Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

13 de desembre de 2010
1 comentari

Definitivament, “La xarxa social” s’està convertint en la pel·lícula de l’any per als crítics nord-americans

Les associacions de crítics de Los Angeles i Boston i la dels crítics “on line” de Nova York han triat La xarxa social, de David Fincher, com la Millor Pel·lícula de 2010. Aixà ja comença a ser un clam. Recordem que, a començament de desembre, aquest film sobre el naixement de Facebook va triomfar de valent als cinèfils National Board of Film Review Awards i pocs dies després, l’associació de crítics de Washington DF, també li atorgava 3 guardons, d’entre els quals el de Millor Pel·lícula.

Ara s’hi han sumat la LAFCA —Los Angeles—, que l’ha premiada en 3 categories: Millor Pel·lícula, Millor Guió —Aaron Sorkin, que sembla que va de cap a l’Òscar de la categoria—, Millor Banda Sonora —”ex-aequo” amb la d’ El poder a l’ombra (The Ghost Writer), de Polanski—. Curiosament, no han guardonat David Fincher i és que els crítics de Los Angeles han apostat també fort per Carlos, d’Olivier Assayas, que no tan sols ha quedat finalista en la categoria de Millor Pel·lícula, sinó que li han atorgat els LAFCA Awards a Millor Director i Millor Pel·lícula de Parla No Anglesa. En l’apartat interpretatiu s’han sumat als elogis generals sobre el treball de Colin Firth com  a rei tartamut a El discurs del rei, de Tom Hopper —però atenció, quedant-hi finalista Edgar Ramírez, el protagonista de Carlos, cosa que evidencia encara més l’enorme suport que ha congriat el film d’Assayas—. I com a actriu, Kim Hye-ja, per Mare, de Bong Joon-ho. En papers secundaris, Niels Arestrup, per Un profeta, i Kacki Weaver, per Animal Kingdom —títol projectat a Xixón 2010 i que està gafant volada en aquesta temporada de premis—. De carrer, en l’apartat d’animació… Toy Story 3; la fotografia de Cigne negre, de Darren Aronofsky; el disseny de producció de Començament, de C. Nolan… I atenció que, com a revelació remarquen Tiny Forniture —que ha aconseguit també 3 nominacions als ISA—. Finalment, els guardons honorífics han estat per a Godard, Mazursky, Serge Bromberg, la FW Murnau Foundation i Fernando Pena.

Per als crítics de Boston, La xarxa social ha estat considerada com a Millor Pel·lícula; Fincher, Millor Director; Jesse Eisenberg, Millor Actor; el d’Aaron Sorkin, Millor Guió, i la de Trent Reznor, Millor Banda Sonora. En total, 5 BSFCA. Curiosament, de Cigne negre n’han guardonat, a més de la interpretació de Natalie Portman, el muntatge i no pas la fotografia —que ha estat per al treball de Roger Deakins a True Grit, dels germans Coen. Per descomptat, el premi per al Millor Film d’Animació… Toy Story 3, i el de Millor Actor en Paper Secundari… Christian Bale, per The Fighter (film que també s’ha endut el reconeixement al conjunt del repartiment). En canvi, Boston s’ha singularitzat en el premi a la Millor Actriu en Paper Secundari, atorgant-l’hi a Juliette Lewis, per a Conviction; així com la seva aposta per un nou cineasta: Jeff Malmberg, autor de Marwencol, també guardonat com a Millor Documental (categoria en què també ha estat nominat als ISA). Finalment, com als col·legues de Los Angeles han considerar Mare, de Bong Joon-ho, el Millor Film de Parla No Anglesa.

Si no fos pel context general, tampoc hauria estat estrany que l’associació de crítics “on line” de Nova York atorgués tres premis dels grans a La xarxa social: al capdavall, són del gremi de la xarxa… Però cal reconèixer que s’han limitat a guardonar-la com a Millor Pel·lícula, Millor Direcció i Millor Guió. Dels actors, la fotografia o el muntatge, res. La Millor Fotografia, la Millor Banda Sonora i la Millor Actriu —Natalie Portman—, per ells són les de Cigne Negre, de Darren Aronofsky. No es pot pas dir que aquest col·lectiu de crítics hagin volgut desmarcar-se de la tònica general i, efectivament: Millor Film d’Animació, Toy Story 3; Millors Actors en Papers Secundaris, Christian Bale i Melissa Leo, per The Fighter; Millor Documental, Sortir per la botiga de regals, de Bansky. Això sí, en l’apartat interpretatiu han reservat el premi al Millor Actor al tou de James Franco per 127 hores, de Danny Boyle; el de Millor Repartiment en Conjunt, al de The Kids Are Allright, de Lisa Cholodenko, i el de Millor Revelació, a Noomi Rapace, per Els homes que no estimaven les dones.

***

Llista dels LAFCA Awards, clicant aquí [36TH ANNUAL LOS ANGELES FILM CRITICS ASSOCIATION AWARDS]

Llista dels BSFC Awards, clicant aquí [Boston Society of Film Critics Awards 2010 Winners]

Llista del NYFC OnLine Awards, clicant aquí [New York Film Critics Online Awards 2010]

***

Aquests guardons ja els he incorporat al Comptador dels premis anuals 2010.

***

FOTO Cigne negre, de Darren Aronofsky, que està convencent molt més la crítica nord-americana que no pas ho va fer a l’europea quan el film inaugurà Venècia 2010

  1. Dissabte vaig anar a veure ‘La xarxa social’ … i sense molts ànims, la veritat. El tema i la història no em resultava interessant, però, vet aquí … sorpresa. Una peli boníssima, un argument sensacional, una direcció extraordinària (bravo David Fincher !) i ara des d’ahir estic llegint crítiques, comentaris, quan fins dissabte no en sabía res.
    Un dels comentaris que he llegit m’ha semblat molt adient … Un ‘Citizen Kane’ trasplantat a l’era de l’internet. Veritablement els personatges són imbècils i freakies del tot. Però és la realitat, i com es tracta de cinema, m’he endut una bona sorpresa amb la peli …..  encara que en sortir del cinema la memòria de l’Oncle Bonmee va tornar a la meva ment ! 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!