Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

15 de març de 2013
0 comentaris

A cop calent: “The Paperboy”, de Lee Daniels

FOTO The Paperboy, de Lee Daniels

Reprodueixo tot seguit la crònica a cop calent que, sobre The Paperboy (The Paperboy | El chico del periódico | Paperboy), vaig publicar a Vilaweb a Canes.

Mentre mirava The Paperboy, el film de Lee Daniels projectat a la Competició de Canes, he pensat en el fet que Pedro Almodóvar havia rumiat durant més d’una dècada el projecte d’adaptar-ne la novel·la primmigènia. En l’argument hi ha alguna cosa que (mal sigui remotament) em recorda La piel que habito. Que quedi clar però: ni en el seu pitjor estat d’inspiració, el cineasta manxec faria una cosa tan insubstancial com la de Daniels. I això que el guió l’ha assumit el mateix Peter Dexter, autor de la novel·la epònima.

No es pot pas negar que en la història del film hi notem el ressó d’altres thrillers tèrbols inspirats en obres de Dexter, com Paris Trout, Rush o  Mulholland Falls. A The Paperboy, la investigació a contracorrent del crim pel qual pot haver estat condemnat a mort un innocent, deixa al descobert un entramat de frustacions edípiques, perversions, secrets i, sobretot, d’instrumentalitzacions sexuals en el món dels adults. En contrast, apareixen com a candoroses les pulsions eròtiques del noi que acompanya els grans en aquesta investigació (per molt que les desfogui amb una dona més gran i hi barregi tot de coses). De fet, la pel·lícula queda com un relat de pèrdua de la innocència.

L’estrella real de The Paperboy és l’actor Zac Efron, que ha passat moltes hores al gimnàs per a enrere l’etapa “Disney Channel” amb aquest film per a adults, en què Lee Daniels el filma, tant com pot, lluint cos i calçotets. Més secundaris queda Matthew McConaughey, en un rol d’aquells que a Hollywood consideren “compromesos” i no precisament perquè faci de periodista defensor dels drets civils. I Nicole Kidman, en el paper de la barbie, objecte del desig del noi espostista i d’hormones esverades, però enderiada a casar-se amb el condemnat a mort (un John Cusack impecable com a obsès sexual i psicòpata assassí). Una Kidman convertida en l'”star cannoise” per excel·lència a la recta final del certamen que, en aquest film, recorda malauradament el paper que feia a To Die For, de Gus Van Sant.

La sorollosa esbroncada que ha rebut The Paperboy ha confirmat que aquest nou producte del director de Precious mai no havia d’haver entrat en Competició. Fora de concurs, per a ambientar l’estora vermella amb cares conegudes, no hagués fet mal. Però els programadors sabran quin és el motiu que els ha dut a posar en la cursa per a la Palma d’Or una cosa com aquesta. Incompetent, Lee Daniels ni tan sols hi sap crear l’atmosfera que reclama una història com aquesta. Incapaç de trenar un suspens tangible, encara el desllorigador de la investigació com si es tractés d’explicar el feix de circumstàncies dels adults, il·lustrant-ne sense tremp les més aparatoses i esmentant-ne les claus. No se’n surt ni de posar en escena una persecució nocturna per un bosc i una llacuna…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!