Berlín 2014 · Competició: “In Order of Disappearance”, de Hans Petter Moland

Es veu que al noruec Hans Petter Moland li van quedar ganes de fer una pel·lícula centrada plenament en el tema de la venjança, després que fa dos anys li servís de pretext argumental a la seva comèdia dramàtica Un home prou bo. El cas és que avui torna a la competició del Festival de Berlín, amb In Order of Disappearance, comèdia d’acció en què Stellan Skarsgård és un pare decidit a venjar la mort del seu fill, que desferma una guerra entre dos clans mafiosos, per les gèlides muntanyes de l’hivern nòrdic.

Feia temps que volia fer una història de revenja, ha declarat Moland, que ha afegit: La venjança és primitiva, encara que “deliciosament” humana. De nen, jo volia venjança. Em vaig barallar amb els que m’havien fet mal, m’havien humiliat, m’havien pres coses o m’havien traït. Enllà de la revenja, volia justícia. Creia que, agafant represàlies, podia refer l’ordre de les coses. Estava convençut que un perdonavides veuria que havia actuat malament si l’humiliava. Però com tots sabem, les coses no van així. En lloc de justícia, el que aconseguia era represàlies i una escalada de violència. Ara bé, si de justícia res, no es pot pas negar que t’ho pots arribar a passar bé.

Els dos gàngsters principals d’aquesta pel·lícula tenen una visió deshumanitzada dels seus enemics. Són intolerants (..) L’estructura dels seus clans exigeix una justícia interna molt estricta, brutalitat, por i lleialtat, i exclou qualsevol intent de modernització en la gestió del grup. Són una amenaça per a la societat moderna i alhora són autèntics dinosaures. Els gàngsters viuen en un món liberal ple de temptacions; temptacions que potser són més fortes per a ells que no pas el desafiament que per a les societats modernes representa el seu comportament animal. Estan absurdament desfassats; però ningú no gosa dir-los-ho. Així que segueixen sent perillosos. La majoria dels personatges del meu film van més aviat curts d’autoconeixement. Són una inesgotable font d’humor i atresoren tot d’absurdes conviccions extremes i infantils visions del món: són criatures amb pistoles, que se les han amb altra canalla armada amb pistoles més grans. El protagonista, en Nils, posat a buscar venjança… és un aficionat i es mou fora dels patrons previsibles del comportament criminal. Sense saber-ho, arrossega els gàngsters cap un món que els és desconegut, un món que és juganer, benigne i despreocupat. Un món que esdevé molt més perillós per als gàngsters del que Nils hauria pogut imaginar.

FOTO Stellan Skarsgård, a In Ordre of Disappearance, de H. P. Moland


In Order of Disappearance (Kraftidioten | In Order of Disappearance)

Director: Hans Petter Moland. Guió: Kim Fupz Aakeson. Producció: Paradox Film 2 AS (Noruega). Coproducció: Zentropa International Schweden (Suècia), Zentropa Entertainment (Dinamarca). Durada: 1h56.

Repartiment: Stellan Skarsgård (Nils), Pål Sverre Hagen (“El Comte”), Bruno Ganz (Papa), Hildegun Riise (Gudrun), Peter Andersson (Wingman), Birgitte Hjort Sørensen (Marit), Jakob Oftebro (Aron Horowitz), Anders Baasmo Christiansen (Geir), Jon Øigarden (Karsten), Gard B. Eidsvold (Halldor Emanuel).

Sinopsi: En Nils (Stellan Skarsgård) es dedica a llevar neu durant els durs hiverns a les muntanyes noruegues i fa poc que l’han nomenat “Ciutadà de l’Any”. Quan li maten el fill per alguna cosa que no ha fet, en Nils clama venjança. I justícia. S’hi posa i encén una guerra entre el el gangster anomenat “El Comte” i el cap de la màfia sperbia, “Papa”. Guanyar una baralla marcada per l’odi de sang no és gens fàcil; especialment en una societat benestant. Però en Nils té algunes coses a favor seu: una maquinària pesada i la sort dels principiants…

Altres Vídeos: Vídeos al web del Festival de Berlín.

Vendes internacionals: TrustNordisk. Distribuïdores: Nordisk Film Distribusjon. Més informació: Web oficial | Imdb (ang) | MyMovies (it).

Altres festivals: pendent. Reconeixements: premis i nominacions.

Altres informacions: pendent.


FESTIVAL DE BERLÍN 2014 Competició:

In Order of Disappearance

(al/ang)


Director: Hans Petter Moland (Oslo, Noruega, 1955). Autor de drames amb component psicològic, darrerament ha derivat cap a les comèdies d’acció, no exemptes de drama, notablement negres i amb la venjança com a denominador comú. Extracte de la filmografia: The Last Lieutenant (1993), Zero Kelvin (1995),  Aberdeen (2000), The Beautiful Country (2004), Un home prou bo (2010).


Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *