Canes 2012: la Setmana de la Crítica

Totes les pel·lícules de la 51a Setmana de la Crítica de Canes. Existències concretes enmig del batibull col·lectiu de Bombai, equips d’emergències mèdiques extenuats en una Sofia de poc benestar, el preu humà de l’emigració a Mèxic, pinxos de barriada emparats en la doctrina religiosa, adolescents en la salvatgia de la natura argentina, l’amor etern entre dos homes massa aviat posat a prova, l’amor entre metge i pacient, la felicitat que potser no ho era tant, relat iniciàtic, història d’un dol no superat, la bellesa d’una ciutat, l’equanimitat d’un crític, la tradició nupcial de Lisboa… Nous autors, moltes inquietuds artístiques, temàtiques globals, vivències locals… 51a Setmana de la Crítica de Canes.

Els títols dels llargmetratges enllacen amb les fitxes que n’he anat publicant en aquest blog. Els dels curtmetratges, amb el web de la Setmana de la Crítica.

A l’apartat de Sessions Especials, hi he afegit els curtmetratges que s’han programat per a la Cloenda, així com el de l’actor nord-americà Shia LaBeouf, present a Canes perquè interpreta una pel·lícula en Competició.

Llargmetratges en competició a la Setmana de la Crítica.

Peddlers, de Vasan BALA. Producció índia. Amb Gulshan Devaiah, Siddharth Mennon, Kriti Malhotra. A Bombai, una dona amn un objectiu, un traficant de droga i un policia estrany i sexualment impotent topen, amb conseqüències o no. Opera prima de Vasan Bala, cineasta indi que ha estat director associat de Michael Winterbottom al rodatge de Trishna (2011). Durada: 1h56.

Els salvatges (Los Salvajes), d’ Alejandro FADEL. Producció argentina. Amb  Leonel Arancibia, Roberto Cowal, Sofía Brito, Martín Cotari, César Roldan. Cinc adolescents fugen d’un centre de menors. Cacen per menjar, roben, es droguen, es renten pels rius, es barallen, fan l’amor… Opera prima de l’argentí Alejandro Fadel, guionista de Pablo Trapero. Durada: 2h10.

Enllà de les parets (Hors les murs | Beyond the Walls), de David LAMBERT. Coproducció quebequesa-franco-belga. Amb Guillaume Gouix, Matila Malliarakis, David Salles. Història d’amor a primera vista entre dos homes, que es converteix en rutina quotidiana. La promesa era d’amor etern; però la presó els separa i ja res podrà tornar a ser igual.  Opera prima de David Lambert. Durada: 1h38.

Al galop (Au galop), de  Louis-Do de LENCQUESAING . Producció francesa. Amb Valentina Cervi, Marthe Keller, Alice de Lencquesaing. Se sentia feliç amb el seu company, la criatura i el casament que ja li rondava pel cap; però topa amb un altre home, també pare… La vida se’ls posa al galop. Opera prima de l’actor, director teatral i escriptor Louis-Do de Lencquesaing. Durada: 1h50.

Aquí i allà (Aquí y allá), d’ Antonio MÉNDEZ ESPARZA. Coproducció hispano-nord-americana-mexicana. Amb Teresa Ramírez Aguirre, Pedro De los Santos Juárez, Lorena Guadalupe Pantaleón Vázquez. El retorn d’un emigrat al seu poble mexicà fa evident l’esquinçament que, en les famílies, provoca el fet d’emigrar, i la gent es deleix per travessar la frontera. Opera prima del madrileny, format als EUA, Antonio Méndez Esparza. Durada: 1h50.

L’última ambulància de Sofia (Poslednata Lineika na Sofia | Sofia’s Last Ambulance) d’ Ilian METEV. Coproducció germano-hongareso-búlgara. Amb Krassimir Yordanov, Mila Mikhailova, Plamen Slavkov. L’activitat quotidiana d’un equip de serveis mèdics d’urgències a través del xofer, l’infermera i el metge, a Sofia (Bulgària), que disposa només de 13 ambulàncies per a  2 milions de persones. Opera prima d’Ilian Metev. Durada: 1h15.

Els veïns de Déu (Les Voisins de Dieu | God’s Neighbors), de Meni YAESH. Coproducció israeliano-francesa. Amb Roy Assaf, Gal Friedman, Itzik Golan. Tres joves jueus i més aviat violents s’han autodesignat vigilants de la llei religiosa al barri; però un s’enamora… Opera prima de Meni Yaesh. Durada: 1h38.

