Al voltant del certamen, al marge del que són estrictament les diverses seccions que conformen el gruix de la programació, el Festival de Canes organitza alguns esdeveniments, per a complementr-ne l’ambient o l’ambientació o aprofitar l’avinentesa des del punt de vista cinèfil: és el que anomenen de manera explícita Al voltant de la selecció oficial. Lògicament, és en aquest àmbit que situen les sessions de Cinema a la Platja, que ofereixen a la gent de Canes, als visitants i als aficionats al cinema que corren per la Croisette l’oportunitat de veure alguns films, distesament… en una sala amb gandules muntada a l’aire lliure, e una platja a la vora del Palau dels Festivals. Informativament, s’aprofita aquest àmbit un pèl calaix de sastre per a assenyalar les pel·lícules candidates a la Càmera d’Or.
D’entre les activitats que, a hores d’ara encara no s’ha anunciat, hi ha la lliçó de cinema, que habitualment impartia algun cineasta reconegut, ni la resta d’altres lliçons que algun compositor o intèrpret de prestigi també havien protagonitzat en edicions anteriors. Potser es donaran a conèixer en les properes hores o ves que no hagin deixat d’organitzar-les —potser víctimes d’unes primeres retallades pressupostàries?—
Canes 2013: al voltant de la selecció oficial.
Els dibuixos de la llibertat.
Sota els auspicis del Festival de Canes, el dilluns 20 de maig hi haurà una subhasta a benefici de Cartooning for Peace.
Es tracta d’unes vuitanta obres humorístiques, autèntica tria de dibuixos tendres i humorístics sobre pel·lícules mítiques, la indústria del cinema i autors de renom com ara Fellini, Bergman, Spielberg, o Haneke. Alguns dels dibuixos recorden fins a quin punt la creació cinematogràfica està amenaçada en països com l’Iran o Algèria. Quan un cineasta pateix l’encalç del govern, dibuixants d’arreu del món treuen les seves plomes per a denunciar els atemptats a la llibertat de creació.
Els dibuixos vinculats a la subhasta s’exposaran al Palau dels Festivals, durant el Festival de Canes.
El dia 20, el subhastador, James Fattori, estarà acompanyat pels dibuixants Willis from Tunis (Tunísia), Dilem (Algèria), Kichka (Israel) i Plantu (França – Le Monde i L’Express)
Podem consultar-ne el Catàleg: Catàleg de la subhasta Els dibuixos de la llibertat.
Cinema de la Platja.
Totes les sessions són a les 21.30h
Dijous, 16 de maig – Jour de fête, de Jacques Tati (1949, 1h27)
Divendres, 17 de maig – That Man From Rio, de Philippe de Broca (1963, 1h52)
Dissabte, 18 de maig – Safety Last!, de Fred C. Newmeyer, Sam Taylor (1923, 1h13)
Diumenge, 19 de maig – Bollywood. The Greast Love Story Ever Told, de Rakeysh Omprakash Mehra, Jeff Zimbalist (2011, 1h21)
Dilluns, 20 de maig – El maquinista de la general, de Buster Keaton, Clyde Bruckman (1926, 1h18)
Dimarts, 21 de maig – Tauró, de Steven Spielberg (1975, 2h05)
Dimecres, 22 de maig – Simeon, d’Euzhan Palcy (1992, 1h55)
Dijous, 23 de maig – Le grand bleu, de Luc Besson (1988, 2h16), precedida d’un concert d’Éric Serra
Divendres, 24 de maig – The Ladies Man, de Jerry Lewis (1961, 1h35)
Dissabte, 25 de maig – Els ocells, d’Alfred Hitchcock (1963, 2h00)
Village internacional.
Centre d’exposició i punt de trobada, autèntic aparador dels països productors de cinema, conformat per pavellons en què les institucions de cada país mostren l’abast de la seva creació, comerç i indústria cinematogràfica… el “village” de Canes el conformen dues parts físicament diferenciades. D’una banda, el “Riviera”, que acull ministeris de Cultura i centres de cinema d’arreu del món, i el “Pantiero”, que congria el conjunt de l’oferta francesa —tot i que de mica en mica va internacionalitzant-se, també, acollint fons i comisions del sector creades en altres països—. Inaugurat el 2000, el Village de Canes convocà 12 països; al cap de tretze anys, ja són 50 els països que hi participen. Podem consultar-ne el fullet informatiu.
Homenatges.
El capítol d’homenatges balla, al Festival de Canes. Segons quin any, el trobes a Cannes Classics; en d’altres, a Sessions Especials, i, de fet, són una mena d’actes que escauen a l’apartat Al voltant de la selecció oficial.
Enguany, de fet, hi ha un homenatge com encobert a Kim Novak, considerada com a convidada d’honor del Festival, que assistirà a la projecció de la còpia restaurada de Vertigen a Canes Classics, el dissabte 25 de maig. Igualment, s’ha fet córrer i l’organització ho ha donat per bo, tot i que no ho ha fet saber oficialment, que el mateix dia 25 s’homenatjarà Alain Delon, la presència del qual acompanyarà la projecció de Plein Soleil, de René Clément a Cannes Classics.
També s’ha especulat amb un possible homenatge “sorpresa” a Robert Redford, a qui s’espera a la sessió de gala de Tot està perdut, film de JC Chandor, que es passa Fora de Competició.
No s’ha de descartar tampoc algun gest de reconeixement a Joanne Woodward, si finalment acaba anant a la Croisette —previsiblement plena de cartells amb la foto del seu cos de quan era jove, besant-se amb Paul Newman.
Les pel·lícules candidates a la Càmera d’Or.
Podem consultar la llista de pel·lícules candidates a la Càmera d’Or 2013, clicant aquí: Candidates a la Càmera d’Or.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!