R d'acció

Joc de paraules de la paraula redacció que fa referència a la tasca d'escriure i comprende tant en grup com individualment. Bloc del Seminari IV Grup 20 d'Introducció al Periodisme de la FCB de la URL.

21 de maig de 2013
0 comentaris

El periodisme al mòbil

Partal: “esperem la revolució del grafé”

“El bon periodista sap explicar històries i vibra amb la informació”, diu els director de Vilaweb

El futur del periodisme es concentra als dispositius mòbils, assegura Vicenç Partal, director de Vilaweb. La connectivitat de la gent és una tendència creixent i irreversible. Ara esperem els nous canvis tecnològics, derivats d’una nova mina: el grafé.

D’altra banda, Els mitjans tradicionals no tenen futur. És el pitjor moment de la història per a les empreses de mitjans. Les xarxes socials han canviat el món, i han provocat que els mitjans tradicionals ja no funcionin. Actualment, la comunicació s’ha vist afectada per grans canvis. Segons Vicenç Partal, “ és el pitjor moment de la història per a les empreses de mitjans de comunicació. Tot i així, són els millors temps per a fer periodisme. S’han acabat les grans marques, però el periodisme generarà coses noves”.

El director de Vilaweb Vicenç Partal, ha explicat a un grup d’estudiants de comunicació l’ideari i el mecanisme de funcionament del diari. El primer diari a Catalunya i Espanya nascut a la xarxa i existent únicament en l’espai virtual és totalment gratuït. Partal ha importat a Vilaweb la ideologia periodística de proximitat de la premsa de la costa est del Estats Units d’ Amèrica: “les prioritats no són ni la capital ni la política gran” explica Partal del model. La intenció periodística es basa a “dir fredament les coses i sorprendre al lector”. A grans trets, el diari es pot dividir en dues grans seccions: el reporterisme i l’actualitat. “La iniciativa del periodista és el que fa crear bons reportatges”, defén Partal. “ El periodisme s’expressa en la redacció i el treball col·lectiu, una imatge del dia basada en el debat”. El director de Vilaweb deixa que els periodistes proposin.

Pel que fa a la ideologia política “ ningú pot demostrar que tinguem fidelitat amb cap partit”, recalca Vicenç Partal i reivindica la “ fidelitat cap al país”. Els Països Catalans. Aquest és el país al que es dirigeix Vilaweb. Les publicacions s’escriuen pensant en l’interés públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, València, Girona i en general, els territoris de parla catalana. “ La llengua determina la tria”, segons Partal. El català és la llengua del diari. Tot i que no es tanquen a d’altres idiomes. Han fet publicacions en francès, en maia i en llatí. Aixó sí, Partal afirma: “no publicarem en castellà”.

Vilaweb ha nascut amb una idea totalment innovadora de fer informació. Una idea de diari com a comunitat. Un grup de persones que volen informació de qualitat, idenpendent i lliure. El director del diari anuncia la independència periodística del seu diari, sense la qual no treballarien com ho poden fer. Un nou model de negoci els hi permet financiar-se: el crowfunding. És a dir, la subscripció és totalment voluntària i no hi ha publicacions especials per als que paguin. Però això no vol dir que els subscriptors no tinguin cap mena de privilegis. Vilaweb ofereix alguns serveis especials per la subscripció, com ara rebre correus diàriament, participar activament en la vida del diari, accedir a l’ús dels blocs, espais per a reunions, entre d’altres. “ Tot sota la idea de que el ciutadà té el compromís amb la societat, igual que Vilaweb té el compromís d’oferir informació de qualitat”, explica Partal. Al 1995 es funda el diari, i sobreviu amb els ingressos de la publicitat. “Però la publicitat ja no pagarà els mitjans, i la gent, tot i que va trigar en reaccionar, s’ha hagut d’acostumar a aquest model tan extrany”, explica Partal. El crowfunding proporciona el 15 % de finançament al diari amb 2400 suscriptors.

Vilaweb: el perfil del periodista

S’ ha de saber contar històries: “el que m’interessa és que sàpiguen explicar històries, qué enganxin, qué tinguin alguna cosa d’interessant”.

Volem gent amb interès: “ És imprescindible que vibrin amb la literatura, el cine, la cuina… amb el que sigui, però que la informació els faci sentir vius”. És la qüestió cabdal per a ser un bon periodista.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!