SALVADOR BALCELLS

El bloc del Doctor Livingston

EL VI FA SANG – PRIMER FESTIVAL INTERNACIONAL DE NOVEL·LA CRIMINAL EN CATALÀ

L’Espluga de Francolí (Conca de Barberà) 1, 2 i 3 de maig de 2015

EL VI FA SANG constitueix un festival literari atípic. En primer lloc pel seu mateix nom. A diferència de la resta de festivals d’aquest gènere, s’ha substituït la denominació Novel·la Negra per Novel·la Criminal. Considerem que aquest segon concepte aplega millor les dues grans variants del gènere:

La novel·la policíaca o detectivesca, dita també novel·la enigma, que destaca per la importància del paper central que hi té el detectiu investigador, ja sigui oficial, privat o afeccionat. El seu objectiu és resoldre un cas criminal més o menys complicat.

La novel·la negra, entesa com a narració que va més enllà de l’esquema del crim i la seva investigació i sovint se centra en altres motius literaris associats, com ara el submón del delicte, les característiques personals del detectiu o del criminal, una visió crítica de la societat, etcètera.

L’altra originalitat del Festival EL VI FA SANG resulta del fet de maridar literatura de gènere amb bon vi. De fet, la combinació de llibres amb vi no és cap novetat. Les biblioteques públiques de Catalunya, incloses les de la Conca de Barberà, ja fa temps que ho fan amb el programa Biblioteques amb DO.

Així doncs, aquest festival també combina la promoció de la novel·la criminal amb la promoció dels vins de la Denominació d’Origen Conca de Barberà.

Fins ara, entre els festivals i trobades d’aquesta mena en el nostre àmbit lingüístic, només n’hi havia dos de dedicats al la novel•la criminal catalana. Es tracta d’Andorra Negra i Tiana Negra, que han celebrar les seves primera i tercera edició, respectivament.

EL VI FA SANG ve a omplir un altre buit ja que, a més d’obres d’autors catalans i en català, inclou també traduccions al català d’autors en altres llengües. És per aquest motiu que l’anomenem INTERNACIONAL.

Cartell_El Vi fa Sang

EXCURSIÓ AL VOLTANT EL PANTÀ DE FOIX. COLLA D’AMICS GR

Aquest diumenge passat, amb un temps esplèndid que només es va espatllar una mica després de dinar, la colla va fer un bonic i agradable recorregut amb sortida i arribada a Castellet. Alternant corriols i camins, amb vistes magnífiques en alguns trams de la ruta, el Penedès per una banda i el Mediterrani per l’altra, vam seguir el GR-92 fins Cal Balaguer, on el vam abandonar (el GR segueix en direcció a Vilanova) per baixar en direcció al fondo de Coma Pineda. Aquest camí ens va portar, després de molts revolts, fins el peu de la presa.
Per un bonic corriol vam pujar fins a la part superior on contemplarem l’embassament ple a vessar. A partir d’aquí, un agradable sender va vorejant l’aigua fins arribar a la masia de Cal Bladet. Deixant el pantà a la nostra dreta, vam pujar la muntanya de Cal Bladet i, un cop a dalt, baixàrem fins la font d’Horta, on vam dinar. Es tracta d’un paratge humit de gran bellesa.
La tornada al poble, seguint en baixada i sota una pluja fina, la vam fer en un tres i no res, tot i la tirada de carretera que ens va tocar recórrer en el tram final.
Da Castellet cal destacar el castell, amb una llarga història i avui restaurat amb gust i seu de la fundació d’una multinacional catalana.

Abans de començar la ruta amb el castell a la meva esquena
Un arbre curiós en plena pujada cap a Cal Balaguer
Una aturada al final de la pujada
Anem trobant una flora esplèndida al llarg del camí
Aqüeducte que porta l'aigua del pantà als regants
Aqüeducte que porta l’aigua del pantà als regants
Passant pel peu de la presa
El pantà i el castell des del camí de tornada al poble