Saül Gordillo www.saul.cat

Bloc sense fulls

17 d'octubre de 2007
7 comentaris

“No me llamo José Luis”

"José Luis, no; yo me llamo Josep Lluís aquí y en la China", és la frase que ha quedat del programa de TVE Tengo una pregunta para usted. Cinc milions de persones (800.000 catalans) van seguir l’emissió, que va tenir la punta d’audiència quan Josep-Lluís Carod-Rovira va explicar què significa Espanya per a ell [vegeu el vídeo]. La nit espanyola del líder d’ERC i vicepresident del Govern suposa un punt d’inflexió, perquè ha tornat a recollir bones crítiques -aquest matí a les tertúlies elogiaven la intervenció televisiva de Carod alguns intel·lectuals i opinadors no gaire sospitosos d’independentistes- i ha tapat, de cop, la relliscada veneciana. Si allò que més preocupa és la llengua i la lliga espanyola de futbol [vegeu el vídeo], encara bo. Mentre l’Espanya plural "no surti de l’armari" [vegeu el vídeo], l’única opció per a Carod és la independència. I això, dit a TVE, en un programa en què la política s’apropa a la ciutadania per la via d’una fórmula televisiva fresca i novedosa, sona massa fort. No hi ha intermediaris entre el polític i el ciutadà, entre l’entrevistat i el televident. Aquí no hi ha manipulació possible. Tot depèn de l’habilitat del polític de connectar amb el públic i de llençar missatges clars i… catalans.

Sembla, doncs, que encara que Carod no sigui candidat d’ERC a les eleccions al Congrés ahir ja va començar la precampanya desgastant Josep Antoni Duran Lleida, que no ha obtingut el ressò mediàtic del dirigent independentista. Carod eclipsa Duran allà on Duran històricament s’ha mogut més i millor: als platós de la mateixa televisió on recentment reconeixia que n’estava fins a "los cataplines". La gràcia, doncs. és triple: la pugna catalanista que mediàticament beneficia qui agafa la bandera del projecte més nítid (independentisme versus nacionalisme o autonomisme revisat), l’impacte televisiu sobre un públic gens acostumat a segons quins arguments polítics (Espanya es desvetlla de nit, davant del televisor, perquè allò que sent potser topa amb allò que li han fet llegir i li han fet sentir durant temps i temps de tergiversació) i, finalment, el fenomen de les noves tecnologies (YouTube) facilita la reemissió i reproducció dels continguts de mil i una formes. És la televisió duta a la xarxa. I això té una força segurament no tan potent com la televisió convencional, però Déu n’hi do.

  1. En termes espanyols, la intervenció de Carod segurament
    fou molt forta; però en termes de coherència nacional catalana em sembla ben fluixa,
    i poc consistent. Per exemple, aqueixa pseudodefensa del català amb subterfugis
    legalisto-bilingüistes (resposta al “castellano-leonés”, qui, per cert, feia un
    paral·lelisme invertit desaprofitat per Carod). Per exemple: amb l’explicació de
    les raons per les quals molts catalans sentim desafecte per l’Estat espanyol, i
    altres discursos de regional dolgut per la incomprensió, Carod, com ja és
    habitual, produïa la impressió d’un independentisme vacil·lant, o bé d’escassa justificació
    política. Per exemple: apel·lar a la legalitat espanyola per a defensar l’ús
    del terme _País Valencià_ és denigrant, així com ho és justificar, pel mateix
    motiu, la presumpta “legitimitat” de l’engendre “Comunidad Valenciana”. Allò
    coherent hauria estat explicar que emprem _País Valencià_ per la senzilla raó
    que és el nom del territori (tant com Josep Lluís és el nom de Carod), mentre
    que “Comunidad Valenciana” és un encobriment espanyolista que cal denunciar.
    Ara; que el projecte “nacional” de Carod és regional, o sigui, que es limita al
    Principat, no ho podia deixar més clar quan, davant la insistència d’un
    blavero, Carod afirmava que li agradaria un Estat per a tota la nació catalana,
    però “a títol personal”; com si diguéssim, “si s’hi apunten, millor”
    (subratllem l’”apunten”).  Una cosa és
    que, tàcticament, se cerqui d’antuvi la independència del Piemont principatí, i
    una altra que hom renunciï apriorísticament a més de la meitat del territori
    nacional, com si el Principat fos “la Catalunya de debò” i “els altres”, si un
    cas, haguessin de “apuntar-s’hi”.  ERC,
    ¿no diu adreçar-se al conjunt dels Països Catalans? ¿No té implantació a
    Catalunya Nord, a les Illes, al País Valencià? Doncs, ¿en quin congrés s’hi ha
    renunciat? ¿En quin concepte té el senyor Carod els militants extraprincipatins
    del seu partit?   

    Carod enfocà prou malament la qüestió futbolística; hauria
    pogut tractar la pregunta com allò que era: una manifestació de la incapacitat
    de concebre’s fora d’Espanya, dins aqueix automatisme acrític que percep “Espanya”
    com a gran i plena d’oportunitats (!), i Catalunya com l‘antítesi. També podria
    haver fet reflexionar sobre la inversió de la realitat que feia aquella noia:
    és _ara_ quan ens rebutgen pel simple fet de ser catalans, i la independència
    és l’única possibilitat que arribin a respectar-nos, precisament. Era una
    ocasió perfecta per a desbaratar la lògica dependentista tot aprofitant que es
    manifestava en un microàmbit pràctic i concret, fàcilment accessible a la
    comprensió de tothom. En comptes d’aprofitar l’avinentesa, Carod, en abundar en
    la lògica invertida (alienada) d’aquella noia, assumia la lògica dependentista.

