Un Shakespeare posat al dia i un film surrealista rus sobre Txernòbil, protagonitzen la secció competitiva en aquesta cinquena jornada de la Berlinale 2011. Una jornada en què Isabel Coixet presenta la seva entrevista filmada a Baltasar Garzón i Carmen Maura, Lola Dueñas i companyia han de trepitjar l’estora vermella del certamen, acompanyat la presentació de la comèdia costumista Les dones del sisè.
L’amor entre dones i la violència de gènere patida per les dones són els temes que centren l’atenció de la secció Panorama, el dia que també es para especial atenció a la Rússia de Putin, amb clau irònica en una comèdia “futurista” o a mitjançant un documental sobre l’enemic públic número 1 de l’actual home fort del Kremlin: Mikhail Khodorkovsky.
Avui, al Festival de Berlín:
Coriolà (Coriolanus), de Ralph
FIENNES. Estrena mundial. L’actor Ralph Fiennes s’estrena com a director amb aquesta adaptació de Shakespeare, que manté els diàlegs de la peça original però trasllada l’acció a l’actualitat, en la qual el mateix Fiennes incorpora el paper protagonista de l’heroi romà que acaba aliant-se amb el pitjor enemic per a girar-s contre el seu propi poble.
Dissabte innocent (V Subbotu / Innocent
Saturday), d’ Alexander MINDADZE. Estrena mundial. El veterà guionista rus Alexander Mindadze reconstrueix, en clau de drama surrealista, la vida quotidiana de la gent que vivia a la vora de la central nuclear de Txernòbil el 26 d’abril de 1986, despreocupada, gaudint d’un qualsevol dissabte innocent, quan ja havia explotat la torre del reactor.
***
Fora de competició
Les dones del sisè (Les femmes du 6ème
étage / Service Entrance), de PHILIPPE LE GUAY. Estrena
internacional. Natalia Verbeke, Carmen Maura, Lola Dueñas, Berta Ojea, Nuria Sole, Concha Galan són les criades espanyoles que s’estan al sisè i engrescat pis de l’edifici on viu el corredor de borsa Fabrice Luchini. Home ja granadet, de vida familiar més aviat ensopida, trobarà cada cop més motius per pujar fins al pis de dalt… Comèdia costumista que dirigeix el parisenc Philippe Le Guay (22.10.1956) —per cert, cunyat de l’exprimer ministre francés Dominique de
Villepin—
***
Berlinale Special
Tot escoltant el jutge Garzón (Escuchando
al juez Garzón), d’ Isabel COIXET. Estrena mundial. L’escriptor i periodista Manuel Rivas entrevista l’inefable jutge espanyol Baltasar Garzón davant la càmera d’Isabel Coixet. La directora barcelonina ha reduït a gairebé hora i mitja les 6 hores rodades el dia 18 de desembre de 2010 a Madrid. S’hi repassa la carrera de Garzón des del començament fins a l’actualitat, quan ha estat suspès de funcions per la causa que s’ha obert contra ell. El que no se’ns diu d’antuvi és si s’hi fa esment de les seves “garzonades” contra innocents —em temo que no—.
Sacrifici (Zhao Shi Gu Er / Sacrifice),
de CHEN Kaige. Estrena internacional. Un clan n’extermina un altre i en pren el poder. Talment com Herodes, agafa tots els nadons, per a exterminar l’últim plançó del clan salvatgement anorreat. Però mata el que no és, de manera que el supervivent creixerà en pau, amb una família adoptiva, passant per qui no és. Fins que, éssent apadrinat pel nou poderós i assassí de la seva família, el destí li té reservada una tasca molt concreta. Dirigeix Chen Kaige, molt lluny del seu prometedor començament, que paradoxalment s’acabà amb Adéu, concubina meva, Palma d’Or ex-aequo de Canes 1993.
***
Berlinale Shorts
***
Panorama
Chang-Pi-Hae (Ashamed), de KIM
Soo-hyum. “No tinguis por de l’amor fatal…” diu una frase publicitària d’aquest film en què tres dones parlen d’amor i amb el qual Kim Soo-hyun (Seül, 1968) explora els sentiments pregons en una relació lèsbica.
Panorama Special
Panorama Dokumente
Khodorkovsky, de Cyril TUSCHI, amb Mikhail
Khodorkovsky. Més informació [«Khodorkovski», roc du bagne —en francès— (Libération)]. El pres més famós de la Rússia d’avui en dia. Primer socialista, després capitalista, finalment delinqüent, Mikhail Khodorkovsky, l’oligarca de la petroliera Ioukos, l’oponent políticament més perillós per a Putin, el fill d’un jueu a qui els eus origen van barrar el pas en la indústria armamentística soviètica, l’introductor a la valenta de l’economia de mercat al si de les joventuts comunistes… Aquest documental de Cyril Tuschi (Frankfurt, Alemanya, 1969) busca el que hi al darrere de la careta del fantasme carismàtic, sense deixar-se intimidar per la propaganda dimonitzadora de Putin, ni pel victisme escènic del mateix Khodorkovsky.
***
Fòrum
Day Is Done, de Thomas IMBACH
E-Love, d’Anne VILLACEQUE
FIT, de HIROSUE Hiromasa
Jagadangchak: shidaejeongshin kwa hyeonshilchamyeo
(Self Referential Traverse: Zeitgeist and Engagement), de KIM
Sun
Programa SHIBUYA Minoru
Akujo no kisetsu (The Days of Evil Women),
de Shibuya Minoru (1958)
***
Retrospectiva Ingmar Bergman
Ciutat portuària (Hamnstad / Port of Call / Ciudad portuaria / Ville portuaire / Città portuale) —1948—
Sonata de tardor (Herbstsonate / Autumn Sonata / Sonata de otoño / Sonate d’automne / Sinfonia d’autunno) —1977-78—
Karins ansikte (Karins ansikte / Karin’s Face) —1983-85—
Les millors intencions (Den goda viljan / The Best Intentions / Las mejores intenciones / Les meilleures intentions), de Bille August —1991—
La vergonya (Skammen / The Shame / La vergüenza / La honte / La vergogna) —1967-68—
Somriures d’una nit d’estiu (Sommarnattens leende / Smiles of a Summer Night / Sourires d’une nuit d’été / Sorrisi di una notte d’estate) —1955—
***
***
FOTO © Coriolanus Films Ltd. Ralph Fiennes és Coriolà al film homònim amb què debuta rere la càmera
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!