Saül Gordillo www.saul.cat

Bloc sense fulls

11 de maig de 2008
3 comentaris

Internet, amenaça o oportunitat per a la premsa local?

Internet, amenaça o oportunitat. Aquest és el debat per a la premsa comarcal catalana. Els mitjans més ambiciosos hi aposten clarament. Els més modestos (per recursos o periodicitat) i els més porucs (que n’hi ha) veuen en la xarxa una amenaça per al suport paper. Però el debat no hauria de ser el suport, sinó els continguts. I aquí és on la premsa comarcal i local hi té les de guanyar, en el domini sobre la informació de proximitat. Tenint els continguts, la qüestió rau simplement en el suport (paper o digital) i en la distribució i comercialització (paper de pagament, digital gratuït). L’èxit roman, al meu entendre, en no desatendre cap dels dos fronts, però sabent què ha d’anar al paper i què a la xarxa. La participació dels lectors, la interactivitat, només es pot reforçar a través d’Internet. Opinió, participació i materials dels lectors arribaran més fàcilment a través de la versió digital. La renovació d’unes capçaleres històriques (algunes amb més de 150 anys d’història) passa necessàriament per la valentia, per afrontar el debat en clau d’oportunitat. No cal hipotecar tot el negoci. No cal “regalar” res, com diria un dels ponents al Congrés de la Premsa Comarcal d’aquest cap de setmana a Valls. Cal entendre que si no hi ets tu, hi serà un altre. I que els nous lectors s’incorporen en l’era digital, i a partir d’aquest entorn es poden captar ingressos publicitaris (encara modestos) i derivar lectors de la xarxa al paper. Buscar ofertes imaginatives per als subscriptors. Accés a l’arxiu digitalitzat, consulta de pdf’s i altres serveis. Diversificar la cartera d’anunciants (uns al paper, d’altres a Internet, i alguns a totes dues plataformes) i, sobretot, reforçar la marca, la capçalera, des d’allà on es pugui. Quan els enquestadors del Baròmetre de la Cultura i la Comunicació preguntin què llegeix, vostè potser respondrà que llegeix una capçalera a la qual hi accedeix més habitualment per la xarxa que a través del paper. I la capçalera, el mitjà de comunicació, és el mateix. Però amb dos suports diferents.

Mentre algunes publicacions s’hi mostren reticents, proliferen blocs i aventures digitals que els mengen terreny. O fan el salt els més rigorosos (amateurs o professionals) o la suplantació de ciutadans per periodistes estarà servida, també en l’àmbit de la premsa de proximitat a casa nostra. I estaria bé que la proliferació d’eines participatives i ciutadanes a la xarxa no suposés la desaparició de projectes amb llarga història i gran arrelament com les publicacions que van ser homenatjades divendres i dissabte a Valls.

Cobertura informativa del congrés per part de l’Agència Catalana de Notícies:

ACN: El VII Congrés de la Premsa Comarcal i Local debat a Valls els reptes de la renovació del sector
ACN: Salvador Cardús creu que l’èxit de la premsa local és una “necessitat patriòtica”
ACN: La premsa local multimèdia funciona entre la “polivalència” i la “precarietat” dels seus professionals
ACN: La premsa local s’aboca a Internet
ACN: El VII Congrés de la Prema Comarcal i Local mostra que les publicacions de proximitat són les que millor aguanten la crisi del sector

  1. Des del meu punt de vista, Saül, Internet és l’única oportunitat per a la premsa local, però també per a molts d’altres mitjans no locals.

    Respecte els mitjans locals, no cal ni que s’ho plantegin, l’única via d’oferir continguts diferenciadors, d’actualitat, participatius, oberts i plurals és via Internet, amb l’avantatge de ser més propers al ciutadà i de conèixer els gustos d’aquests.

    Respecte els mitjans generalistes, en els propers anys (en alguns casos mesos) veurem canvis importants i moviments empresarials que defugiran del paper per jugar-hi fort a la Xarxa. Primer jugant en ambdós vessants, per després anar deixant de banda el paper i apostant exclusivament per Internet.

    La rapidesa d’aquesta evolució la marcaran la crisi econòmica del moment, la valentia d’alguns grups empresarials i, per suposat, l’augment de l’us d’Internet a les nostres llars. Temps al temps.

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!