Ramon Tremosa

Torre de Guaita

12 d'abril de 2010
5 comentaris

Immigració irregular: rigor europeu contra irresponsabilitat espanyola

Aquest cap de setmana gairebé tots els diaris catalans i espanyols han parlat molt al voltant d’una resposta de la Comissió Europea, en concret de la comissària d’interior Cecília Mälstrom (a la foto), a una pregunta parlamentària meva sobre la immigració irregular. Vaig presentar una pregunta sobre aquesta qüestió ara fa unes setmanes, atès que estava indignat pel linxament mediàtic contra la ciutat de Vic en general i contra l’alcalde Vila-Abadal i CiU en particular: un meu germà és casat i afillat a Vic i conec de primera mà l’ingent esforç que fan els vigatans per assumir els costos d’un allau immigratori descontrolat com el que han rebut en els darrers anys. Vic no és un focus del Ku Klux Klan, com predica una certa esquerra catalana i espanyola des de posicions dogmàtiques i sectàries, sinó una ciutat que ha estat posada d’exemple i de referent per la voluntat i la capacitat d’integració dels immigrants. La posició de la comissària sueca, però, és molt clara: els estats membres han de regularitzar o retornar immediatament tots els immigrants irregulars que detectin. I en cap cas és tolerable que el govern espanyol segueixi fent la vista grossa com fins ara: la resposta de la Comissió Europea no contempla opcions intermèdies i parla de “zones grises” que poden fer més fàcil l’explotació en l’economia submergida dels immigrants irregulars (el “padró per a tots els sense papers”). Mälstrom demana que es clarifiqui “el més ràpidament possible” la situació dels immigrants sense visat. Aquesta és una nova definició de la pell de brau: Espanya, zona grisa per a la Comissió Europea. I és que l’Europa seriosa i responsable vol que l’aeroport de Madrid-Barajas deixi de ser la porta de la immigració il.legal del continent.

Faig servir la mateixa paraula que Salvador Cardús en una entrevista a Vilaweb de fa pocs dies per tal de descriure la política d’immigració espanyola de l’actual govern socialista de ZP, recolzada sempre a Madrid pel govern tripartit: “irresponsable“. La seva política de “padró per a tots els sense papers” carrega els costos econòmics i socials de la immigració irregular als ajuntaments, que és el nivell de govern més deficientment finançat (recordem que el govern central segueix recaptant, tot i el nou Estatut, el 85% de tots els impostos pagats a l’estat espanyol).

Si l’esquerra extrema, que a casa nostra pontifica i atorga certificats de progressisme, escoltés com parlen els diputats nòrdics o centre europeus sobre el tema (socialistes inclosos), també els titllarien de racistes? Encara més: són els partits d’esquerres i els sindicats a Europa els més contraris a la immigració irregular, ja que aquest tipus d’immigració castiga especialment les classes socials més baixes del país d’arribada. Després puja l’extrema dreta a tot Europa, especialment als barris obrers plens d’antics votants d’esquerres, però a casa nostra l’esquerra més pura encara no se n’ha adonat de perquè passa això.

 

L’impacte mediàtic a casa nostra ha estat curiós en la premsa més directament vinculada al PSOE: mentre El Periódico em posava un semàfor vermell dissabte “per manipular les paraules de la Comissió Europa”, és molt eloqüent el silenci absolut d’El País sobre aquesta resposta de la Comissió Europea, tan borratxos com estan omplint pàgines i més pàgines del monotema Gürtel: parlen només de corrupció per no haver de parlar de la crisi econòmica (el sumari s’havia de filtrar el dilluns de Pasqua, però ho van fer dimarts per a tapar un altre creixement de l’atur).

El País és el diari que el passat 21 de gener publicava un article d’Esteban Ibarra amb el títol “Vic, xenofòbia institucionalitzada”, mentre el soci espanyol d’ICV Cayo Lara deia tan tranquil que “lo de Vic me recuerda los inicios de la Alemania nazi” (13 de gener de 2010). És que ara no toca parlar de la immigració irregular? Qui té interès en deixar aquest tema només als partits xenòfobs: els qui volen que entrin al parlament català per a seguir fragmentant encara més la política catalana i afeblir la unitat nacional necessària per a guanyar un millor govern i més llibertat per al país?

 

A Europa els diaris dediquen una o dues pàgines a parlar de la corrupció, no tapen i amaguen els problemes reals del ciutadans col.lapsant portades, editorials, articles i seccions senceres (i ràdios i teles) per destruir l’adversari. Ja ho va escriure Ortega i Gasset fa molts anys: la diferència entre la democràcia i el populisme rau en si el govern de torn, per tapar incapacitat pròpies, judicialitza en extrem la vida política del país…

 

Per cert, a Torrejón de Ardoz feia deu mesos que el govern municipal estava denunciant l’empadronament dels immigrants il.legals i el govern espanyol no els va llençar tota la cavalleria per sobre: té alguna relació l’èxit del referèndum per la independència a Vic el passat 13-D amb el linxament mediàtic del govern espanyol cap a la capital d’Osona en general i cap al seu alcalde en particular?

 

Aquesta és una qüestió molt important, que va molt més enllà d’una estirada d’orelles d’Europa a l’Estat espanyol, encara que els governs espanyol i català hagin volgut tirar pilotes fora. Europa pretén clarificar les coses en un aspecte crucial del seu futur, com és el de la immigració irregular. Els governs d’esquerres a Madrid i a Catalunya han d’actuar ràpidament, per tal de que els ajuntaments sàpiguen com han d’actuar a partir d’ara. Molts països europeus ja han incorporat a la seva legislació la Directiva de retorn europea, sense haver esperat al venciment del termini per a fer-ho, el desembre de 2010.

 

Espanya presenta en aquesta qüestió una legislació que és un joc dels disbarats: mentre la Llei d’Estrangeria insta a la repatriació de tots els immigrants que es trobin a país de forma il.legal, la Llei de Bases del Règim Local ordena la incorporació al cens dels estrangers que tinguin el seu domicili habitual al municipi, “al marge de la seva situació administrativa”.

 

Trobareu la pregunta i la resposta íntegres a www.tremosa.cat (secció activitat parlamentària) diu que “de conformitat amb l’article 6, apartat 1, de la Directiva 2008/115/CE, relativa a normes i procediments comuns en els estats membres pel retorn dels nacionals de tercers països en situació irregular, els estats membres estan obligats a expedir una decisió de retorn contra qualsevol nacional d’un tercer país que es trobi en situació irregular en el seu territori. Immediatament després, en l’article 6, apartat 4 d’aquesta Directiva, s’aclareix que els estats membres poden, en qualsevol moment, decidir concedir a un nacional d’un tercer país que es trobi en situació irregular en el seu territori un permís de residència autònom o una altra autorització que atorgui un dret d’estada per raons humanitàries o d’altres tipus”… Bona setmana a tots!

  1. És sensacional perquè amb poques paraules expliques amb claredat l’existència del problema de la immigració irregular i la diferència existent entre els criteris de l’Europa seriosa i civilitzada i el desgavell i la feblesa mental ibèrica sobre una qüestió vital, molt especialment per a una petita nació com Catalunya.

     

  2. Està clar que actualment hi ha una incongruència legal que cal resoldre. Els immigrants poden establir-se al país de forma il·legal, empadronar-se, gaudir de sanitat i escolarització totalment gratuïts, però no poden obtenir el permís de treball ni residència fins al cap d’uns anys, el qual implica que no poden treballar. Està clar que aquest fet és totalment insostenible i per aquest motiu acaben treballant de forma irregular, per tal de poder subsistir. O es que el govern prefereix que delinqueixin?

