Avui, a Sitges 2009 (diumenge, 4 d’octubre)

D’entre les projeccions d’avui, al Festival de Sitges:

En competició, No et tombis (Ne te retoune pas / Don’t Look Back), de Marina De Van, en què Sophie Marceau és Jeanne, una mare de família que, mentre escriu una primera novel·la, comença a notar que les coses canvien al seu voltant i que el cos se li transforma…però els de casa sembla que ni s’adonin. Neguitosa, troba a ca la seva mare una fotografia que li dóna la pista d’una italiana. Jeanne, ja transformada  amb aspecte de Monica Bellucci hi trobarà la clau d’un passat estrany…I ja tenim un “argument” per a posar-les totes dues (Marceau i Bellucci) en pantalla. Fantasia? Sí. Terror? Neguit, més aviat. “Beautés”? Sens dubte!

Amb guió i producció de Mamoru Oshii, es presenta a concurs  Miyamoto Musashi: el somni de l’últim samurai (Miyamoto Musashi: Soken Ni Haseru Yume / Musashi: The Dream of the Last Samurai), de Mizuno Nishikubo (Toshihiko Nishikubo): documental divertit i prolix que combina les tècniques d’animació més diverses amb el rigor històric i la narrativa cantada del “rokyoku”, per acostar-nos a la figura de Miyamoto Musashi, espadatxí invencible (..) personatge anacrònic, obsedit per la disciplina i l’estratègia.

El més ianqui dels cineastes nascuts a Catalunya, Jaume Collet-Serra, aporta el seu gra de sorra a Sitges 2009 (Fantàstic Panorama) amb Orphan. Vera Farmiga, Peter Sarsgaard, Isabelle Fuhrman, CCH Pounder, Jimmy Bennett encapçalen el repartiment d’aquest film sobre una família amb problemes (alcoholisme, filla sorda, avortament…) que no seran res comparats amb els que els portarà la nena (diabòlica) que adopten… Oi que no sona gaire nou, aquest argument? I m’hi jugo un pèsol (com diu aquell) que tant se val, que la història serà un simple pretext que nodrirà un “artifici de por” hollywoodament convencional (tot i que… compta amb Vera Farmiga i, sobretot, Peter Sarsgaard).  Tampoc no sorprendrà (em temo) el debut com a director de Marcus Dunstan, guionista de les Saw IV, V i VI i de la saga Feast, que a The Collector (Fantàstic Panorama) fa entrar un lladre a una casa carregada de paranys mortals i l’home… de sortir-ne potser en sortirà, però li costarà, li costarà…

Hi ha èpoques de “sagues” i èpoques de “plagues”. Enguany és la plaga del 3D. Potser sí que acabarà sent el format estàndar, però ara com ara, des de la perspectiva de més de 100 anys de comerç cinematogràfic, això del 3D sembla l’etern retorn de l’estratègia tecnòlogica per a atraure públic: flors d’estiu que se sempre s’han pansit, passat el primer impacte, perquè al darrera dels trucs enlluernadors no hi ha hagut prou substància com per mantenir-se. Però ara toca el 3D i tothom s’hi apunta: Canes va voler obrir amb Up, en 3D-relleu; Venècia apostà per Toy Story en 3D; Sant Sebastià convertí el Velòdrom en macro-sala 3D… i Sitges en fa, del dia d’avui, una mena de jornada 3D, amb la projecció de The Hole 3D i de Toy Story 3D, a més de premiar amb una Maria Honorífica el periodista i director Jordi Llompart, justament per la seva feina en formats com l’IMAX, el 3D, etc.

I a Noves Visions – Ficció, Nimfa (Nang mai / Nymph), de Pen-ek Ratanaruang, que, malgrat tractar-se d’una obra poc reeixida (fallida), és el títol que goso remarcar més avui: Cinema de la percepció, amb un fascinant acompanyament dels protagonistes. Una nova pel·lícula amb selva, amb la qual els personatges estableixen una relació al·legòrica, aquí per a enfilar una història de “fantasmes”. Llàstima que n’hagin esvaït la màgia explicitant-hi massa la fantasmagoria i convertint-ho en una mena de conte moral sobre el respecte a les persones, a la Natura, al matrimoni… -vaig escriure’n després de veure-la, fa uns mesos-

***

Cròniques, notícies i altres articles sobre aquesta jornada de Sitges 2009

El «hollywoodenc» Jaume Collet-Serra presenta «La huérfana» a Sitges. Imma Merino (El Punt, 05.10.2009) parla d’ Orphan (Collet-Serra), Grace (Solet) i The Hole 3D (Dante)

Presos, orfes i opressors. Teresa Bruna (Avui, 05.10.2009) parla d’ Orphan (Collet-Serra), Cel·la 211 (Monzón), Kynodontas (Lanthimos).

Daniel Monzón brilla amb ‘Celda 211’, una sòlida història carcerària. Desirée De Fez (El Periódico, 05.10.2009): Cel·la 211 (Monzón).

Jordi Llompart rep el premi Maria Honorífica al Festival de Sitges (Diari de Girona).

Començar pel final. Desirée De Fez (El Periódico, 05.10.2009) parla de Jaume Collet-Serra.

La inquietant ´Orphan´ de Jaume Collet-Serra sedueix al Festival de Sitges (Diari de Girona).

Orphan (Vilaweb Sitges): Orphan (Collet-Serra)

Pel·lícules del diumenge (Vilaweb Sitges): The Hole 3D (Dante), Miyamoto Musashi: el somni de l’últim samurai (Nishikubo), No et tombis (De Van), The Collector (Dunstan), Pandorum (Arvant).

EL 3D COM ALTERNATIVA (Sitges.com): The Hole 3D (Dante), Toy Story 3D, Orphan (Collet-Serra)

Ole Bornedal a Noves Visions (Sitges.com): Allibereu-nos del mal (Bornedal)

FOTO Nimfa, de Pen-ek Ratanaruang

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *