Els organitzadors de la més veterana secció paral·lela -és a dir, no oficial- del Festival de Canes, la Setmana de la Crítica, han seleccionat només deu llargmetratges dels nou-cents que asseguren haver vist abans de prendre la decisió final. D’aquesta manera, s’apunten a la -relativa- reducció del nombre de pel·lícules que es projectaran a Canes, en comparació amb anys anteriors; però, a diferència del que passa, per exemple a la Selecció Oficial, aquí la immensa majoria són primeres pel·lícules: De les deu, n’hi ha set que entren en competició pel Premi de la Setmana de la Crítica; doncs bé, d’aquests set, n’hi ha sis que són primeres pel·lícules i una que és un segon llargmetratge. És ben clar, doncs, que aposten per sang nova.
D’entre aquests nous valors que la Setmana reivindica, la belga Caroline Strubbe ha fet a Barcelona part de la seva formació cinematogràfica; el serbi Vladimir Perisic, a la prestigiosa Femis parisina i ha passat per la cada cop més decisiva Cinéfondation del Festival de Canes; el xilè Alejandro Fernández Almendras, després de llicenciar-se en Periodisme, estudià l’especialitat de cinema a la New School University i a l’ Escola d’Arts Visuals de Nova York; el kurd Shahram Alidi, llicenciat en Dibuix i Pintura a la facultat de Belles Arts de la Universitat de Teheran, pasa a formmar-se cinematogràficament al camp de l’animació i a la Universitat de ‘Honar’ a Teheran; l’uruguaià Álvaro Brechner s’ha foguejat en els documentals televisius -per a TVE i History Channel-, així com Nassim Amaouche ho ha fet amb curtmetratges i documentals, i l’espanyol Gabe Ibáñez -presentat a la Setmana, fora de competició, amb l’aval de Juan Carlos Fresnadillo i Juan Antonio Bayona- ve del camp publicitari i ha dirigit anteriorment un curtmetratge.
En seleccionar-los, a més, la Setmana de la Crítica els permet ser candidats a la famosa “Càmera d’Or”, guardó que es dóna al marc del Festival gran, a la mateixa cerimònia de la Palma d’Or, i hi poden aspirar primeres pel·lícules presentades en qualsevol secció -oficial o no- (i en el ben entès que el concepte “opera prima” l’han retocat darrerament per avenir-se a la realitat que molts dels nous cineastes han dirigit prèviament llargmetratges en format digital que, per les dificultats del mercat, no han pogut arribar a estrenar).
Així doncs, la 48a edició de la Setmana de la Crítica de Canes vol ser una reivindicació clara de la renovació al cinema. Veurem si de debò les pel·lícules porten aire fresc al setè art. Ara, del que disposem és de la programació, que podem consultar -amb els corresponents enllaços informatius- anant a Vull llegir la resta de l’article -el dia 28 d’abril s’hi afegirà el desè llargmetratge-.
Actualització (04.05.2009) a la llista de la programació, hi he afegit el desè llargmetratge anunciat i els enllaços a la pàgina que, sobre cada film, ha creat la Setmana de la Crítica.
FOTO © Carl De Keyzer Altiplano, de Peter Brossens i Jessica Woodworth
Canes 2009: la programació de la Setmana de la Crítica
Notes:
-alguns títols, els tinc pendents d’adaptar
-L’ordre de la llista, a cada apartat, és alfabètic per cognom del director/a
-Les pel·lícules marcades amb ♦ aspiren a la Càmera d’Or
-[WbO] assenyala l’enllaç amb el web oficial de la pel·lícula
-[48SC] assenyala l’enllaç amb la informació que, sobre la pel·lícula, hu ha al web de la Setmana de la Crítica
***
Inauguració
Res personal (Rien de personnel / Nothing Personal / TE / TIt), de Mathias Gokalp ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Dist Fr. [Rezo] Vendes int. [MK2]
*** *** ***
Cloenda
La badia del tafaner (La baie du renard / TI / TE / TIt), de Grégoire Colin –curtmetratge–
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
***
1989 (1989), de Camilo Matiz –migmetratge–
[WbO] [48SC] [IMDB-director (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Vendes int. [Colombo Films]
*** *** ***
Llargmetratges en competició a la Setmana de la Crítica
Amb l’alè del vent (Sirta la gal ba / Whisper with the Wind / TE / TF / TIt), de Shahram Alidi ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Vendes int. [DreamLab Films]
***
Adéu, Gary (Adieu Gary / TI / TE / TIt), de Nassim Amaouche ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Dist Fr [StudioCanal]
***
Mal dia per anar a pescar (Mal día para pescar / Bad Day to Go Fishing / TF / TIt), d’Alvaro Brechner ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Dist. Esp. [Notro]
***
Altiplano (Altiplano / TI / TF / TIt), de Peter Brosens i Jessica Woodworth
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Vendes int. [Meridiana Films]
***
Huacho (Huacho / TI / TF / TIt), d’Alejandro Fernández Almendras ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Dist Fr. [SophieDulac] Vendes int. [FilmsDistrib]
***
Ordinary People (Ordinary People), de Vladimir Perisic ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
Dist. Fr. [Pyramide]
***
Lost Persons Area (Lost Persons Area), de Caroline Strubbe ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)]
*** *** ***
Sessió Especial ‘ La pel·lícula dels padrins de la Setmana de la Crítica’
Padrins: Juan Antonio Bayona i Juan Carlos Fresnadillo
Hierro (Hierro), de Gabe Ibáñez ♦
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma-director (fr)]
*** *** ***
Sessió Especial
Lascars (Lascars / Round Da Way), d’Albert Pereira-Lázaro i Emmanuel Klotz
[WbO] [48SC] [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma]
*** *** ***
Curtmetratges
Together, d’Eicke Bettinga [48SC]
Noche adentro, de Pablo Lamar [48SC]
Runaway, de Cordell Barker [48SC]
C’est gratuit pour les filles, de Marie Amachoukeli i Claire Burger [48SC]
Tulum (La virée), de Dalibor Matanic [48SC]
Logorama, de François Alaux, Hervé de Crécy, Ludovic Houplain (H5) [48SC]
Slitage (Seeds of the Fall), de Patrick Eklund [48SC]
*** *** ***
Sessions especials de curtmetratges i migmetratges
Faiblesses, de Nicolas Giraud [48SC]
6 Hours, de Moon Seong-hyeok [48SC]
Les Miettes, de Pierre Pinaud –Premi Crítica Francesa Millor Curt 2008– [48SC]
Elo, de Vera Egito –Inauguració– [48SC]
Espalhadas pelo ar (Dispercées dans l’air), de Vera Egito –Premi Crítica Francesa a les Trobades Internacionals Henri Langlois de Poitiers 2008– [48SC]
*** *** ***
Invitacions
La collection CANAL+ : Ecrire pour un chanteur
DOUCE NUIT, de Dominique Mezerette, 0h10, amb Akhenaton
LE RESCAPE DE L’HIPPOCAMPE, de Julien Lecat, 0h12’40, amb Juliette
FIRST IMPRESSIONS, de Nigel Bennett, 0h12’, amb Elli Medeiros
LES ASTRES NOIRS (THREE CELESTIAL BODIES), de Yann Gonzalez, 0h15’, 35 mm, amb Julien Doré
SELF DEFENSE, de Thomas Gayrard, 0h12’, amb Arthur H. – Grégory Loffredo – Xavier de Guillebon
LE GENOU BLESSÉ ET L’HOMME DEBOUT, de Yann Chayia, 0h16’, amb Christophe Miossec
UNE PUTE ET UN POUSSIN (A HOOKER AND A CHICK), de Clément Michel, 0h14’30, amb Yelle
***
Palmarès del 6è Festival International de Cine de Morelia
Millor curtmetratge de ficció
LA CANCIÓN DE LOS NIÑOS MUERTOS (THE SONG OF THE DEAD CHILDREN), de David Pablos, 0h38
Millor curtmetratge d’animació
JACINTA, de Karla Castañeda, 0h08
Premi García Bross a un curtmetratge de ficció
ROMA, d’Elisa Miller, 0h25
Millor curtmetratge documental produït a Mèxic
ZOOGOCHO, de Bernardo Arrellano, 0h40
***
Invitació a Nisi Masa
Russian Playground, de Denes Nagy, Leo Bruges i Anna Dmitrieva, 0h09’30’’
Territories, de Monika Baptista, Filip Syczynski i Eugeniy Goryainov, 0h10’
Lenin’s Code, de Nikita Sutyrin, Monika Kotecka i Julien Pierrefeu, 0h12’
Transsiberian Voices, de Jochem de Vries, Marton Vizkelety i Guillaume Protsenko, 0h10’40’’
MC-Russia, d’Andrei Tanase, Georgy Groshkov i Florian Krebs, 0h11’10’’
Between Dreams, d’Iris Olsson, Natasha Pavloskaya i Dimitris Tolios, 0h09’30’’
*** *** ***
Premi HOHOA
El Hohoa premi un guió escrit en francès als territoris d’ultramar
Negropolitain, de Gary-Pierre Victor -Premi especial del Jurat Hohoa de 2007, que es projectarà al lliurament del premi d’enguany-
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!