“Deu anys de l’ACN”, a l’Avui i El Punt

Nova redacció ACN

Aquest és el reportatge que la periodista Gemma Busquets publica aquest diumenge a la secció de Comunicació dels diaris Avui i El Punt:

“El 1999, els periodistes eren predigitals, a les redaccions hi havia
faxos i bobines de teletips i pocs ordinadors amb connexió a internet,
que no era com la internet d’ara. En aquest entorn va néixer a Girona,
impulsada pel periodista Carles Puigdemont, l’Agència Catalana de Notícies (ACN) amb un model que ha resultat ser “visionari”, explica Saül Gordillo,
director de l’ACN des del març del 2007. “Visionaris pel model de
teletreball –els periodistes que cobreixen el territori elaborant
notícies, fent fotografies i prenent declaracions treballen des de casa
amb un portàtil– per l’aposta per les noves tecnologies i per la
informació territorial”.

La base de l’ACN i el seu fet
diferencial va ser la informació comarcal; una agència molt arrelada al
territori: “L’agència cobria el territori fora de l’àmbit metropolità,
omplint un buit que altres agències no cuidaven”. En aquesta última
etapa, però, l’ACN ha posat l’accent a esdevenir l’agència nacional del
país que serveix les informacions en clau catalana, i en aquest sentit
ha reforçat les seccions temàtiques, “però sense abandonar la pota
territorial”, insisteix Saül Gordillo. Aquesta aposta més nacional ha
estat possible pel creixement que ha experimentat l’agència, que ha
triplicat la facturació.

L’ACN, que és de titularitat pública,
té un finançament públic que li dóna “estabilitat” i l’objectiu és
arribar al 50% de finançament públic i privat. Gordillo destaca com la
crisi ha beneficiat les agències: “Fa deu anys hi havia una gran
incertesa sobre el futur de les agències per l’impacte d’internet ,
però internet el que ha fet ha estat donar més força i facilitar que
els continguts d’agència circulin”. En aquest context d’aprofitament de
recursos i austeritat, Gordillo també assenyala que els mitjans “són
menys reticents a usar els serveis d’agència i han prestigiat l’ACN”.
Pel que fa a les eines 2.0, Saül Gordillo matisa el periodisme ciutadà:
“El 80% de la informació que circula per les xarxes socials provés
d’agències. I els ciutadans no estan generant continguts, el que fan és
comentar tot allò que surt publicat. La conversa sí que és ciutadana,
però la producció periodística, no”.

Catalan News Agency, el servei en anglès
.

Per explicar Catalunya al món en el procés d’internacionalització de l’agència, l’Agència Catalana de Notícies, l’ACN, ha endegat un servei nou, la Catalan News Agency
(CNA). Amb aquesta agència, es pretén explicar Catalunya a l’estranger
des d’una òptica catalana, “que la premsa estrangera no s’informi
només a través dels mitjans de Madrid”. El director, Saül Gordillo, va
detallar que no es tracta de cap traducció automàtica de la versió
catalana, sinó que els periodistes de l’ACN escriguin la informació i
la contextualitzin pensant en els mitjans de comunicació internacionals
i pensant en què els pot interessar de Catalunya: afers d’economia,
investigació, recerca, política, gastronomia… “És una manera d’ajudar a
entendre la realitat catalana”, explica Gordillo, i hi afegeix que
aquest servei nou és una aposta estratègica de futur, “per obrir-nos”.
El servei de notícies en anglès www.catalannewsagency.com conté tres parts: un diari digital que recull les notícies principals del dia, un bloc d’opinió, el Catalan Views, i un butlletí electrònic quinzenal.

A més, hi ha hagut accions amb relació al procés
d’internacionalització de l’agència i l’ACN ha establert convenis i
acords amb altres agències, com la italiana Ansa, l’estatal EFE,
l’anglosaxona Reuters i la francesa France-Press, a més de la cadena
balear IB3 i de l’Axencia Galega de Noticias. Enguany l’ACN va
potenciar la informació internacional amb les delegacions de Nova York,
París, Londres i Berlín, que s’afegien a la de Brussel·les i Madrid.

A més, amb motiu del desè aniversari, l’ACN ha renovat el lloc web
www.acn.cat. Segons l’agència, amb la versió nova es millora l’ús,
s’agilita la navegació, es guanya transparència i es facilita el servei
als mitjans abonats. L’ACN també ha presentat el llibre d’estil,
elaborat per la subdirectora de l’ACN, Anna Nogué, i la professora de l’Incom, Carme Ferré. És un manual que recull la identitat i les normes ètiques que defineixen el model i la filosofia de l’agència.”

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *