Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

9 de novembre de 2013
0 comentaris

Nominacions EFA 2013: els acadèmics europeus baden?

FOTO The Broken Circle Breakdown, de Felix van Groeningen

S’acaben de fer públiques les nominacions de l’anomenat cinema “europeu”, és a dir, expressió dels membres de l’acadèmia europea del cinema: European Film Awards Nominations.

N’encapçala la llista The Broken Circle Breakdown, del belga Felix van Groeningen. És la història d’un amor a primera vista entre un ateu romàntic i una creient realista que han de superar una prova dura quan la filla emmalalteix, que es presentà a la secció Panorama de Berlín 2013, on va congriar una sèrie de premis no oficials, com el Label Europa Cinemas i el Premi del Públic, i posterior va obtenir alguns guardons al Festival de Tribeca (Actriu —Veerle Baetens— i Guió). Els EFA n’han nominat: Pel·lícula, Direcció, Actriu, Actor i Guió.

En segona posició, pel que fa al nombre de candidatures, La gran bellesa, del napolità Paolo Sorrentino. Mena d’homenatge i posada al dia de La dolce vita felliniana (amb empelts de Roma i de cintes d’Ettore Scola), deliri cinematogràfic autocomplaent i sorollós, de vocació poètica, en què Toni Servillo és un hedonista diletant que se les campa pels “millors” ambients de la ciutat eterna, que alhora es mira amb certa distància, es va presentar a la Competició de Canes 2013. Els EFA n’han nominat: Pel·lícula, Direcció, Actor i Guió. Prèviament, l’acadèmia europea ha guardonat Cristiano Travaglioli com a Millor Muntador Europeu.

Fins a quatre pel·lícules han aconseguit tres nominacions cadascuna:

La millor oferta, de Giuseppe Tornatore. La història d’un antiquari de bona vida i tanmateix solitari, que topa amb una jove hereva de família rica i en queda ben enderiat, protagonitzada per Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Sylvia Hoeks, Donald Sutherland. Presentada en sessió especial a la Berlinale 2013, ha triomfat als David di Donatello italians i als premis de la crítica del seu país. Actualment la podem veure en versió catalana a AraFilms. Els EFA n’han nominat: Pel·lícula, Direcció i Guió. Prèviament han guardonat Ennio Morricone com a Millor Compositor Europeu.

Oh, Boy!, de Jan Ole Gerster. Tragicòmic i irònic autoretrat d’un noi que deixa la universitat i acaba rondant pels carrers de la ciutat on viu. Pel·lícula que ha aconseguit força reconeixements, especialment com a debut, al si de l’Alemanya. Els EFA n’han nominat: Pel·lícula, Actor i Descoberta-FIPRESCI.

A la casa, de François Ozon. Va guanyar a Sant Sebastià 2012, però per aquelles coses del reglament dels EFA, ha entrat en aquesta edició dels guardons acadèmics.  Recordem que es tracta d’aquella història entre un alumne tafaner que escriu sobre la intimitat d’una família que el té enderiat i el seu professor (Fabrice Luchini), que li fa de tutor, no sense una tirada molt forta cap aquesta dèria tafanera. Els EFA n’han nominat: Direcció, Actor, Guió.

Anna Karènina, de Joe Wright. Oscar i BAFTA al Millor Vestuari 2012, com a premis més destacats de la seva trajectòria, aquesta nova versió de la novel·la de Tolstoi, adaptada per Tom Stoppard, i protagonitzada per Keira Knightley, Aaron Johnson i Jude Law, ha entrat en la competició dels EFA enguany. Els EFA n’han nominat: Actriu, Actor i Guió. Prèviament, l’acadèmia europea de cinema ha premiat Sarah Greenwood pel Millor Disseny de Producció.

I dos altres títols han aconseguit dues nominacions cadascuna:

Blancanieves, de Pablo Berger. Triomfadora als Gaudí, als Goya, a Sant Sebastià, als Sant Jordi, als Fotogramas… aquesta peculiar visió del popular conte dels germans Grimm, ambientada als anys vint al sur d’Espanya ha entrat a la cursa pels premis europeus a dues de les considerades categories importants, ja que els EFA n’han nominat: Pel·lícula, Direcció. Prèviament, els acadèmics han premiat Paco Delgado pel Millor Vestuari.

La vida d’ Adèle. Capítols 1 i 2, d’Abdellatif Kechiche. Palma d’Or al Festival de Canes i una de les cintes clau d’aquest any, només ha congriat dues nominacions als premis del cinema europeu. Baden, els acadèmics, o és que, efectivament, s’estan comportant com més acadèmics que mai? Certament, la direcció del film també és el que més en destacaria i, en repassar les diferents categories d’aquests guardons, s’hauria de veure si els concurrents tenen tants o més mèrits que els de l’equip artístic i tècnic d’aquest film; però el volum de nominacions normalment reflecteix la importància que de manera global s’atorga a la pel·lícula i, des d’aquest punt de vista, dues nominacions són molt poques. Esperem que a l’hora dels premis, el palmarès la reconegui al màxim. Els EFA n’han nominat: Pel·lícula, Direcció.

Hi ha, com és habitual, un bon reguitzell de films amb 1 nominació cadascun, pèl engreixada perquè s’han empescat la categoria de “Comèdia europea”, en què és candidata, per exemple, Els amants passatgers, de Pedro Almodóvar (cineasta que rebrà un premi honorífic de l’acadèmia europea, en aquesta edició dels guardons). També hi fa la presència de pel·lícules d’animació i els documentals.

En la categoria Descoberta Europea – Premi FIPRESCI, permeteu que remarqui la nominació de La plaga, de Neus Ballús.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!