Nota: Nascut el 1973, l’autor viu i treballa a Grenoble. Va estudiar Cinema a Ginebra i ha realitzat diversos films a meitat de camí entre arts plàstiques i cinema, basats en mètodes de creació participatius amb aficionats. Projecció: dv 23.

Torn. Direcció: Elmar IMANOV i Engin KUNDAG. Durada: 0h22. Sinopsi: Dues vides, dos mons. Un home i un nen. D’una banda, un marrec voldria jugar amb els nens a l’eixida. Per altre cantó, un home que troba una dona a una teulada. El món dels adults i el món dels infants, lligats però igualment esquinçats. Nota: Elmar Imanov (Baku, Azerbaidjan, 1985) viu a Colònia, on ha estudiat Cinema, havent presentat la seva pel·lícula de fi d’estudis a més de cent festivals, guanyant un total de vint-i-vuit premis arreu del món. Engin Kundag (Bielefeld, Alemanya, 1984) també va estudiar cinema a Colònia i el seu treball de fi de carrera el va presentar a la Berlinale i a setanta altres festivals d’arreu, guanyant una sèrie de premis. Projecció: dj 22.

Man on the Chair. Direcció: Dehee JEONG. Durada: 0h06. Nota: L’autora es graduà en Comunicació Visual a la Universitat de Seül i després, a París, va fer un Master d’Animació. En presentar aquest curt, diu: (..) qüestiona seriosament l’existència i tanmateix no són sinó imatges que he animades jo amb les meves mans… I es pregunta: no seré jo mateixa una imatge dibuixada per algú altre? Projecció: dj 22.

No passa per la paret (Trece si prin perete | It can pass through the wall). Direcció: Radu JUDE. Durada: 0h17. Nota: El cineasta (Bucarest, 1977) es graduà en Cinema a la universitat el 2003 i ha estat ajudant de direcció de Costa-Gavras, Luke Creswell i Steve McNicholas, Radu Muntean i Cristi Puiu. Projecció: dv 23.

Sense cor (Sem coração | Heartless). Direcció: Nara NORMANDE i Tião TIAO. Durada: 0h25. Sinopsi: En Léo se’n va a passar les vacances a cal seu cosí, en un poblet de pescadors, on coneix una noia anomenada “Sem Coração”. Nota: Nara Normande (1986) és autora de Dia estrelado, premiat curt d’animació, de manera que ara presenta a la Quinzena la seva primera experiència en imatge real, mentre prepara un nou film animat, Guaxuma. Per la seva banda, Tião va treballar d’ajudant de direcció a Dia estrelado. Cineasta jove, ha participat en la creació de productora Trincheira i és autor de dos altres curtmetratges. Projecció: dj 22.

Una caça revolucions (A caça revoluções | The Revolution Hunter). Direcció: Margarida RÊGO. Durada: 0h11. Sinopsi: Tot comença amb una fotografia presa el 1974, just després de la revolució portuguesa a Lisboa. Ella mira de penetrar en aquella imatge com si pogués capbussar-se en una època a la qual no pertany, abans de comprendre el que significa participar en una revolució o què vol dir lluitar per un país. Nota: Nascuda a Lisboa el 1986 i graduada en Disseny de Comunicació en aquella ciutat, debuta amb aquest curtmetratge, que ha estat desenvolupant durant el 2013, al Master que ha fet al Royal College of Art, de Londres. Projecció: dj 22.

Jutra. Direcció: Marie-Josée SAINT-PIERRE. Durada: 0h13. Nota: Barrejant imatges d’arxiu i seqüències d’animació, es traça un retrat cinèfil i astut del cineasta quebequès Claude Jutra, tot refinant-s’hi la recerca d’una forma singular de documental animat. Projecció: dv 23.

8 Bales (8 balles | 8 bullets ). Direcció: Frank TERNIER. Durada: 0h13. Nota: L’autor és un home polifacètic en el món de la imatge. Director, muntador, grafista, és co-autor de 2 curtmetratges de ficció, realitzador d’una sèrie d’animació i d’un curt d’animació. I des de 2006 es dedica a fer vídeos per al teatre. Projecció: dv 23.

Fragments (Fragmenty | Fragments). Direcció: Aga WOSZCZYNSKA. Durada: 0h25. Sinopsi: L’Anna i la seva parella tenen feines ben pagades, una vida sexual intensa i practiquen el “jogging” de bon matí. De mica en mica, però, l’Anna percep que se li enfona el món al qual s’aferra. S’està podrint per dins. Nota: Directora, guionista, antropòloga, graduada en Ciències Socials Aplicades i graduada a l’escola de Cinema de Lodz, Aga Woszczynska és autora de diversos curtmetratges i actualment està preparant el seu primer llarg, que serà documental. Projecció: dv 23.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!