3 de novembre de 2013
Sense categoria
0 comentaris

Sostenibilitat escenotècnica

Com estalviar en la factura de la electricitat dels nostres teatres i sales d’espectacle.

Fa aproximadament dos anys en un altra article que portava per títol Escenografia i Ecologia, ja parlava de la il·luminació escènica com un dels elements a tenir en compte en la sostenibilitat d’una producció teatral. Avui la tecnologia ha avançat. Ho fa a grans salts des de fa dècades. Pocs dies enrere vaig rebre una invitació per assistir a una presentació de projectors i làmpades teatrals de darrera generació. Evidentment estan basades en els Led’s, aquesta mena de petitíssimes làmpades que estan canviant el llum artificial d’aquest món occidental en una mena de conquesta lenta però constant. En rebre la invitació no vaig poder-me estar d’entrar a les pàgines Web de les marques presentades per conèixer de què es tractava. La meva sorpresa fou gran en veure que ara ja no es tracta d’adaptar projectors comercials a l’àmbit de l’escena, sinó que els nous projectors són fills i hereus d’aquells amb els que ens hem anat acostumant a treballar en els darrers anys. Per tant hi trobem projectors de lent planoconvexa, de lent Fresnel, de retall, panorames, etc…

On rau doncs la diferència? La resposta és molt senzilla: en un estalvi del 90% (aproximadament) del seu consum elèctric. Una antiga làmpada de 1200 W és substituïda per una de 115 W, o una de 650 W per una de 60W. Claríssimament la factura del teatre es veurà reduïda en forma proporcional. Però  no és tant sols això. Aquesta nova forma d’il·luminar el teatre funciona directament amb subministrament elèctric i amb senyal del control DMX512, per la qual cosa s’evita la regulació del flux lumínic a través dels coneguts i imprescindibles des de fa dècades: dímmers. Evidentment, com tota novetat, el cost inicial dels aparells és més car  en termes absoluts, però per fer-ho d’una forma més real caldria sumar al preu dels projectors estandarditzats actuals el preu de les làmpades que consumiran en les properes 50.000 de funcionament. Cal fer els números…

Fa pocs dies vaig ser al Circ Raluy. Un circ que m’estimo particularment i amb el que vaig treballar en els meus darrers anys a la professió dissenyant i confeccionant els cortinatges de la seva embocadura. És el circ tradicional per excel·lència, però ja avui usa els aparells amb llum Led de forma general -exceptuant els canons de llum-. En cap moment es troba a faltar nivell lumínic. L’espectacle es desenvolupa en un ambient de colors vius i molt diversos que difícilment hagués estat possible sense un gran desplegament de projectors tradicionals o amb un bon nombre de projectors robotitzats molt més complexes i delicats de gestió en una companyia ambulant. L’aposta pels Led’s puc suposar que ha estat econòmica per la reducció de consum de carburant pels generadors del circ. I això és treballar per la sostenibilitat.

Un altra espai que ja funciona des de fa temps amb aquesta mena de material és el recuperat Music Hall El Molino del Paral·lel barceloní. En aquest a més cal sumar-hi la gran pantalla que s’usa com a teló de fons, també amb tecnologia Led, que ha suposat una solució molt flexible i a mig termini econòmica per resoldre l’escenografia dels diferents espectacles que s’hi presenten. Més tenint en compte que com a espai de Music-hall s’hi treballa amb el format tancat d’espectacle concebut com a tal i d’altres que es podrien qualificar com a Varietats.

Em cal, hores d’ara constatar quin és el resultat d’aquesta mena d’aparells en grans sales d’espectacles. Però sí que tinc clar que aquesta nova generació d’aparellatge per la il·luminació escènica esdevindrà una solució per a sales de petit format i per a espais amb una utilització intensa com els parcs temàtics. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!