Canes 2013: Un Certain Regard

FOTO Element de la imatge gràfica del Festival de Canes 2013

A diferència de la Competició, on enguany no hi ha cap “opera prima”, a Un Certain Regard de Canes 2013 hi trobem fins a 6 primeres pel·lícules, d’un total de 18 programades. I, posats a esmentar xifres, fins 8 films d’aquesta secció han estat dirigits per dones —en una altra contrast amb la competitiva, on només n’hi ha 1—. Constatem finalment que, en aquesta 66a edició, el Festival tan sols ha seleccionat 18 títols en aquesta secció, on habitualment n’hi havia una vintena.

Les produccions vénen de paísos tan diversos com Palestina, el Japó, les Filipines, els Estats Units, Alemanya, França, Hong Kong, Cambodja, Espanya, Mèxic, Argentina, Noruega, el Quebec, el Kurdistan, Àustria o Itàlia. I les temàtiques que toquen són la del jovent, el futur magre, l’emigració, el racisme, la fama, la societat occidental opulenta, l’amor, els sentiments, les ferides interiors, les sectes religioses, la mort, la Història i situacions com les de Palestina, Hong Kong o el Kurdistan.

Aquest apunt, resum i recull de tots els articles-fitxa que he publicat prèviament sobre les pel·lícules d’Un Certain Regard, n’és alhora la porta: els títols dels films enllacen directament amb els respectius articles-fitxa.

Canes 2013: Un Certain Regard.

Omar (Omar). Direcció: Hany ABU-ASSAD. Durada: 1h37. Producció palestina. Amb Adam Bakri, Leem Lubani, Eyad Hourani. A la Palestina ocupada, tres amics d’infantesa i una noia queden ferits en el combat per la llibertat… Del director palestí Hany Abu-Assad (Paradise Now, El casament de Rana).

Marxa de la mort (Death March | Marche de la mort). Direcció: Adolfo ALIX JR. Durada: 1h50. Producció nipono-filipina. Amb Sid Lucero, Zanjoe Marudo, Sam Milby. Bataan, les Filipines, 1942. Milers de soldats filipins i americans han de caminar sota un sol abrusador, víctimes d’epidèmies, de la fam i dels maltractaments que els infligeixen les tropes japoneses… Dirigeix el filipí Adolfo Alix Jr (Tambolista, Daybreak, Imoral, AdelaAurora, Manila —codirigit amb Raya Martin—, Chassis, Muli)

Fruitvale Station (Fruitvale Station). Direcció: Ryan COOGLER. Durada: 1h25. Producció nord-americana. Amb Michael B. Jordan, Melonie Diaz, Kevin Durand, Chad Michael Murray. Un noi de 22 anys de San Francisco topa amb uns policies a l’estació de metro Fruitvale i, de perfecte desconegut passà a ser el protagonista d’una notícia de successos: les 24 hores anteriors. Candidata a la Càmera d’Or, Gran Premi del Jurat a Sundance 2013. Primer llarg del curtmetratgista californià Ryan Coogler.

The Bling Ring (The Bling Ring). Direcció: Sofia COPPOLA. Durada: 1h30. Producció nord-americana. Amb Emma Watson, Leslie Mann, Taissa Farmiga, Israel Broussard. Inspirada en fets reals, sobre un grup d’adolescents enderiats amb la fama, que per internet segueixen el rastre de famosos per a entrar a robar-los a casa. Film inaugural Un Certain Regard, amb què retorna a Canes Sofia Coppola, després de tenir en competició l’estimable Maria Antonieta (2006), i de guanyar el Lleó d’Or a Venècia amb Somewhere (2010).

Els bastards (Les salauds | Bastards). Direcció: Claire DENIS. Durada: 1h40. Producció germano-francesa. Amb Vincent Lindon, Chiara Mastroianni, Julie Bataille, Lola Creton. Un capità de vaixell ha de deixar la seva nau, tornar a París i embarcar-se en la venjança pel mal que presumptament un home de negocis ha causat a la seva família… Dotze anys després de la vampírica Trouble Every Day —Fora de Competició—,  Claire Denis torna a Canes, on anteriorment hi havia presentat la lleugerament autobiogràfica Chocolat —Competició— i la de l’immigrat negre, homosexual i transvestit, J’ai pas somneil —Un Certain Regard—

Norte, la fi de la Història (Norte, Hangganan Ng Kasaysayan | Norte, the End of History | Norte, la fin de l’Histoire). Direcció: Lav DÍAZ. Durada: 4h10. Producció fiipina. Amb Archie Alemania, Angeli Bayani, Soliman Cruz. Un intel·lectual frustrat per com van les coses, comet un crim, que el paga un home innocent a qui n’hi passa alguna de sorprenent quan és tancat a la presó. Dirigeix Lav Díaz, prou desconegut a Occident —el 2008, la seva Malenconia, Menció Especial d’Horitzonts de Venècia—.

Mentre agonitzo (As I Lay Dying). Direcció: James FRANCO. Durada: 1h50. Producció nord-americana. Amb James Franco, Tim Blake Nelson, Jim Parrack, Logan Marshall-Green, Ahna O’Reilly. Adaptació de la novel·la Mentre agonitzo, de William Faulkner. El viatge turmentat d’un família que acompanya les despulles de la seva mare per a enterrar-les a la ciutat de Jefferson. Dirigeix el californià James Franco, hiperactiu actor, director, guionista, artista multidisciplinar i personatge de moda.

El ball d’en Tore (Tore Tanzt | Nothing Bad Can Happen | Résurrection). Direcció: Katrin GEBBE. Durada: 1h50. Producció alemanya. Amb  Julius Feldmeier, Sascha Alexander Gersak, Swantje Kohlhof. Un noi a la recerca d’una nova vida per Hamburg, va a raure en una secta religiosa i es fa amic d’un violent i cruel pare de família. Pel·lícula candidata a la Càmera d’Or, de la directora alemanya Katrin Gebbe.

Miele (Miele). Direcció: Valeria GOLINO. Durada: 1h36. Producció franco-italiana. Amb Jasmine Trinca, Carlo Cecchi, Vinicio Marchioni. Adaptació lliure de la novel·la A nome tuo, de Mauro Covacich. Clandestinament, una dona de trenta anys ajuda malalts terminals a morir dignament i topa amb un arquitecte de setanta anys que es vol suïcidar. Pel·lícula candidata a la Càmera d’Or, primer llargmetratge de l’actriu Valeria Golino.

El desconegut del llac (L’inconnu du lac). Direcció: Alain GUIRAUDIE. Durada: 1h50. Producció francesa. Amb Pierre Deladonchamps, Christophe Paou, Patrick Dassumçao. En un indret de trobades anònimes homosexuals, vora d’un llac, en Franck, d’uns quaranta anys, s’enamora d’en Michel, un mascle bell, fort i mortalment perillós. El francès Alain Guiraudie (Pas de repos pour les braves) fa un pas més per a tractar la seva sexualitat, després d’ El rei de l’evasió.

Bends (Bends). Direcció: Flora LAU. Durada: 1h35. Producció xinesa (Hong Kong). Amb Carina Lau (Anna), Kun Chen (Fai). La dona que ha de ser d’un home de negocis de Hong Kong i el seu xofer, travessen cada dia la frontera amb Shenzhen: ell es deleix perquè el segon fill li pugui nàixer a Hong Kong, ella mira de mantenir les aparences d’un nivell de vida que trontolla. Pel·lícula candidata a la Càmera d’Or, de la fins ara curtmetratgista Flora Lau (12:30, Dry Rain).

La imatge que falta (L’image Manquante | The missing picture). Direcció: Rithy PANH. Durada: 1h35. Producció cambodjano-francesa. Reflexió documental sobre la imatge de l’extermini practicat pel règim de Pol Pot i el paper del cinema com a testimoni. Nou treball sobre Cambodja i el període de terror del Khmer Rojos, a què està consagrant bona part de la seva filmografia el professor de cinema i antix exilat Rithy Panh (La gent de l’arrossar, Bophana, una tragèdia cambodjana, La terra de les ànimes errants, S-21, la màquina de matar dels Khmer Rojos Duch, el mestre de la forja de l’infern).

Wakolda (Wakolda). Direcció: Lucía PUENZO. Durada: 1h33. Producció franco-noruego-mexicano-hispano-argentina. Amb Natalia Oreiro, Diego Peretti, Àlex Brendemühl, Elena Roger. La història real d’una família argentina que va viure amb Josef Mengele sense saber-ne l’autèntica identitat i la d’una noia que s’enamorà d’un dels pitjors criminals de tots els temps.. Dirigeix l’argentina Lucía Puenzo (XXY i El niño pez —cintes que comparteixen neguits de noies/noi jovenets en relació amb la condició sexual—).

La gàbia d’or (La jaula de oro | La cage dorée). Direcció: Diego QUEMADA-DÍEZ. Durada: 1h50. Producció hispano-mexicana. Amb Brandon López, Karen Martínez, Carlos Chajon, Rodolfo Domínguez. Dos nois i una xicota centreamericans, amb quinze anys, deixen enrere la pobresa i la violència de certes barriades de Guatemala i breguen per arribar a la terra promesa de Califòrnia. Pel·lícula candidata a la Càmera d’Or del fins ara ajudant de càmera i director de fotografia Diego Quemada-Díez, autor de curtmetratges sobre escapatòries oníriques, sovint d’adolescents davant el seu magre futur.

Els manuscrits no cremen (Dast-Neveshtehaa Nemisoosand | Les manuscrits ne brûlent pas). Direcció: Mohammad RASOULOF. Durada: 2h05. Un assassí  sou i el seu cap han de complir l’encàrrec de cometre un crim com si fos un suïcidi, però han d’improvisar… No film clandestí de Mohammad Rasoulof, un dels cineastes iranians condemnats per la tirania islamista.

La Sarah prefereix córrer (Sarah préfère la course | Sarah prefers to Run) Direcció: Chloé ROBICHAUD. Durada: 1h37. Producció quebequesa. Amb Sophie Desmarais, Hélène Florent, Jean-Sébastien Courchesne. A una jove atleta de cursa de mig fons li ofereixen una plaça en un bon club d’atletisme, en una altra ciutat. La mare no l’ajuda i acaba anant-se’n-hi amb el xicot, amb qui es casen, per accedir a préstecs i beques. El matrimoni, tanmateix, no respon a les expectatives… Pel·lícula candidata a la Càmera d’Or, amb què torna al Festival de Canes  Chloé Robichaud , havent-hi concursat amb el curt Chef de meute.

My Sweet Pepper Land (My Sweet Pepper Land). Direcció: Hiner SALEEM. Durada: 1h40. Producció germano-franco-kurda. Amb Korkmaz Arslan (Baran), Golshifteh Farahani (Govend), Suat Usta (Reber). Un heroi kurd de la guerra d’independència, que treballava de policia a la capital, arriba voluntàriament a una vall a la frontera entre Iran, Turquia i Iraq, zona gangrenada per tota mena de tràfics i la persistència dels caps tribals, poc avinguda al nou ordre del jove i autònom estat kurd. film produït per Robert Guédiguian. Dirigeix  Hiner Saleem (Km 0, Vodka Lemon).

Grand Central (Grand Central). Direcció: Rebecca ZLOTOWSKI. Durada: 1h34. Producció austríaco-francesa. Amb Tahar RahimLéa SeydouxOlivier Gourmet. Una història d’amor impossible entre dos empleats d’una central nuclear. Segon llargmetratge de la francesa Rebecca Zlotowski, després de Belle épine —també amb Léa Seydoux—.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *