Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

13 de febrer de 2011
0 comentaris

Berlín 2011: diumenge, 13 de febrer

Avui és la gran diada del 3D al Festival de Berlín. A la competició, Michel Ocelot hi presenta el seu film d’animació en aquesta tecnologia, Els contes de la nit; fora de concurs, Wim Wenders estrena Pina, film de ballet en 3D dedicat a Pina Bausch, i Werner Herzog, en una projecció especial, mostra com ha explorat les possibilitats d’aquests nous recursos cinematogràfics al documental Cova de somnis oblidats.

Avui, al Festival de Berlín:

Competició

Els contes de la nit (Les contes de la nuit / Tales of the Night), de Michel OCELOT. Estrena mundial. Film d’animació en 3D. L’autor de films  com ara Kirikú i la bruixa (1998) i Azur i Asmar (2006) en aquesta ocasió ha treballat amb siluetes i, amb la tecnologia digital, crea espais i universos colorejats ben especials, que converteixen el cine —en què transcorre l’acció del film— en un indret màgim de debò.

***

Fora de competició

Pina (Pina), de Wim WENDERS. Estrena mundial. Film de dansa en 3D. Wenders vol convidar els espectadors a un viatge sensual i visual en una nova dimensió: al cor mateix de la llegendària companyia Tanztheater Wuppertal Pina Bausch i més enllà dels escenaris, amb els ballarins, per la ciutat i als voltats de Wuppertal, llar i centre de la vida creativa de Pina Bausch durant més de 35 anys.

Projecció Especial

Cova de somnis oblidats (Cave of Forgotten Dreams), de Werner HERZOG. Documental en 3D, projectat prèviament a Toronto 2010 · Real to Reel. La cova Chauvet, al sud de França, atresora les pintures i els dibuixos rupestres més antics que es coneixen actualment. Descoberta el 1994, té l’accés absolutament restringit, per a protegir al màxim les 400 obres catalogades d’una antiguetat superior als 30.000 anys. La conformen una sèrie de galeries i sales, en què les pintures murals no són sempre planes, sinó que ben sovint es tracta de relleus en què van aplicar els colors. Per 1€ simbòlic, Werner Herzog ha estat excepcionalment autoritzat a filmar-hi i hi ha treballat amb llum escassa, càmera en mà, buscant el moviment d’aquelles imatges d’un altre temps i una expressió plàstica a les dimensions de l’espai —heus aquí el 3D—, trenant una digressió filosòfica sobre els origens del cinema i les reflexions sobre l’existència humana que l’estada en aquell indret tan singular li ha revifat.

***

Berlinale Special

Sing your song, de Susanne ROSTOCK. Projectada prèviament a Sundance 2011 · Documentals EUA.  Col·laboradora habitual de Michael Apted, Susanna Rostock (Nova York, 1948) ens serveix un documental sobre el cantant, actor i militant Harry Belafonte.

Homenatge a Lia Van Leer

Lia, de Taly GOLDENBERG. Retrat de Lia van Leer (Balti, ara Moldàvia, 1924), fundador de l’ Israeli Film Archive, de la Filmoteca de Jerusalem i del Festival Internacional de Cinema de Jerusalem. 

***

Berlinale Shorts

Programa V

***

Panorama

Dernier étage gauche gauche (Top Floor Left Wing), d’ Angelo CIANCI, amb Hippolyte Girardot, Mohamed Fellag, Aymen Saidi, Judith Henry, Michel Vuillermoz. Un camell i el seu pare segresten per error un funcionari públic, la policia i els mitjans de comunicació es mobilitzen i encerclen l’edifici: la gent del barri, feliç que finalment algú els tingui en compte… Això fins que tant de tiradors professionals, agents de l’ordre, periodistes i cèmeres ja els fan impossible la vida quotidiana. I a dalt del pis, els tres individus objecte de tanta atenció miren com s’ho poden fer per sortit-se’n, fugint de tot aquest circ.

Panorama Special

Amador, de Fernando LEÓN DE ARANOA, amb Magaly Solier, Celso Bugallo, Pietro Sibille, Sonia Almarcha, Fanny de Castro. La pel·lícula, evidentment “social”, de León de Aranoa que s’estrenà a part de la nostra cartellera el mes d’octubre.

Die Vaterlosen (The Fatherless), de Marie KREUTZER. El pare es mor sense haver-se reconciliat amb el fill gran. L’òbit congria la família, separada fa anys  amb un secret abismal de què els germans no volen parlar mai, per raons francament poc clares. Opera prima de Kreutzer (Gaz, Àustria, 1977).

Rundskop (Bullhead), de Michaël R. ROSKAM. Film políciac, del debutant Michaël R. Roskam (Sint-Truiden, Bèlgica, 1972), sobre la màfia belga de tractament hormonal de bestiar, lliurement inspirat en l’assassinat real, el 1995, d’un inspector veterinari.

Panorama Dokumente

BRASCH – Das Wünschen und das Fürchten, de Christoph RÜTER. Documental sobre l’escriptor Thomas Brasch, mort el 2011. De família jueva emigrada, havia nascut a Londres i s’havia fet a l’antiga RDA, on son pare féu carrera política, arribant el 1965 a vice-ministre de Cultura. Tanmateix, al dissidència política de Thomas Brasch acabà amb aquella ascendent trajectòria paterna dins del partit. El cineasta Christoph Rüter (Gelsenkirchen, Alemanya, 01.01.1957), dramaturg a la Freie Volksbühne, de Berlín entre 1985 i 1989., va treballar amb Thomas Brasch, entre d’altres, i en aquest film malda per mostrar la vida i l’obra de Brasch, tant des del punt de vista occidental com de l’oriental.

Im Himmel, Unter der Erde. Der Jüdische Friedhof Weißensee, de Britta WAUER . Documental sobre el Cementiri Jueu de Weissensee, al nord de Berlín, el cementiri jueu més gran d’Europa. Envoltat per un bosc frondós, en una barri residencial, ha estat sempre sota administració jueva des que es va crear ara fa 130 anys, fins i tot a l’època nazi. Els seus arxius, mai no han estat destruïts i això els atorga un altíssim valor documental. Dirigeix la documentalista Britta Wauer (Berlín, 13.12.1974)

***

Fòrum

Auf der Suche (Looking for Simon), de Jan KRÜGER

Ausente (Absent), de Marco BERGER

El mocito (The Young Butler), de Marcela SAID i Jean de CERTEAU

Kazoku X (Household X), de YOSHIDA Koki

Les mains libres (Free Hands), de Brigitte SY

Projeccions Especials

Eine Serie von Gedanken, de Heinz EMIGHOLZ

Programa SHIBUYA Minoru

Seigi-ha (Righteousness), de Shibuya Minoru (1957)

***

Retrospectiva Ingmar Bergman

Daniel —1964-67—

El toc (Beröringen / The Touch / La carcoma / Le lien / L’adultera) —1970-71—

Gycklarnas afton Sawdust and Tinsel —1953—

Bilder från lekstugan (Images from the Playground), de Stig Björkman —1970-72—

… men filmen är min älskarinna (… but Film is my Mistress), de Stig Björkman —2010—

Ingmar Bergman, de Stig Björkman —1970-72—

Persona —1965-66—

Un estiu amb la Mònica (Sommaren med Monika / Summer with Monika / Un verano con Mónica, Monika et le désir / Monica e il desiderio) —1952-53—

Cap a l’alegria (Till glädje / To Joy / La alegría / Vers la joie / Verso la città) —1949-50—

***

Nota Cròniques publicades als mitjans, les vaig recollint cada dia a l’apunt [Notícia de la Berlinale 2011], que el vaig actualitzant.

***

FOTO Donata Wenders © Neue Road Movies Pina, de Wim Wenders

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!