    En definitiva, la intervenció de Carod fou,
    desgraciadament, més o menys el que era d’esperar. No entenc aquesta acollida
    tan positiva que li dóna la blocosfera “sobiranista”, la veritat.

    Dius, Saül, que “[s]i allò que més preocupa és la llengua
    i la lliga espanyola de futbol, encara bo”. 
    Em temo que l’erres en tractar la qüestió de la llengua com si fos foc
    de poques brases. En realitat, la mera insinuació d’una Catalunya monolingüe en
    català, o simplement d’una Catalunya on el català sigui la llengua hegemònica i
    d’ús general, molesta l’espanyolisme molt i molt més que la idea mateixa de la
    independència de Catalunya (que ja és dir). Per a cerciorar-se’n, només cal
    reveure el debat de 8TV, on les passions s’exacerbaren precisament en tocar la
    qüestió lingüística.

  2. En termes espanyols, la intervenció de Carod segurament
    fou molt forta; però en termes de coherència nacional catalana em sembla ben fluixa,
    i poc consistent. Per exemple, aqueixa pseudodefensa del català amb subterfugis
    legalisto-bilingüistes (resposta al “castellano-leonés”, qui, per cert, feia un
    paral·lelisme invertit desaprofitat per Carod). Per exemple: amb l’explicació de
    les raons per les quals molts catalans sentim desafecte per l’Estat espanyol, i
    altres discursos de regional dolgut per la incomprensió, Carod, com ja és
    habitual, produïa la impressió d’un independentisme vacil·lant, o bé d’escassa justificació
    política. Per exemple: apel·lar a la legalitat espanyola per a defensar l’ús
    del terme _País Valencià_ és denigrant, així com ho és justificar, pel mateix
    motiu, la presumpta “legitimitat” de l’engendre “Comunidad Valenciana”. Allò
    coherent hauria estat explicar que emprem _País Valencià_ per la senzilla raó
    que és el nom del territori (tant com Josep Lluís és el nom de Carod), mentre
    que “Comunidad Valenciana” és un encobriment espanyolista que cal denunciar.
    Ara; que el projecte “nacional” de Carod és regional, o sigui, que es limita al
    Principat, no ho podia deixar més clar quan, davant la insistència d’un
    blavero, Carod afirmava que li agradaria un Estat per a tota la nació catalana,
    però “a títol personal”; com si diguéssim, “si s’hi apunten, millor”
    (subratllem l’”apunten”).  Una cosa és
    que, tàcticament, se cerqui d’antuvi la independència del Piemont principatí, i
    una altra que hom renunciï apriorísticament a més de la meitat del territori
    nacional, com si el Principat fos “la Catalunya de debò” i “els altres”, si un
    cas, haguessin de “apuntar-s’hi”.  ERC,
    ¿no diu adreçar-se al conjunt dels Països Catalans? ¿No té implantació a
    Catalunya Nord, a les Illes, al País Valencià? Doncs, ¿en quin congrés s’hi ha
    renunciat? ¿En quin concepte té el senyor Carod els militants extraprincipatins
    del seu partit?   

    Carod enfocà prou malament la qüestió futbolística; hauria
    pogut tractar la pregunta com allò que era: una manifestació de la incapacitat
    de concebre’s fora d’Espanya, dins aqueix automatisme acrític que percep “Espanya”
    com a gran i plena d’oportunitats (!), i Catalunya com l‘antítesi. També podria
    haver fet reflexionar sobre la inversió de la realitat que feia aquella noia:
    és _ara_ quan ens rebutgen pel simple fet de ser catalans, i la independència
    és l’única possibilitat que arribin a respectar-nos, precisament. Era una
    ocasió perfecta per a desbaratar la lògica dependentista tot aprofitant que es
    manifestava en un microàmbit pràctic i concret, fàcilment accessible a la
    comprensió de tothom. En comptes d’aprofitar l’avinentesa, Carod, en abundar en
    la lògica invertida (alienada) d’aquella noia, assumia la lògica dependentista.

    En definitiva, la intervenció de Carod fou,
    desgraciadament, més o menys el que era d’esperar. No entenc aquesta acollida
    tan positiva que li dóna la blocosfera “sobiranista”, la veritat.

    Dius, Saül, que “[s]i allò que més preocupa és la llengua
    i la lliga espanyola de futbol, encara bo”. 
    Em temo que l’erres en tractar la qüestió de la llengua com si fos foc
    de poques brases. En realitat, la mera insinuació d’una Catalunya monolingüe en
    català, o simplement d’una Catalunya on el català sigui la llengua hegemònica i
    d’ús general, molesta l’espanyolisme molt i molt més que la idea mateixa de la
    independència de Catalunya (que ja és dir). Per a cerciorar-se’n, només cal
    reveure el debat de 8TV, on les passions s’exacerbaren precisament en tocar la
    qüestió lingüística.

  3. El que passa en la mitja hora llarga d’intervenció de’n Carod a TVE és molt significatiu d’on estem i indica l’estat de la majoria espanyola: important incomprensió, escassa tolerància  i  sempre  la necessitat  de repetir  el dret a existir com a catalans.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!