Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

2 de juliol de 2009
3 comentaris

Sitges 2009: l’inaugura [·REC]2 i la Crítica hi du el Coppola pendent

Avui ha tingut lloc la roda de premsa de presentació de la 42a edició del Festival de Sitges (2-12 d’octubre de 2009).

Novetats.

Primera, el nou web: www.sitgesfilmfestival.cat -he comprovat que a la nota de premsa només parlen de .com, també tenen el domini .cat, per tant, www.sitgesfilmfestival.cat)

Segona, retrospectiva ‘Els altres fantàstics’produccions que reivindiquen el cinema de gènere atípic realitzades per autors catalans i espanyols que no l’han freqüentat assíduament. És el cas de Pedro Olea (La casa sin fronteras), Antonio Isasi Isasmendi (El perro), Vicente Aranda (Las crueles), i Víctor Erice (El espíritu de la colmena).

Tercera -esperada, certament-, Cinema en 3D : una de les novetats més importants de SITGES 09, on destacaran les projeccions de The Final Destination i Toy Story 3D.

Quarta, significatiu canvi de nom: Si l’any passat encara era el Festival Internacional de Cinema de Catalunya, ara és el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya -que, certament, és el que mai no ha deixat de ser i, havent consolidat abastament les subvencions públiques dissimulades duarnt molt de temps com si fos un certamen generalista, ara ja no els cal mantenir aquella altra denominació-.

El cartell, que il·lustra aquest article, s’inspira en Alien, el film de Ridley Scott del qual es projectarà la que els organitzadors tenen com a versió preferida del director i amb la presència de diversos convidats encara pendents de concretar. Com ja s’havia anunciat en acabar l’edició anterior, l’homentage a Alien ve perquè fa trenta anys que s’estrenà; però no s’hi esgota tota la dèria feliç de retre homenatges que atresora aquest festival tan nostrat com terrorífic. Des de fa setmanes, es parla d’ Els caçafantasmes (Ghostbusters), però a la nota de premsa d’avui, la cosa ha tombat cap a uns quants flaixos dels 80, films que representen els diversos vessants del cinema de gènere d’aquella dècada i que portaran al Festival convidats relacionats amb títols emblemàtics. Aquest repàs dels clàssics inclourà el muntatge nord-americà, inèdit a l’Estat Espanyol, d’ El resplandor, amb metratge i terror extra, i Pesadilla en Elm St., amb la presència, entre altres, de John Saxon. Una de les personalitats que serà homentajat a Sitges 2009 és l’autor de novel·les de terror Clive Barker -es presentarà dues pel·lícules basades en obres seves: Dread i Book of Blood-. Sense oblidar que el Premi Brigadoon Nosferatu es lliurarà a Jack Taylor en reconeixement a la seva carrera.

Però un festival és sobretot el que es programa a les seccions competitives, fora de concurs i paral·leles, a més de la clàssica setmana de la crítica. [·REC]2, seqüela que signen els mateixos Jaume Balagueró i Paco Plaza, serà l’encarregada d’inaugurar el certamen. Ens expliquen que, a  [·REC]2es mostren els fets esdevinguts poc després del final de la primera part: han passat 15 minuts des que es van acabar les bateries de la càmera de televisió. Han passat 15 minuts des de les últimes imatges enregistrades per al programa “Mentre vostè dorm” a l’interior de l’edifici infectat. A fora, una multitud encuriosida s’aplega darrere l’àrea acordonada per les forces especials. Els equips de televisió pressionen per saber què dimonis passa… Uuuh! Quin cangueli, quina por! I la cosa tot just començarà… Vegem quines altres esgarrifances ens esperaran, quines esquitxades de sang no ens tacaran des de la pantalla, anant a Vull llegir la resta de l’article, on reprodueixo els fragments de la nota de premsa que ens ho fa saber.

Tanmateix, no puc deixar de remarcar que Seven Chances, la Setmana de la Crítica, presentarà Youth Without Youth, de Francis Ford Coppola, tres mesos després que just s’acabi d’estrenar el següent film del cineasta, Tetro. I és que la crisi de la distribuïdora espanyola Vertigo ens n’ha deixat sense, a tota una gran part de la nostra cartellera  -com ha ajornat l’estrena, per exemple, de Paranoid Park, de Gus Van Sant, o de I’m not there, la cinta de Todd Haynes sobre Bob Dylan, i tantes altres que ara mateix podem comprar tranquil·lament a qualsevol botiga de DVD per tot Europa, menys aquí, esclar-. Ja veus, l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics i el Festival de Sitges l’han de repescar i programar-la, sí, en la secció paral·lela dedicada als films inèdits en sales, altres festivals ‘espanyols’ i orfes de distribució hispana.

FOTO Cartell oficial de Sitges 2009

Sitges 2009: l’inaugura [·REC]2 i la Crítica hi du el Coppola pendent

Reproducció del text de la nota oficial de premsa sobre la programació d’enguany

***

La SECCIÓ OFICIAL FANTÀSTIC inclourà les novetats més esperades del gènere, amb títols com ara la vampírica Thirst, de Park Chan-wook; Yatterman, adaptació demencial del còmic homònim, que ha estat un dels grans èxits de la taquilla japonesa, i la seqüela Crows II, on s’emfasitza la ultraviolència juvenil (en aquest cas, fora de competició), totes dues de Takashi Miike; Grace, de Paul Solet, representant del millor cinema independent de terror nord-americà, que va participar a Sundance; Kinatay, de Brillante Mendoza, un viatge literal a l’infern i exemple paradigmàtic de l’horror hiperrealista, Premi a la Millor Direcció a Canes; Kynodontas, de Giorgios Lanthimos, Premi Un Certain Regard a Canes; Musashi, de Mizuho Nishikubo; Surrogates, de Jonathan Mostow, fora de competició i protagonitzada per Bruce Willis, i Moon, de Duncan Jones, guanyadora recent del Premi a la Millor Pel·lícula al Festival Internacional de Cinema d’Edimburg.

En representació del cinema català i espanyol hi destaquen Orphan, producció nord-americana del director Jaume Collet-Serra, i Ingrid, d’Eduard Cortés, candidata a convertir-se en pel·lícula de culte instantani del cinema fantàstic europeu.

El cinema europeu hi aportarà títols com ara The Countess, de Julie Delpy, retorn al mite de la comtessa Dràcula, i Ne te retourne pas, de Marina de Van, tour de force inquietant entre Monica Belluci i Sophie Marceau.

Fora de la secció Anima’t, l’animació també serà present a Fantàstic amb títols com ara la sueca Metropia, de Tarik Saleh, pel·lícula animada de ciència-ficció en blanc i negre. ANIMA’T, per la seva banda, presentarà la pel·lícula més taquillera de la temporada a França: Lascars.

A NOVES VISIONS, el Festival aposta per les variants internacionals del terror històric i realista amb l’australiana Van Diemen’s Land, de Jonathan Auf Der Heide; The Forbidden Door, la consolidació del cinema de gènere indonesi, i el brutal docudrama anglès Bronson, de Nicolas Winding Refn. NOVA AUTORIA acollirà, un any més, les propostes dels nous joves realitzadors en col·laboració amb SGAE.

ORIENT EXPRESS inclourà Goemon, de Kazuaki Kiriya, i Ip Man, de Wilson Yip, protagonitzada per Donnie Yen, el número 1 mundial de les arts marcials.

SEVEN CHANCES mostrarà títols com ara Youth Without Youth, de Francis Ford Coppola, i La Maison Nucingen, de Raoul Ruiz, un clàssic de Sitges.

MIDNIGHT X-TREME dedicarà un espai al fenomen del cinema extrem japonès més recent. A les sessions de mitjanit s’hi projectaran títols tan delirants com Best Worst Movie, basada en l’accidentada i fins i tot grotesca carrera comercial de la pel·lícula Troll 2, la pitjor de la història segons webs especialitzats com ara rottentomatoes.com; Dead Snow, Lesbian Vampire Killers, Black Dynamite, homenatge a la blaxploitation, i Smash Cut, resurrecció de l’etern rei del gore, Herschell Gordon Lewis.
    
CATALAN FILMS & TV reforça la seva col·laboració amb el Festival i amplia el programa d’activitats paral·leles: hi destaca una sessió de ficció interactiva liderada per Televisió de Catalunya. A SITGES 09, CF&TV donarà suport a la producció catalana mitjançant Catalan Focus, participarà a la festa d’inauguració i organitzarà una jornada -dissenyada per experts de TV3- sobre els videojocs i la indústria de ficció interactiva. A més, hi haurà dues sessions per parlar de les sinèrgies entre animació i videojoc i per analitzar els nous formats i els canals de distribució de continguts. Paral·lelament, CF&TV portarà a Sitges una representació de productors mexicans que participaran en una trobada de coproducció amb els seus homòlegs catalans. Mèxic és un dels territoris on treballa CF&TV dins el seu pla d’actuació del 2009: el mes de març ja va portar un grup d’empreses al Festival de Guadalajara.

Sitges 09 – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya continua apostant per l’esperit i el públic jove, el més fidel del certamen. N’és la prova la presència, un any més -i ja en van cinc-, del Jurat Carnet Jove, promogut per l’Agència Catalana de la Joventut. La missió del V Jurat Carnet Jove serà atorgar dos guardons: el Premi Jurat Carnet Jove a la Millor Pel·lícula de la Secció Fantàstic i el Premi Jurat Carnet Jove a la Millor Pel·lícula de la Secció Midnight X-Treme. L’aposta pels joves també es demostra amb els descomptes en el preu de les entrades del Festival als titulars del Carnet Jove. Més informació aquí.

BRIGADOON acollirà dos cicles de sengles directors essencials del fantàstic espanyol, José Ramón Larraz i Juan Piquer Simón; cicles que cal sumar als homenatges del Festival. A més, dedicarà dos especials a Bollywood -al cinema més estrambòtic i al cinema més eròtic- i una secció a l’Asian Trash, amb el millor del pitjor del cinema asiàtic. En paral·lel a l’homenatge del Festival a Alien, Brigadoon projectarà pel·lícules inèdites inspirades en aquest títol; serà dins l’espai After Alien. El Premi Brigadoon NOSFERATU es lliurarà a Jack Taylor en reconeixement a la seva carrera.

SITGES 09 dedicarà una atenció especial al gènere dels zombis: hi haurà nova edició de la Zombie Walk el dissabte 10 d’octubre i un homenatge a Nueva York bajo el terror de los zombies, de Lucio Fulci, que es va estrenar a Sitges ara fa 30 anys

  1. L’absència del punt cat és molt significativa…
    Si l’adreça del web, fins ara, era “cinemasitges.com” (en català però comprensible en molts altres idiomes), ara és “sitgesfilmfestival.com” (en anglès); Al vídeo de Sitges Live (la televisió del festival, una altra novetat de l’edició d’enguany) que han penjat al web només es pot veure subtitulat en castellà (i no s’hi sent parlar res que no sigui castellà o anglès); totes les actualitzacions i els canvis d’estat del Facebook es fan en anglès o en castellà (mai en català); al Myspace encara és hora que hi trobi una sola paraula en català; al cartell, la inscripció “2 – 12 octubre” (sic) substitueix la més lògica “2 – 12 d’octubre”, etc.
    Arribats a aquest punt, només em queda constatar que “Sitges” ho escriuen cada vegada més gran i “Catalunya”, més petit. Potser no trigarem gaire a veure com s’esfuma el topònim “Catalunya” (però no pas les subvencions) i la cosa passa a dir-se, senzillament, “Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges”…
    Com pot ser que el festival de Sitges mantingui aquesta hostilitat permanent vers la nostra llengua? Com és que ningú els hi diu -dirà- res?

     

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!