Sant Sebastià 2011: dissabte, 17 de setembre

Una selecció dels films que es projecten avui a Sant Sebastià.

Secció Oficial · Competició.

No habrá paz para los malvados, d’ Enrique URBIZU. Cinema negre, febril i contemporani, basat en la por, el desconcert, el desordre, és a dir, el caos en què sembla que la nostra vida es va desenvolupant: així defineix la pel·lícula el seu propi autor, Enrique Urbizu (Bilbao, 1962), cineasta hispano-basc de gènere que, havent debutat amb la comèdia Tu novia está loca (1988), s’estrenà en el camp del thriller el 1991 amb Todo por la pasta i a la seva carrera destaca l’adaptació d’un parell de relats d’Arturo Pérez-Reverte (un dels quals, La novena porta, l’acabà dirigint Polanski) i La caixa 507. Ara ens presenta Jose Coronado en el paper d’un inspector de policia de nits boiroses, implicat en un triple assassinat en què un testimoni fugitiu el pot acabar incriminant; de manera que l’ha de trobar, mentre una jutgessa eficient busca l’autor dels crims… [Web oficial (esp)]

Amen, de KIM Ki-duk. Es veu que els programadors de Sant Sebastià van ser sensibles a la crida angoixada que aquest mes de maig féu el cineasta sud-coreà quan, amb el film terapèutic Arirang suplicava que els festivals li seleccionessin pel·lícules. El cas és que Kim Ki-duk reconeix haver pensat en l’argument d’Amen quan volava cap a Canes (on presentava Arirang): me’n vaig recordar del temps passat en un tren nocturn amb què vaig recórrer Europa dos cops ara fa vint anys, afegeix. Convé recordar que corria per aquests rodals com a pintor. El cas és que ara ens serveix aquest film (dirigit, escrit, muntat i produït per ell mateix, que també n’ha assumit la fotografia i el so, i que compta amb una única protagonista, l’actriu Kim Ye-na), en el qual una noia coreana que fa cap a París, Venècia, Avinyó… al darrere del seu xicot pintor i, dalt del tren, topa amb un home emmascarat que la viola, li roba sabates i equipatge i després se li va apareixent: ha de tenir el fill d’aquest agressor? Qui és el violador (que la mena a tenir el fill, confessant el seu delicte, si cal)? Vendes internacionals [FineCut]

Secció Oficial · Fora de Competició.

Bertsolari, d’Asier ALTUNA. La traducció literal de bertsolari és “el qui fa versos”. Els “bertsolariak”, mantenidors de la literatura popular basca, han constituït veritables arxius de cançons i de poemes, han gaudit de gran prestigi i han arribat a vegades a nivells de categoria literària (ens diu l’Enciclopèdia), improvisen versos cantats en euskera (informa el festival). Es tracta d’una tradició que, pel que es veu, ha sabut evolucionar i adaptar-se prou als canvis com per a interessar fins als més joves: a l’últim campionat, 14.000 espectadors van anar a veure el “combat” entre 8 bersolariak. La pel·lícula del basc Asier Altuna es planteja com un viatge per la poesia improvisada, el silenci i l’art en tota la seva austeritat.

Zabaltegi · Perles.

Martha Marcy May Marlene (Martha Marcy May Marlene), de Sean DURKIN. [Informació Sant Sebastià] [Canes 2011 · Un Certain Regard] [Sundance 2011 > Premi Millor Direcció US Dramatic Competition] [Toronto 2011 · Special Presentations]

I ara on anem? (Et maintenant on va où? | Where do we go now?) de Nadine LABAKI. [Informació Sant Sebastià] [Canes 2011 · Un Certain Regard > Menció especial Jurat Ecumènic] [Toronto 2011 · Special Presentations]

Zabaltegi · Nous Directors.

Tralas luces, de Sandra SÁNCHEZ. Primer llargmetratge de la directora gallega, sobre el viatge d’uns firaires. La vida dels que menen uns autos de xoc, la il·lusió que hi van posar, les esperances que es van esvaint. Per carreteres, poblets i poblets, un món en extinció, una vida itinerant, una història d’amor i de pèrdua. Més informació: [Web oficial (gal / esp / ang)]

Silver tongues, de Simon ARTHUR.  Premi del públic a la Millor Opera Prima de Slamdance 2011, basat en el curtmetratge del mateix títol igualment obra de l’escocés Simon Arthur, gira sobre un parell d’amants que van de ciutat en ciutat, canviant d’identitat i manipulant la gent amb què topen, enduts pel delit de canviar i enfotent-se’ls les conseqüències dels seus actes, fins que queden engolits en una espiral d’on no podran sortir, de cap manera. Més informació: [Web oficial (ang)]

Zabaltegi · Especials.

El gat del rabí (Le chat du rabbin), de Joann SFAR i Antoine DELESVAUX. Joann Sfar (28.08.1971), que ha debutat amb èxit al món del cinema amb Gainsbourg, una vida heroica, du una llarguíssima trajectòria com a autor de còmics. L’any 2002, com a autor complet i en homenatge a les seves arrels jueves, va fer per a l’editorial Dargaud El gat del rabí, història de les relacions entre el rabí esmentat al títol i el seu gat, un animal capaç de parlar i de pensar com els humans, amb què guanyà tres premis al Saló d’ Angulema i d’altres guardons. Més informació: [Web oficial (fr)] [Facebook oficial (fr)] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)] [MyMovies (it)] Dist. fr. [UGC]

Sur la planche, de Leila KILANI. Opera prima de la marroquina Leila Kilani, projecte que  s’endugué el premi Cine en Movimiento a Sant Sebastià 2010,  es presentà a la Quinzena de Realitzadors de Canes 2011 i ara arriba a Zabaltegui 2011. Un film negre sota els auspicis conflictius d’un somni de mundialisme.

Zabaltegi · Mitjanit.

Snowtown (Snowtown | Les crimes de Snowtown), de Justin KURZEL. [Informació Sant Sebastià] [Setmana de la Crítica – Canes 2011] [Web oficial (ang)]

***

FOTO No habrá paz para los malvados, d’ Enrique Urbizu

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *