Canes 2013: al voltant de la selecció oficial

FOTO Element de la imatge gràfica del 66è Festival de Canes

Al voltant del certamen, al marge del que són estrictament les diverses seccions que conformen el gruix de la programació, el Festival de Canes organitza alguns esdeveniments, per a complementr-ne l’ambient o l’ambientació o aprofitar l’avinentesa des del punt de vista cinèfil: és el que anomenen de manera explícita Al voltant de la selecció oficial. Lògicament, és en aquest àmbit que situen les sessions de Cinema a la Platja, que ofereixen a la gent de Canes, als visitants i als aficionats al cinema que corren per la Croisette l’oportunitat de veure alguns films, distesament… en una sala amb gandules muntada a l’aire lliure, e una platja a la vora del Palau dels Festivals. Informativament, s’aprofita aquest àmbit un pèl calaix de sastre per a assenyalar les pel·lícules candidates a la Càmera d’Or.

D’entre les activitats que, a hores d’ara encara no s’ha anunciat, hi ha la lliçó de cinema, que habitualment impartia algun cineasta reconegut, ni la resta d’altres lliçons que algun compositor o intèrpret de prestigi també havien protagonitzat en edicions anteriors. Potser es donaran a conèixer en les properes hores o ves que no hagin deixat d’organitzar-les —potser víctimes d’unes primeres retallades pressupostàries?—

Canes 2013: al voltant de la selecció oficial.

Els dibuixos de la llibertat.

Sota els auspicis del Festival de Canes, el dilluns 20 de maig hi haurà una subhasta a benefici de Cartooning for Peace.

Es tracta d’unes vuitanta obres humorístiques, autèntica tria de dibuixos tendres i humorístics sobre pel·lícules mítiques, la indústria del cinema i autors de renom com ara Fellini, Bergman, Spielberg, o Haneke. Alguns dels dibuixos recorden fins a quin punt la creació cinematogràfica està amenaçada en països com l’Iran o Algèria. Quan un cineasta pateix l’encalç del govern, dibuixants d’arreu del món treuen les seves plomes per a denunciar els atemptats a la llibertat de creació.

Els dibuixos vinculats a la subhasta s’exposaran al Palau dels Festivals, durant el Festival de Canes.

El dia 20, el subhastador, James Fattori, estarà acompanyat pels dibuixants Willis from Tunis (Tunísia), Dilem (Algèria), Kichka (Israel) i Plantu (França – Le Monde i L’Express)

Podem consultar-ne el Catàleg: Catàleg de la subhasta Els dibuixos de la llibertat.

Cinema de la Platja.

Totes les sessions són a les 21.30h

Dijous, 16 de maig – Jour de fête, de Jacques Tati (1949, 1h27)

Divendres, 17 de maig – That Man From Rio, de Philippe de Broca (1963, 1h52)

Dissabte, 18 de maig – Safety Last!, de Fred C. Newmeyer, Sam Taylor (1923, 1h13)

Diumenge, 19 de maig – Bollywood. The Greast Love Story Ever Told, de Rakeysh Omprakash Mehra, Jeff Zimbalist (2011, 1h21)

Dilluns, 20 de maig – El maquinista de la general, de Buster Keaton, Clyde Bruckman (1926, 1h18)

Dimarts, 21 de maig –  Tauró, de Steven Spielberg  (1975, 2h05)

Dimecres, 22 de maig – Simeon,  d’Euzhan Palcy (1992, 1h55)

Dijous, 23 de maig – Le grand bleu, de Luc Besson (1988, 2h16), precedida d’un concert d’Éric Serra

Divendres, 24 de maig – The Ladies Man, de Jerry Lewis (1961, 1h35)

Dissabte, 25 de maig – Els ocells, d’Alfred Hitchcock (1963, 2h00)

Village internacional.

Centre d’exposició i punt de trobada, autèntic aparador dels països productors de cinema, conformat per pavellons en què les institucions de cada país mostren l’abast de la seva creació, comerç i indústria cinematogràfica… el “village” de Canes el conformen dues parts físicament diferenciades. D’una banda, el “Riviera”, que acull ministeris de Cultura i centres de cinema d’arreu del món, i el “Pantiero”, que congria el conjunt de l’oferta francesa —tot i que de mica en mica va internacionalitzant-se, també, acollint fons i comisions del sector creades en altres països—. Inaugurat el 2000, el Village de Canes convocà 12 països; al cap de tretze anys, ja són 50 els països que hi participen. Podem consultar-ne el fullet informatiu.

Homenatges.

El capítol d’homenatges balla, al Festival de Canes. Segons quin any, el trobes a Cannes Classics; en d’altres, a Sessions Especials, i, de fet, són una mena d’actes que escauen a l’apartat Al voltant de la selecció oficial.

Enguany, de fet, hi ha un homenatge com encobert a Kim Novak, considerada com a convidada d’honor del Festival, que assistirà a la projecció de la còpia restaurada de Vertigen a Canes Classics, el dissabte 25 de maig. Igualment, s’ha fet córrer i l’organització ho ha donat per bo, tot i que no ho ha fet saber oficialment, que el mateix dia 25 s’homenatjarà Alain Delon, la presència del qual acompanyarà la projecció de Plein Soleil, de René Clément a Cannes Classics.

També s’ha especulat amb un possible homenatge “sorpresa” a Robert Redford, a qui s’espera a la sessió de gala de Tot està perdut, film de JC Chandor, que es passa Fora de Competició.

No s’ha de descartar tampoc algun gest de reconeixement a Joanne Woodward, si finalment acaba anant a la Croisette —previsiblement plena de cartells amb la foto del seu cos de quan era jove, besant-se amb Paul Newman.

Les pel·lícules candidates a la Càmera d’Or.

Podem consultar la llista de pel·lícules candidates a la Càmera d’Or 2013, clicant aquí: Candidates a la Càmera d’Or.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *