Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

19 d'abril de 2012
0 comentaris

Canes 2012 · Competició: la selecció

Un total de 22 pel·lícules participaran enguany a la Competició del Festival de Canes. Una xifra pèl superior a la dels darrers anys, en què s’havia consolidat certa moderació en la quantitat de títols seleccionats.

Hi trobem fins un total de 4 cineastes que ja tenen una Palma d’Or (Michael Haneke, Abbas Kiarostami, Ken Loach, Cristian Mungiu); 3 altres que hi han guanyat el prestigiós Grand Prix (Jacques Audriard, Matteo Garrone, Alain Resnais) i 3 més que hi han aconseguit premis del Jurat (David Cronenberg, Carlos Reygadas, Thomas Vinterberg). Sumem-n’hi 2 que han participat anteriorment en sengles ocasions en la Competició (Walter Salles, Hong Sangsoo) i 4 que ho han fet en una única ocasió abans (Leos Carax, Im Sang-soo, Sergei Loznitsa, Ulrich Seidl) –tot això sense comptar que els guardonats, en altres ocasions, havien guanyat algun dels altres premis–. De la resta de 6 directors, 1 havia participat anteriorment només a Un Certain Regard (Lee Daniels) –a part del fet que, per exemple Kiarostami hi ha estat en ters ocasions en aquesta altra secció; Hong, en quatre, etc.– i 1 havia estat seleccionat només fora de competició o en sessions especials (Yousry Nasrallah). De manera que tan sols 4 dels 22 són nous al Festival de Canes: Wes Anderson (que tanca així el seu periple pels tres grans certamens; Andrew Dominik i John Hillcoat, manllevats de Venècia, on es van revelar, i Jeff Nichols, figura preeminent de la Setmana de la Crítica de l’any passat). Enguany doncs, Canes aposta pels noms ja consagrats; fins al punt que, a la competició, no hi ha cap “opera prima”.

Tot i que sempre és bo que brolli saba nova, que apareguin nous cineastes que renovin el panorama, no és principi cap problema que s’aposti per autors coneguts i, a més, que siguin dels habituals de la casa. Allò que importa són les pel·lícules; és a dir, que el que interessa és que The Angel’s Share sigui un bon film i no pas que ens la trobem per allò que Ken Loach serà l’onzena vegada que entra en Competició. I que Cosmòpolis estigui a l’alçada del repte i no pas que l’hagin triada pel nom de Cronenberg i pel protagonisme de l’idol d’adolescents vampirescos, Robert Pattinson –per cert, parlant del fenomen fans adolescents, esperem també que la qualitat cinematogràfica de The Paperboy en justifiqui la selecció i no pas la presència al repartiment de Zac Efron…–.

En el text de la presentació de la 65a edició del Festival –que ha tingut lloc aquest matí, amb una roda de premsa al Grand Hôtel intercontinental, de París–, Gilles Jacob, president del certamen diu: Ens correspon a nosaltres aplegar el públic que es mereixen els creadors (..) Ens correspon afirmar que persisteix un cinema diferent, que complau tant al president del jurat [Nanni Moretti] com al del Festival [Gilles Jacob]. Un cinema de creació que va del reconeixement intrínsec de la seva diferència a la innovació radical sense la qual no hi ha progrés. Moretti va tenir molt de pes, com a membre del jurat de 1997 perquè Kiarostami s’endugués la Palma d’Or: quinze anys després, éssent president del jurat se les haurà amb les noves obres d’uns quants autors que, efectivament, fan un cinema que li pot complaure. Però Moretti, tot i que darrerament s’ha estovat una mica, no és un personatge fàcil.

Canes 2012 · Competició: la selecció.

Moonrise Kingdom (Moonrise Kingdom), de Wes ANDERSON.  Amb Jared Gilman, Kara Hayward, Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Frances Mcdormand, Tilda Swinton, Jason Schwartzman. Nota sinòptica: Una illa, davat per davant de Nova Anglaterra, anys seixanta. Un nen i una nena s’enamoren i fugen i, en buscar-los, la ciutat queda de cap per avall, cosa que potser no és tan dolenta… Director: Wes Anderson, transgresor autor de Fantàstic Mr Fox (2009), Viatge a Darjeeling (2007), Life Aquatic (2004), Els Tenenbaum (2001), Acadèmia Rushmore (1998). Vídeos: Tràiler VO. Film inaugural de Canes 2012.

Rovell i os (De rouille et d’os | Rust & Bone), de Jacques AUDRIARD.  Amb Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts, Bouli Lanners, Céline Sallette, Corinne Masiero. Nota sinòptica: Basat en la novel·la de  Craig Davidson. Ali ha de fer-se càrrec del seu fill Sam, de 5 anys, a qui gairebé ni coneix. No tenen casa, ni diners, ni amics. Fa cap a Antibes, on els acull la seva germana. Lluny del nord, on eren, les coses els van millor de seguida. S’estan al garatge de ca la germana, que a més s’encarrega del menut. De resultes d’una baralla en una discoteca, topa amb Stéphanie: la du a casa i li deixa el número de telèfon. No tenen res en comú: ell és pobre; ella bonica i una dona segura, una princesa. Stéphanie és domadora d’orques a Marineland. L’espectacle esdevindrà però un drama i una trucada els tornarà a juntar. Quan Ali la retroba, la princesa va en cadira de rodes: ha perdut les cames i no poques il·lusions. Ell l’ajudarà, simplement, sense compassió, sense pietat. Ella reviscolarà. Director: Jacques Audriard, Triomfador a Canes 2009 amb Un profeta. Vídeos: Tràiler VO.

Holly Motors (Holly Motors), de Leos CARAX.  Amb Denis Lavant, Edith Scob, Eva Mendes, Kylie Minogue, Elise Lhomeau, Michel Piccoli. Nota sinòptica: 24 hores a la vida d’un individu que va de vida en vida, passant d’una identitat a una altra: a vegades home, a vegades dona; a vegades prou jove, d’altres, un vell moribund; pobre de misèria o ric afortunat; assassí, pidolaire, monstre, treballador, pare de família… Director: Leos Carax, poeta de la “marginalitat”, que torna al llargmetratge una dècada després de Pola X -1999- i, pel que sembla ho fa resseguint la petja del seu propi cinema (Mala sang -1986-, Els amants del Pont Neuf -1991-, episodi “Merda” de Tokyo -2008-).

Cosmòpolis (Cosmopolis), de David CRONENBERG.  Amb Robert Pattinson, Jay Baruchel, Paul Giamatti, Juliete Binoche, Samantha Morton, Mathieu Amalric, . Nota sinòptica: Adaptació de la novel·la Cosmòpolis, de Don DeLillo (Edicions 62). Director: David Cronenberg, amb un film que apunta a l’essència del seu cinema, després d’ Un mètode perillós (2011), Promeses de l’Est (2007), Una història de violència (2005). Vídeos: Teaser VOSF. Web: Cosmopolisthefilm (ang)| Facebook – Cosmopolis (ang).

The Paperboy, de Lee DANIELS. Amb Zac Efron, John Cusack, Matthew McConaughey. Nota sinòptica: Un periodista torna a la seva ciutat natal de Florida per a investigar el cas d’un condemnat a mort. Director: Lee Daniels (Precious).

Killing Them Softly (Killing Them Softly | Cogan), d’ Andrew DOMINIKAmb Brad Pitt, Ray Liotta, Richard Jenkins, James Gandolfini, Scoot McNairy, Ben Mendelsohn, Bella Heathcote, Sam Shepard, Garret Dillahunt. Nota sinòptica: Comèdia negra basada en la novel·la Cogan’s Trade, de George V. Higgins, té de protagonista Jackie Cogan (Brad Pitt), expert executor a sou, que encalça els tres lladres capsigranys que han robat als participants en una partida de pòquer protegida per la màfia. L’atracament ha deixat els gàngsters en mala situació econòmica i en Cogan ha de restablir la normalitat, però també ha de mirar per ell… Director: Andrew Dominik (L’assassinat de Jesse James pel covard Robert Ford, Chopper).

Reality (Reality), de Matteo GARRONE.  Amb Claudia Gerini, Aniello Arena, Loredana Simioli. Nota sinòptica: Un peixeter de trenta-i-tants, apassionat dels “reality shows” comença a comportar-se a la vida diària com si fos un concursant del Big Brother/Gran Hermano. Director: Matteo Garrone (Gomorra, L’imbalsamatore). 

Amor (Amour | Love), de Michael HANEKE.  Amb Isabelle Huppert, Jean-louis Trintignant, Emmanuelle Riva. Nota sinòptica: L’amor d’una parella d’avis queda sotmès a una prova molt dura quan ella torna de l’hospital després d’haver patit un atac. Director: Michael Haneke, que signa aquí la seva nova pel·lícula després de La cinta blanca, Palma d’Or 2009.

Lawless, de John HILLCOAT. Amb Tom Hardy, Shia LaBeouf, Guy Pearce. Nota sinòptica: Amb guió de Nick Cave, a partir d’una novel·la de Matt Bondurant, aquest drama criminal s’ambienta a la Virgínia de l’era de la Depressió, en què una banda de contrabandistes topa amb les autoritats, que volen sucar dels seus beneficis. Director: John Hillcoat (La carretera). 

In Another Country (In Another Country), de HONG Sangsoo.  Amb Isabelle Huppert, Yu Jun-Sang, Moon So-ri, Yoon Yeo-jeong, Jeong Yu-mi, Moon Seong-geun. Nota sinòptica: Una noia i la seva mare fugen de la ciutat costanera de Mohang, deixant enrere un munt de deutes. La noia comença a escriure el guió d’un curtmetratge, per veure si es calma els nervis: Són tres dones que es diuen Anne i visiten Mohang, per separat; primer l’una, després l’altra… Hi ha també una noia, que hi mena un petit hotel de platja, propietat dels seus pares, i un socorrista decidit que, des de l’hotel, se’l veu anar amunt i avall, sense parar. Cada Anne fa estada en aquest hotelet, es relaciona d’alguna manera o altra amb la filla de l’amo i gosa anar a la platja, on topa amb el socorrista. Director: Hong Sangsoo (El dia que ell arriba, Oki’s Movie, Ha ha ha, Dona a la platja, Conte de cinema, La dona és el futur de l’home). 

El gust dels diners (The Taste of Money), d’ IM Sangsoo. Amb Baek Yun-shick, Youn Yuh-jung, Kim Gang-woo, Kim Hyo-jin. Nota sinòptica: Desig, sexe i crim en una família benestant, incloent-hi una hereva de mitjana edat, el seu secretari privat i un criat filipí. Director: Im Sangsoo (La criada, El vell jardíThe President’s Last Bang, La dona del bon advocat). 

The End Like Someone in Love (The EndLike Someone in Love), d’ Abbas KIAROSTAMI.  Amb Ryo Kase, Rin Takanashi, Aoi Miyazaki, Tadashi Okuno. Nota sinòptica: Al japó, el 2011. Un home ja gran, universitari i molt erudit, ferm defensor de les tradicions; una estudiant, jove i atractiva, que ven els seus encants per a pagar-se els estudis; un noi gelós, d’una violència a punt d’esclatar: en un sol dia, s’estableixen lligams inesperats entre tots tres. Director: Abbas Kiarostami.

The Angels’ Share (The Angels’ Share), de Ken LOACH.  Amb John Henshaw, William Ruane, Gary Maitland, Roger Allam, Paul Brannigan, Siobhan Reilly, Jasmin Riggins. Nota sinòptica: Comèdia agredolça que té de protagonista en Robbie. El noi arriba a la maternitat on la seva xicota acaba de tenir el seu primer fill, en Luke. Quan l’abraça per primer cop, aclaparat, en Robbie jura que aquest fill no tindrà una vida tràgica com la seva. Salvat pel pèls d’una pena de presó, se li presenta una última oportunitat… Tot fent un treball de serveis a la comunitat, coneix en Rhino, l’Albert i en Mo que, com ell, ho tenen magre per trobar feina, a causa dels antecedents criminals que traginen. Poc es podia haver imaginat mai, en Robbie, fins a quin punt la beguda els pot arribar a canviar la vida —no pas cap mena de vi garrafot, sinó el millor whisky de malta del món—… Director: Ken Loach.

A la boira (In The Fog | Dans la brume), de Sergei LOZNITSA.  Amb Intèrprets. Nota sinòptica: Drama existencial, basat en la novel·la de ‘escriptor bielorús Vasiliy Bykov. L’acció se situa a la Bielorússia ocupada pels alemanys, l’any 1942. A un ferroviari del poble, l’acusen injustament de ser col·laborador i un parell de partisans arriben al poble per a venjar-se’n. En mirar de demostrar que és innocent, la humanitat del protagonista queda sotmesa a una última prova (endinsat en un bosc antic, on s’esvaeix la ratlla entre traició i heroisme, pren una opció moral en circumstàncies immorals). Director: Sergei Loznitsa (La meva felicitat).