Curts i migmetratges de la Setmana de la Crítica.

Sopar de família (Middag med familjen | Family Dinner), de Stefan CONSTANTINESCU. Producció sueca. Més informació: Web OficialAtmo Media Network. Durada: 25’30”.

Yeguas y cotorras, de Natalia GARAGIOLA. Producció argentina. Durada: 28′.

Riu roig, Song Hong (Fleuve rouge, Song Hong | Red River, Song Hong), de Stéphanie LANSAQUE i François LEROY. Producció francesa. Durada: 14’52”.

Hazara, de  Shay LEVI. Producció israeliana. Durada: 19′.

Un dimanche matin, de Damien MANIVEL. Producció francesa. Durada: 18′.

Horitzó (Orizont | Horizon), de Paul NEGOESCU. Producció romanesa. Durada: 11′.

Ce n’est pas un film de cow-boys, de Benjamin PARENT. Producció francesa. Durada: 12′.

O Duplo (O Duplo | Doppelgänger), de Juliana ROJAS. Producció brasilera. Durada: 25’30”.

La Bifle (La BifleThe Dickslap), de Jean-Baptiste SAUREL. Producció francesa. Durada: 25’30”.

Circle Line, de Shin SUWON. Producció sud-coreana. Durada: 26′.

Sessions Especials de la Setmana de la Crítica.

J’enrage de son absence (J’enrage de son absence), de Sandrine BONNAIRE. Producció francesa. Amb William Hurt, Alexandra Lamy, Augustin Legrand. La mort d’un fill els separà. Ella ha refet la vida, s’ha casat i és mare d’un nen de set anys. Ell sembla que encara no ho ha superat, torna al cap de deu anys i es fa molt amic del nen; tant que alla ho vol tallar en sec. Segon llargmetratge de Sandrine Bonnaire, després d’ Elle s’appelle Sabine. Durada: 1h38.

HowardCantour.com, de Shia LaBEOUF. Producció nord-americana. Curtmetratge. Amb Jim Gaffigan, Thomas Lennon, Portia Doubleday, Dito Montiel. En Howard Cantour és un crític de cinema de mena guerriller, que viu a través dels films i absolutament lliure; però serà capaç de ser imparcial amb l’últim film dels seu ídol? Quart curtmetratge de l’actor Shia LeBoeuf., present enguany a Canes també com a protagonista del film Lawless, en Competició. Durada: 12’30”.

Broken, de Rufus NORRIS. Producció britànica. Amb Tim Roth, Cillian Murphy, Rory Kinnear. Basada en la novel·la Broken, de Daniel Clay, relat iniciàtic d’una noia, testimoni d’una agressió brutal, que busca refugi en un noi tendre, taciturn, atonyinat per la vida. Opera prima del director teatral i actor Rufus Norris. Durada: 1h30. Film inaugural de la 51 Setmana de la Crítica.

Matí de Sant Antoni (Manhã de Santo António | Morning of Saint Anthony’s Day), de João Pedro RODRIGUES. El president del jurat dels curtmetratges d’aquesta Setmana de la Crítica la clourà precisament amb aquest seu curt, sobre una tradició de nuvis, el matí del 13 de juny, diada de Sant Antoni, patró de Lisboa. Més informació: BlackMaria (pt). Durada: 25′. Part de la Cloenda de la 51 Setmana de la Crítica.

Walker – Beautiful 2012, de TSAI Ming-Liang. Producció xinesa (Hong-Kong). Curtmetratge. Walker és una reflexió de l’autor sobre la bellesa de Hong-Kong, al marc de la iniciativa Beautiful 2012, en què quatre cineastes (Ann Hui, Gu Changwei, Tsai Ming-Liang, Kim Tae-yong) aporten la seva visió sobre la pregunta “Què és la bellesa?”. Durada: 27′. Part de la Cloenda de la 51 Setmana de la Crítica.

Augustine, d’Alice WINOCOUR. Producció francesa. Amb Vincent Lindon, Stéphanie Sokolinski, Chiara Mastroianni. Al París de 1885, la relació entre el profesor Charcot, investigador de la histèria, i Augustine, pacient, conillet d’índies i objecte del desig. Opera prima d’ Alice Winocourt.   Durada: 1h42.

Invitacions.

La Collection CANAL+.

Festival de Morelia.

Nisi Masa.

TALENTS CANNES ADAMI.

***

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *