Canes 2001 · Cannes Classics: la programació

Absolutament consolidada, la secció Cannes Classics forma part, totalment integrada, de la selecció oficial del Festival de Canes, havent-se superat un cert caire marginal que havien agafat anteriorment les seccions anomenades retrospectives. Certament, ara no hi ha aquelles recuperacions notables de l’obre d’un cineasta concret, ni les publicacions que allò possibilitava per a l’estudi històric dels autors. En canvi, Cannes Classics s’ha convertit en una plataforma preuada, molt preuada, per al llançament al mercat (DVD, en xarxa, televisions, filmoteques, etc.) de part del patrimoni cinematogràfic mundial.

Sòlidament estructurada, conformen Cannes Classics una sèrie de programes, amb estretègies diferenciades, per bé que solen tenir punts de contacte: Còpies restaurades, Homenatges, Documentals de Cinema, World Cinema Fondation.

Cannes Classics: la programació.

Le rideau cramoisi, d’ Alexandre Astruc. Film que no havia estat prèviament anunciat. Anouk Aimée és la filla d’una tediosa família burgesa, que desferma una passió irrefrenable en un jove oficial que tenen a dispesa. La projecció comptarà amb la presència de l’autor. Durada: 44′.

Còpies restaurades.

Les enfants du Paradis, de Marcel Carné. Forma part de la restauració del catàleg de Pathé. Durada: 3h10.

Despair, de Rainer Werner Fassbinder. Ambientat a l’Alemanya dels anys trenta, en plena hegemonia dels nazis, aquest desdoblament d’un emigrant rus, magnat de la xocolata, està basat en una novel·la de Vladimir Nabokow, adaptada per Tom Stoppard. Amb Dirk Bogarde, Andréa Ferréol i Klaus Löwitsch. Durada: 1h55.

L’assassí (L’assassino | The Assassin | El asesino | L’Assassin), d’Elio Petri. Durada: 1h38. Marcello Mastroianni hi encarna un antiquari més aviat fosc a qui la policia acusa de l’assassinat d’una seva antiga amant i, durant l’interrogatori en surt el seu galdós historail. Debut d’Elio Petri que deixa “maca” la policia italiana… Durada: 1h38.

Le sauvage, de Jean-Paul Rappeneau. L’actriu Catherine Deneuve (coprotagonista del film amb Yves Montand) assistirà, acompanyada del director Jean-Paul Rappeneau, a la presentació d’aquesta còpia restaurada. Durada: 1h46.

La Macchina Ammazzacattivi, de Roberto Rossellini. Presentació del projecte de restauració de 10 films de Roberto Rossellini. Durada: 1h20.

Chronique d’un été, de Jean Rouch i Edgar Morin. El 1960, Jean Rouch i Edgar Morin tiren endavant un experiment cinematogràfic al voltant de la qüestió: “Com vius?”, “Com et desempallegues a la vida?” Un assaig de “cinéma vérité” compartit per actors i autors, homes i dones de diverses edats, que conté allò que és essencial en la felicitat: la inextricable tensió entre la poesia i la trivialitat de la nostra existència… Restaurada per la Cineteca de Bolonya. Durada: 1h31.

Niemandsland (La zone de la mort), de Victor Trivas. Pacifista producció alemanya de 1931 (!) que va provocar una crisi política: la pel.lícula va ser prohibida, confiscada i destruïda per les autoritats nazis, i Trivas va haver de refugiar-se a París, en primer lloc, i després, ran de l’ocupació nazi de França, fugí als Estats Units. Durada: 1h21.

Documentals de cinema.

Kurosawa, La Voie, de Catherine Cadou. Documental en què els cineastes Bernardo Bertolucci, Julie Taymor, Théo Angelopoulos, Alejandro-Gonzàles Iñarritu, Abbas Kiarostami, Shin’ya Tsukamoto, Hayao Miyazaki, John Woo, Martin Scorsese, Clint Eastwood i Joon Ho Bong, parlen de la vida i l’obra d’ Akira Kurosawa i reconeixen com els ha influït en la seva pròpia obra. Durada: 52′.

Il était Une Fois… Orange Mécanique, d’Antoine De Gaudemar i Michel Ciment. Crònica d’una pel·lícula (el novè llargmetratge de Kubrick, adaptació d’un novel·la d’Anthony Burgess),  d’una època (tot i que és futurista, le film està molt lligat als anys seixanta, els de la guerra del Vietnam, els moviments contestataris de la joventut i la sensació d’inseguretat a les societats occidentals) i d’un cineasta (Kubrick,!) [Folamour Productions]. Durada: 52′.

