Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

22 de maig de 2011
0 comentaris

Canes 2011 (flaix d’urgència): el palmarès

El Jurat de la 64a edició del Festival de Canes, format per Robert de Niro (president), Martina Gusman (actriu i productora argentina), Nansun Shi (productora de Hong Kong, la Xina), Uma Thurman (actriu, guionista i productora nord.americana), Linn Ullmann (escriptora i crítica literària noruega), Olivier Assayas (director francès), Jude Law (actor i productor anglès), Mahamat Saleh Haroun (director del Txad), Johnnie To (director i productor de Hong Kong, la Xina), ha emès el veredicte següent, d’entre els llargmetratges en Competició:

Palma d’Or.

L’arbre de la vida, de Terrence Malick. Texas, anys cinquanta. En Jack creix entre un pare autoritari i una mare amorosa i generosa. El naixement dels seus dos germans l’obliga ben aviat a compartir aquest amor incondicional i més endavant a encarar l’individualisme desbocat d’un pare obsessionat perquè els fills se’n surtin. Fins que un tràgic esdeveniment trenca aquest fràgil equilibri… Amb Sean Penn, Brad Pitt, Jessica Chastain. L’esperadíssim film de Terrence Malick (Males terres, Dies del cel, The Thin Red Line, El nou món). Durada: 2h18.

Grand Prix. “Ex-aequo”,

Hi havia una vegada a l’Anatòlia (Bir Zamanlar Anadolu’da | Once Upon a Time in Anatolia | Il était une fois en Anatolie), de Nuri Bilge Ceylan. Magnífic film sobre la recerca, trobada i aixecament d’un cadàver per part de la policia, els sospitosos del crim, el fiscal i el forense que els acompanya, i sobre l’autòpsia que se li practica l’endemà; amb el qual ha tornat a la competició —per cinquena vegada— el director turc Nuri Bile Ceylan (Grand Prix amb l’intimista i visualment eloqüent Llunyà, Premi Millor Direcció amb l’esticisme buit de Les tres mones). Durada: 2h 37.

El nen de la bici (Le gamin au vélo | The Kid with a Bike | El niño de la bicicleta | Il ragazzo con la bicicletta) de Jean-Pierre Dardenne i Luc Dardenne. Amb una actriu coneguda com Cécile de France, ambientant per primer cop un seu film a l’estiu llumiós, afirmant-se ara en els 35 mm i fent un ús de la música força inèdit en la seva filmografia, els Dardenne narren una història de benvolença, una mena de conte en què una dona, talment una fada, ajuda un marrec (abandonat pel pare) a deixar la violència que tragina. Durada: 1h27.

Premi Millor Direcció.

Nicolas Winding Refn, per Drive, de Nicolas Winding Refn. Col·laborador habitual de Bryan Singer, el director de fotografia Newton Thomas Sigel s’ha avingut a mantenir l’efecte gran angular característic del danès americanitzat Nicolas Winding Refn (Pusher, Bronson, Walhalla Rising…), en aquest thriller sobre un xofer que treballa d’extra al cinema i, de nit, per a uns mafiosos, adaptació d’un relat negre de James Sallis, amb guionista de pes i protagonitzat per actors “alla” Sundance com Ryan Gosling i Carey Mulligan. Durada: 1h35.

Premi Millor Interpretació Femenina.

Kirsten Dunst, per Malenconia, de Lars von Trier. Una bonica història sobre la fi del món, així la defineix el danès Von Trier, que torna a comptar amb Charlotte Gainsbourg, després de la seva premiada col·laboració a la delirant Anticrist (2009), perquè amb Kiefer Sutherland, fent-li de marit, acompanyi els nuvis Kristen Dunst i Alexander Skarsgard, just quan el planeta Malenconia cau cap a la Terra… Durada: 2h10.

Premi Millor Interpretació Masculina.

Jean Dujardin, per L’artista (The Artist), de Michel Hazanavicius. Pel·lícula muda i en blanc i negre, sobre un estrella del cinema silent (interpretat pel popular Jean Dujardin) que s’apaga amb l’arribada del sonor i una figurant (Bérénice Bejo) que s’enlaira a l’estrellat, dirigit per un expert en productes populistes, Michel Hazanavicius (OSS117, etc.) i produït per Thomas Langmann. Durada: 1h40.

Premi Millor Guió.

Nota a peu de pàgina (Hearat Shulayim | Footnote), de Joseph Cedar. Després d’haver centrat en els assentaments jueus i en l’exèrcit, Cedar focalitza la seva mirada crítica en el món dels investigadors del Talmud, com sempre interessant-se sobretot en les febleses de la condició humana enmig d’aquella societat. Comèdia intel·lectual, amb un pare i un fill, tots dos professors excèntrics que rivalitzen entre si. Durada: 1h45.

Premi del Jurat.

Polisse (Polisse) de MAÏWENN. La quotidianitat dels policies de la BPM (Brigada de Protecció de Menors), servida per l’actriu i encara tendre directora Maiwenn (Le Besco), envoltada d’un extens repartiment (Karin Viard, Marina Fois, Nicolas Duvauchelle, Lou Doillon, Riccardo Scamarcio, Jérémie Elkaim, Sandrine Kimberlain, Anthony Delon…). Durada: 2h14.

***

El Jurat dels Curtmetratges i de la Cinéfondation, format per Michel Gondry (president), Julie Gayet (actriu i productora francesa), Jessica Hausner (directora i productora austríaca), Corneliu Porumboiu (director romanès) i João Pedro Rodrigues (director portuguès), d’entre els films de la Competició dels curtmetratges, ha atorgat:

Palma d’Or del Curtmetratge.

Cross (Cross-Country), de Maryna Vroda. Producció Les 3 Lignes (París, França). A un noi, l’obliguen a córrer. Després corre perquè vol. I encara més tard veu un altre individu que corre. Durada: 14’.

Premi del Jurat del Curtmetratge.

Badpakje 46 (Maillot de bain 46 | Swinsuit 46), de Wannes Destoop. Producció KASK (Gent, Bèlgica). Noieta grassoneta de dotze anys, a casa no s’hi està gaire bé i, en canvi, de la piscina no se’n mouria. Quan li calen ulleres de nedar, remou cel i terra per tenir-les. Durada: 15’.
 
***

El Jurat de la Càmera d’Or, format per Bong Joon-ho, Danièle HeymannJacques Maillot, Eva VezerAlex Masson.

Càmera d’Or.

Las Acacias (Las Acacias), de Pablo Giorgelli. Un camioner que va d’Asunción a Buenos Aires, ha de fer part del trajecte amb una desconeguda i una criatura petita. Guió premiat al festival de l’Havana, amb què debuta l’argentí Giorgelli. Durada: 1h25.

***

FOTO L’arbre de la vida, de Terrence Malick, Palma d’Or de Canes 2011

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!