Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

5 d'abril de 2009
0 comentaris

Canes 2009: segon farcell de rumors

No paren els rumors sobre el que hi haurà i el que no hi haurà a la 62a edició del Festival de Canes (13-25 de maig de 2009). Escalfant l’ambient cara al dia de Sant Jordi, que se’n farà pública oficialment la programació, els diversos mitjans especialitzats no s’estan de fer pronòstics. Recordem que tot va començar amb una primera llista -de la qual em vaig fer ressó l’11 de febrer- [Canes 2009: els primers rumors], que de seguida es va haver d’ampliar -el 28 de febrer- [Recha, Mann, Malik i Scorsese podrien ser a Canes 2009], i, de mica en mica, s’hi van afegint tot de títols. I traient-ne! 

Mentre ja es comença a veure que Terrence Malik difícilment haurà enllestit L’arbre de la vida, gairebé hi ha unanimitat sobre la presència de Martin Scorsese i la seva Shutter Island. També ja es dóna per fet que Ken Loach va a competició amb Looking for Eric -Eric, d’Eric Cantona- (fins al punt que The Guardian, en presentar-ne en exclusica el tràiler, es va precipitar anunciant-ne la selecció “cannoise”, cosa que després ha canviat deixant-ho com una de les grans esperances del cinema britànic al Canes d’enguany). Però el rebombori gros l’està muntant Quentin Tarantino, amb Inglourious Basterds: tot i que, saltant-se (o no) comitès de selecció i l’estructura directiva del certamen, en Tarantino va etzibar a Canes 2008 que l’any que ve hi seria per presentar aquest film amb Brad Pitt, la premsa francesa havia estat prudent i es limitava a apuntar que segurament hi serà, potser fora de competició… A l’altra banda de l’Atlàntic, però, no s’estan d’orgues, i a Internet Movie Data Base (IMDB), sense esperar ni Sant Jordi ni el drac, ja fa dies que n’anuncien la selecció a Canes. I, per acabar d’adobar-ho, aquesta setmana Variety ha publicat que va a competició. Tot plegat, una estratègia de marqueting absolut: primer l’anunci del rodatge, després alguna foto “clandestina” i els estrafolaris canvis del títol, al cap de poc les primeres ofotos oficials, a continuació el tràiler i tot seguit els cartells, ara ‘anunci “extemporani” de la selecció a Canes i un reportatge gràfic al Vanity Fair

Godard, Rivette, Resnais, Bellocchio, LouChéreau, Guédiguian, Gatlif, Hansen-Love, LeeRuiz, Costa,  SuwaJonze, MendesKelly, Hillcoat, Sheridan, Herzog… són alguns dels noms que recull el segon farcell de rumors sobre Canes 2009 i que trobareu anat a Vull llegir la resta de l’article.

FOTO © Vega Film (blocada d’ AlloCiné) Socialisme, de Jean-Luc Godard

Canes 2009: segon farcell de rumors

***

Fa pocs dies, AlloCiné dedicava el seu primer especial a la rumorologia ‘cannoise’. A les expectatives, hi afegeixen: Socialisme, de l’inefable Jean-Luc Godard -reverenciat a La Croisette-, i 36 vues du Pic Saint-Loup, d’una altra fugura de la “Nouvelle Vague”, Jacques Rivette -amb Jane Birkin i Sergio Castellitto. Posats a deixar anar noms grossos, tampoc no s’estan de res: Alain Resnais, amb la seva Les herbes folles, i Patrice Chéreau, amb Persecution. Conscients que aquesta mena de llistes prèvies són una manera que es comenci a parlar de films dels quals volen que es comenci a parlar, hi han posat My Own Love Song, film nord-americà d’Olivier Dahan -és normal que apostin pel que triomfà amb La vie en rose (La Môme), però m’estranyaria que els seleccionadors de Canes es deixen endur “a posteriori” per l’efecte Oscar o César-. Altres novetats que aporten: Lourdes, de l’austríaca i rigorosa Jessica Hausner. Si, com apunta AlloCiné, Nanayo (Nanayomachi / Seven Nights) , de Naomi Kawase, entrés en selecció oficial, aleshores fóra impossible que es projectés al BAFF 2009 -perquè és en dates anteriors-; de manera que, si el Festival de Cinema Asiàtic de Barcelona la té lligada, és que no va a Canes, o, si més no, no entra en competició, o que, a Barcelona, en pensen ajornar la projecció a la  Mostra de Films de Dones -que és el juny-. I, a tall de ràfega deixen anar un reguitzell de títols, alguns dels quals ben probablement seran a la programació de la Setmana de la Crítica o de la Quinzena de Realitzadors: L’Armée du crime, de Robert Guédiguian; Les Regrets, de Cédric Kahn; Partir, de Catherine Corsini; Fais-moi plaisir!, d’Emmanuel Mouret; Liberté, de Tony Gatlif; Le Père de mes enfants, de Mia Hansen-Love; Le Roi de l’évasion, d’Alain Guiraudie; Mademoiselle Christine, de Raoul Ruiz; Bancs publics (Versailles rive droite), de Bruno Podalydès (que ja era a les llistes de l’any passat i ara Allo Ciné veu seleccionada fora de competició); Lignes de front, de Jean-Christophe Klotz; Demain dès l’aube…, de Denis Dercourt.

I? Sí, posats a fer la seva “carta als reis”: Away We Go, de Sam Mendes; Allà on viuen els monstres (Where the Wild Things Are / Max et les maximonstres), de Spike Jonze; Drag Me To Hell, de Sam Raimi; The Box, de Richard Kelly (gosaria tornar tan aviat a Canes, després del fracàs de Sothland Tales?); La carretera, de John Hillcoat (adaptació de la novel·la apocalíptica de Cormac McCarthy, amb Viggo Mortensen, Guy Pearce i Charlize Theron); Brothers, de Jim Sheridan; Bad Lieutenant, de Werner Herzog (l’original, d’Abel Ferrara, es presentà a Canes!)…

A més, Il Grande sogno, en què Michele Placido evoca el seu maig del 68 (amb Riccardo Scamarcio i Jasmine Trinca); Vincere, de Marco Bellocchio (sobre l’amor secret de Benito Mussolini) i una possible aposta pel cinema de gènere: Valhalla Rising, de Nicolas Winding Refn.

D’entre els títols del cinema oriental: Poetry, de Lee Chang-Dong (les relacions entre una àvia i el seu nét); Spring fever, de l’irreductible i gran Lou Ye; Tout peut recommencer, de l’emergent Wang Chao; Fallen from the sky, del director srilanquès Vimukthi Jayasundara; Mother, de Joon-ho Bong.

I compten també amb Rapt!, de Lucas Belvaux; Rio, de Jonathan Nossiter; Intermediar, del romanès Corneliu Porumboiu i El fantàstic senyor Guillot (Fantastic Mister Fox), de Wes Anderson (film d’animació). Voldrien veure-hi Panique au village, de Vincent Patar i Stéphane Aubier. I tanquen llista amb una sèrie de films col·lectius que bé podrien arrodonir, si no la selecció oficial, sí alguna de les paral·leles: Les Enfants invisibles (7 curtmetratges dirigits per 7 cineastes consagrats: Ridley Scott, John Woo, Kusturica, Spike Lee…); Yuki et Nina, de Hippolyte Girardot i Nobuhiro Suwa; New York, I Love You, film d’episodis -en la vena de Paris, je t’aime-, de Fatih Akin, Yvan Attal, Scarlett Johansson, Natalie Portman, Zach Braff…

Veurem com bona part d’aquests films aniran a Venècia 2009, Berlín 2010 i algun fins a Canes 2010! El que tenen clar -diuen- és que The Assassin, el nou Hou Hsiao-hsien, no estarà llest aquest maig (oh!!!!); com tampoc Jean-Pierre Jeunet haurà acabat Micmacs à tire-larigot (a mi, no em sap cap greu!), ni Alejandro González Iñárritu haurà enllestit el rodatge de Biutiful. I, pel que es veu, l’anunci oficial que Canes 2009 començarà amb Up, de la Pixar, ha deixat (afortunadament) fora de combat Àngels i dimonis, de Ron Howard, i Millenium, l’adaptació cinematogràfica de les novel·les de Stieg Larsson, que ha dirigit Niels Arden Oplev (però ja veurem si no hi treuen el nas, d’una manera o altra!)

Ben pocs dies després, CommeAuCinéma hi ha dit la seva, gairebé com a rèplica a AlloCiné, Variety i companyia, mantenint-se pràcticament en la mateixa posició que va defensar el febrer; és a dir, apostant per molts menys títols, als quals dóna per segurs: Cannes 2009: les pronostiques – 03.04.2009-

Avui encara m’ha arribat un altre rumor, segons el qual la nova pel·lícula de Pedro Costa serà a Canes 2009. Fa ben pocs anys, Juventude em marcha va buida pràcticamnet la sala i entusiasmà la crítica exigent que no tan sols l’aguantà fins al fibal, sinó que la defensà es pot dir a mort. Veurem que passa enguany…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!