Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

14 de febrer de 2011
0 comentaris

Berlín 2011: dilluns, 14 de febrer

Un Shakespeare posat al dia i un film surrealista rus sobre Txernòbil, protagonitzen la secció competitiva en aquesta cinquena jornada de la Berlinale 2011. Una jornada en què Isabel Coixet presenta la seva entrevista filmada a Baltasar Garzón i Carmen Maura, Lola Dueñas i companyia han de trepitjar l’estora vermella del certamen, acompanyat la presentació de la comèdia costumista Les dones del sisè.

L’amor entre dones i la violència de gènere patida per les dones són els temes que centren l’atenció de la secció Panorama, el dia que també es para especial atenció a la Rússia de Putin, amb clau irònica en una comèdia “futurista” o a mitjançant un documental sobre l’enemic públic número 1 de l’actual home fort del Kremlin: Mikhail Khodorkovsky.

Avui, al Festival de Berlín:

Competició

Coriolà (Coriolanus), de Ralph
FIENNES. Estrena mundial. L’actor Ralph Fiennes s’estrena com a director amb aquesta adaptació de Shakespeare, que manté els diàlegs de la peça original però trasllada l’acció a l’actualitat, en la qual el mateix Fiennes incorpora el paper protagonista de l’heroi romà que acaba aliant-se amb el  pitjor enemic per a girar-s contre el seu propi poble.

Dissabte innocent (V Subbotu / Innocent
Saturday
), d’ Alexander MINDADZE. Estrena mundial. El veterà guionista rus Alexander Mindadze reconstrueix, en clau de drama surrealista, la vida quotidiana de la gent que vivia a la vora de la central nuclear de Txernòbil el 26 d’abril de 1986, despreocupada, gaudint d’un qualsevol dissabte innocent, quan ja havia explotat la torre del reactor.

***

Fora de competició

Les dones del sisè (Les femmes du 6ème
étage
/ Service Entrance), de PHILIPPE LE GUAY. Estrena
internacional. Natalia Verbeke, Carmen Maura, Lola Dueñas, Berta Ojea, Nuria Sole, Concha Galan són les criades espanyoles que s’estan al sisè i engrescat pis de l’edifici on viu el corredor de borsa Fabrice Luchini. Home ja granadet, de vida familiar més aviat ensopida, trobarà cada cop més motius per pujar fins al pis de dalt… Comèdia costumista que dirigeix el parisenc Philippe Le Guay (22.10.1956) —per cert, cunyat de l’exprimer ministre francés Dominique de
Villepin—

***

Berlinale Special

Tot escoltant el jutge Garzón (Escuchando
al juez Garzón
), d’ Isabel COIXET. Estrena mundial. L’escriptor i periodista Manuel Rivas entrevista l’inefable jutge espanyol Baltasar Garzón davant la càmera d’Isabel Coixet. La directora barcelonina ha reduït a gairebé hora i mitja les 6 hores rodades el dia 18 de desembre de 2010 a Madrid. S’hi repassa la carrera de Garzón des del començament fins a l’actualitat, quan ha estat suspès de funcions per la causa que s’ha obert contra ell. El que no se’ns diu d’antuvi és si  s’hi fa esment de les seves “garzonades” contra innocents —em temo que no—.

Sacrifici (Zhao Shi Gu Er / Sacrifice),
de CHEN Kaige. Estrena internacional. Un clan n’extermina un altre i en pren el poder. Talment com Herodes, agafa tots els nadons, per a exterminar l’últim plançó del clan salvatgement anorreat. Però mata el que no és, de manera que el supervivent creixerà en pau, amb una família adoptiva, passant per qui no és. Fins que, éssent apadrinat pel nou poderós i assassí de la seva família, el destí li té reservada una tasca molt concreta. Dirigeix Chen Kaige, molt lluny del seu prometedor començament, que paradoxalment s’acabà amb Adéu, concubina meva, Palma d’Or ex-aequo de Canes 1993.

***

Berlinale Shorts

Programació del dia

***

Panorama

Chang-Pi-Hae (Ashamed), de KIM
Soo-hyum. “No tinguis por de l’amor fatal…” diu una frase publicitària d’aquest film en què tres dones parlen d’amor i amb el qual Kim Soo-hyun (Seül, 1968) explora els sentiments pregons en una relació lèsbica.

Lo Roim Alaich (Invisible), de
Michal AVIAD, amb Ronit Elkabetz, Evgenia Dodina. Inspirant-se en uns fets reals que van tenir lloc a Tel-Aviv el 1978 i barrejant realitat i ficció —amb documents periodístics de l’època combinats amb les seqüències de ficció—, la pel·lícula gira sobre dues dones agredides per un violador en sèrie fa més de vint anys i que ara, havent-se conegut per casualitat, miraran de trobar la força per a encarar, juntes la ferida que arrosseguen d’ençà dues dècades.

Panorama Special

Mishen (Target), d’ Alexander
ZELDOVICH. Rússia, any 2020… Un país paradisíac, en què es pot disposar de tot allò assequible amb calés, amb un sistema polític de gran sensibilitat ecològica i capaç d’harmonitzar tradició russa i evolució internacional? Ves: als protagonistes d’aquest film, que tenen gairebé de tot, en aquell món “utòpic”, troben a faltar la joventut i la felicitat. Però diu que a les muntanyes d’Altai hi ha una instal·lació secreta —un institut astrofísic de l’era soviètica— equipada amb una gran antena parabòlica, anomenada “Mishen” —blanc, objectiu—, que pel que es veu, si t’hi estàs força estona és com una font de l’eterna joventut: el cos i l’esperit queden regerats, diuen…


Panorama Dokumente

Khodorkovsky, de Cyril TUSCHI, amb Mikhail
Khodorkovsky. Més informació [«Khodorkovski», roc du bagne —en francès— (Libération)]. El pres més famós de la Rússia d’avui en dia. Primer socialista, després capitalista, finalment delinqüent, Mikhail Khodorkovsky, l’oligarca de la petroliera Ioukos, l’oponent políticament més perillós per a Putin, el fill d’un jueu a qui els eus origen van barrar el pas en la indústria armamentística soviètica, l’introductor a la valenta de l’economia de mercat al si de les joventuts comunistes… Aquest documental de Cyril Tuschi (Frankfurt, Alemanya, 1969) busca el que hi al darrere de la careta del fantasme carismàtic, sense deixar-se intimidar per la propaganda  dimonitzadora de Putin, ni pel victisme escènic del mateix Khodorkovsky.

The Advocate For Fagdom, d’ Angélique
BOSIO, amb Bruce LaBruce, Gus Van Sant, John Waters. Documental sobre Bruce LaBruce, amb intervencions dels seus col·laboradors i de col·legues com ara John Waters, Gus Van Sant, Harmony Korine i
Richard Kern.

***

Fòrum

Day Is Done, de Thomas IMBACH

E-Love, d’Anne VILLACEQUE

FIT, de HIROSUE Hiromasa

Jagadangchak: shidaejeongshin kwa hyeonshilchamyeo
(Self Referential Traverse: Zeitgeist and Engagement), de KIM
Sun

Programa SHIBUYA Minoru

Akujo no kisetsu (The Days of Evil Women),
de Shibuya Minoru (1958)

***

Retrospectiva Ingmar Bergman

Ciutat portuària (Hamnstad / Port of Call / Ciudad portuaria / Ville portuaire / Città portuale) —1948—

Sonata de tardor (Herbstsonate / Autumn Sonata / Sonata de otoño / Sonate d’automne / Sinfonia d’autunno) —1977-78—

Karins ansikte (Karins ansikte / Karin’s Face) —1983-85—

Les millors intencions (Den goda viljan / The Best Intentions / Las mejores intenciones / Les meilleures intentions), de Bille August —1991—

La vergonya (Skammen / The Shame / La vergüenza / La honte / La vergogna) —1967-68—

Somriures d’una nit d’estiu (Sommarnattens leende / Smiles of a Summer Night / Sourires d’une nuit d’été / Sorrisi di una notte d’estate) —1955—

***

Nota Cròniques publicades als mitjans, les vaig recollint cada dia a l’apunt [Notícia de la Berlinale 2011], que el vaig actualitzant.

***

FOTO © Coriolanus Films Ltd. Ralph Fiennes és Coriolà al film homònim amb què debuta rere la càmera

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!