Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

7 de setembre de 2012
0 comentaris

Venezia Classici 2012 i Retrospectiva “80!”

FOTO © La Biennale di Venezia Giuseppe Tornatore lliura a Francesco Rosi el Lleó d’Or a la Carrera

Durant la Mostra de Venècia hem anat seguint l’oferta interessantíssima de la secció Venezia Classici i, en certa mesura també, la Retrospectiva, que amb el nom de “80!” s’ha dedicat a recordar algunes rareses de l’Arxiu de la Biennal.

Llegia, en una crònica d’un crític [hiper]actiu destacat a Venècia, que el nou director de la Mostra, Alberto Barbera, no tan sols hi ha fet una selecció atractiva, sinó que a més a més els ho ha programat tan bé que els cinèfils, periodistes i crítics han pogut veure-ho a pleret, sense perdre’s res de la competició ni cap dels títols imprescindibles que han ofert les diverses seccions del certamen.

Venezia Classici s’ha configurat com un apartat de la Mostra dedicat a presentar títols restaurats i documents o documentals sobre el cinema, a tall de plataforma de llançament cara al mercat del DVD i Blu-Ray, com a mínim. La programació completa la podem veure clicant aquí: Venezia Classici. Aquest són tanmateix els films que he destacat als diversos apunts diaris del blog:

Venezia Classici.

American Dreams (Lost and Found). Direcció: James BENNING. Producció nord-americana, 1984. Còpia restaurada. Documental sobre els EUA de 1954 a 1976, en base a tres eixos: els cromos del jugador de bàsquet Hank Aron, els temes musicals i les emissions radiofòniques de l’època que recorda el cineasta i fragments del diari d’Arthur Bremer, l’home que intentà assassinar el candidat demòcrata a les presidencials de 1972, George Wallace. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 0h55. Sobre el director James Benning (Milwaukee, Wisconsin, EUA, 1942) # Projecció, dt 4.

Fanny i Alexander (Fanny och Alexander). Direcció: Ingmar BERGMAN. Producció sueca, 1982. Còpia restaurada. Més informació: Imdb (ang). Durada: 3h08. Sobre el director: Ingmar Bergman (Uppsala, Suècia, 14.07.1918 – Fårö, Suècia, 30.07.2007) # Projecció, dv 7.

Las versiones de Campanadas a Medianoche de Orson Welles. Direcció: Luciano BERRIATÚA. Producció espanyola. Hi hagué fins a sis versions diferents de Campanades a Mitjanit (Orson Welles, 1965), totes projectades en sales de cinema entre 1965 i 1966. Aquest curtmetratge documental analitza el complicat procés de post-producció que menà Welles entre Madrid i París. Durada: 17′. Sobre el director: Luciano Berriatúa (Madrid, Espanya, 01.04.1949) # Projecció, dl 3.

Tell Me Lies. Direcció: Peter BROOK. Producció anglesa, 1968. Còpia restaurada. Amb Mark Jones, Pauline Munro, Robert Lloyd, Glenda Jackson. Tres actors de Londres, enderiats amb la fotografia d’un nen ferit a la Guerra del Vietnam, miren d’entendre l’espiral de violència que s’ha desfermat en aquell conflicte. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Sobre el director: Peter Brook (Londres, Anglaterra, 21.03.1925) # Projecció, dj 6.

La porta del cel (Heaven’s Gate | La puerta del cielo | La porte du paradis | I cancelli del cielo) . Direcció: Michael CIMINO. Producció nord-americana, 1980. Versió restaurada. El 1980 se’n va distribuir un nombre limitat de còpies en 70 mm d’una versió de 219 minuts; però de seguida la van escapçar fins a deixar-la reduïda a 149 minuts, que és versió més vista comercialment. Com que el negatiu original havia estat esmicolat, s’ha hagut de fer un procés recargolat per arribar a aquesta versió restaurada de 219 minuts. Amb Kris Kristofferson, Christopher Walken, John Hurt. Més informació: Mostra de Venècia (it) | Imdb (ang). Durada: 3h39. Sobre el director: Michael Cimino (Nova York, EUA, 03.02.1939) # Projecció, dj 30.

Conteurs d’images (Conteurs d’images | Dreamers). Direcció: Noëlle DESCHAMPS. Producció francesa, 2012. Documental que viatja per la fantasia d’ escriptors i cineastes francesos, mexicans, xinesos, nord-americans, anglesos… des de la dècada dels vuitanta fins a l’actualitat. Amb l’aparició, entre d’altres, de Frank Pierson, John Boorman, Emir Kusturica, Maïwenn, Akiva Goldsman, Jacques Audriard, Guillermo Arriaga, James Gray, Jaco Van Dormael… Més informació: Les Films d’Ici (fr) | Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h30. Sobre la directora: Noëlle Deschamps # Projecció, dg 2.

South Seas Adventure. Direcció: Carl DUDLEY, Richard GOLDSTONE, Francis D. LYON, Walter THOMPSON, Basil WRANGELL. Producció nord-americana, 1958. Versió restaurada d’aquest film de cinc episodis rodat amb la tècnica Cinerama. Amb Diane Beardmore, Marlene Lizzio, Tommy Zahn i la veu (entre d’altres) d’Orson Welles. Més informació: Mostra de Venècia (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 2h23 # Projecció, dv 7.

Els senyors prefereixen les rosses (Gentlemen Prefer Blondes | Los caballeros las prefieren rubias | Les hommes préfèrent les blondes | Gli uomini preferiscono le bionde). Direcció: Howard HAWKS. Producció nord-americana, 1953. Versió restaurada. Amb Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h31. Sobre el director: Howard Hawks (Goshen, Indiana, EUA, 30.05.1896 – Palm Springs, Califòrnia, EUA, 26.12.1977) # Projecció, dl 3.

Harry Dean Stanton: Partly Fiction. Direcció: Sophie HUBER. Producció helvètico-nord-americana. Documental que retrata l’actor Harry Dean Stanton, a base de moments íntims, de fragments de les seves pel·lícules i de les seves interpretacions particulars de cançons folk. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent-. Durada: 1h17. Sobre la directora Sophie Huber # Projecció, dt 4.

Miradas múltiples (La máquina loca). Direcció: Emílio MAILLÉ. Producció franco-hispano-mexicana. Documental, immersió en les imatges més simbòliques i iconogràfiques de la cinematografia mexicana, amb comentaris dels directors de fotografia més importants de l’actualitat. Durada: 1h30. Sobre el director: Emílio Maillé (Ciutat de Mèxic, Mèxic, 09.05.1963) # Projecció, dv 7.

El fantasma i la senyora Muir (The Ghost and Mrs. Muir). Direcció: Joseph L. MANKIEWICZ. Producció nord-americana, 1947. Amb Gene Tierney, Rex Harrison i George Sanders. Versió restaurada visual i sonorament, digital, a partir d’una pel·lícula de nitrat del MoMA i del duplicat negatiu de seguretat dels arxius de la Fox. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h44. Sobre el director: Joseph Leo Mankiewicz (Wilkes-Barre, Pennsilvània, EUA, 11.02.1909 – Bedford, Nova York, EUA, 05.02.1993) # Projecció, ds 1.

Porcile. Direcció: Pier Paolo PASOLINI. Producció italiana, 1969. Amb Pierre Clémenti, Jean-Pierre Léaud, Alberto Lionello. Versió restaurada. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Sobre el director: Pier Paolo Pasolini (Bolonya, Itàlia, 05.03.1922 – Òstia, Roma, Itàlia, 02.11.1975) # Projecció, dv 31.

La desena víctima (La decima vittima). Direcció: Elio PETRI. Producció italiana, 1965. Versió restaurada. Amb Marcello Mastroianni, Ursula Andress, Elsa Martinelli.  Delitosos de violència, creen un club en què alternativament passen de ser caçadors a preses, fins que acaben morts. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h33. Sobre el director: Elio Petri (Roma, Itàlia, 29.01.1929 – Roma, Itàlia, 10.11.1982) # Projecció, dg 2.

Investigació sobre un ciutadà (Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto | Investigation of a Citizen Above SuspicionInvestigación sobre un ciudadano libre de toda sospecha | Enquête sur un citoyen au-dessus de tout soupçon). Direcció: Elio PETRI. Producció italiana, 1970. Versió restaurada. Amb Gian Maria Volonté, Florinda Bolkan, Gianni Santuccio. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h52. Sobre el director: Elio Petri (Roma, Itàlia, 29.01.1929 – Roma, Itàlia, 10.11.1982) # Projecció, dl 3.

Il caso Mattei. Direcció: Francesco ROSI. Producció italiana, 1972. Amb Gian Maria Volonté, Luigi Squarzina, Gianfranco Ombuen. Més informació: Mostra de Vènecia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Sobre el director: Francesco Rosi (Nàpols, Itàlia, 15.11.1922), que rep el Lleó d’Or a la Carrera # Projecció, dv 31.

Stromboli terra di Dio. Direcció: Roberto ROSSELLINI. Producció italiana, 1950. Còpia restaurada. Amb Ingrid Bergman, Mario Vitale, Renzo Cesana. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h47. Sobre el director: Roberto Rossellini (Roma, Itàlia, 08.05.1906 – Roma, Itàlia, 03.06.1977 # Projecció, dj 6.

Valentino’s Ghost. Direcció: Michael SINGH. Producció nord-americana, 2012. Documental sobre la involució de la imatge dels musulmans i els àrabs als EUA, des de l’època que Rodolfo Valentino era un xeic vist com un heroi fins als nostres dies, que són vistos com l’encarnació del mal. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h35. Sobre el director: Michael Singh # Projecció, dt 4.

Tenir vint anys als Aurès (Avoir vingt ans dans les Aurès). Direcció: René VAUTIER. Producció francesa, 1972. Versió restaurada. Amb Alexandre Arcady, Hamid Djellouli, Philippe Léotard. A la Guerra d’Algèria, al massís dels Aurès, abril de 1961, un escamot de soldats de lleva bretons topa amb un grup armat de l’exèrcit d’Alliberament Nacional… Més informació: Mostra de Venècia (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h40. Sobre el director: René Vautier (Camaret sur Mer, Bretanya, 15.01.1928) # Projecció, dg 2.

Campanades a mitjanit (Campanadas a medianoche | Chimes at Midnight | Falstaff). Direcció: Orson WELLES. Producció: hispano-helvètica. Versió restaurada. Amb Orson Welles, Jeanne Moreau, Margaret Rutherford. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h57. Sobre el director: Orson Welles (Kenosha, Wisconsin, EUA, 06.05.1915 – Hollywood, Los Angeles, Califòrnia, EUA, 10.10.1985) # Projecció, dl 3.

Sunset Boulevard (Sunset Boulevard | El crepúsculo de los dioses | Viale del tramonto). Direcció: Billy WILDER. Producció nord-americana, 1950. Còpia restaurada. Amb William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim. Més informació: Mostra de Venècia (it) | Imdb (ang). Durada: 1h50. Sobre el director: Billy Wilder (Sucha, Galicia, Àustria-Hongria, avui en dia Sucha Beskidzka, Malopolskie, Polònia, 22.06.1906 – Los Angeles, Califòrnia, 27.03.2002) # Projecció, dj 30.

***

La mirada enrere de Venècia 2012 l’ha completada l’anomenada secció Retrospectiva “80!”, commemoració del vuitantè aniversari de la primera Mostra veneciana i recordatori d’algunes de les rareres que atresora l’Arxiu de la Biennale. La programació completa la podem consultar clicant aquí: 80! Quant als films que n’he destacat als apunts diaris, són aquests:

Retrospectiva, “80!”.

Il brigante. Direcció: Renato CASTELLANI. Producció italiana, 1961. Amb Francesco Seminario, Adelmo Di Fraia, Mario Ierard. Més informació: Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 2h54. Sobre el director: Renato Castellani (Finale Ligure, Ligúria, Itàlia, 04.09.1913 – Roma, Lazio, Itàlia, 28.12.1985) # Projecció, ds 1.

A Déu li calen els homes (Dieu a besoin des hommes). Direcció: Jean DELANNOY. Producció francesa, 1950. Illa de Sein, 1850. El capellà fuig cap al continent, esgarrifat dels pecats de la població illenca, desesperada per la misèria i la fam. El sagristà, un pescador analfabet, el substitueix caient en el sacrilegi. Mentre no arriba el nou capellà, l’home ha d’atendre els casos que li surten, com el d’aquell fill que ha mort la mare, malalta mental, per pietat i reclama l’absolució de l’Església. Més informació: Mostra de Venècia (it/ang) -enllaç no permanent-. Durada: 1h40 # Projecció, dc 5.

Ahora te vamos a llamar hermano. Direcció: Raúl RUIZ. Producció xilena, 1971. Contribució de Raúl Ruiz, com a comissari cinematogràfic de la Unitat Popular, filmada el 28 de març de 1971, al decurs de la gran manifestació que hi hagué per a celebrar la llei de “protecció” dels indis Mapuche, que els donà carta de ciutadania a tots els efectes, amb testimonis de gent gran explicant les persecucions patides durant segles. Més informació: Raúl Ruiz: “Prefiero registrar antes que mistificar el proceso chileno”  (S. Salinas, R. Acuña, F. Martínez, J.A. Said, H. Soto, Primer Plano, núm. 4, primavera de 1972) |  Mostra de Venècia 2012 (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 0h13. Sobre el director: Raúl Ruiz (Puerto Montt, Xile, 25.07.1941 – París, França, 19.08.2011) # Projecció, dl 3.

Stress-es tres-tres. Direcció: Carlos SAURA. Producció espanyola, 1968. Amb Geraldine Chaplin, Juan Luis Galiardo, Fernando Cebrián, Porfiria Sanchíz. Saura va fer aquest film per alliberar-se del pes que la narració, la trama argumental, li havia agafat a Peppermint frappé. Més informació: Mostra de Venècia (it/ang) -enllaç no permanent- | Imdb (ang). Durada: 1h24. Sobre el director: Carlos Saura (Osca, Aragó, Espanya, 04.01.1932) # Projecció, dg 2.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!