El Festival de Canes ha emès un comunicat oficial en què expressa la seva solidaritat i suport a Jafar Panahi, el cineasta iranià a qui el règim ha detingut conjuntament amb la seva família i membres de l seu equip de treball.
No es tracta d’un simple suport diguem-ne gremial per part d’un important festival de cinema a un director. Aquest comunicat té un notable pes polític. Cal tenir present que el Festival de Canes pertany a l’alta estructura de l’Estat francès, amb vincles directes amb el Ministeri d’Afers Estrangers de la República (a més del de Cultura), i, per tant, quan es posiciona davant de qualsevol fet, per cinematogràfic, extracinematogràfic o paracinematogràfic que sigui, el seu pronunciament té alguna cosa a veure amb la política exterior francesa, en forma part. Canes dóna suport a Panahi en el marc de les tensions diplomàtiques entre París i Teheran i n’és un esgraó més. I alhora, Panahi pot comptar que, en aquest suport del Festival, hi ha el pes de la República Francesa.
En el comunicat emès des de la parisenca rue d’Amélie podem llegir que “L’obra cinematogràfica (de Panahi), reconeguda mundialment i premiada als més grans festivals, el situa al nivell dels artistes que el Festival de Canes té per vocació acollir i defensar, particularment en circumstàncies en què el seu art i la seva llibertat d’expressió, de treball o de moviment queden en perill”
No cal dir que aquest posicionament del Festival pot provocar algun problema a l’hora de programar en l’edició d’enguany Còpia certificada, la nova pel·lícula d’Abbas Kiarostami. Certament, la pel·lícula té producció francesa i res no està escrit; però caldrà seguir-ho (especialment, pel que fa a l’actitud de Kiarostami i a la resposta de les autoritats iranianes, si n’hi ha).
FOTO Jafar Panahi
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!