Canes 2013 · Competició: “La immigrant”, de James Gray

FOTO © Wild Bunch L’immigrant, de James Gray

El director nord-americà James Gray, descobert a la Mostra de Venècia (el 1994, amb Retorn a Little Odessa —Millor Director—), s’ha convertit en un cineasta de Canes: hi va debutar el 2000, presentant en competició L’altra cara del crim; hi tornà el 2007 amb La nit és nostra; hi va triomfar l’any següent —entre la crítica i el públic, no pas en premis— amb Dos amants, i el 2009 en fou membre del Jurat (que concedí la Palma d’Or a La cinta blanca, de Haneke, i el Grand Prix a Un profeta, de Jacques Audriard). Aquest 2013 repeteix i per partida doble: d’una banda com a coguionista de Vincles de sang, la versió americana d’un film de Guillaume Canet, que s’hi projecta Fora de Competició i, per altre costat, amb la seva nova pel·lícula —a concurs—, aquesta història sobre una immigrant polonesa al Nova York de 1921 que, necessitada, cau a les urpes d’un proxeneta que l’obliga a prostituir-se.

En gairebé vint anys, en Gray —professor de cinema—, només ha dirigit cinc llargmetratges, separats per una mitjana de sis anys els uns dels altres. L’acusen d’obsessiu i exigent; però el resultat, una filmografia de classicisme absorbent, elegància formal, de certa atmosfera visual, amb una narrativa de ritme sobirà que, lluny d’esclavitzar-se en les convencions dels gèneres —negre, romàntic—,  les hi dóna la volta, per anar a trobar el dins dels personatges.

En els tres relats criminals dels seus respectius tres primers films i en els mals d’amor del protagonista del fins ara darrer hi ha un denominador comú temàtic: la família. La família disfuncional en què va créixer l’assassí a sou de Retorn a Little Odessa; la família acollidora, traïdora, corrupta i criminal del xicot que surt de presó a L’altra cara del crim; la família —tots policies— a la qual ha d’amagar que treballa amb la màfia russa, el protagonista de La nit és nostra, obligat a triar bàndol quan perilla la pell de son germà, i la família que li tria dona al fill amb mal d’amors i enamorat d’una nova veïna. Sempre el conflicte entre destí individual i família, i la força del vincle familiar, amb la consegüent explotació afectiva. Ara, aquests lligams també apareixen: la immigrant es prostitueix per ajudar sa germana i el proxeneta té un cosí…

La Immigrant (The immigrant)

Director: James Gray. Guió: James Gray, Ric Menello. Producció: Worldview Entertainment (EUA), Keep Your Head (EUA), Kingsgate Films (EUA). Durada: 1h59.

Repartiment:Marion Cotillard (Ewa Cybulski), Joaquin Phoenix (Bruno Weiss),  Jeremy Renner (Orlando, el mag)

Sinopsi:1921. L’Ewa i la seva germana Magda se’n van de Polònia i fan cap a la terra promesa, Nova York. Un cop a Ellis Island, la Magda, tuberculosa, queda en quarentena. Així és que l’Ewa, sola i desemparada cau a la xarxa d’en Bruno, proxeneta sense escrúpols. Per a ajudar sa germana, la noia està disposada a fer els sacrificis que calgui i, resignada, es posa a practicar la prostitució. Quan coneix l’Orlando, un mag encisador, s’anima i agafa esperança que vindran dies millors; però no compta amb la gelosia d’en Bruno…

Vídeos: Fragment 2 VOSF | Vídeos al web del Festival de Canes.

Vendes internacionals: Wild Bunch. Distribuïdores confirmades abans o durant Canes 2013: Wild Bunch | BiM. Més informació: Web oficial | Imdb (ang) | CommeAuCinema (fr) | MyMovies (it).


FESTIVAL DE CANES 2013

Competició

La immigrant


Articles en aquest blog: Altres veus | Vilaweb a Canes.

Apunts de context en aquest blogCanes 2013: programa del divendres 24 de maig | Tot Canes 2013 | Canes 2013: la Competició.

Cròniques: Diari de Girona: James Gray decep amb un melodrama protagonitzat per Cotillard i Phoenix | Vilaweb: A Canes: Nova York, 1921; Occitània, segle XVI.


Premis: Premis. Altres festivals: Altres festivals.

Informacions, incloses novetats de distribució: estrena a gran part de la nostra cartellera, 27.06.2014.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *