Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

15 de febrer de 2010
0 comentaris

Berlín 2010: programa del dilluns 15 de febrer

Avui, al Festival de Berlín:

Competició

Caterpillar
 (Kyatapirâ / Caterpillar), de Koji Wakamatsu. Als 73 anys d’edat, aquest cineasta japonès, políticament radicalitzat a final dels anys seixanta, presenta aquest seu nou film sobre els pares del jovent que es va revoltar als seixanta i els setanta. Vaig concebre’l (ha declarat) quan estava fent “United Red Army” (el seu anterior film). Vaig adonar-me que per a entendre aquell jovent, calia primer una pel·lícula sobre l’època dels seus pares, al moment de la Guerra del Pacífic. Efectivament, la protagonista és ara una dona, de qui tothom espera que se sacrifiqui per fer-se càrrec del marit, un tinent que ha tornat sense cames ni braços de la segona guerra xino-japonesa.

L’atracador (Der Räuber / The Robber / Le braqueur), de Benjamin Heisenberg. Inspirada en fets reals, explica la història d’un corredor de marató i assaltador de bancs, addicte a les endorfines, al moviment continu, corrent com a exercici o fugint de la policia, tan meticulós i reeixit en els entrenaments com en els robatoris, sense cap altre objectiu que córrer i fugir, córrer i fugir, córrer i fugir…

Un home prou bo (En ganske snill mann / A Somewhat Gentle Man), de Hans Petter Moland. Havent començat la seva carrera amb dramàtiques històries de notable càrrega psicològica –L’últim tinent, Zero Kelvin, Aberdeen-, el cineasta noruec Hans Petter Moland s’ha decantat més cap a l’humor als seus dos darrers treballs: Camarada Pedersen, sàtira social tragicòmica de 2006, i la comèdia força negra que enguany presenta en competició a Berlín.

D’entre les propostes de Panorama

Welcome to the Rileys, de Jake Scott. El fill de Ridley Scott ha deixat estar una estoneta la seva feina amb videoclips de renom i publicitat “top ten”, per tornar a dirigir una pel·lícula de ficció. Deu anys després del seu debut amb Plunkett & Macleane, ara ens serveix la dramàtica història dels Riley: des de la mort de la filla, aquesta parella no aixeca el cap, fins que el marit (James Gandolfini) topa amb una professional de l’striptease de només 16 anys d’edat (Kristen Stewart)  i decideix protegir-la, substituint d’alguna manera la mancança de la pròpia filla, cosa que el reviscola i acaba provocat que la seva dona (Melissa Leo) faci el pas de trencar la reclosió anímica i, encarant angoixes i neurosis, surti finalment de casa seva per anar a retrobar aquest marit, en un viatge que esdevé tant un retorn a la vida, com un repte a les seves forces, que de mica en mica va recuperant. Més informació [Sundance 2010 · US Dramatic Competition]

D’entre les propostes de Fòrum

Nénette, de Nicolas Philibert. L’autor de reconeguts documentals com Être et avoir i Retour en Normandie, ha dedicat aquest seu nou treball a una orangutan que, nascuda el 1969 a la selva de Borneo, s’ha convertit en l’estrella del Jardin des Plantes, de parís, i, als seus 40 anys, ja atresora una veterania superior a la del personal que treballa en aquell equipament. Anomenada Nénette, cada dia veu passar per davant la seva gàbia centenars de visitants, que fan comentaris… Més informació [Les Films du Losange]

D’entre els títols que es projecten a Berlinale Special

Què més vull? (Cosa volglio di più? / What More Do I Want? / Que veut-on de plus?), de Silvio Soldini. L’amor adúlter de la parella protagonista (Pierfrancesco Favino i Alba Rohrwacher) pren el caire d’un complot clandestí, amb trobades secretes, afectes dissimulats, cites d’amagat per fer l’amor en un hotel. Fins que ella decideix que la mentida no pot durar més: d’aquest amor intens que està vivint, n’espera més; per molt que ell tingui dona i fills, i ella, un company.

Moloch Tropical (Moloch Tropical), de Raoul Peck. La tràgica situació que es viu a  Haití fa que es pari especial atenció a aquest film en què l’antic ministre de Cultura del país i cineasta, Raoul Peck, ha volgut explicar la cara oculta del poder, en el que és una ocasió inesperada de tornar al que fou la meva experiència política a Haití (..) i reviure de manera shakespeariana la tragèdia i la imbecilitat d’aquesta revolta de seixanta anys. Enlloc com a Haití, l’època actual ha dut tanta confusió i absurditat.

Revolución, film d’episodis dirigits per Mariana Chenillo, Patricia Riggen, Fernando Eimbcke, Amat Escalante, Gael García Bernal, Rodrigo García, Diego Luna, Gerardo Naranjo, Rodrigo Plá, Carlos Reygadas. Fa cent anys, la caiguda de la dictadura de Porfirio Díaz esdevingué l’esclat de la revolució mexicana. En aquesta pel·lícula de 10 curtmetratges, 10 directors evoquen el període de revoltes violentes que van trasbalsar el país de dalt a baix.

***

Tota la programació de la jornada [Programa 15 de febrer (dl) – Berlín 2010]

***

Cròniques, notícies i articles d’aquesta jornada de Berlín 2010, a la nostra premsa

Humor escandinau (Bernat Salvà, Avui): Un home prou bo, de Hans Petter Moland; L’atracador, de Benjamin Heisenberg, i Caterpillar, de Koji Wakamatsu | ‘Caterpillar’ deixa empremta a Berlín amb el seu morbós antibel·licisme (Nando Salvà, El Periódico):  L’atracador, de Benjamin Heisenberg; Caterpillar, de Koji Wakamatsu i Un home prou bo, de Hans Petter Moland | Stellan Skarsgard i l´estrella de Bollywood Shah Rukh Khan erotitzen la Berlinale (Diari de Girona): Un home prou bo, de Hans Petter Moland; Em dic Khan, de Karan Johar.

FOTO Pierfrancesco Favino i Alba Rohrwacher, a Què més vull?, de Sílvio Soldini

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!