 The Look, d’Angelina Maccarone. Documental sobre l’actriu Charlotte Rampling que, en nou capítols, va repassant els temes de l seva vida, amb interlocutors de luxe com Peter Lindbergh, Paul Auster, Barnaby Southcombe, Juergen Teller, Frederick Seidel, Franckie Diago, Anthony Palliser, Cynthia Fleury i Joy Fleury. Durada: 1h35.

Corman’s World: Exploits of a Hollywood Rebel, d’Alex Stapleton. Amb James Cameron, Jonathan Demme, Ron Howard, Jack Nicholson, Martin Scorsese, aquest documental repassa la vida, la carrera i la notable influència de Corman en el cinema modern. Durada: 2h05.

Homenatges.

El conformista, de Bernardo Bertolucci. Còpia restaurada digitalment, que serà presentada personalment per Bertolucci, Palma d’Honor Honorífica d’enguany. Duraad: 1h58.

A Bronx Tale, de Robert De Niro. Homenatge al Tribeca Film Festival (TFF), en la persona del president del Jurat de Canes 2011 i co-fundador d’aquell certamen (creat arran de l’11-S), a qui acompanyarà tot l’equip del TFF. Durada: 2h01.

Taronja mecànica (A Clockwork Orange | La naranja mecánica | Orange mecanique), de Stanley Kubrick. Al marc de l’any Kubrick, que ha dut fins a París l’exposició itinerant sobre el cineasta i està comportant un munt d’activitats, el Festival de Canes estrena la restauració digital d’aquest film, amb presència de l’actor Malcolm McDowell, de Christiane Kubrick, vídua del cinéasta, i de  Jan Harlan.

Rue Cases-nègres
, d’Euzhan Palcy —còpia restaurada—. Al marc de l’homenatge francès als seus “compatriotes” d’ultramar, el ministeri de Cultura i el Festival de Canes, al seu torn, reten homenatge a Euzhan Palcy, cineasta de la Martinica que el 1983 va aconseguir situar Rue Cases-nègres entre els més guardonats de l’any i es convertí posteriorment en la primera dona de raça negra que ha dirigit una pel·lícula de Hollywood. Durada: 1h46.

Belmondo… Itinéraire, de Vincent Perrot i Jeff Domenech. L’actor Jean-Paul Belmondo, que mai havia acceptat que cap pel·lícula copsés la seva carrera, ni entrés en el seu cercle familiar, ni pogués remenar en la seva personalitat real, en aquesta ocasió ha rectificat i no tan sols ha permès que es fes aquest film sobre la seva carrera, sinó que s’hi ha implicat tant en el guió com en la realització. Per això cal considerar-ho tot un esdeveniment. Es tracta d’un llargmetratge no cronològic en què, sí, ens mostra moments de la vida quotidiana d’aquesta figura emblemàtica del cinema fet a França els anys seixanta i setanta, que havent-se revelat de manera esclatant amb la mítica À bout de souffle, de Godard, va saber combinar cinema d’autor i productes comercials, passant de Godard a Verneuil, de Truffaut a Jean Becker, de Resnais a Lautner, de Malle a Philippe de Broca…. La projecció tindrà lloc al vespre, a la Sala Debussy del Palau de Festivals, en presència de l’actor objecte de l’ homenatge. I en acabat, sopar de gala i festa! Durada (de la pel·lícula): 1h26.

Stavisky, d’Alain Resnais. Jean-Paul Belmondo és l’estafador Serge Alexandre Stavisky, en aquesta cinta de Resnais de 1974, que no havia estat programada inicialment. Durada: 1h55.

Confessions d’una model (Puzzle of a Donwfall Child), de Jerry Schatzberg. Còpia nova que la Universal ha tirat especialment per a l’ocasió. Amb presència de l’actriu Faye Dunaway i del director Jerry Schatzberg, artistes de la fotografia que ha servit de base al cartell oficial de la 64a edició de Canes. Durada: 1h45.

World Cinema Fondation.

Hudutlarin Kanunu (The Law of the Border | La loi de la frontière), de Lutfi Akad. Des de l’any 2007 i sota l’empenta de Martin Scorsese i els auspicis de la World Cinema Fondation, s’han salvat una vintena de pel·lícules produïdes en països sense mitjans per a conservar el patrimoni cinematogràfic; amb una idea motriu: un cineasta de renom dóna suport a la restauració d’un film. L’alemany d’arrels turques Fatih Akin és qui ha apostat per la restauració de la desconeguda producció turca Hudutlarin Kanunu. Durada: 1h14.

***

FOTO © Festival de Cannes Element de la imatge gràfics de la 64a edició del certamen

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *