Hi ha pel·lícules que, alhora de fer-ne la publicitat, es converteixen en un bon maldecap per als experts. Per exemple
Vergonya, de Steve McQueen. S’ha convertit en un títol molt atractiu des que, presentada a Venècia, no tan sols hi causà notable impressió, sinó que el seu protagonista, Michael Fassbender, hi guanyà el premi de Millor Actor, pel seu aplaudidíssim paper d’un novaiorquès addicte al sexe. De seguida els publicistes van posar en circulació
un cartell (amb uns llençols rebregats que al·ludien al desori eròtic del protagonista), tot canviat
el primer (que era com més simbòlic, amb una mà en primer pla i la ciutat al fons). De la mateixa manera,
un primer tràiler era com força convencional (resumia la sinopsi del film i tot just apuntava la turbulència del personatge); ara n’han posat en circulació un altre que clarament remarca el contingut eròtic del film. Pel que me n’expliquen els que l’han vista, el llargmetratge va molt carregat de dèria sexual i el tràiler conforma potser una imatge més d’aventures de carn i llit; però en tot cas, com en el cas dels cartells, els publicistes s’han decidit finalment a vendre-la emfasitzant-ne més el caire sexual. Ah, i l’ambienten amb l’immortant “New York, New York”!