Els Ponts de Sant Boi

Sobre allò que l'Home ha aixecat i ha aterrat

Cremem les Nostres Fotografies

0

Més enllà del cumpliment de la llei, i més enllà de les provocacions sobre la crema de les fotografies dels actuals monarques espanyols, crec que hauríem de sortir fora d’aquesta espiral que amarga a uns i altres. La Declaració dels Drets Humans de les Nacions Unides està per sobre del Còdigo Penal d’Espanya, ja que l’estat la va assumir. Per tant, si com deia un conegut "el santo se le adora por la peana", jo li responc que "qui té cua de palla" …

No entraré gaire en la campanya de sentiments contraposats, i en part irracionals, que s’han despertat d’un costat a l’altre per la crema de fotografies dels monarques espanyols. Si el Código Penal recull això com un delicte, cal tenir en compte, que de la mateixa manera que la Monarquia Espanyola gaudeix d’immunitat plena, també caldria deixar sense efecte la possibilitat de considerar la crema de les fotografies com a tal. De fet, s’incumpliria el principi de que tots els espanyols són iguals davant la llei. També crec que la millor sortida, seria que a partir d’ara cada català busqués una fotografia seva i la cremès, ja que aleshores cumpliríem la dita que diu: "els catalans portem un rei al cos".
D’aquesta manera, crec que ningú es sentiria ultratjat. Ja que cada part obtindria allò que vol i desitja: llibertat i respecte.

Publicat dins de Drets | Deixa un comentari

Diferències de Tracte a Sant Boi

0

De vegades, les coses que ens semblen més importants per als altres no ho són tant. Això que sembla normal, per desgràcia, es converteix en una mena de falta de respecte envers les persones, i acusa les diferències de tracte i visió de diferents col.lectius. Quan aquesta diferència afecta als drets civils i personals, i afecta a la vulneració de les lleis, aleshores es torna insultant i humiliant.

Aquest mateix divendres passat, s’esdevingueren tres fets a Sant Boi. Potser no passarien d’anécdotes personals, però com feia Eugeni d’Ors, intentarem portar-ho al terreny de la categoria.
La primera d’elles, en el temps, va ser la petició d’un agent de seguretat "hábleme en castellano, por favor!", i davant de la meva resposta una mica inquisitiva, va respondre amb "estamos en España!" i "circule que si no avisaré a la policia". Vaig marxar amb la cua entre les cames, no creia pas que fos el moment de donar-li la raó, ja que em va tractar de no ser "espanyol" ni de parlar una llengua "espanyola". La segona d’elles, va ser la xerrada que va fer Josep Cruanyes sobre els Papers de Salamanca a Cal Sílio, organitzada per l’Oreig. Allà, davant d’una trentena de persones, el portaveu de la Comissió de la Dignitat explicava tot el procés seguit fins aleshores per retornar els papers a tots els seus propietaris, i va anunciar l’acte que es farà el diumenge 21 d’octubre a les 11,30h al Palau Sant Jordi. A l’acte no va assistir cap membre del govern municipal de Sant Boi, ni va tenir gaire ressó als mitjans de comunicació locals tot i la casualitat d’acaparar algunes portades a la premsa i televisions nacionals. La tercera anècdota va ser exemplar, ja que després de l’acte vaig anar a donar un tomb amb un amic, ell parla castellà i jo català, cap problema perquè ens respectem. Per casualitat, vam passar davant d’una coneguda pizzeria-restaurant de Sant Boi, i allà vam trobar sopant els membres de la candidatura de Ciudadanos.
És una cosa molt normal, però quan he fet un recompte d’aquest tríptic d’anècdotes, no puc deixar de treure conseqüències: per què no estaven els membres de Ciudadanos a la xerrada de Josep Cruanyes, el qual va recalcar que només volen fer cumplir una llei aprovada a Madrid? si tots som iguals davant la llei, per què sembla que uns són més iguals que altres, com va insinuar Orwell? o potser, és que malgrat ser de raça blanca, potser ens veuen com uns "negres", tal com diu la dita cubana: "Virgencita Mía, ojalá fuera blanco aunque fuera catalán!" que demanava un negre a Nostra Senyora. En aquest sentit, em declaro "negre", em vaig sentir de la mateixa manera, i em van tractar igual. Què faran els Ciudadanos per defensar la "igualtat" dels Ciutadans, o potser no som tampoc ciutadans de ple dret. Ja que només es defensa el dret del més fort?

Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

Entrevista amb Mònica Sabata de la Plataforma pel Dret a Decidir

0
Aprofitant l’altre dia el lliurament del III Premi Joan Sardà a la Plataforma pel Dret a Decidir, vam entrevistar la seva portaveu Mònica Sabata. Tal com esmentàvem a la notícia, havíem de publicar-ne un resum a la nostra edició de Vilaweb Sant Boi. Fet i fet, he cregut més convenient publicar-lo al bloc editorial com a espai de reflexió. Espero que us agradi.

Entrevista Resumida a Mònica Sabata,
portaveu de la Plataforma pel Dret a Decidir

Aquesta entrevista es va fer el vespre del dia 14 de setembre
a Sant Boi de Llobregat, després de la Diada.
Vam començar una mica directes, degut a la poca disponibilitat de temps. La primera pregunta era on estava treballant ara mateix: actualment treballa a la institució Linguapax, dedicada a la sociolingüística, i depenent de la Generalitat.
Abans havia estat treballant amb el Ciemen, i després del referèndum del Nou Estatut es va canviar de feina. Els rumors sobre el cas els va desmentir la Mònica, ja que el camí emprés per la Plataforma va ser deguda a decisions internes dels seus membres. De fet, la Campanya que es va triar Decideixo Decidir està allotjada al mateix edifici del Ciemen, i les relacions són bones.
Un altre punt que es va comentar va ser la relació d’entesa amb Sobirania i Progrés, originària també de la Plataforma, i la coordinació entre elles per a la recollida de firmes entre la societat civil. Davant de la proliferació de plataformes civils, estaven oberts a diferents propostes, ja que la mateixa setmana Òmnium Cultural havia ofert un paper de coordinació entre totes elles.
Una de les preguntes es va referir a l’acceptació de la independència de Catalunya per part dels estats de la Unió Europea, i amb un posat seriòs, Mònica Sabata ens va dir que no creia que ho acceptessin. Per això, vam preguntar si els catalans podríem acollir-nos als mateixos drets dels pobles indígenes, que d’acord amb la Declaració aprovada a l’Assemblea de l’Onu, disposen del dret d’autodeterminació. La resposta va ser un somriure amable.
Un altre punt, que ja es va fer present durant els parlaments del Premi Joan Sardà, va ser la relació entre la societat civil, els partits i el poder. Vam acordar que en aquestos moments, calia que la societat civil fos responsable dels seus actes, i trobés un camí per donar resposta a les seves inquietuds. Tanmateix, vam coincidir en que ara mateix ens trobàvem en un moment de discussió i recerca de diferents propostes. I davant de la situació política i social, encara calia lluitar pels drets dels catalans.
Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

1 2 . 0 0 0 G R À C I E S

4

Des del començament d’aquest bloc del Pont de Sant Boi, us volia donar gràcies a les 12.000 vegades que l’heu llegit. Tot i ser el bloc editorial de Vilaweb Sant Boi, cortesia d’en Vicenç Partal, no podia ser d’altra manera que hi haguès un ventall d’articles més enllà de la nostra ciutat. Perquè també hi ha altres interessos que ens porten més enllà d’on voldríem.

Hi ha altres blocs a Sant Boi amb més visites, més ben fets, o amb més qualitat, podeu veure l’excel.lent tasca de la web de Xarxa Santboiana. Aquest bloc, en tot cas, i malgrat les aspiracions i ambicions personals legítimes no deixa de ser una aportació modesta a la catosfera catalana. I en aquest sentit, com diuen els anglesos, potser "the last, but not the least", intento aportar el meu gra de sorra, i que esdevingui un gra de mostassa. A sota trobareu les estadístiques del bloc i algun comentari més. Gràcies a tothom pel vostre interès.

Aquestes són els articles més visitats del nostre bloc. Durant aquestos dos anys, hem penjat uns 78 posts i hem rebuts 68 comentaris escrits.
Com podeu veure, aquell que ha generat més visites i més comentaris ha estat el referent a 1714. Era el més polèmic, sens dubte, i el més combatiu. Serà que els catalans només som "a l’atac"? . De fet, els de tipus polític han estat més visitats que altres, tot i que jo els considero molt lligats al mateix tema: el poble català. Ja que la política va lligada a la nostra cultura, economia, etc… No podem deslligar la revolució popular de la revolució econòmica i cultural. Els intents de reforma com una nova cultura de l’aigua, de la mobilitat, etc… no han estat prou escoltats pels responsables polítics actuals. I la gent, tot i que sabem què hauríem de fer, encara no hem fet els pas d’actuar en conseqüència. I quan parlo de revolució, que ningú s’espanti: soc més partidari d’una revolució americana que d’una francesa. Però crec que allò més important i decisiu seria que existís realment una revolució catalana, que ens permetès viure amb llibertat, i viure amb pau i justícia amb la resta del món. Si Déu vol.
Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

Article de Xirinacs a la revista L’Esborrany

2

Aquesta setmana, En Jorge López ens va fer arribar un exemplar de l’excel.lent revista L’Esborrany que es va editar fa anys a la nostra ciutat. En el número 15, apareix un article escrit per Lluís Maria Xirinacs l’any 1991. Com a homenatge al nostre filòsof, és a dir, a aquell que és amic de la veritat, posem al vostre abast aquest escrit titulat "El diàleg difícil entre ciència i consciència". Tracta de les posicions de partida per establir un veritable diàleg entre aquestos dos conceptes. Més enllà de l’activista polític català i de l’eficàcia de la no-violència, en Xirinacs ens deixa tot un treball de recarca en el camp del coneixement global. Seguint la tradició catalana de Ramon Llull, de Francesc Pujols, i d’altres. Esperem que en gaudiu.

El diàleg difícil entre
ciència i consciència.
Lluís M. Xirinacs.
L’Esborrany. Revista Político-Cultural.
Sant Boi. Any V. Número 15. Maig de 1991.
Article escrit per Lluís M.
Xirinacs per a la revista
L’Esborrany. Exemplar lliurat per un dels membres del
Consell de Redacció l’any 2007.

?El diàleg difícil
entre ciència i consciència?
Lluís M. Xirinacs

En el nostre país hi ha un
sector important de gent que es manifesta contrari a la ciència.
Els cataloguem sota l’epígraf generós de
?neoanarquistes?. Aquest concepte engloba antics anarquistes,
alternatius hereus del Maig del 68, descendents dels hippies,
naturistes, primitivistes, orientalistes, catastrofistes ecològics,
etc., etc. D’entre ells, alguns són ?amateurs? i altres
podríem considerar-los més o menys com a il·lustrats.
Generalment però, tots disposen d’alguna figura senyera que
els va al davant.

La primera feina seria la de definir
què és la ?ciència?. En el diàleg
al·ludit es dóna per fet que ens referim a la ciència
occidental en el grau d’evolució amb què es presenta
avui dia. Cal tenir present un llibre extraordinari, ben voluminós
per cert: Science et Conscience, que recull les excel·lents
conferències d’un congrés convocat a Còrdova per
France-Culture durant la tardor de 1979. Hi assistiren, al costat
dels millors físics, psicòlegs i sociòlegs del
món, els mestres espirituals de les diferents i més
grans tradicions i cultures per tal d’abraçar-se…!

Però els alternatius
interculturals volen adjectivar aquesta ciència amb el mot de
moderna perquè no volen perdre un sentit més ampli de
la paraula: ciència estètica, ciència mítica,
ciència metafísica, ciència mística,
ciència ètica, etc. És per aquest motiu que ens
caldria modificar el títol del diàleg pel de ?Ciència
moderna i Consciència?.

La segona feina ens vindria donada pel
convenciment que bona part dels alternatius, d’antuvi, han judicat
i condemnat la ciència moderna
tot qualificant-la de
perversa. I ens demanem, ¿Com es pot establir un diàleg
entre ciència (moderna) i consciència si, d’entrada, la
primera ha estat judicada i condemnada?. Malgrat tenir molta més
predilecció per la consciència que per la ciència,
l’haurem de defensar in extremis de la pena de mort a què
l’han pre-sentenciada.

Cal rectificar aleshores el sentit del
tema. Ja no es tracta d’un diàleg sinó d’un procés.
Un procés -diem- en el qual els advocats defensors de
l’acusada, amenaçada de pena de mort, no han estat prèviament
convocats. La millor defensa llavors serà l’atac i per tant,
no hi haurà manera de parlar de la consciència! Tots ho
desitgen, però la força dialèctica s’aboca
inexorablement damunt la processada. L’acusació comet
contínuament dos errors cabdals: El primer és el de
confondre la ciència moderna amb el sistema imperant que la fa
servir per a les pròpies finalitats de rapinya. Aquest sistema
imperant, l’imperialisme, no fou inventat estrictament a occident.
Nasqué probablement a Mesopotàmia fa uns 4.200 anys i
no ha parat d’estendre’s a l’orient i a l’occident i de
perfeccionar-se en la seva capacitat de perversió. Ha fet
servir la ciència, però també la tècnica,
l’art i les organitzacions espirituals, les persones individuals i
les nacions emprant la força militar, si s’esqueia, per
oprimir, esprémer, torturar i matar. ¿Haurem, per
aquest motiu, de prohibir l’art o bandejar les persones individuals i
les nacions perquè sovint han estat utilitzats per destruir,
alienar, distreure o afeblir els homes?

El segon error fa confondre una
ciència moderna jove, orgullosa i inepta, a causa de la seva
adolescència, com és la primera ciència moderna
dels segles proppassats, amb la madura, serena, autocrítica i
limitada ciència moderna del nostre segle. Totes les novetats
acostumen a passar el xarampió de creure’s la panacea
universal. Després ve la reducció als seus propis
límits. El racionalisme i el cientifisme, que pensaven
explicar-ho tot mitjançant la ciència, no són
ciència, sinó ideologies que sovint s’hi han adherit
gràcies a filòsofs-polítics i també a
científics que, per deformació professional,
extrapolaren indegudament les seves conclusions científiques.
Un exemple esclatant és el llibre L’Atzar i la Necessitat de
Jacques Monod, premi Nobel de biologia (1).

La vera ciència moderna,
contràriament, és circumspecta, moderada, humil, no
individualista, disciplinada, autocrítica i atenta en la
mesura de les seves possibilitats materials, a pal·liar amb
les seves descobertes les misèries de l’home i de la natura.
Existeix una deontologia científica. Molts científics
han perdut sous, subvencions, beques, premis, lloc de treball i
llibertat per tal de mantenir-se fidels a llur ètica
professional. Alguns han lliurat la seva vida al servei de la
investigació a favor dels necessitats (Mme. Curie, A.
Schweitzer, etc.,etc.). La ciència ha salvat milions de vides
(A. Fleming) i n’ha alegrades moltes més. La major part dels
atacs en contra que se li fan són producte d’anàlisis
superficials i de manca, en definitiva, del coneixement d’una
autèntica ciència moderna.

S’arriba a afirmar que: ?Les
regularitats de la ciència (les lleis científiques) són
la imposició de les nostres regles de càlcul a
la realitat que no és de cap manera regular.? Creiem que la
realitat té aspectes de regularitat i d’irregularitat més
o menys mantinguts. La ciència moderna cataloga les
regularitats i en fixa els límits. Deixa la resta a la
intuïció, l’endevinació i la imaginació.

També es diu que:
?L’experimentació constitueix una violació de la
naturalesa.? ?La naturalesa pot ser observada o experimentada
passivament, però no sela pot forçar a experiències
provocades. No se la pot obrir per veure què hi ha dins.?
?Si no podem aplicar els nostres càlculs a la realitat,
encara menys podem pertorbar la realitat per fer-li obeir els nostres
càlculs.? I així queda prohibit l’estudi de
l’anatomia interna d’homes, animals i vegetals. Queda prohibida també
l’anàlisi química i a fortiori els experiments
dels acceleradors de partícules. Són una violació
de la natura. ?Descobrir què hi ha dins del nucli atòmic
és provocar un avortament.? En el cor del sol es poden
desintegrar els nucli atòmics, en l’interior d’un volcà
ho poden fer les molècules, en el budell d’un tigre les
cèl·lules, a les mans de l’home sembla ser que no. Si
és al preu de punxar una vaca per fer una vacuna, aleshores
no. L’home pot salvar el seu germà moribund, però si
això és al preu de punxar una vaca per fer una vacuna,
aleshores no. Si és al preu de fer un nou compost químic
tot descomponent vells productes que existeixen naturalment en la
terra, doncs tampoc. Així, fins i tot fóra immoral
escalfar-se tot cremant un tros de llenya o carbó. Esdevindria
una violació trencar les molècules de carboni o
d’oxigen per fer molècules de diòxid de carboni.

Alguns, més moderats, des de
llur tirànica consciència perdonen la vida a la ciència
moderna a condició de sotmetre-la a una sentència tan
forta que l’obligui a autotrair-se. Se li demana una perversa
conversió:

a) Renúncia a la pretensió
d’objectivar
. Cal que la ciència moderna accepti que les
seves ?creacions? són terribles projeccions mentals sobre
la realitat. De fet, en el nostre segle, existeixen ja
científics-ideòlegs, idealistes extrems ? l’escola
física de Copenhaguen (Bohr, Heisenberg, Born, Jordan, etc.) –
que signarien això. Com hi ha encara científics
tradicionals objectivistes materialistes (Plank, Einstein, de
Broglie,Schrödinger, etc.) que diuen el contrari. Tots plegats
però, es veuen obligats a acceptar, de fet, que els productes
de la ciència moderna tenen aspectes objectius i subjectius:
l’aportació del científic estudiós i l’aportació
de la natura estudiada.

b) Renúncia a la pretensió
d’exactitud
. Cal que la ciència moderna accepti que les
seves ?creacions? fan una terrible violència a l’hora de
regularitzar la realitat. També en el nostre segle, L’Escola
de Copenhaguen ? plena de científics indeterministes ?
signaria això. Com hi ha científics deterministes que
s’hi negarien. Tots plegats però, es veuen obligats a
acceptar, de fet, que els productes de la ciència moderna
tenen aspectes ben determinats i d’altres ben indeterminats.

En resum, els detractors de la ciència
moderna parlen molt i malament de la ciència moderna… en nom
d’una consciència poc conscient i poc dialogant de la qual en
parlen molt poc.

Resta en l’aire el desig d’encetar
serenament el diàleg entre ciència i consciència.

NOTES
(1) Vegi’s Cultura en Weimar,
causalidad y teoría cuántica
, Alianza Editorial,
Madrid, 1984.

Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

Rafael Casanova, la Lluita pels Drets Civils

0

Aquestos dies els "polítics catalans" han encetat un tema de debat al voltant de la sobirania quan s’acosta la Diada. Aprofiten l’oportunitat per marejar la perdiu, cosa que suposa una frivolitat i una falta de respecte a les creences polítiques de les persones, tant als d’avui com als que van lluitar l’Onze de Setembre. A més a més, desvien l’atenció cap a la lluita pel poder polític i els càrrecs a l’administració. Jo crec que el debat real, avui dia, gira al voltant dels drets civils dels catalans. No en va, Rafael Casanova, Conseller en Cap, era Doctor en Drets, i que la primera acció de Felip IV de Catalunya i V d’Espanya va ser la derogació del dret civil amb el "Decreto de Nueva Planta", tant al Regne de València com al Principat de Catalunya.

Per això, crec que primer cal recuperar el Dret Civil Català, tot el sistema jurídic, i no parlo de la codificació que ha fet el Parlament de Catalunya. Ja que no ho oblidem, la Generalitat de Catalunya forma part de l’Estat. Per tant, primer cal derogar el Decret de Nueva Planta, que conculca la base del sistema dels drets civils catalans, els quals atorguen la sobirania real en el poble català. No és el mateix quan el dret puja del poble cap amunt, que el dret del rei que va cap avall.
Algú dirà que això que dic no és realitzable, que les Constitucions de Catalunya són reaccionàries, quan ni se les han llegit. No parlo de la lletra, sinó sobretot de l’esperit. Dels drets dels catalans, dels quals Rafael Casanova era Doctor en Drets. De tot allò pel qual van lluitar els nostres avantpassats, sobretot, la lluita per la llibertat. Perquè sense llibertat, no podem viure amb dignitat. 

Publicat dins de Drets | Deixa un comentari

Sant Ramon Nonat com a Patró dels Blocs i dels Blocaires

0

Aquest 31 d’agost es va celebrar el dia dels blocs. Sembla ser que el motiu per escollir aquest dia rau en l’anagrama de la mateixa paraula. Com que ja és la tercera edició, s’ha proposat una activitat consistent en recomanar cinc blocs als altres blocaires. Jo, a més a més, voldria recomanar el sant del dia com a patró dels blocs i dels blocaires. El seu nom és Sant Ramon Nonat, i els seus mèrits encaixen amb la idea principal dels blocs.

Jo no us puc recomanar només cinc blocs. En tot cas, us recomano el directori de Xarxa Santboiana, on s’apleguen ja vora noranta blocs escrits per santboians o que parlen de la nostra ciutat. Com que a més, el 31 d’agost se celebra Sant Ramon Nonat, festa destacada de Sant Boi, i que coincideix amb el Blog Day, voldria proposar aquest sant per patró dels blocaires. Així com tenim Santa Tecla per als informàtics, i algun altre de dedicat a les noves tecnologies, em permeto fer aquesta ofrena al sant. Els seus mèrits s’adiuen amb el cas.
Resulta que Sant Ramon Nonat va nèixer per cesàrea de la mare quan aquesta ja havia mort, i per això, és molt demanat en els naixements difícils. En aquest cas, crec que aquesta experiència es pot traslladar als blocs, ja que són pàgines web preparades que donen la possibilitat, més enllà de la informàtica de donar a conèixer les idees i els pensaments de molta gent que d’una altra manera no seria capaç de sortir a la llum del dia. En el fet de donar a conéixer i treure de dins tot allò que portem els blocaires, m’encomano, doncs, al mercedari Sant Ramon Nonat.

Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

Sant Jordi ens arriba de Bohemia

0
Publicat el 30 d'agost de 2007

Aquestes vacances d’agost vaig passar una setmana visitant la capital de Bohèmia, Praga. La capital de la República Txeca estava força plena de turistes, i als seus encants, hi afegia uns preus més barats que altres països del voltant com Àustria. Certament, n’hi ha vida bohèmia a Praga, però no tanta com alguns es pensen. Més aviat el país està treballant molt per assolir un nivell de vida més alt. I en aquest cas, és a dir, fent el turista, vaig trobar un Sant Jordi que arribava en cavall des de l’est d’Europa.

A la part antiga de Praga, a la Ciutadella que domina una de les ribes del riu Moldava, s’aixeca entre altres edificis l’esglèsia de Sant Jordi. És un dels edificis més antics visitables, que conformava un convent benedictí. Aquesta esglèsia estava dedicada a Sant Jordi, el patró dels cavallers, en aquest cas de Bohèmia. I a l’entrada presentava la imatge del cavaller matant el drac. Però em vaig adonar que Sant Jordi, a Catalunya, ataca el drac d’esquerra a dreta. I en canvi, a Praga, el nostre cavaller atacava de la dreta cap a l’esquerra. És a dir, com si un vinguès de l’oest, i l’altre de l’est. Un símbol evident de què els bohemis i els eslovacs són un poble eslau, original de l’est d’Europa. De fet, amb germànics: alemanys i austríacs, i hongaresos, conformen la zona de contacte de Mitteleuropa. Una centreuropa on s’entrecreuen camins que s’ajunten i es separen.
Una altra curiositat, l’esglèsia forma part d’un convent benedictí, però femení. És més, l’abadessa del convent havia de ser la filla del rei de Bohèmia, i per tant, amb el títol de princesa. I per als estudiosos de l’antropologia, la cultura dels pobles i els seus drets, l’abadessa o princesa era la única que podia coronar com a reina l’esposa del rei. Aquesta és una versió molt espectacular de la nostra llegenda de Sant Jordi.

Publicat dins de Història | Deixa un comentari

Aer Lingus: volant entre els interessos comercials i polítics

0
Publicat el 27 d'agost de 2007

Aquest mes d’agost a Irlanda ha estat tema de controvèrsia i debat a tots els diaris nacionals la decisió de la companyia aèria
Aer Lingus de traslladar els drets de vol fins a Londres de l’aeroport de Shannon a l’aeroport de Belfast. Una decisió que ha trasbalsat molta gent, i que s’afegeix als canvis en les condicions laborals amb una amenaça de vaga. A sobre, o al costat mateix, tenim la famosa Ryanair.

Els canvis polítics a Eire, tant al sud com al nord, s’han combinat amb els canvis econòmics per afectar la marxa d’Aer Lingus. Aquesta companyia aèria va ser privatitzada per l’estat, el qual conserva un paquet important d’accions. Com altres companyies d’aquest tipus, els costos energètics i laborals són importants, més enllà del cost d’amortització de les aeronaus. Al seu costat trobem la companyia Ryanair, de molt baix cost diria, i un servei ajustat al seu preu, és clar.
Aer Lingus té uns preus raonables, i els vols directes a Dublin i Cork des de Barcelona estan plens, amb un servei decent. Tanmateix, la pau a Irlanda del Nord comporta uns acords polítics, amb trascendència econòmica. A la Unió Europea això és claríssim, molt més que als Estats Units. El tractat de pau a Irlanda del Nord ha permès que Aer Lingus s’estableixi a l’aeroport de Belfast. I això és degut al canvi de perspectiva territorial. És un reflex de que l’illa ja no està dividida, i per tant, es pot operar per sobre de les fronteres. Però per aconseguir volar des de Belfast a Londres, concretament a l’aeroport de Heathrow, calia tenir drets de vol. I Aer Lingus ha transferit els drets des de l’aeroport de Shannon cap a Belfast. Per tant, hi ha hagut un gran debat per part de la regió perjudicada. Cal afegir que les condicions laborals a Irlanda del Nord estan per sota de les d’Irlanda del Sud, amb la qual cosa els treballadors, i sobretot, els pilots van convocar una vaga els dies 21 i 22 d’agost passat, que es va anul.lar després d’obrir una taula de negociació amb la direcció.
En aquestos moments, la decisió ha fet plantejar tota una sèrie de qüestions: per una banda, la manera de privatitzar la companyia aèria per part de l’estat? només el ministre competent era conscient de les conseqüències, mentre els parlamentaris no deien ni piu? quines compensacions econòmiques comporten els acords polítics d’Irlanda del Nord? el creixement econòmic irlandès dels darrers anys ha arribat a un sostre, ja que cal gestionar els recursos existents, més que expandir-se? les diferències laborals entre estats afavoreixen el creixement del beneficis de les companyies particulars en detriment del servei a la societat? les decisions a nivell estatal perjudiquen a les regions sense capacitat de resposta política adient? quines semblances podem trobar en aquest cas entre Eire i Catalunya?
Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

Les Manipulacions de les Cançons de Gesta: Roland

0
Publicat el 26 d'agost de 2007

He estat llegint la cançó de gesta de Roland. El text correspon a la part fixada per escrit segles més tard d’haver-se cantat. Certament, és un dels poemes bàsics iniciàtics dels francesos, equivalent al del Mio Cid. Està escrit des d’un punt de vista determinat, el dels francs, i per justificar les reivindicacions d’aquestos. Cap problema, doncs, però sí que cal anar amb compte amb les tergiversacions modernes interessades.

Si els poemes cantats a partir del segle IX i X estan recollits en els textos del segle XII, gairebé tres segles més tard no és per casualitat. Al segle XII calia donar fonament a les reivindicacions dels francesos, com a hereus de la tribu germànica dels francs, i de Carlemany. I sobretot de la Casa d’Anjou. El judici al traïdor Ganelon és guanyat en combat per un membre dels angevins. La mort de Roland no serà en va.
Però avui dia els estudiosos de les universitats i altres savis continuen establint quines coses del poema són correctes o no. Vull dir que hi ha coses que s’han manipulat, i ningú bada boca. Per exemple, els llocs on es desenvolupa l’acció. I el nom de Roncesvalls, situat en un punt de la geografia pirenaica una mica inversemblant. Que hi passi el camí de Sant Jaume per aquest famòs punt, no vol dir que sigui el mateix del poema. I més tenint en compte que al text està escrit com a Ceresvallis. En ell es parla de Saragossa, i d’altres llocs, com els ports o les portes d’Hispania. Però és que el camí entre la vall de l’Ebre i les planes franceses passa per Catalunya! I la gran via d’accés és per la banda de la Cerdanya, les valls ceretanes.
Com que aquesta posibilitat incomoda a molta gent, tant espanyols com francesos, incloent els catalans, ja que obliga a replantejar algunes coses, molts prefereixen no tocar res establert. Per això, també em queixo que els poemes èpics catalans, com el del comte Gerard de Rosselló se’ns amaguin als soterranis de les Biblioteques Nacionals. Encara que alguns diguin que no són prou catalans!. Podeu donar un cop d’ull almenys?

Publicat dins de Història | Deixa un comentari

Michael Collins: Lliçons Irlandeses

0
Publicat el 26 d'agost de 2007

Aquest mes d’agost es van fer a Irlanda les cerimònies en record del líder irlandès Michael Collins. Al poble on va morir en combat, Beal na mBlath a la regió de Cork, el britànnic Lord David Puttnam va llegir un escrit d’homenatge al general. El va situar entre els dirigents més destacats del segle XX, com Gandhi o Mandela. Després de 85 anys de la seva mort, l’illa torna a tenir una oportunitat de pau per a Irlanda del Nord.

Mentre uns quants santboians gaudiem d’unes vacances per l’illa d’Irlanda buscant inspiració i serenor, molts diaris recordaven la figura d’aquest militar irlandès que va portar la llibertat i la guerra civil al seu país. Molts llibres s’han escrit sobre ell, el més recent precisament per un anglès, en un to controvertit: clars i obscurs, com tot allò que forma part de la persona i de la condició humana. Això darrer, per exemple, aplicable als darrers llibres sobre Lluís Companys. Com si la part fosca amaguès la seva part més lluminosa, quan en la nostra vida, només fa que donar relleu i magnificar allò de més positiu que podem donar malgrat les nostres misèries.
Així, Michael Collins, guerrer comparable al mític Cuchulain celta, membre del clan dels O’Coileain, va encapçalar la lluita per la llibertat del seu poble. Un poble que estava disposat a lluitar i que combatia costat per costat. Unes guerres terribles, després d’unes fams encara més terribles al segle XIX. Que van portar també a la guerra civil, però que a la fi Irlanda del Sud esdevenia estat lliure associat el 1924. I després del 1945 estat sobirà. Quedava Irlanda del Nord per més tard, amb un pacte aconseguit a principis del 2000.
Malgrat les comparances, ni Irlanda ni el País Basc són exemples aplicables. Ens poden ensenyar moltes coses. Però com diu un savi proverbi: "cada terra fa sa guerra". Des del seu poble natal, Clonakilty, on trobareu a les afores un museu dedicat a la seva memòria, podem prendre nota. Sobretot dels sacrificis necessaris per tirar endavant un projecte: la casa cremada, el territori i els amics dividits. Però avui dia, malgrat els problemes del país, tenen un tresor més gran que els de totes les olles juntes dels gnoms dels seus boscos: la de viure en llibertat.

Publicat dins de Història | Deixa un comentari

Postal de Praga de Jan Palack per a Lluís Mª Xirinacs

0
Publicat el 13 d'agost de 2007

Aquestes vacances d’agost passades a Praga, a Bohèmia, m’han recordat la Primavera de Praga, quan enmig de la Guerra Freda es va intentar obrir pas la llibertat. Esclafada l’anomenada Primavera de Praga amb l’entrada de l’exèrcit del Pacte de Varsòvia, l’estudiant Jan Palack va prendre la decisió de suicidar-se. Ell mateix es va cremar viu en protesta per l’ocupació soviètica. Després d’uns quants anys, les restes de Jan Palack reposen en el cementiri de Praga, a la zona reservada als herois nacionals. Potser per això, avui dia es pot viure amb més llibertat a la República Txeca. Segur que des d’on és, enten perfectament que Lluis Maria Xirinacs prengué aquesta decisió.
Amb tot el respecte, ja que personalment no la comparteixo. Però la seva decisió presa durant la nit de Sant Llorenç ens fa sentir que ell va ser com un d’aquestos estels que il.luminen la fosca volta del cel. Tot escoltant de fons la veu de l’estimat Xesco Boix. Amb tot el respecte per a Xirinacs, perquè en el futur els catalans lliures poguem enterrar amb tota la seva dignitat i sense cap vergonya el cos d’aquest heroi.

Publicat dins de Història | Deixa un comentari

Postals Vieneses: El Tercer Home o la Metàfora del Capitalisme

0
Publicat el 11 d'agost de 2007

Si aquestos dies estem pendents de les fluctuacions econòmiques i dels moviments intensos a tot el món, no podem deixar de fixar-nos en la pel.lícula d’Orson Welles: El Tercer Home. Tota una crítica a la part fosca d’un sistema econòmic, no només capitalista sinó també comunista. Allà on els negocis es troben amb les clavegueres més fosques de totes les èpoques de la Humanitat.

Al Prater de Viena trobem una d’aquelles nòries gegants més importants i famoses. L’espectacle està garantit. A més a més, una de les sorpreses més agradables és el museu de maquetes i personatges animats en uns diaporàmes molt ben fets. Expliquen la història de la ciutat de Viena. Però per explicar les històries del món, Orson Welles va buscar una ciutat en plena postguerra, en zona neutral, per fer un retrat de l’especulador. Un retrat en blanc i negre com la seva pel.lícula de l’economia del món que gira com la nòria del Prater. Des d’allà es pot pujar a la banda més alta de la ciutat per tenir al món als teus peus, i per l’altra, baixar a les clavegueres on s’amaguen aquestos personatges.
Aquestos dies podrem veure com la nòria gira sobre les borses de tot el món, i uns quants faran molts beneficis a costa dels altres. El tercer home és el tercer sector productiu, o un exemple del tercer sector econòmic: industrial, serveis i especulació. Tant que van pujar els pisos i les cases, i ara que baixen, faran pujar els preus dels aliments per tenir a la gent al puny de les seves mans. Hi ha països on la lliure competència i una economia sana han contingut els preus i poden tirar endavant. En altres llocs els oligopolis i les màfies econòmiques portaran la ruïna a la gent, i a molts la fam. Com el protagonista de la pel.lícula, cal descobrir el responsable que s’amaga darrera de tot aquestos crims.

Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

Postals Vieneses: Racionalitat i Psicologia

0
Publicat el 11 d'agost de 2007

La bellesa de la ciutat de Viena és captivadora per la seva elegància. El vals és el seu símbol, ja que han fet del seu ball una representació idealitzada de la seva realitat. Aquest ball tan apolini es correspon amb la seva arquitectura i la bellesa dels seus palaus, edificis i carrers a la vora del Danubi. Però les aigües del riu no són sempre d’un blau intens. El verd també té la seva part, i correspon també a la part amagada sota la seva superfície. Allà també trobarem un dels conjunts psiquiàtrics més grans d’Europa, l’Otto Bauer.

L’Otto Bauer és encara més gran que la zona psiquiàtrica de Sant Boi. Sobre els turons de l’oest de la ciutat, a la part d’Steinhof, s’aixeca tota una ciutat gairebé. I a sobre es troba una esglèsia magnífica per atendre als malalts de l’hospital. Preparada per a la pregària, però apunt per tenir vigilats els malalts mentals que hi acudeixen. No és extrany doncs, que en una ciutat tan apolínia trobem les excepcions de la casa dissenyada per Hundertwasser, o que d’aquí sorgís la teoria psicoanalítica, i l’estructuració d’allò més irracional en l’home com la psicologia. Així Freud, però també Jung, tenen les seves arrels. No cal dir, que el tractament de la psique és bàsica, però també el respecte a la bogeria, i a les seves manifestacions. Una cosa que també forma part de la naturales humana, i d’allò que la lliga amb Déu.
En la catòlica Viena, trobarem una gran mesquita, boniques esglèsies ortodoxes, en un lloc d’encreuament de cultures al mig d’Europa. Aquella zona d’òsmosi intensa entre l’est i l’oest del continent europeu, la Mittel Europa en alemany. Però també amb una òsmosi intensa entre el logos i la psique, separada per un fina membrana, com la ratlla que dibuixa el riu Danubi.

Publicat dins de Societat | Deixa un comentari

El triomf de Pere I a la batalla de Muret

0

La historiografia oficial que ens fa veure algunes coses amb un sentiment de tristor , que, de vegades, no ens deixen veure-hi clar. I em refereixo tant a la que està a favor com en contra d’una determinada interpretació. És com el blanc i negre, i no es veuen els colors de la vida. En la història de la construcció espanyola i francesa, Muret va ser una fita gloriosa, i per a la construcció d’una nació catalana un desastre. Però per al naixement del poble català, només va ser una fita més.

La forja d’un poble rau en les adversitats que va superant, en el foc, el mall i l’enclusa. Al segle XIII, als anys del 1200, la revolució feudal està en el màxim esplendor. Però les contradiccions d’aquella societat estan a punt d’esclatar. Des de finals del segle V, l’imperi romà s’ha anat desfent a poc a poc. A Constatinoble encara hi ha un emperador, a Roma encara regna l’altre emperador, l’Apostol, el Papa com se l’anomenava aleshores. Després dels darrers intents de Carlemany de restaurar la força de l’imperi, al segle IX, l’evolució social comença a donar els primers fruits al segle X, i passat l’any 1000, al segle XI. Aquella provincia romana anomenada Gal.lia Narbonessa, que va de Nimes fins a Barcelona, sota el domini del poble got, s’està expansionant de punt a punta. Ha nascut una nova societat pròspera i en desenvolupament. A l’any 1000 tots els comtes catalans, els d’Urgell, Empúries, Barcelona, Cerdanya, Conflent, Rosselló, Carcassona, sota l’empara de l’esglèsia de Roma, comencen la conquesta més avall del riu Llobregat, més enllà de la Torre de Berà i la Marca d’Hispania. És una marxa cap al sud, però no són els únics que marxen cap al sud, els francs també ho fan.
A la Jihad islàmica que arriba a l’Andalus, els cristians han aprés a oposar la Croada. La Gàl.lia Narbonesa està creixent, es succeixen la Marca de Gótia, la Septimània, etc… L’antiga província narbonessa està prenent el relleu a la florent Provença d’aleshores. Però aquest creixement comporta una crisi d’adolescència. Quin projecte polític ha d’encapçalar aquell poble nascut a l’antiga Gàl.lia romana? I la resposta a la pregunta es va prendre al segle XIII.
Cal pensar que aleshores tota el territori des del Ròdan fins al Llobregat i fins al Garona parlaven la mateix llengua romanç, batejada com a llemosí, vivien de manera política i social semblant, sota el sistema feudal que aportava prosperitat i llibertats després de l’esclavatge i decadència de l’Imperi Romà. I una religió cristiana que donava un sentit a la seva vida després de la caiguda dels ídols. Una societat feudal i cristiana que es fonamenta en la fidelitat i el jurament, a Déu i als homes. Quan els senyors havien de prometre els drets davant Déu i els homes, abans de rebre l’homenatge dels seus vassalls. Però el creixement i prosperitat d’aquell país s’estava esquerdant.
La prosperitat fa que augmentin les lluites entre cristians, i no es pot sortir d’aquest cercle. A la relaxació moral i religiosa, neixen els càtars demanant una ascesi i una reforma religiosa. No ens enganyem, és una resposta puritana als problemes d’una esglèsia decadent. Els monestirs travessen una crisi també. Els nobles feudals, laics i religiosos, es disputen les riqueses materials. El país està dividit, i els voltors estan aprop. El papat es troba en un dilema: com que havia emparat la lluita dels nobles al seu servei, veu que se li comencen a escapar, i a anar per lliure. Calia posar ordre, i decreten una croada de cristians contra cristians. Els francs de Simó de Monfort, i altres nobles que volen aconseguir honors i riqueses, ataquen el país. El motiu oficial era erradicar l’heretgia càtara. Però l’altre era ocupar el lloc dels senyors que els governaven. I aquestos es van trobar al mig del dilema: per una banda devien obediència al papat, però per l’altra, el mateix jurament els obligava a defensar els seus vassalls dels enemics. I entre els seus vassalls es comptaven catòlics, no catòlics i càtars. El papat va obligar a tothom a triar, i va arribar a posar la religió entre l’espasa i la paret. Mai més res no tornaria a ser igual.
El comte de Barcelona, Pere I, n’era conscient. El seu primogènit i hereu estava en mans del papat i de Simó de Montfort com a hostatge per complir les promeses que havia fet. Però tampoc no podia desemparar els seus vassalls. I cap a Muret es van aplegar els dos exèrcits. La sort ja estava decidida per endavant. Els catalanoccitans van guanyar la batalla, però el comte no podia sortir-ne viu. Si ell vivia, el papat i Simó de Montfort matarien el primogènit. No hi havia altre sortida, i es va llençar sol enmig dels enemics, on va morir lluitant. L’aparent derrota d’aleshores va obrir les portes a un nou camí. Mentre la part nord del país, l’actual Occitània passava a dominar i civilitzar els francs. La part sud, la part de Catalunya, passava a conquerir el Mediterrani. El nou comte de Barcelona, Jaume I, aixecava el seu projecte d’un mediterrani català. Del llemosí es va passar al català i llenguadocià actuals. El provençal i el català no es dirien igual, però no deixarien de ser mai allò que van ser: sang de la mateixa sang. Una sang compartida durant molts segles, i que ara alguns tenen la gosadia de dir que va ser només un somni.
Com que la Història torna, i ara l’imperi català s’està desfent i la pressió torna a empènyer cap al nord, aviat els catalans i occitans tornarem a estar junts. I el papat haurà de tornar a demanar ajuda als catalans. Sigui aquí o en qualsevol lloc del nostre món.
Publicat dins de Història | Deixa un comentari