Saül Gordillo www.saul.cat

Bloc sense fulls

27 d'octubre de 2008
18 comentaris

En defensa del President del Parlament de Catalunya

El president del Parlament de Catalunya, Ernest Benach, que és la segona institució del país, està sent objecte d’un assetjament mediàtic i de vilipendi polític des que dijous passat el diari espanyol ABC publiqués una informació sobre el seu cotxe oficial que contenia alguna errada. El Parlament ha renovat, perquè tocava després de quatre anys i 250.000 quilòmetres recorreguts, la flota de vehicles oficials en règim de renting a què tenen dret els membres de la mesa de la cambra catalana i els presidents dels grups parlamentaris, és a dir, de tots els colors polítics. La renovació de la flota ha suposat un estalvi de 72.000 euros, tot i que s’han substituït alguns dels Volkswagen Passat per uns Audi A6. Això els que han tingut cotxe d’empresa ho saben. Sovint les empreses ofereixen vehicles suposadament més cars a preus més barats en funció de les unitats que tingui l’empresa en qüestió. Si l’empresa té una flota important, els preus per unitat baixen i això permet d’accedir a algun model bo a un preu econòmic. Els que han tingut cotxe d’empresa també saben que sovint un company d’un mateix nivell o categoria salarial o laboral disposa d’uns complements en el seu vehicle que un altre company no té, per una simple qüestió d’estoc de la companyia de renting. Pagant l’empresa un mateix preu, aquest o aquell assalariat poden conduir models diferents o models amb acabats diferents. Però això només ho saben els que han tingut cotxe d’empresa, que no és res més que una millora de sou en espècie, una pràctica cada cop més habitual entre directius i executius de societats de tamany mitjà o alt. Se’n farien creus, estimats lectors, dels vehicles que acaben conduint determinats càrrecs no pas massa importants d’empreses tampoc no massa importants. Però això succeeix en l’àmbit de la privada.

El motiu de persecucció mediàtica, però, no és cap altre que les millores per valor 9.276 euros que el President del Parlament va fer introduir en el vehicle oficial. Un vehicle, per cert, que és de la mateixa gamma que el de l’anterior President, el desaparegut Joan Reventós. Les millores, com és sabut per tothom, són una taula de treball, un reposapeus, una pantalla de televisió i connexió per a mp3. El vehicle oficial del President de la Generalitat, José Montilla, també disposa d’un d’aquests complements, concretament del que teòricament deu ser més car: la pantalla de televisió. Els famosos 9.276 euros són el principal argument per a la demagògia més interessada, per a l’escàndol forassenyat. És lògic, en la mesura que la tecnologia i la societat evolucionen, que Benach i Montilla diposin en els vehicles oficials dels càrrecs que democràticament ostenten d’una sèrie de prestacions que ni Reventós ni Pujol tenien ni, segurament, necessitaven.

Els famosos 9.276 euros, que són desproporcionats amb els 90.000 euros que en termes de tarifa publicitària deu costar l’espai informatiu que se li ha destinat a la informació, no s’han destinat a la instal·lació de, posem per cas, un moble bar o una nevera. Estem parlant d’una taula de treball i d’una pantalla. Eines per a treballar, en definitiva. ¿Quantes hores de feina farà el President del Parlament en aquella tauleta, lògicament feta a mida, i adaptada a l’ordinador portàtil que Benach utilitza intensivament a diari? ¿Quants diners de l’erari públic costarien aquestes hores si Benach no les pogués aprofitar en els seus habituals desplaçaments en el cotxe? ¿I si tot el que Benach podrà fer aprofitant els 250.000 quilòmetres en quatre anys al davant de la polèmica tauleta a mida ho hagués d’encarregar a personal del Parlament? Quant costaria això? Nou mil euros? O més?

¿Costaria més diners una habitació d’hotel a càrrec del Parlament durant quatre anys si Benach hagués decidit no seguir vivint a Reus? Segurament sí. I si hagués decidit abandonar Reus entre setmana li haurien dit de tot i més. Però, és clar, Benach té el vici de compatibilitzar el càrrec amb la residència. I té el vici de carregar-se l’agenda oficial d’actes i més actes que, per desgràcia, suposen un munt de quilòmetres i no s’organitzen tots a Barcelona i l’àmbit metropolità. Té la mania de voltar arreu del país. I té la mania de tornar a casa, encara que sigui a altes hores de la matinada. Té la pervesa obsessió de dormir a Reus, al mateix domicili de la seva família. ¿Qui donava lliçons de la conciliació de la vida familiar i la laboral? O és que per ser membre de la mesa del Parlament o president hauria de ser obligatori l’empadronament al barri del Born, a tocar del parc de la Ciutadella per poder-hi anar a peu o en bicicleta. O potser es pot exigir a Benach vagi de Reus a Barcelona en bicicleta?

La demagògia està servida. O és que volem un President del Parlament que faci el numeret com el president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla. Si Catalunya és com Cantàbria, anem per aquesta via. Però llavors que ho facin també els alcaldes i regidors d’un munt d’ajuntaments (els que envaeixen espais de vianants inclosos), els presidents i diputats de les diputacions provincials i així fins a l’últim càrrec públic d’aquest país. Que es critiqui un alcalde perquè ha hagut de menester vehicle oficial (alguns es fan portar per un agent i cotxe de la policia local) és habitual en la política menuda, en la proximitat més crua. Però convertir el cotxe del President del Parlament en motiu de debat públic com si fos el vehicle de l’alcalde d’un ajuntament de tamany mitjà, ja passa de taca d’oli. 

Aquest culebrot m’ha recordat els meus temps de periodista de política municipal, quan els alcaldes que gosaven fer-se dur en cotxe oficial eren vilipendiats per l’oposició. Política de vol gallinaci també per a la segona institució del país? És per això que sobta la reacció que ha tingut el conseller Joan Saura, que ha fet el joc a la premsa més sensible a la realitat catalana i més respectuosa amb les institucions d’autogovern i sobirania [Enric Canela: Conseller contra President del Parlament]. Que ho digui Saura és sorprenent, i només es pot interpretar en clau de rivalitat a l’esquerra del PSC. Un episodi més d’allò de “dos es barallen i un tercer se’n beneficia” [Montilla i Companys], i que té el precedent més recent en la picabaralla pel cas de Lluís Companys.

Obligarà Saura el seu company de federació i membre de la mesa del Parlament, el comunista Jordi Miralles, a prescindir del cotxe oficial i anar en bicicleta pel Principat? O al president del grup parlamentari d’ICV-EUiA? O demanarà als Mossos d’Esquadra que comprin cotxes més barats i menys equipats? Què tal un Smart en lloc dels Volkswagen Passat Avant que condueixen els de Trànsit? Són més econòmics, estèticament quedarien bé en temps de crisi i, a més, contaminen molt menys, oi? Per cert, és Saura el responsable dels Mossos, és a dir, de l’escorta que diàriament treballa amb Benach. Això tampoc no és un capritx personal, sinó una obligació, un peatge del càrrec institucional. Com ho és haver d’anar en un cotxe blindat i amb mesures de seguretat per evitar atemptats. Això el ciutadà del carrer tampoc no ho deu saber, però Saura sí que ho sap.

Espero que l’interès periodístic per aquests detalls en el vehicle del President del Parlament, tractant-se d’un diari d’àmbit estatal, s’estenguin properament a altres responsables institucionals. Què tal saber el mateix del president del Congrés espanyol, José Bono? O dels presidents dels parlaments autonòmics? Per no parlar dels presidents de diputacions o alcaldes de grans ciutats. Grans ciutats on el transport públic sí que està garantit, no com a la Catalunya que viu fora de l’àmbit metropolità.

(Algú pensarà que escric aquest apunt per això, però s’equivoca. És la necessitat de reclamar una mica de dignitat política, ciutadana i periodística i de reivindicar la necessària confiança en les nostres institucions. Siguin del color que siguin.)

[Ernest Benach: De polèmiques interessades]

  1. De fet, he escrit un article que no puc penjar, perquè he decidit no parlar sobre el meu partit fins desprès de les eleccions, en aquest article que realment ho he escrit, dic més o menys el que tu dius, afegint que possiblement els accesoris que l’hi han possat, ha estat elegit sense l’intervenció directe d’en Benach perquè en Montilla també ho té. Però m’agradaria afegir el següent:

    1) S’ha aixecat la veda contra en Benach?, son dos episodis, el primer fou que no el varen invitar a la foto dels ex-presidents de la Generalitat i del Parlament amb en Montilla, perquè?. Desprès ara aquesta noticia tant demagògia d’un diari enemic de Catalunya com l’ABC  i que en Saura, l’hi fot cullerada per inflar-la encara més. Perquè tota la premsa catalana l’hi ha fet costat a l’ABC?
    2) Potser que com en Carod, sembla que ja no compte, ara es fiquen amb el seu deixeble?, volen fer d’en Benach l’ase de cops que abans en fou en Carod?
    3) Té quelcom que veure el sector d’en Puigcercós?, encara que sigui, només en donar via lliura per difondre i inflar la notícia o no deixar que en Benach sortís en la foto pactant amb en Montilla. Així s’aplana la candidatura d’en Puigcercós per ser el candidat d’ERC a la Presidència de la Generalitat?

    No ser, la veritat, em vaig creus, com de miserable pot arribar a ser la política catalana.

    Manel des de l’Exili  

  2. Crec que els arguments que fas servir poden ser rebatuts facilment. Tant costa reconeixer que en aquests moments de crisi economica que tant afecta al poble català Benach hauria de haver estat mes curós en les despeses del cotxer oficial que paguem tots?

  3. Si bé mirem els diners de què parles em semblen ridículs.

    Quantes persones al Països Catalans conduïm millors cotxes del que comentes?
    Segurament, més de cent mil cotxes són de gamma superior que els que porten els srs. Benach i Montilla. Amb tots els complements que tu vulgues.
    Com a alts càrrecs polítics em sembla, que d’acord a la representativitat institucional, hi caldria que pujaren un parell d’esgraons de gamma.

    Aprofundint en el tema: un bon gestor polític cal que cobre com a executiu.

    Quanta gent al nostre país guanya annualment més de 100.000 €?
    Re: moltíssima. També hi ha molta que cobra molt poc i va “justa” però no hi ha lligam entre una cosa i l’altra en un sistema dit capitalista com aquest. Els diners d’un càrrec, ode tots, no reequilibren els desequilibris econòmics de la piràmide social. Per tant és una fal·làcia de polèmica.

    Per últim, i per a finalitzar la meua intervenció, dir que aquestes falses polèmiques són ben banals vistes des d’ací, quan allà gasten el que no n’hi ha en els seus escrits de fa més d’una dècada.

    Quantes polèmiques semblants van destapar aquests heralds de la pobresa en l’època de Zaplana, Aznar, Alvarez Cascos, etc?

    La premsa española, en conclusió provisional, no té la credencial de ficar-hi el nas en aquests temes, quan tothom sap que han fet “barca” amb tota la colla de corruptes que hem pogut conèixer a posteriori.

    NO els reien totes les “gracietes glamouroses” als gal·lactics aquells també?

    Aquesta polèmica banal no és social, sinó únicament nacional, al meu entendre….

    Cordialment.

    PS: podrien començar per escorcollar el seu monarca, que difíclment el podríem veure amb una bicicleta passejant per un parc qualsevol, com passa amb aquells dels països escandinaus. Mira si tenen una bona veta per a començar a destapar podridura. Cal tindre fusta de bon periodista per a escometre tal audàcia, o no?

  4. Potser en Benach va cada dia a casa a dormir perquè s’ha construït una finca de més de 200 metresquadrat (igual que en Carod) i allà hi deu estar més còmode que a un pis al costat del Parlament. O potser, no li importa anar cada dia a casa amb un cotxe oficial tan i tan còmode com deu ser aquest.

    Amb un cotxe oficial com aquest qualsevol faria quilòmetres i quilòmetres. Xòfer, porti’m al teatre cada vespre, porti’m a un dinar del grup parlamentari a l’altre punta de Catalunya que ja he avisat que només hi aniré si em preparen un plat especial ben bo, encara que la resta mengi botifarres amb mongetes.

    Tot això és real. Sé que no se li ha de donar tanta importància al tema i menys quan surt de l’ABC, ara bé, tampoc cal fer una defensa tant gran d’en Benach. Que només de pensar amb en Benach et devien brillar el ulls Saül!

  5. Diverses coses sobre el que has apuntat i sobre el que no ha dit el president del parlament.
    Del que has dit intentant justificar la despesa en els complements del cotxe oficial et diré que estic d’acord en gairebé tot. No obstant t’has oblidat, espero que involuntariàment, de justificar el per què de la despesa en un televisor. Em costa de creure que sigui una necessitat creada per raó del seu càrrec i pugui servir d’eina de treball, clar que jo no sóc president del parlament i per això potser no li trobo cap altre ús que el d’entreteniment.
    Siguem seriosos, i si apuntem que hi ha mitjans que maliciosament han difòs aquestes despeses, que hi són sempre en el cas d’ERC, cal que si pretenem justificar-ho ho fem amb tots els ets i uts.
    Per altra banda i després d’haver estat esperant les explicacions d’Ernest Benach em sembla del tot insuficient un apunt al seu bloc on, si ho he entés bé, insinua que no parlarà més sobre el tema. Com si ja n’hagués parlat prou…
    Un senyor amb les seves responsabilitats i rellevància públiques hauria d’entendre que té l’obligació de sortir al pas de qualsevol informació que l’afecti per evitar més malentesos i per no donar la imatge que s’amaga darrera de vés a saber que.
    I em sap greu especialment en el cas de càrrecs institucionals d’ERC per què com a militant em correspon la tasca pedagògica de justificar els actes dels meus líders. Que per altra banda hi ha moments en què esdevenen injustificables.
    Crec que haurien de filar més prim i avançar-se als esdeveniments que poden generar segons quines decisions.

  6. Sense que el senyor Benach gaudeixi e gaire simpaia meva, li dono suport en aquest cas, ja que les crítiques van dirigides no pas a anar contra el Senyor Benach sinó més bé a esfondrar el prestigi de la segona institució del País.

  7. Crec saludable, per a la nostra democràcia, saber exactament en què es gasten el pressupostos. S’hauria de saber això i tot referent on va cadascun dels euros que van destinats a despeses públiques.

    Després, la gent ja farà judicis de valor.

  8. Has fet una resposta genial, la llàstima és no sortirà de la gent que ens movem per internet. s’hauria de publicar a cartes al director a tota la premsa que es publica a Catalunya.

  9. No sé com articular-ho, peró proposo una recollida de fons (màxim 1 euro per persona), per tal que aquests extres siguin retornats de nou al cotxe oficial del NOSTRE President. I no és per el qué, si no per el com. Si no som capaços de reunir aquests 9000 euros, per mí, no som dignes de tenir un Parlament propi

  10. Bones:

    Ho sento molt no estic d’acord ni amb l’actitud d’un (Saura) ni la defensa de l’altre (Benach).

    La lectura que jo faig és com sempre ho hem fet així (A nivell d’inversions) doncs és demagògia parlar de despeses que podriem retallar. O sigui que no li podem recriminar que es gastin tant de cèntims p.q. a la resta de comunitats també ho fan.

    Després cal pensar si ens interessa comparar-nos quan ens interessa amb la resta de comunitats o si existeix una actitud demagògica dels nostres polítics cap a nosaltres els del carrer.

    Resumint acceptem que el que es fa si s’ha fet sempre és correcte. Per exempe p.q. no exigim eficiència als nostres “funcionaris” com es tractés d’una empresa privada?

    En una empresa privada quan hi han moments de crisi es miren de retallar els costos fixes a final de mes. (Però no ca cara la galeria =) Opinió Popular)
    Si no es fan bé les coses es demanen responsabilitats. P.q. fem el amteix als nostres “Funcionaris”?….

    Si us plau siguem més crítics amb els nostres polítics, que ens estan prenent el pèl per tot arreu, cada dia i nosaltres pringuem i a més després els tornem a votar.

    Una opinió personal amb tots els meus respectes als funcionaris que de veritat fan la seva feina.

  11. Malgrat coincidir en el fons de la qüestió trobo fora de lògica el que dius en aquest paràgraf:

    “Que es critiqui un alcalde perquè ha hagut de menester vehicle oficial (alguns es fan portar per un agent i cotxe de la policia local) és habitual en la política menuda, en la proximitat més crua. Però convertir el cotxe del President del Parlament en motiu de debat públic com si fos el vehicle de l’alcalde d’un ajuntament de tamany mitjà, ja passa de taca d’oli.” 

    Sembla que per justificar a un calgui carregar-se els altres.

     

  12. Crec que l’assumpte Benach és només la punta de l’iceberg. El sistema permet una foscor total. Ni auditors, ni transparència: els ciutadans no tenim accès als regnes de Taifes que són els departaments. I no només de la Generalitat: el nostre és un país assedegat de càrrecs públics, dietes, influències i nepotismes diversos. L’allau d’organismes burocràtics és un comburent més per a les “esquerdes econòmiques” del sistema.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!