Hans Petter Moland, dels drames a les negres comèdies d’acció criminal

Amb In Order of Disappearance, el noruec Hans Petter Moland suma ja tres les competicions del Festival de Berlín en què ha participat.

Hans Petter Moland (Oslo, Noruega, 1955). Resident durant onze anys als Estats Units, estudià cinema a l’Emerson College, de Boston. Guardonat realitzador d’espots publicitaris, ha dut als escenaris noruecs El dubte, de John Patrick Shanley.

Com a autor cinematogràfic, va debutar el 1993 amb The Last Lieutenant, drama ambientat a la Segona Guerra Mundial i basat en una història real que tingué lloc durant l’atac nazi a Noruega l’abril de 1940. A casa nostra es donà a conèixer amb el seu segon film, Zero Kelvin (1995), intens drama psicològic i físic davant d’un paisatge àrtic increïblement ombrívol, que va obtenir una menció especial del Jurat de Sant Sebastià.

A Aberdeen (2000), ja va treballar amb Stellan Skarsgård, en un repartiment en què també hi trobem Lena Headey i Charlotte Rampling. És un drama sobre una dona en estat terminal a Aberdeen, que se les empesca per fer-hi anar la filla, advocada de vida dissoluta a  Londres, i el seu ex-marit, alcohòlic empedreït. El 2004 entrà en competició a la Berlinale amb The Beautiful Country, la recerca del pare nord-americà per part d’una noia vietnamita. El 2006 adaptà un llibre famós al seu país, Camarada Petersen, drama centrat en la societat noruega dels anys setanta, quan el marxisme-leninisme se les campava, amb el qual guanyà el premi de Millor Director a Mont-real.

El 2010 tornà a la Berlinale amb Un home prou bo, drama sobre ua venjança ja amarat de comèdia i amb trama criminal, també protagonitzat per Stellan Skarsgård i amb guió de Kim Fupz Aakeson —equip que ara repeteix, a la comèdia d’acció sobre un altre delit de venjança, In Ordre of Disappearance—.

El 2012, Moland debutà en al camp dels documentals amb  When Bubbles Burst, un film sobre la volatilitat financera al nostre món contemporani, que afecta països sencers, empreses i persones.

FOTO Hans Petter Moland


Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *