BLOG DEL BIC (CLR*CDR) 2002

VISQUEM LA INDEPENDÈNCIA: Per assolir-la sols ens calen tres coses: L'Anhel, una estelada i el "PROU" definitiu. CLR*CDR/BIC: Reafirmar el 1r d'octubre, completar la DUI, assegurar el català.

16 d'abril de 2006
Sense categoria
0 comentaris

(210) L’exemple d’un Empresari Català en majúscules: “Carner” un home que fa economia bona però …

A la foto, un empresari jove i reeixit!

L’exemple d’un Empresari Català en majúscules: "Carner" un home que fa economia bona però …

primer de tot sap quin és el seu país i quina és la seva gent! Carner estima el país com tot un honorable! Tan de bo ben aviat siguin molts més els empresaris que malgrat es dediquin amb cos i ànima a l’indústria, la pagesia, la tecnologia o a les finances no oblidin que la base de tot el progrés es basa en la talla política i la consciència de país.

La política no ha d’ésser perversa sinó bona tècnicament com l’economia. La consciència nacional ha d’ésser aquell element que ens posa alerta davant els atacs i les hostilitats dels que desprecien les nostres coses i malden per sotmetre’ns amb falsos enganys.

Carner ho té clar: Primer la pàtria, en la cosa pública, i després de la pàtria amb rigor el treball i els negocis.

————————————————————

ECONOMIA
Consum: Arriba el boom d’Alter Cola, el primer refresc amb barretina

El refresc amb barretina

sorpresa · Els consumidors descobreixen l’Alter Cola, elaborada a la Catalunya Nord i distribuïda per un empresari del Vallès Oriental.

sentiment · Molts dels primers clients van ser empresaris sensibilitzats pel boicot al cava i altres productes catalans.

lema · A l’etiqueta s’hi pot llegir "Cola lliure"

Carme Melià

Amb una mica menys de gas que les coles habituals, elaborada artesanalment a Argelers (Rosselló), distribuïda en ampolles de vidre de tres quarts de litre i amb el tap tradicional de la gasosa. Així és l’Alter Cola, el refresc que un petit empresari de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental), Ramon Carner, distribueix a Catalunya i que ha convertit en tot un boom. Però sobretot el que distingeix aquesta beguda és la seva catalanitat i la voluntat de convertir-se en un símbol nacional "com la Coca-cola ho és dels Estats Units". Actualment se’n fabriquen unes 2.000 ampolles setmanals i tota la producció "ja està venuda" abans de sortir al mercat. I la demanda cada dia creix més.

L’èxit ha sorprès Carner, que dirigeix una empresa familiar -Rostisseria Ramon- dedicada a l’elaboració i distribució de plats preparats i amanides fresques. Tot va començar l’octubre passat quan es va posar en contacte amb la Braseria Artesanal de les Alberes, empresa elaboradora de la cervesa Cap d’Ona i que des de feia poc comercialitzava la "cola catalana" (malgrat que etiquetada en francès). Amb la intenció de distribuir-la al sud dels Pirineus, van adequar el sabor de l’Alter Cola al "nostre gust" -la fórmula també és secreta-, es va etiquetar en català i al desembre arribaven les primeres comandes.

Molts dels primers clients van ser petits empresaris sensibilitzats pel boicot al cava i altres productes catalans. "Els catalans tenim un sentit proteccionista, valorem molt les petites empreses artesanes i els seus productes", assegura en Ramon Carner. Comprar la cola catalana era, en part, una manera de desfogar-se. De la mateixa manera, creu que en l’era de la globalització, els productes propers "reforcen el sentiment nacional". Per això, l’etiqueta del refresc també inclou el lema "Cola lliure", en una al·lusió directa a Catalunya. "En aquests mesos que distribuïm Alter Cola s’ha normalitzat molt la paraula lliure", assegura, i afegeix que molt sovint les petites i mitjanes empreses "fan molta més feina de conscienciació nacional que el govern". En aquest sentit, diu que entre l’empresariat català hi ha recel contra l’actual sistema de finançament, ja que "la doble imposició ens fa ser menys competitius".

 
Cura de la qualitat

Però no tot és sensibilitat de país. En Ramon Carner atribueix part de l’èxit de l’Alter Cola a l’alta qualitat del refresc, que estaria dins el concepte a l’alça de l’slow food (menjar lent) en contraposició al menjar porqueria o fast food.

A més, el consumidor no només compra la cola pel fet de ser catalana, sinó que, un cop l’ha tastada, descobreix que "ofereix el gust que ens agrada aquí" i repeteix. A més, l’envàs de vidre, tot i encarir el preu final, "ofereix més qualitat de conservació". Alhora és un producte totalment artesà -l’elaboren quatre persones- i, per tant, "de qualitat". Així, l’empresari vallesà assegura que s’ha trobat amb gent que abans optava per la Mecca-Cola -l’alternativa àrab a les coles americanes- i que ara s’ha passat a l’Alter Cola".

L’èxit del producte i la dificultat, ara per ara, d’ampliar-ne la producció fan que la direcció de Rostisseria Ramon ja comenci a pensar a ampliar les instal·lacions a la Catalunya Nord, i a buscar distribuïdors per a Mallorca, el País Valencià i Andorra. Ara per ara, la cola catalana es pot trobar en botigues detallistes, de delicatessen o xarcuteries especialitzades, però ben aviat també es començarà a introduir en bars i restaurants. Per acabar-ho d’adobar, en Ramon Carner ja té una nova pensada per a la diada de Sant Jordi. Ha comprat un miler de metres de senyera, que regalarà entre els clients que vulguin fer un aparador amb l’Alter Cola per al 23 d’abril. I és que està disposat a fer qualsevol cosa perquè la cola catalana acabi sent un símbol nacional del qual "sentir-nos orgullosos". Ell ja se’n sent i per això no dubta a posar per al fotògraf davant del monument a Francesc Macià, a la plaça Catalunya de Barcelona, o a enfilar-se per oferir una ampolla de cola a les estàtues del conseller Fivaller i el rei Jaume I de la façana principal de l’Ajuntament barceloní. Fins i tot un mosso d’esquadra va ser obsequiat per l’intrèpid empresari amb una Alter Cola a la porta del Palau de la Generalitat. La chispa de la vida parla ara en català

—————————-

Nota de la redacció del Bloc: En Carner, a més d’ésser un empresari jove i molt reeixit és un dels molts consellers i membres de Catalunya Acció. Un home amb determinació i empenta, un home disposat a empènyer el país i la gent fins a la seva plenitud. Tots els seus proveïdors sigui quina sigui la seva arrel originària nacional faran amb orgull i "lliurement" -com aquesta cola- l’aparador de Sant Jordi perquè tenen clar on viuen i treballen, perquè tenen clar quina és la seva pàtria d’acollida i no en volen ésser perennes estrangers!

Salvador Molins i Josep Vilalta. Berga (PPCC)


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!