Rere els turons (Dup? dealuri | Beyond the Hills | Derrière les collines), de Cristian MUNGIU.  Amb Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Valeriu Andriuta. Nota sinòptica: Inspirada en fets reals, tractats als llibres de Tatiana Niculescu Bran. Alina, una noia romanesa d’una vintena d’anys, mira de convèncer la seva millor amiga, Voichita, que abandoni el convent on viu; però el monestir el dirigeix un sacerdot extremadament rigorós amb mètodes d’una altra època… Director: Cristian Mungiu (4 mesos, 3 setmanes i 2 dies) .

Després de la batalla  (Après la bataille | After the Battle), de Yousry NASRALLAH.  Amb Mena Shalaby, Bassem Samra . Nota sinòptica: Durant la primavera àrab, una militant de la plaça Tahrir s’enamora d’un pastor influït pels partidaris de Mubarak Director: Yousry Nasrallah (18 dies, Dones d’el Caire).

Mud (Mud), de Jeff NICHOLS.  Amb Matthew McConaughey, Tye Sheridan, Reese Witherspoon. Nota sinòptica: L’amistat entre un fugitiu anomenat Mud i un noi de catorze anys, Ellis, que malda per ajudar aquest seu nou amic a defugir tant les forces de l’ordre com els caçadors de primes, perquè pugui retrobar la seva ànima bessona, Juniper. Director: Jeff Nichols (Buscar refugi).

Encara no heu vist res  (Vous n’avez encore rien vu), d’Alain RESNAIS.  Amb Mathieu Amalric, Sabine Azéma, Anne Consigny. Nota sinòptica: Lliurament inspirada en la peça Euridyce, de Jean Anouilh. Mort, Antoine, home de teatre, fa convocar a casa seva tots els seus amics actors que han actuat en alguna o altra versió de la seva peça “Eurycide”. Abans de morir, ha enregistrat una declaració en què els demana que mirin unes imatges d’assajos d’aquesta peça: una jove companyia teatral n’hi ha demanat l’autorització per a muntar-la i vol que n’hi donguin la seva opinió… Director: Alain Resnais.

Post Tenebras Lux (Post Tenebras Lux), de Carlos REYGADAS. Amb Intèrprets. Nota sinòptica: Records d’infantesa i adolscència, somnis de vida, emocions i pensaments sobre l’existència. Filmada a diversos indrets en què el cineasta ha viscut al llarg de la seva vida. Director: Carlos Reygadas (Llum silenciosa, Batalla en el Cielo, Japón). 

A la carretera (On the road  | Sur la route), de Walter SALLES. Amb Garrett Hedlund, Sam Riley, Kristen Stewart, Amy Adams, Tom Sturridge, Danny Morgan, Alice Braga, Elisabeth Moss, Marie-Ginette Guay, i la participació de Kirsten Dunst i Viggo Mortensen. Nota sinòptica: Adaptació de la novel·la A la carretera, de Jack Kerouac (Edicions 62). Director: Walter Salles, autor de Linha de passe (2008), Abril despedaçado (2001), Estació Central del Brasil (1998), que torna a col·laborar en el guió amb José Rivera (Diarios de motocicleta, 2004). Vídeos: Tràiler VO. Web: Facebook

Paradís (ParadiesParadise), d’ Ulrich SEIDL.  Amb Maria Hofstätter, Margarete Tiesel, Inge Maux. Nota sinòptica: Va sobre dones joves i homes grans, i sobre dones grans i homes joves. S’hi explora el delit d’amor, les conseqüències del  sobrepès i a quant es cotitza la sexualitat a la nostra societat. Explica la història de dues dones, mare i filla. La primera, d’uns quaranta anys, se’n va de turisme sexual a Kènia; mentre la filla, de tretze anys, obesa i agosarada, és en un campament per a perdre pes i, descobrint l’amor, s’enamora del director del campament, quaranta anys més gran que ella. Director: Ulrich Seidl (Import/ExportHundstage). 

The Hunt (Jagten | The Hunt), de Thomas VINTERBERG. Amb Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport, Thomas Bo Larsen. Nota sinòptica: Havent superat un divorci dur, en Lucas, que té quaranta anys, ja té nova xicota, una nova feina i està refent el lligam amb el seu fill adolescent; però les coses es torcen… Director: Thomas Vinterberg (Festen).

***

FOTO Cartell de la 65a edició del Festival de Canes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!