El dia 30 de Juliol de 2014, la Ministra del Govern Francès, Ségolène Royal, va fer públic l’esborrany de canvi legislatiu per la transició energètica dels país cap a la descarbonització i la millora de la sobirania energètica, del que traduïm i resumim allò que ens ha semblat més important:
Primer defineixen la política energètica (article L. 100-1):
– Afavorir, gràcies a la mobilització de la indústria el creixement verd, l’emergència d’una economia sòbria en energia i en recursos i competitiva i rica en creació de llocs de treball
– Garantir la seguretat de subministrament
– Mantenir el preu de l’energia competitiu
– Preservar la salut humana i l’entorn, en particular lluitant contra l’efecte hivernacle
– Garantir la cohesió social i territorial assegurant a tothom l’accés a l’energia
Per assolir els objectius de l’article L. 100-1, l’Estat, les col·lectivitats territorials, les empreses i els ciutadans vetllaran per (article L. 100-2):
– Gestionar la demanada d’energia i afavorir l’eficiència així com la sobrietat energètica
– Garantir l’accés a l’energia, be de primera necessitat, a les persones més desafavorides
– Diversificar les fonts d’aprovisionament energètic, reduir el recurs a les energies fòssils, diversificar de forma equilibrada la producció d’electricitat i incrementar la part d’energia renovable al consum final d’energia
– Assegurar la transparència i la informació dels costos i el preu de l’energia, així com del seu contingut en carboni.
– Desenvolupar la recerca dins el domini de l’energia
– Assegurar els mitjans de transport i emmagatzemament d’energia que s’adaptin a les necessitats
– Per assolir aquests objectius, l’Estat, les col·lectivitats territorials, les empreses i els ciutadans uneixen els seus esforços per desenvolupar territoris amb energia positiva. S’anomena territori amb energia positiva aquell que pot assolir l’equilibri entre consum i producció d’energia a escala local. Un territori amb energia positiva ha d’afavorir l’eficiència energètica i el desplegament d’energies renovables.
L’article L.100-4 té cinc punts, que són els objectius específics de política energètica. (Aquest esborrany presenta modificacions a la Llei preexistent. L’article L. 100-3 no es modifica, i per tant no es cita)
1- Reduir les emissions de gasos hivernacle un 40% entre 1990 i el 2030 i dividir per quatre les emissions de gasos hivernacle entre 1990 i 2050.
2- Reduir el consum energètic final en un 50% el 2050, en relació al consum del 2012, i portar un ritme de reducció de la intensitat energètica final en un 2,5% anual d’ara fins el 2030
3- Reduir el consum energètic final d’energies fòssils en un 30% l’any 2030 en relació al consum del 2012
4- Portar la part d’energies renovables al 23% del consum final brut el 2020 i al 32% el 2030
5- Reduir la part nuclear de producció d’electricitat en un 50% al 2025.
A partir d’aquí, l’esborrany detalla les polítiques:
TÍTOL II – RENOVAR ELS EDIFICIS PER ESTALVIAR ENERGIA, FER BAIXAR LES FACTURES I CREAR LLOCS DE TREBALL
– Modifiquen Lleis urbanístiques i els Codi de Construcció per facilitar-ho
– Expliquen com finançaran/subvencionaran que cada any es renovin 500.000 edificis
TÍTOL III – DESENVOLUPAR TRANSPORTS NETS PER MILLORAR LA QUALITAT DE L’AIRE I PROTEGIR AL SALUT
– El 50% dels vehicles d’organismes públics hauran de ser elèctrics, híbrids endollables, o per sota d’un nivell mínim d’emissions contaminants
– El 20% per les empreses nacionals o entitats locals
– En els dos casos fa l’excepció dels vehicles per a “tasques operatives”
– Regula la instal·lació de punts de càrrega de vehicles elèctrics, per a tot habitatge de nova construcció, llocs de treball, i la reducció específica pel sector del transport de les emissions de gasos amb efecte hivernacle.
– Modifiquen el codi de circulació amb multes de 7.500€ per qui modifiqui el vehicle i contamini més del que està autoritzat, i apliquen el codi penal a qui hagi fet la transformació (tunning de motor o sistemes que augmentin la pol·lució)
TÍTOL IV – LLUITAR CONTRA LA GENERACIÓ DE RESIDUS I PROMOURE L’ECONOMIA CIRCULAR: DE LA CONCEPCIÓ DELS PRODUCTES FINS EL SEU RECICLATGE
– Escriuen: “França ha de passar d’un model econòmic lineal consistent en produir, consumir, llençar, a un model d’economia circular, de manera que els residus siguin reutilitzables, o esdevenir matèries primeres per altres indústries.
– Especifiquen els percentatges com han d’evolucionar els pròxims anys i els objectius pel 2020 i 2025
TÍTOL V – AFAVORIR LES ENERGIES RENOVABLES PER DIVERSIFICAR LES NOSTRES ENERGIES I DONAR VALOR ALS RECURSOS DELS NOSTRES TERRITORIS
– Fomenten que les inversions en energies renovables es facin a través de cooperatives, i que els partícips siguin “els habitants que resideixin habitualment a la zona pròxima al projecte”
– Els titulars de diverses concessions hidroelèctriques una a continuació de l’altra les poden ajuntar en una sola entitat per millorar-ne la gestió
TÍTOL VI – REFORÇAR LA SEGURETAT NUCLEAR I LA INFORMACIÓ ALS CIUTADANS
– Una central que s’aturi per un període de temps superior a dos anys, es considerarà definitivament aturada
– Regula que quan una central s’aturi definitivament, el propietari l’ha de desmantellar i tots els procediments relatius a aquest fet.
TÍTOL VII – SIMPLIFICAR I CLARIFICAR ELS PROCEDIMENTS PER GUANYAR EFICÀCIA I COMPETITIVITAT
– Parla de l’estesa de xarxes i altres instal·lacions, de la negociació amb els propietaris i temes mediambientals
– Tracta de la regulació dels mercats i de les xarxes
TÍTOL VIII – DONAR ALS CIUTADANS, LES EMPRESES, ELS TERRITORIS I L’ESTAT EL PODER PER ACTUAR DE FORMA CONJUNTA
Capítol I – Eines per la governança nacional de la Transició Energètica: Programació, Recerca i Formació
Explica “l’estratègia baixa en carboni”
Parla del diàleg social necessari per tal que les empreses i els centres de formació adaptin els coneixements per tal “d’acompanyar les transicions professionals” relatives a “la transició ecològica i energètica”