     

    El problema és la dificultat que tenen per regularitzar la seva situació al país. Una de les maneres d’aconseguir-ho és acollint-se al supòsit d’arrelament laboral (article 45 del Reial Decret 2393/2004)  si porten dos anys al país i poden demostrar que han treballat. Però el problema és que per demostrar-ho ho han de fer mitjançant una denuncia contra qui els ha donat feina, que la majoria de vegades recau sobre famílies que ho ha fet amb la millor de les intencions. I  aquestes famílies que han actuat de bona fe són durament sancionades segons els articles 54 i 55 de la Llei Orgànica 2/2009.

     

    Si la Directiva Europea 2008/115/CE només ofereix dues opcions als estats membres en relació amb els immigrants sense permís de residència: expulsar o regularitzar, perquè no s’actua en conseqüència? Està clar que els ajuntaments han de posar-ho en coneixement de l’administració competent, per tal que aquesta actuï i resolgui aquesta situació insostenible. I si realment aquestes persones s’han de quedar al país, no seria més fàcil regularitzar-los-hi la situació, evitant aquestes denuncies que està patint la població autòctona amb gran sentiment d’impotència i indefensió i alhora reduiriem despeses en termes d’interés públic?

  3. Fa vint anys vaig anar als Estats Units, primer vaig haver de demanar un visat, i per aconseguir-lo, vaig haver de detallar tot tipus de dades:
    Qui soc, quina família tinc, on visc, a que em dedico, perquè hi vull anar, quan hi aniré, quan tornaré, a quins hotels estaré, una fotografia … i a la fi t’informaven que en cas de no estar en les dates als hotels previstos, o de no sortir del país en la data, ens deixaria en situació il·legal, que automàticament comportaria la recerca i captura, i l’empresonament.
    Jo no se si actualment demanen el mateix, segurament molt més.

    Em va donar la sensació de control i seguretat, de país del primer món, de saber el que es fan.

    Perquè qualsevol pot agafar un vol cap a Europa sense ni tant sols confirmar que te la intenció de tornar al seu país ?

    Ramon: Fes el favor de demanar la creació d’un visat únic europeu que garanteixi el coneixement de tota persona que vulgui accedir a la Unió, així com la creació d’un cos d’agents d’inspecció que supervisi el compliment de la norma i les sancions als estats infractors.

    Gràcies.

  4. Hola, bueno para empezar yo soy sevillano, he tenido que utilizar el traductor este de google para enteder medianamente lo que has querido poner.

    Vivo en sevilla y he caido practicamente por casulidad en tu blog. Soy asiduo lector de otro blog  “una vida tres espejos” en donde he visto el tuyo.

    Yo creo que en españa que es muy permisiva con los extranjeros no tenemos claro lo que significa la inmigración a masas, que es lo que esta pasando desde hace unos años,  primero que el gobierno y sus sucedaneos es decir como los llamamos por aqui, “generalitat catalana, galega, valenciana etc…” no se ponen deacuerdo. Las leyes son irrisorias y los inmigrantes lo saben.
    Vienen se empadronan y lo tienen todo, derecho a escolarizacion, sanidad etc.. ¿pero que aportan? NADA,  solo nos dan problemas.

    A mi me parece estupendo y con dos cojones lo que ha echo el ayuntamiento de VIC, ¿porque se empadronan si son ilegales?, en el caso de empadronarlos ¿porque no denunciarlos a la policia?

    Lo que hace el resto de comunidades incluida la madrileña es de HIPOCRITAS.

    Si tu te vas  a su pais, sin visado no entras y sin un contrato menos.

    No creo que vic sea xenofo si acaso REALISTA Y OPTIMISTA con un problema que causa preocupación al pueblo llano, si no que nos lo digan a los andaluces que estamos hasta el piruli de extranjeros sin papeles ni veneficio ni oficio.

    Un saludo desde sevilla

Respon a andres dario Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!