Venècia 2011: Fora de competició

La Mostra de Venècia (31 d’agost – 10 de setembre de 2011) programa a la secció Fora de Competició, d’una banda, una quinzena de títols que són els de debò seleccionats fora de concurs. I, per altre cantó, reuneix en aquest apartat del certamen tots aquells títols que s’hi projecten per mor d’homenatges, sessions especials i premis concedits d’antuvi, com el Lleó a la Carrera, per exemple.

D’entre els quinze títols fora de concurs, cal destacar un any més el pes del cinema de gènere. Fins a quatre títols hi ha en aquesta edició, que podem considerar productes fantàstics i de terror: la pandèmia vírica de Soderbergh, la ment inestable d’un nen de família desestructurada, la paranoia vampírica d’una mossa en un intrenat d’elit, el vincle entre una nena especial i un enginyer que ha de crear una criatura-robot… Però, en coherència amb el que també passar a la secció competitiva, aquí també hi ha unes quantes adaptacions: de Joseph Conrad, d’un tradicional conte xinès, d’una novel·la de Rachel Klein, d’un còmic centroeuropeu…

Els títols dels films programats, en aquest apunt enllacen de manera diferent segons que corresponguin a la quinze ontològicament “fora de concurs” o, al contrari, hi siguin per mor d’homenatges, sessions especials, etc. Els primers van a les fitxes que he penjat de cadascuna d’aquestes pel·lícules. Els altres, van al web del festival de Venècia.

Venècia 2011: Fora de competició.

La follia d’Almayer (La folie Almayer | Almayer’s Folly) de Chantal AKERMAN. Akerman adapta Joseph Conrad. En un punt del sud-est asiàtic i prop d’un riu tumultuós, Almayer somia fer fortuna, per amor a la seva filla. Amb Stanislas Merhar.

El bruixot i la serp blanca (Baish Echuanshuo | The Sorcerer and the White Snake) de Tony SIU-TUNG CHING. Adaptació d’un antic conte xinès, en què Jet Li és un monjo que ha de salvar un noi, enamorat de la serp que ha près la forma d’una magnífica noia.

Jocs d’estiu (Giochi d’estate | Summer Games | Jeux d’été), de Rolando COLLA. L’estiu que dos marrecs amb problemes familiars descobreixen les alegries i els dolors del primer amor i la vida els canvia. Inspirada en la biografia del cinesta, víctima d’un pare violent.

La desintegració (La désintégration), de Philippe FAUCON. El terrorisme islamista, que es nodreix de joves nascuts a l’Europa occidental. Com els tres nois protagonistes d’aquest film, que no pensen seguir formant part de la societat on han crescut, sobretot des que una mena de germà gran, bon orador i carismàtic, els ha adoctrinat.

The Moth Diaries (The Moth Diaries), de Mary HARRON. Mary Harron, que es donà a I Shot Andy Warhol (1996) i després assumí el repte de dur a la pantalla American Psycho (2000), ens serveix ara l’adaptació de la novel·la de Rachel Klein: un relat de terror i suspens, en què una noia inestable internada en un col·legi d’elit està convençuda que una companya és una vampir.

¡Vivan las antípodas!, de Victor KOSSAKOVSKY. El documentalista rus s’ha dedicat a filmar indrets habitats de la Terra que tenen antípodes igualment habitades. Ha fet la volta al món i ha xalat amb un treball de muntatge que s’anuncia de gran impacte estètic. Segon Film d’inauguració de la 68a Mostra.

Alois Nebel (Alois Nebel), de Tomás LUNÁK. Film d’animació, en blanc-i-negre, amb el qual debuta aquest cineasta txec, adaptant una novel·la gràfica que explora el trauma persistent per la violència patida als Sudets a la segona post-guerra mundial.

W.E. (W.E.), de MADONNA. La famosa cantant es pregunta què devia tenir Wallis Simpson com perquè el rei Eduard VIII d’Anglaterra abdiqués per a poder-s’hi casar. I per això reconstrueix aquella història i la posa en paral·lel amb un cas d’adulteri ambientat a l’actualitat. Protagonistes: Andrea Riseborough, Abbie Cornish, James D’Arcy, Oscar Isaac.

Eva (Eva), de Kike MAILLO. Opera prima fantacientífica (mig parlada en català, mig en castellà), del barceloní Kike Maillo, en què Daniel Brühl és un enginyer cibernètic que ha de crear un nen robot i, havent estat fora molt de temps, coneix una nena especial, magnètica, de nom Eva, filla de son germà i d’una seva ex. Al repartiment, també Marta Etura, Alberto Ammann, Lluís Homar.

Sotragada (Scossa), de Francesco MASELLI, Carlos LIZZANI, Ugo GREGORETTI, Nino RUSSO. Films d’episodis en què quatre cineastes, cadascú al seu estil, evoquen els terratrèmols que fa cent anys sacsejaren Reggio Calabria i Messina: el dolor i emigració que van provocar, la por i la ràbia que s’apoderaren de la gent, i la força que en féu reviscolar els supervivents.

El camp màgic (La clé des champs | The Field Of Enchantment), de Claude NURIDSANY, Marie PERENNOU. Els autors de Microcosmos hi tornen. Ara, amb un nen i una nena que, encisats per un estany salvatge i amb la seva imaginació encara infantil, hi descobreixen el caràcter meravellós i terrorífic de la natura, en el que serà una experiència iniciàtica.

Il villaggio di cartone (Il villaggio di cartone), d’Ermano OLMI. Recuperant Rutger Hauer (amb qui havia treballat a La llegenda del sant bevedor) i amb Michael Lonsdale de protagonista, el veterà Olmi explica la història d’un vell capellà que, en desmuntar l’església en desús on s’ha estat tants anys, s’adona de la força sacralitzadora de la nau, un cop desposseïda dels oripells ornamentals, i la seva missió sacerdotal pren un sentit nou en posar-se al costat del pobres i els indigents.

Rabitto horâ 3D (Rabitto horâ 3D | Tormented), de Takashi SHIMIZU. Film de terror en què Takashi Shimizú, aliat amb el director de fotografia Christopher Doyle, penetra en els esgarrifosos racons de la ment d’un nen, fill d’una família amb problemes, que es fa cada cop més amb un conill de peluix… que pren vida!

Contagi (Contagion), de Steven SODERBERGH. Un virus letal s’escampa molt ràpidament i els científics breguen per a trobar-ne el remei, mentre el pànic se les campa entre la gent, que lluita per sobreviure. Amb Matt Damon, Kate Winslet, Marion Cotillard, Jude Law, Gwyneth Paltrow i Laurence Fishburne.

Damsels in Distress (Damsels in Distress), de Whit STILLMAN. El director de Metropolitan (1990),  Barcelona (1994) i Last Days of Disco (1998) torna al cap de 13 anys amb una nova comèdia “universitària”; ara, amb quatre mosses decidides a engrescar l’ambient tristoi de la universitat. Film de cloenda de la 68a Mostra de Venècia.

Lleó d’Or a la Carrera —Marco Bellocchio—.

En el nom del pare (Nel nome del padre), de Marco BELLOCCHIO. Nova versió del film.

Marco Bellocchio, Venezia 2011, de Pietro MARCELLO —curtmetratge—

Premi Glory to the Filmmaker a Al Pacino.

Wilde Salome, d’ Al Pacino

Homenatge a Todd Haynes —membre del Jurat—.

Mildred Pierce, de Todd HAYNES

Mario Martone, membre del Jurat.

La meditazione di Hayez, de Mario MARTONE

Premi Persol 3-D 2011.

Joule 3D, de David ZAMAGNI, Nadia RANOCCI —curt—

Spell. The Hypnotist Dog 3D, de David ZAMAGNI, Nadia RANOCCI —curt—

Suite 3D, de David ZAMAGNI, Nadia RANOCCI —curt—

Film de recerca.

Evolution (Megaplex) 3D, de Marco BRAMBILLA —curt—

Nicholas Ray 1911-2011.

We can’t go home again, de Nicholas RAY

Don’t expect too much, de Susan RAY

Rossellini Ritrovato.

India, Matri Bhumi, de Roberto ROSSELLINI

Mani Kaul (25.12.1944-06.07.2011).

Duvidha, de Mani KAUL

Esdeveniments.

Questa storia qua, d’Alessandro PARIS, Sibylle RIGHETTI —documental—

Diana Vreeland: The Eye Has To Travel, de Lisa Immordino VREELAND —documental—

Col·lectiu Abounaddara (Síria).

The End, del col·lectiu ABOUNADDARA —curt—

Vanguards, del col·lectiu ABOUNADDARA —curt—

Egipte.

Tahrir 2011, de Tamer EZZAT, Ahmad ABDALLA, Ayten AMIN, Amr SALAMA —documental—

***

FOTO Element de la imatge gràfica de la 68a Mostra de Venècia

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *