Canes 2013: la Setmana de la Crítica

FOTO Cartell oficial de la 52a Setmana de la Crítica de Canes

Enguany, aquest és l’únic apunt que tinc previst dedicar a la programació de la Setmana de la Crítica de Canes. És a dir, no en faré articles-fitxa per a cada pel·lícula. El temps de què disposo per a preparar-ho tot, més limitat, ho fa aconsellable; tant com el fet que, malgrat que les fitxes em resulten un bon recurs per a treballar la informació prèvia de cada film, la veritat és que m’és molt i molt difícil de poder veure cap títol de la Setmana de la Crítica, quan sóc a Canes. Combinar els horaris de les projeccions, seguir al màxim la Selecció Oficial del Festival i estar per les cròniques diàries, m’ho fa pràcticament impossible.

Tota la informació sobre les pel·lícules de la 52a edició de la Setmana de la Crítica la concentro, doncs, en aquest apunt, amb els títols que s’han anunciat avui i els que s’hi vagin afegint properament (per exemple, el de cloenda), que incorporaré com una actualització de l’article. En el paràgraf que dedico a cada film, incloc en lletra cursiva el comentari breu amb què l’ha presentat avui a la premsa el delegat general de la manifestació, Charles Tesson.

Els títols de totes les pel·ícules d’aquest apunt enllacen amb la pàgina respectiva del web de la Setmana de la Crítica de Canes.

Llargmetratges en competició a la Setmana de la Crítica.

La carmanyola (Dabba | The Lunchbox) Direcció: Ritesh BATRA. Durada: 1h44. Producció germano-franco-índia. Amb Irrfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui, Denzil Smith, Bharati Achrekar, Nakul Vaid, Yashvi Puneet Nagar, Lillete Dubey, Sada (Dabbawala). Comèdia romàntica encantadorament boja que explica amb finor una història d’amor servida per dos actors espaterrants, Irrfan Khan i l’actriu Nimrat Kaur, autèntica revelació del film. A Bombai, una equivocació en el servei normalment molt eficient de lliurar capses de menjar —els  Dabbawallahs— fa que es coneguin una jove mestressa de casa i un home més gran, al crepuscle de la seva vida. Amb les notes que es passen amb les capses del menjar, van empescant-se un món a part que, cada cop més, esdevé com un somni que els substitueix la realitat. Vendes internacionals: The Match Factory. Més informació: Imdb (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | My Movies (it) | Candidata a la Càmera d’Or | Direcció: Ritesh Batra.

El comandant (????? | The Major) Direcció: Yury BYKOV. Durada: 1h39. Producció russa. Amb Denis Shevod, Irina Nizina, Ilya Isaev, Yury Bykov. Una pel·lícula cop de puny, un thriller amb rerefons de corrupció d’una gran negror, que ens revela una  direcció potent, madura, en un cineasta que a penes arriba als trenta anys d’edat. Un dia d’hivern, Sergey Sobolev, comandament de la policia local, va de camí a l’hospital, on la seva dona és a punt de tenir un fill. Excitat, condueix molt de pressa i atropella una criatura que mor de resultes de l’accident. L’home té dues opcions: acabar a la presó o amagar el crim. Sobolev decideix comprometre la seva consciència i truca un amic perquè l’ajudi. Però la cosa es complica  i quan en Sobolev canvia d’opinió i vol redimir-se, ja és massa tard… Vendes internacionals: M-Appeal. Més informació: Rock Films (ang) | Imdb (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | My Movies (it) | Direcció: Yury Bykov (Zhit).

Salvo. Direcció: Fabio GRASSADONIA i Antonio PIAZZA. Durada: 1h43. Guió: Fabio Grassadonia, Antonio Piazza. Producció franco-italiana. Amb Luigi Lo Cascio, Saleh Bakri, Redouane Behache. Una “opera prima” forta, impactant, que segueix de petja un assassí de la màfia a Palermo. Superbament fotografiat pel cineasta Daniele Cipri, director de fotografia dels dos darrers films de Marco Bellocchio. Aquesta sorprenent pel·lícula marca una renovació al cinema italià. A Palermo, un sicari de la màfia, en Salvo, entra a ca un rival mafiós i el mata. Topa amb una noia cega, la Rita, germana del mort i, després d’una baralla brutal s’edevé un fet incomprensible: la Rita recobra la vista. Impressionat, incapaç de matar-la ni d’oblidar el que ha passat, en Salvo acaba per segrestar la Rita, enduent-se-la a una nau industrial abandonada enmig de la ruralia desèrtica de Sicília. Malgrat els perills i l’hostilitat de la noia, ell va tenint-ne cura i comença a mena una doble vida, tot mantenint en secret a la seva família criminal l’estrany vincle que manté amb Rita. Quan el “capo mafioso” d’en Salvo s’assabenta que no ha eliminat la noia, és clar que cal complir amb el que mana el codi d’honor que tenen establert. Així és que en Salvo i la Rita han de fugir, sabent que si els enxampen tenen la mort garantida. Vendes internacionals: Films Distribution. Distribuïdores: Bodega Films | Lucky Red*. Més informació: Imdb (ang) | Ioncinema (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | Unifrance (fr) | MyMovies (it) | Candidata a la Càmera d’Or | Direcció: Fabio Grassadonia i Antonio Piazza.

Els nostres herois han mort aquesta nit (Nos héros sont morts ce soir). Direcció: David PERRAULT. Durada: 1h34. Producció francesa. Amb Denis Ménochet, Jean-Pierre Martins, Constance Dollé, Philippe Nahon, Pascal Demolon, Alice Barnole, Yann Collette. Una proposta de cinema radicalment diferent. La Setmana [de la Crítica] obre camí als joves cineastes que mostren originalitat. Una primera pel·lícula que ret homenatge a l’univers dels anys cinquanta amb una mirada extremadament moderna. França, a començament dels anys seixanta. En Simon, lluitador de catch, du la màscara blanca i al ring  s’anomena “Le Spectre”. Proposa al seu amic Victor, acabat de tornar de la guerra, que sigui el seu adversari amb màscara negra: “L’Équarrisseur de Belleville” [El carnisser de Belleville]. Però a en Victor, encara fluix, aquest paper li sembla més aviat dur de suportar: per un cop a la vida, li agradaria ser a la pell del que la gent aplaudeix. És així que en Simon li proposa d’intercanviar-se les màscares. Però en aquell ambient no s’enganya impunement. Convertir-se en l’altre té les seves conseqüències. Vendes internacionals: SND. Distribució: UFO. Més informació: 1001 Productions (fr) | Imdb (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | Unifrance (fr/ang/esp) | My Movies (it) | Candidata a la Càmera d’Or | Direcció: David Perrault.

El desmantellament (Le Démantèlement | The Dismantlement). Direcció: Sébastien PILOTE. Durada: 1h51. Producció quebequesa. Amb Gabriel Arcand, Gilles Renaud, Lucie Laurier, Sophie Desmarais, Johanne-Marie Tremblay, Gabriel Tremblay. Un film emocionant sobre la transmissió. Amb un bonic lligam documental sobre la realitat quotidiana, aquesta pel·lícula, d’una importància destacable, es recolza en l interpretació inoblidable de Gabriel Arcand. En Gaby té una granja on cria anyells: “La Ferme Bouchard & Fils”. Però de fills, no en té; només dues noies, que ha pujat com a princeses i que viuen lluny, a ciutat. Un dia, la gran li demana ajuda econòmica perquè no hagi de perdre ca seva. En Gaby, que té un sentiment de paternitat desllanegat fins a perdre el senderi, decideix desmantellar la granja. Vendes internacionals:  eOne Entertainment Int.* Distribuïdores: Films Seville*. Més informació: Imdb (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | My Movies (it) | Direcció: Sébastien Pilote (El venedor).

Los Dueños. Direcció: Agustín TOSCANO i Ezequiel RADUSKY. Durada: 1h35. Producció argentina. Amb Rosario Blefari, Germán De Silva, Sergio Prina, Cynthia Avellaneda, Liliana Juárez. (..) un vodevil social. Els treballadors d’una granja tenen el mal costum de fer servir la casa dels amos quan no hi són. Un joc del gat i la rata, sovint graciós —els jocs de sexe i atzar—, que els cineastes observen amb encert i una certa crueltat lleugera i lúcida. En Sergio i la seva família treballen en una finca al nord de l’Argentina. Quan els amos no hi són, s’instal·len a la casa principal i xalen imitant-los. Un dia, però, Pia, la filla gran de l’amo, fa cap a la casa, per a passar-hi uns dies abans del casament del pare… Vendes internacionals: The Match Factory*. Més informació: Imdb (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | My Movies (it) | Candidata a la Càmera d’Or | Direcció: Agustín Toscano i Ezequiel Radusky.

Pels que estan en perill (For Those in Peril). Direcció: Paul WRIGHT. Durada: 1h24. Producció britànica. Amb George Mackay, Kate Dickie, Nichola Burley, Michael Smiley. [Pel·lícula que] ens porta a Escòcia. La lluita d’un noi, únic supervivent d’un naufragi, que lluita per escapar del confinament moral imposat per la pròpia comunitat. Amb una força increïble, la pel·lícula combina la cruesa embriagadora de la realitat amb la potència onírica de la faula. L’ Aaron, un jove marginal que vi en una aïllada comunitat d’Escòcia, és l’únic supervivent d’un accident de pesca que ha costat la vida a cinc homes, entre els quals el seu germà gran. Enduts per velles llegendes i supersticions d’aquell indret, la gent del poblet el blasma per aquesta tragèdia i el rebutja. Vendes internacionals: Protagonist Pictures. Més informació: Warp Films (ang) | Imdb (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | My Movies (it) | Candidata a la Càmera d’Or | Direcció: Paul Wright.

Curts i migmetratges de la Setmana de la Crítica.

Vine i juga (Komm und Spiel | Come and Play). Direcció: Daria BELOVA. Durada: 0h30. Producció alemanya. Amb Alexander Josef Shtol, Maria Zharkova, Julia Gorr, Iljá Pletner, Roman Sdobnyakov, Andrej Vanichev. Berlín. Grisha, un nen germano-rus s’entreté jugant amb una pistola de plàstic. Com més juga, més s’endinsa en una realitat alternativa. Les fronteres entre passat i present es desdibuixen. Imatges d’un Berlín del passat apareixen; els carrers i cases marcats pels anys de guerra. De sobte, es troba que ha anat a parar a un malson d’una altra època. Més informació: Imdb (ang) | Direcció: Daria Belova.

Breathe me. Direcció: HAN Eun-young. Durada: 0h20. Producció sud-coreana. Amb CHO Soo-hyang, IM Ho-kyung. A-Young, jove estudiant de 17 anys, acaba de tenir una criatura en un lloc arraconat vora una via de tren. Amb les cames plenes de sang, busca un indret per a refugiar-se. El seu company, Hyung-gyu hi arriba, però la noia ja no hi és. La policia el persegueix i en descobrir les taques de sang, l’acusen d’homicidi. Més informació: Imdb (ang) | Direcció: Han Eun-young.

La lampe au beurre de Yak. Direcció: HU Wei. Durada: 0h15. Producció franco-xinesa. Amb Genden Punstock. Un jove fotògraf ambulant i el seu ajudant proposen  uns nòmades tibetants de fer-los fotografies davant de fons diversos. Més informació: Imdb (ang) | Direcció: Hu wei.

Océan. Direcció: Emmanuel LABORIE. Durada: 0h30. Producció francesa. Amb Adam Lenglen, Julia Faure, Michael Abiteboul, Cyrius Rosset. Estiu de 1979, les vacances, l’oceà. En Jean, un nen d’uns deu anys, s’adona que el seu pare i la seva mare ja no s’estimen. De sobte la família topa amb la mort. En Jean descobreix l’ambivalència de la vida, la seva violència, la feblesa dels homes, alguna cosa com la fi de la infantesa. Més informació: Takami Productions (fr) | Imdb (ang) | Direcció: Emmanuel Laborie.

The Opportunist. Direcció: David LASSITER. Durada: 0h15. Producció nord-americana. Amb Nick Clifford, Riccardo LeBron, Devan Liljedahl, Ben Schreen, Charlie Smith. Una nit en la vida d’un noi carismàtic que, fent ús del seu atractiu, aconsegueix entrar a una festa on no era convidat amb intencions no gens clares. Més informació: Web oficial | Imdb (ang) | Direcció: David Lassiter.

Víkings (Vikingar). Direcció: Magali MAGISTRY. Durada: 14’29”.Producció franco-islandesa. Amb Sveinn Ólafur Gunnarsson, Damon Younger, Margrét Bjarnadóttir, Þröstur Leó Gunnarsson, Ólafur Egill Egilsson, Guðjón Þ. Pálmarsson. Islàndia, any 1000. En Magnus, intrèpid guerrer víking afronta Bjarni el Berserker, que ha agaft presoners la seva dona i el seu fill. La rivalitat entre ells tot just acaba d’esclatar. Més informació: Imdb (ang) | Direcció: Magali Magistry.

Pati (Pátio). Direcció: Ali MURITIBA. Durada: 0h17. Producció brasilera. Amb Faustino Matuchenetz Rodriguez. Al pati d’una presó, uns presos juguen a futbol, ballen la capoeira i parlen de llibertat. Més informació: Grafo Audiovisual | Imdb (ang) | Direcció: Ali Muritiba.

Agit Pop. Direcció: Nicolas PARISER. Durada: 0h31. Producció francesa. Amb Capucine Lespinas, Alexandre Steiger, Sabrina Seyvecou, Benoît Forgeard, Milo McMullen, Michaël Abiteboul. “Agit Pop”, revista cultural, deixarà de publicar-se per problemes financers. L’últim número ha de ser l’oportunitat perquè es retrobin antics amics, vells enemics, amors d’una altra època al voltant del tancament d’un bonic número de balanç final. Aquest tancamet tanmateix es convertirà en una catàstrofe de dimensions bíbliques. Més informació: Imdb (ang) | Direcció: Nicolas Pariser.

Tau Seru. Direcció: Rodd RATHJEN. Durada: 0h08. Producció australo-índia. Amb Deskong Namgyal Nurla, Tashi Wangail. Himalaia amunt, la curiositat d’un nòmada jove s’estén més enllà de l’horitzó.  Més informació: Imdb (ang) | Direcció: Rodd Rathjen.

Pleasure. Direcció: Ninja THYBERG. Durada: 15’06. Producció sueca. Amb Jenny Hutton, Christian Brandin, Ingrid Meling Enoksen, Jonas Karlström, Jenny Kihlström, Håkan Carlsson. Ve a ser com un “All About Eve” del cinema porno o com una “pin up” que ve per unes fotos eròtiques aprofita l’ocasió de fer-se seu el paper que podria llançar-li la carrera cap amunt. Per entre les bambalines del rodatge d’un film pornogràfic, els actors s’entrenen a adoptar postures diferents. Corre un rumor segons el qual una de les actrius faria en “doble anal”, pràctica força exigent i difícil. Film sorprenent que s’ambienta en un indret laboral ben particular… Més informació: Imdb (ang) | Direcció: Ninja Thyberg | Facebook-directora.

Sessions Especials de la Setmana de la Crítica.

3 x 3D. Direcció: Jean-Luc GODARD, Peter GREENAWAY, Edgar PÊRA. Guió:  Jean Luc Godard (episodi “The Three Disasters”), Peter Greenaway (episodi “Just in Time”) i Edgar Pêra (episodi “Cinesapiens”). Amb (a “Just in Time”) Miguel Monteiro; (a “Cinesapiens”) Nuno Melo, Leonor Keil, Keith Davis, Jorge Prendas, Ângela Marques. A partir de la ciutat de Guimarães, de dos mil anys d’antiguitat, Jean Luc Godard (amb “The Three Disasters”), Peter Greenaway (amb “Just in Time”) i Edgar Pêra (amb “Cinesapiens”) exploren el 3D i la seva evolució al món del cinema. Quin és l’efecte del 3D en els espectadors i en la seva percepció? Vendes internacionals: Urban*. Distribuïdores: Urban*. Més informació:  Imdb (ang) | Ioncinema (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | Film de cloenda de la 52a Setmana de la Crítica de Canes (anunciat el 30.04.2013) | Direcció: Jean-Luc Godard, Peter Greenaway, Edgar Pêra.

Les rencontres d’après minuit. Direcció: Yann GONZÁLEZ. Durada: 1h31. Producció francesa. Amb Kate Moran, Niels Schneider, Nicolas Maury, Éric Cantona, Fabienne Babe, Alain Fabien Delon, Julie Bremond, Béatrice Dalle. Yann González, jove cineasta que ha cridat l’atenció per l’univers singular dels seus curtmetratges [debuta en el camp dels llargmetratges amb aquest] film estrany, únic, graciós i poètic, cru i delicat. A vosaltres què us sembla, quina mena de trobada es pot fer més enllà de mitjanit en presència d’ Eric Cantona i Béatrice Dalle, Alain-Fabien Delon i Fabienne Babe, Nicolas Maury i Kate Moran, sota inspiració de Yann Gonzalez? Més enllà de mitjanit, una parella jove i la seva majordoma travestida preparen una orgia. S’hi espera “la Gossa” (Julie Brémond), l’ Estrella (Fabienne Babe), el Semental (Eric Cantona) i l’Adolescent (Alain Fabien Delon). Més informació: Sedna Films* (fr) | Imdb (ang) | Comme Au Cinema (fr) | Candidata a la Càmera d’Or | Direcció: Yann González.

Ain’t Them Bodies Saints (Ain’t Them Bodies Saints | Les Amants du Texas). Direcció: David LOWERY. Durada: 1h30. Guió: David Lowery. Producció nord-americana. Amb Rooney Mara (Ruth Guthrie), Casey Affleck (Bob Muldoon), Ben Foster (Patrick Wheeler),  Rami Malek (Will), Keith Carradine (Skerritt). Una bonica història d’amor de destí funest. Un “Bonnie & Clyde” parat, que s’inscriu en la tradició dels grans clàssics americans, amb persontges d’una agudesa rara, superbament interpretats per Casey Affleck, Rooney Mara, Ben Foster i Keith Carradine. En Bob Muldoon (Affleck) i la Ruth Guthrie (Mara) són una apassionada parella de delinqüents a qui la policia finalment enxampa després d’un tiroteig a les muntanyes de Texas. Encara que ha estat Ruth qui ha ferit un agent, és en Bob qui en carrega la culpa. Però quatre anys després, en Bob s’escapa de la presó i recorre Texas per a trobar Ruth i la seva filla, nascuda mentre era entre reixes. Vendes internacionals: The Weinstein Company*. Distribuïdora: Diaphana. Més informació: Sundance 2013 US Dramatic Competition | Facebook | Imdb (ang) | Ioncinema (ang) | Comme Au Cinéma (fr) | Direcció: David Lowery (St Nick).

Suzanne. Direcció: Katell QUILLEVÉRÉ. Durada: 1h30. Guió: Katell Quillévéré i Mariette Désert. Producció franco-belga. Amb Sara Forestier (Suzanne), Adèle Haenel (Maria), François Damiens (Nicolas), Paul Hamis (Julien), Anne Le Ny (Mrs. Danvers), Corinne Masiero (Eliane), Lola Dueñas (Irene). La jove cineasta francesa torna amb un film fort i trasbalsador, talment un segon naixement al cinema. S’hi segueix, al decurs de diversos anys, el destí d’una noia, Suzanne. El realisme queda trascendit per un alè novel·lesc, guiat per un sentit vertiginós de l’el·lipsi. Tant com per giragonses sobtades i inesperades que arrosseguen l’emoció. La Suzanne i la Marie són inseparables, han viscut una infantesa feliç tot i que la mare se’ls va morir quan eren petites. En Nicolas, son pare, mena la barca tan bé com pot, alhora amorós i maldestre, fins el dia que la Suzanne queda prenyada. Amb l’arribada del petitó Charly, la família s’eixampla. Passen els anys, la Suzanne coneix en Julien, un xicot pèl cràpula, s’enamoren perdudament… Ella se n’anirà amb el Julien, deixant-ho tot darrere seu. Vendes internacionals: Films Distribution. Distribuïdores: Mars. Més informació: Unifrance (fr/ang/esp/jap) | Imdb (ang) | Comme Au Cinema (fr) | Film d’inauguració de la 52a Setmana de la Crítica de Canes | Directora: Katell Quillevéré (Un verí violent).

Invitacions de la Setmana de la Crítica.

La Collection CANAL+.

Festival de Morelia.

Talents Cannes Adami.

Le Fresnoy.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *