El transport públic de passatgers entre Sant Jordi i Palma data de principis del segle passat. Així ens ho diu Alejandro García a Pla de Sant Jordi. Història d’un poble (Capítol «Població», p. 31): a principis del segle XX «hi havia una galera d’un tal Miquel “Carriler”, que passava per s’Aranjassa i arribava a Palma passant per Sant Jordi».
Així mateix, de l’anunci de La Almudaina de 23 i 24 d’octubre de 1924, sabem que una dida ofereix els seus serveis i viu a cas Carriler de Sant Jordi que es trobava a s’Aranjassa, al quilòmetre 12 de la carretera de Llucmajor; suposam al començament de la carretera Militar.
D’altra banda, en un altre article de La Almudaina de 9 de juliol del mateix any, alhora que s’informava que aviat començarien les obres de la nova església, també s’incloïa la nova línia de Sant Jordi a Palma amb parades a sa Casa Blanca i Son Ferriol.
El text diu que Sant Jordi sempre ha tengut males comunicacions amb la capital i per això el senyor D.J. Sansó, propietari de la fonda «El Perú», havia establert un còmode servei d’«autocamions» entre Sant Jordi i Palma. El diari en qüestió anomena els nostres pobles de Palma amb dos qualificatius que se solen repetir en la premsa de l’època: suburbis i «caseríos». Altres vegades també hi surt la paraula poblat.Alejandro García també ens havia informat del transport motoritzat que hauria començat a funcionar cap els anys 1927 i 1928 i se n’hauria encarregat una associació de la qual es podien comprar accions a cent pessetes cadascuna mentre el preu del viatge era d’una pesseta. El preu de l’anterior galera costava quaranta cèntims. Finalment, relacionava les diferents etapes i empreses dels «camions» que van dur el servei de transport.
No tenim més informació per ara al respecte. En tot cas, hi ha aquesta notícia dels primers autobusos que serien del 1924 i de l’esmentada empresa que hem esmentat.
Bartomeu Carrió Trujillano. Sant Jordi, 29 d’octubre de 1924
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!